Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Leergeschil? Eergeschil?
Hé ja, laten we het daar eens over hebben, dat is tenslotte nog nooit besproken....!
Ofwel: hoe je een positief bericht weer naar het negatieve om kunt buigen. Als immer.
Zonnige lieden, die refo's!
Hé ja, laten we het daar eens over hebben, dat is tenslotte nog nooit besproken....!
Ofwel: hoe je een positief bericht weer naar het negatieve om kunt buigen. Als immer.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Laten we ook de leden die tegen hebben gestemd niet vergeten!
Ze zitten nu in een heel moeilijke positie en dat kan zwaar zijn!
Uiteraard hoop ik dat ze ook zullen samenvoegen.......maar probeer ook in te leven hoe zwaar het kan zijn voor en binnen families.
Soms zou ik weleens van de daken willen schreeuwen naar alle partijen.
LAAT DIE PERSOONLIJKE VETES NU EENS LOS, VERGEEF ELKAAR DE BOZE WOORDEN EN PROBEER SAMEN PAL TE STAAN VOOR DE BEVINDELIJKE WAARHEID ZONDER OP ELKE SLAK ZOUT TE LEGGEN!
Uiteraard hoop ik dat ze ook zullen samenvoegen.......maar probeer ook in te leven hoe zwaar het kan zijn voor en binnen families.
LAAT DIE PERSOONLIJKE VETES NU EENS LOS, VERGEEF ELKAAR DE BOZE WOORDEN EN PROBEER SAMEN PAL TE STAAN VOOR DE BEVINDELIJKE WAARHEID ZONDER OP ELKE SLAK ZOUT TE LEGGEN!
- aboricultura
oude paden je hebt gelijk heb de waarheid en de vrede lief maar dan wel in deze volgorde eerst de waarheid dan de vrede.
tis idd voor de leden moeilijk die al die scheuringen hebben mee gemaakt
heb dan de waarheid en de vrede lief
En hopenlijk kunnen we elkaar ook in vrede met elkaar blijven spreken ook al blijven de partijen om der waarheidwil van elkaar gescheiden. EN DEZE HOUDING MIS IK AAN BEIDE KANTEN TE VAAKaboricultura schreef:oude paden je hebt gelijk heb de waarheid en de vrede lief maar dan wel in deze volgorde eerst de waarheid dan de vrede.
Maar als ik goed begrijp heeft Gouda nu ook een beslissing genomen zonder de classisvergadering af te wachten. De classis heeft toch nog geen standpunt ingenomen? En wat is de reden waarom dat zij daar niet op wachten?
Van harte mee eens.Oude Paden schreef:Laten we ook de leden die tegen hebben gestemd niet vergeten!
Laat ons de koninklijke weg bewandelen, elkaar vergeven en samen verder optrekken.
In dienst van Zijn Koninkrijk.
Dat weet ik. Alleen was het daarom m.i. nog niet nodig om een kerkscheuring te veroorzaken.Afgewezen schreef:Er was wel degelijk een leergeschil.
't Is zoals ds. Van der Poel al zei: 'Twist over de leerstukken maakt ze zo hard als stukken leer.'
Maak er maar 'zondige lieden' van. Allerlei twis en krakeel. Het oordeel begint bij het huis Gods. We zouden er DIEP over in de schuld terecht moeten komen.Janneman schreef:Leergeschil? Eergeschil?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Wie houdt je tegen?caprice schreef: Maak er maar 'zondige lieden' van. Allerlei twis en krakeel. Het oordeel begint bij het huis Gods. We zouden er DIEP over in de schuld terecht moeten komen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Vaak sta ik mezelf in de weg.refo schreef:Wie houdt je tegen?caprice schreef: Maak er maar 'zondige lieden' van. Allerlei twis en krakeel. Het oordeel begint bij het huis Gods. We zouden er DIEP over in de schuld terecht moeten komen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Echt een opmerking uit het hart vandaanrefo schreef:Wie houdt je tegen?caprice schreef: Maak er maar 'zondige lieden' van. Allerlei twis en krakeel. Het oordeel begint bij het huis Gods. We zouden er DIEP over in de schuld terecht moeten komen.

ikzelf hou dat tegen.refo schreef:Wie houdt je tegen?caprice schreef: Maak er maar 'zondige lieden' van. Allerlei twis en krakeel. Het oordeel begint bij het huis Gods. We zouden er DIEP over in de schuld terecht moeten komen.
- MarthaMartha
'k weet niet hoe oud jij bent, maarre..... ik kan me die scheuring nog goed herinneren (en ben niet oud en ook niet zwak).aboricultura schreef:Een blijde boodschap,iets minder blij voor de rest.
Maar michien heeft dit wel invloed op de overige gemeenten.
Het zal in iedere geval voor nog meer onrust zorgen.
In ieder geval blijft de gemeente van Gouda in de lijn van hun voorganger dr Steenblok, iets wat je met ds v d Meer wel af kunt vragen.
Het is idd zo dat 1980 een eer verschil was.
Nu lijkt het zo dat de buitenverbanders de boosdoeners geweest maar de andere broeders van toen zijn ook zeker niet zonder schuld we moeten niet vergeten dat de huidige generatie ds niets met 80 te maken hebben en die er zijn zijn oud en zwak.
Laten ondanks alles de oude ds Wink en de gemeenten niet vergeten maar voor ze bidden.
Wie weet worden ook zij uit hun isloment gehaald en worden ze als een verloren schaap weer bij de kudde waar ze horen thuis gebracht.
Als mensen scheldend en tierend de kerk uitgaan tijdens een dienst enzo.... dat vergeet je niet zomaar

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
refo, deze opmerking is censurabel.refo schreef:Wie houdt je tegen?caprice schreef: Maak er maar 'zondige lieden' van. Allerlei twis en krakeel. Het oordeel begint bij het huis Gods. We zouden er DIEP over in de schuld terecht moeten komen.
Ik laat hem echter om mij moverende redenen staan.
Misschien dat er in 1980 geen leerverschil was, maar dat is er nu wel degelijk. In 1980 werd gesteld dat ds. Van den Berg onderscheid maakte tussen levendmaking en wedergeboorte. Dit is door ds. Wink en ds. De Groot nooit onderscheiden van elkaar gezien. Ook in de prediking van ds. Van den Berg na de jaren 80 is dit veronderstelde onderscheid niet als zodanig op te merken.
Dat er nu een leerverschil is moge duidelijk zijn. Leest met de kerkelijke jaarboekjes van de GGIN van de jaren 80 dan wordt er gesproken over de donkere tijden en dat er weinig verwachting is voor nieuwe predikanten. De laatste jaren staat er een heel leger op. Zijn de tijden dan veranderd ten goede?
Ds. Wink preekt vanuit de verkiezing als grondslag van het werk der zaligheid. Dit wordt binnen de GGIN ook wel zo gesteld, maar anders uitgewerkt. Men spreekt over het 'gunnen', de bewogenheid van de leraars, ze worden ontroerd van antwoorden van catechesanten die nergens van weten, ze zijn begaan met de gemeenten, alsof dat de mens tot de zaligheid kan brengen. Door op deze wijze te handelen tast men de soevereiniteit Gods aan en zet men de verkiezing op lossere schroeven. God kan met de mens doen wat hem behaagt, het ene vat wordt geschapen ter ere, het andere ter onere. Zal ook het leem tot de pottenbakker zeggen: waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Daarbij zien we ook een wetticisme optreden. Er worden allerlei wetjes en regeltjes opgesteld zoals een minuut stilte voor de dodenherdenking tijdens de eredienst en andere plichtbetrachtingen. Daar is op zich niets mis mee (God is een God van orde), maar men is zo snel geneigd met deze wetjes en plichtjes de hoogte in te gaan. Daar preekte ds. Wink al over tijdens de scheuring (de beruchte preek van juni 1980): men gaat op de stoel van mozes zitten.
Daar komt bij dat ds. Wink met deze woorden is bevestigd in 1969 te Veenendaal: in het laatste der dagen zal men kittelachtig van gehoor zijn en men zal leraren opgaren naar het goeddunken van hun eigen hart. Dat zien we nu vervuld worden.
De geest des onderscheids in het beluisteren van predikanten is van de aarde weggenomen. Het ware volk van God kan ook alleen de waarheid zuiver onderscheiden. Waar is dat volk op de aarde? Er is overal een doorvloeiing, maar het ware leven wordt zo gemist. Dan hoef ik niet naar een ander te gaan, dan kan ik bij mezelf beginnen. Het is daarom geen wonder dat Gouda terug wil. De jeugd weet niets van de scheuring en heeft er ook geen belangstelling voor en er is weinig volk Gods.
In de Wachter Sions wordt wel gesproken over een bijna geheelde wond, wekelijks wordt dit ook aangehaald in de voorbedes van de kerken ( naast de vele andere aanhalingen), maar voor de genezing van ds wink wordt niet gebeden. Een slecht teken, men hoopt op een snelle dood van ds Wink.
Ik hoop dat de Heere ds. Wink en ons wil gedenken, al kan dat zowat niet meer, gelet op de torenhoge schuld die wij met ons land gemaakt hebben. Maar niemand kan eronder komen. David zei: laat mij in de hand des Heeren vallen. Er komt een tijd in het leven van Gods volk dat ze de oordelen (die allang in het huis Gods begonnen zijn) komen toejuichen.
Als het oordeel begint in het huis Gods, waar zal het einde zijn?
Dat er nu een leerverschil is moge duidelijk zijn. Leest met de kerkelijke jaarboekjes van de GGIN van de jaren 80 dan wordt er gesproken over de donkere tijden en dat er weinig verwachting is voor nieuwe predikanten. De laatste jaren staat er een heel leger op. Zijn de tijden dan veranderd ten goede?
Ds. Wink preekt vanuit de verkiezing als grondslag van het werk der zaligheid. Dit wordt binnen de GGIN ook wel zo gesteld, maar anders uitgewerkt. Men spreekt over het 'gunnen', de bewogenheid van de leraars, ze worden ontroerd van antwoorden van catechesanten die nergens van weten, ze zijn begaan met de gemeenten, alsof dat de mens tot de zaligheid kan brengen. Door op deze wijze te handelen tast men de soevereiniteit Gods aan en zet men de verkiezing op lossere schroeven. God kan met de mens doen wat hem behaagt, het ene vat wordt geschapen ter ere, het andere ter onere. Zal ook het leem tot de pottenbakker zeggen: waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Daarbij zien we ook een wetticisme optreden. Er worden allerlei wetjes en regeltjes opgesteld zoals een minuut stilte voor de dodenherdenking tijdens de eredienst en andere plichtbetrachtingen. Daar is op zich niets mis mee (God is een God van orde), maar men is zo snel geneigd met deze wetjes en plichtjes de hoogte in te gaan. Daar preekte ds. Wink al over tijdens de scheuring (de beruchte preek van juni 1980): men gaat op de stoel van mozes zitten.
Daar komt bij dat ds. Wink met deze woorden is bevestigd in 1969 te Veenendaal: in het laatste der dagen zal men kittelachtig van gehoor zijn en men zal leraren opgaren naar het goeddunken van hun eigen hart. Dat zien we nu vervuld worden.
De geest des onderscheids in het beluisteren van predikanten is van de aarde weggenomen. Het ware volk van God kan ook alleen de waarheid zuiver onderscheiden. Waar is dat volk op de aarde? Er is overal een doorvloeiing, maar het ware leven wordt zo gemist. Dan hoef ik niet naar een ander te gaan, dan kan ik bij mezelf beginnen. Het is daarom geen wonder dat Gouda terug wil. De jeugd weet niets van de scheuring en heeft er ook geen belangstelling voor en er is weinig volk Gods.
In de Wachter Sions wordt wel gesproken over een bijna geheelde wond, wekelijks wordt dit ook aangehaald in de voorbedes van de kerken ( naast de vele andere aanhalingen), maar voor de genezing van ds wink wordt niet gebeden. Een slecht teken, men hoopt op een snelle dood van ds Wink.
Ik hoop dat de Heere ds. Wink en ons wil gedenken, al kan dat zowat niet meer, gelet op de torenhoge schuld die wij met ons land gemaakt hebben. Maar niemand kan eronder komen. David zei: laat mij in de hand des Heeren vallen. Er komt een tijd in het leven van Gods volk dat ze de oordelen (die allang in het huis Gods begonnen zijn) komen toejuichen.
zucht...willemkok schreef:Misschien dat er in 1980 geen leerverschil was, maar dat is er nu wel degelijk. In 1980 werd gesteld dat ds. Van den Berg onderscheid maakte tussen levendmaking en wedergeboorte. Dit is door ds. Wink en ds. De Groot nooit onderscheiden van elkaar gezien. Ook in de prediking van ds. Van den Berg na de jaren 80 is dit veronderstelde onderscheid niet als zodanig op te merken.
-----
nieuw willem???
er is een voorsteltopic...
Laatst gewijzigd door henriët op 05 dec 2008, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....