Haha is dit Canadese of Amerikaanse Humor.
De belangrijkste grappen zijn 'moron' en 'peon', die lijken op neutron, elektron enzovoorts. 'Moron' betekent 'stomkop', 'debiel', terwijl 'peon' zoiets is als 'waterdrager', 'hulpje', 'ondergeschikte' (dus: ambtenaar). Dan heb je nog 'isodope', een woordgrap op isotope (isotoop: een variant van een atoomsoort met een ander aantal neutronen). 'dope' is (hier) zoiets als 'knettergek'. 'Critical morass' is een woordgrap op 'critical mass', ofwel kritieke massa, de massa waarboven radioactieve elementen spontaan een kernexplosie ondergaan. 'Morass' betekent moeras.jvdg schreef:Juist daarom vroeg ik om een vertaling.David J schreef:Vertaling is helaas onmogelijk - het stikt van de woordgrappen.
Bert, en andere forummers, die het "amerikaans" en Nederlands goed beheersen, moeten toch geacht worden enigszins hun licht op deze zaak te doen schijnen voor ons kaaskoppen.
Bert zwijgt in alle talen.David J schreef:De belangrijkste grappen zijn 'moron' en 'peon', die lijken op neutron, elektron enzovoorts. 'Moron' betekent 'stomkop', 'debiel', terwijl 'peon' zoiets is als 'waterdrager', 'hulpje', 'ondergeschikte' (dus: ambtenaar). Dan heb je nog 'isodope', een woordgrap op isotope (isotoop: een variant van een atoomsoort met een ander aantal neutronen). 'dope' is (hier) zoiets als 'knettergek'. 'Critical morass' is een woordgrap op 'critical mass', ofwel kritieke massa, de massa waarboven radioactieve elementen spontaan een kernexplosie ondergaan. 'Morass' betekent moeras.jvdg schreef:Juist daarom vroeg ik om een vertaling.David J schreef:Vertaling is helaas onmogelijk - het stikt van de woordgrappen.
Bert, en andere forummers, die het "amerikaans" en Nederlands goed beheersen, moeten toch geacht worden enigszins hun licht op deze zaak te doen schijnen voor ons kaaskoppen.
Op het laatst komt dan nog het verschil tussen 'government' en 'administration' voorbij. Ik weet het niet helemaal zeker, maar 'administration' wordt gebruikt als het over een bepaalde president gaat, terwijl 'government' meer een algemene term is. Vergelijk het verschil tussen 'de Nederlandse regering' en 'het kabinet-Balkenende'. Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom Administratium 'twee keer zo weinig peons en twee keer zoveel morons zou hebben dan Governmentium.
De rest kun je zelf wel vertalen denk ik. Grappen uitleggen is op de een of andere manier nooit leuk, zelfs niet als het beta-grappen zijn...
Dit is Canadese humor. Hoewel het op iedere politieke situatie toe te passen is.Democritus schreef:![]()
Haha is dit Canadese of Amerikaanse Humor.
Bert Mulder schreef:Lawrence Livermore Laboratories has discovered the heaviest element yet known to science. The new element, Governmentium (symbol=Gv), has one neutron, 25 assistant neutrons, 88 deputy neutrons, and 198 assistant deputy neutrons, giving it an atomic mass of 312. These 312 particles are held together by forces called morons, which are surrounded by vast quantities of lepton-like particles called peons. Since Governmentium has no electrons, it is inert. However, it can be detected, because it impedes every reaction with which it comes into contact. A tiny amount of Governmentium can cause a reaction that would normally take less than a second, to take from 4 days to 4 years to complete. Governmentium has a normal half-life of 2 to 6 years. It does not decay, but instead undergoes a reorganization in which a portion of the assistant neutrons and deputy neutrons exchange places. In fact, Governmentium's mass will actually increase over time, since each reorganization will cause more morons to become neutrons, forming isodopes. This characteristic of moron promotion leads some scientists to believe that Governmentium is formed whenever morons reach a critical concentration. This hypothetical quantity is referred to as critical morass. When catalyzed with money, Governmentium becomes Administratium (symbol=Ad), an element that radiates just as much energy as Governmentium, since it has half as many peons but twice as many morons.
wim schreef:Met dank aan Babelfish:![]()
Deze 312 deeltjes worden samengehouden door krachten genoemd idioten. Dit kenmerk van idiootbevordering brengt sommige wetenschappers ertoe om te geloven dat Governmentium wordt gevormd wanneer de idioten een kritieke concentratie bereiken. Deze hypothetische hoeveelheid wordt bedoeld als kritiek moeras, aangezien het de helft zo vele peons maar tweemaal zoals vele idioten heeft.
hoe dat zo?jvdg schreef:Ik ben toch wel verbaasd dat dit topic van de hand van Bert is.![]()
Dit antwoord in de vorm van een vraag had ik wel verwacht.Bert Mulder schreef:hoe dat zo?jvdg schreef:Ik ben toch wel verbaasd dat dit topic van de hand van Bert is.![]()
stuur maar even een pbMarthaMartha schreef:en als het dan toch om vertalen gaat....
ik heb de dochter (14 jaar) van mijn vriendin beloofd een stukje tekst in het engels te vertalen, het is een half a4-tje, morgen moet ze 't hebben... Ik heb vandaag echter weer een enorme hoofdpijnaanval gehad en zie geen kans dat vanavond te regelen. Voor mijn is ne-en een tamelijke klus. Is er iemand die dit even voor mij wil doen?![]()
pb dan even please....
je bent geweldig!albion schreef:stuur maar even een pbMarthaMartha schreef:en als het dan toch om vertalen gaat....
ik heb de dochter (14 jaar) van mijn vriendin beloofd een stukje tekst in het engels te vertalen, het is een half a4-tje, morgen moet ze 't hebben... Ik heb vandaag echter weer een enorme hoofdpijnaanval gehad en zie geen kans dat vanavond te regelen. Voor mijn is ne-en een tamelijke klus. Is er iemand die dit even voor mij wil doen?![]()
pb dan even please....
ja, goed he!MarthaMartha schreef:je bent geweldig!albion schreef:stuur maar even een pbMarthaMartha schreef:en als het dan toch om vertalen gaat....
pb dan even please....