Dank je Gerrie, maar ik denk dat ik bekend genoeg ben met wat jij noemt een stevige GerGem preek... Voor het geval dat niet zo zou zijn, ik heb hier een hele verzameling GerGem bandjes...inclusief eentje over de doop...
Maar ja, ik denk niet dat mijn man door het curatorium van de GerGem zou komen, dus laten wij maar fijn in Engeland blijven! Ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n behoefte aan om weer GerGem te worden. Ik heb de GerGem hartelijk lief, met m'n hele hart, maar bepaalde stromingen die steeds sterker worden doen me erg verdriet, omdat het niet goed kan gaan!
Bovedien hou ik niet zo erg van hokjes...van stickertjes, die bepalen of er wel of niet naar je geluisterd zou moeten worden... Als je het woord zekerheid noemt, is mijn ervaring sinds kerst, krijg je het stickertje 'juichend Christendom' op, en dat houdt in dat je remonstrant bent, en dus niet serieus genomen wordt...
Ook is mij al meegedeelt dat als je in Engeland woont je geen Calvinst kan zijn, want Calvijn leerde de kinderdoop... Bovendien zingen wij niet de berijming van 1773, iets wat volgens een bezoeker een slecht teken was. Het feit dat 1773 nou eenmaal niet compleet op z'n engels te verkrijgen is tekende de engelse kerken, en bewees dat wij ketters waren, vond deze persoon...
Dus veel kans zal ik wel niet maken...
Gereformeerde Vereniging
Rustig aan OSW-ers, waar waren we gebleven.
Ik wilde peilen hoe men dacht over zo'n vereniging.
Kijk, al die topics over PKN en samenwerking van (O)GG(iN) van al die afgelopen jaren eindigen in ruzie of een soort gepruttel. Daaraan zie je dat dat een onbegaanbare weg is. Juist op een forum verwacht al een wat bredere blik maar die blijkt af en toe geheel te ontbreken.
Toch denk ik dat we elkaar nodig hebben of dan in ieder geval krijgen. Binnen nu en een paar jaar (en 't gaat misschien wel sneller dan we kunnen denken) komen we zwaar onder vuur te liggen. Vrijheid van onderwijs en meningsuiting worden ingeperkt tot de grenzen van de tolerantie van een maatschappij die van God noch gebod wil weten. De wereld bedreigt de jeugd op allerlei manieren, en dat heel veel indringender dan in de tijd dat degenen die nu hun ouders zijn bedreigt werden. Als je ziet hoe, wereldwijd gezien, de Islam oprukt. Als je de invloed van Europa op onze nationale wet- en regelgeving ziet. Als je de NHK ziet scheuren.
We hoeven elkaar natuurlijk niet bang te maken. Maar wel moeten we ons realiseren dat we elkaar nodig hebben. Dat we onze energie niet in (overall gezien) interne twisten moeten verspillen maar besteden aan het sterker maken van de gereformeerde gezindte als geheel. We hebben op dat punt al zoveel ingeleverd als je naar de historie kijkt! Ik denk bijvoorbeeld dat als we nu de christelijke scholen van de grond moesten krijgen, het zou nooit meer lukken. Alle plannen zouden stranden op intern gekibbel.
Daarom houd de idee van een Vereniging mij bezig. Laat een SOW van (O)GG(iN) met de voortgezette NHK maar het resultaat van een samenwerking zijn, niet het beginpunt. Maar het gaat mij met name om de bewustwording. Er liggen in de nabije toekomst grote opgaven op ons te wachten. Daar moeten we (de generatie die nu 20-30-40-50 jaar is) wat mee, dat zijn we aan ons nageslacht verplicht.
Hoe een Vereniging vorm moet krijgen zou ik ook niet weten. Ik verwacht eigenlijk niet dat zo'n vereniging er één,twee,drie zomaar komt, ik ga 'm zelf in ieder geval niet oprichten. Ik mis de capaciteit en de autoriteit en ook de tijd overigens. Toch is het goed af en toe over deze zaken na te denken. Daarom: een ieder bedankt voor meedenken en suggesties. En wie wel wil oprichten: mail me ff, 'k heb nog wel een paar ideeen en anders verzin ik ze wel.
Ik wilde peilen hoe men dacht over zo'n vereniging.
Kijk, al die topics over PKN en samenwerking van (O)GG(iN) van al die afgelopen jaren eindigen in ruzie of een soort gepruttel. Daaraan zie je dat dat een onbegaanbare weg is. Juist op een forum verwacht al een wat bredere blik maar die blijkt af en toe geheel te ontbreken.
Toch denk ik dat we elkaar nodig hebben of dan in ieder geval krijgen. Binnen nu en een paar jaar (en 't gaat misschien wel sneller dan we kunnen denken) komen we zwaar onder vuur te liggen. Vrijheid van onderwijs en meningsuiting worden ingeperkt tot de grenzen van de tolerantie van een maatschappij die van God noch gebod wil weten. De wereld bedreigt de jeugd op allerlei manieren, en dat heel veel indringender dan in de tijd dat degenen die nu hun ouders zijn bedreigt werden. Als je ziet hoe, wereldwijd gezien, de Islam oprukt. Als je de invloed van Europa op onze nationale wet- en regelgeving ziet. Als je de NHK ziet scheuren.
We hoeven elkaar natuurlijk niet bang te maken. Maar wel moeten we ons realiseren dat we elkaar nodig hebben. Dat we onze energie niet in (overall gezien) interne twisten moeten verspillen maar besteden aan het sterker maken van de gereformeerde gezindte als geheel. We hebben op dat punt al zoveel ingeleverd als je naar de historie kijkt! Ik denk bijvoorbeeld dat als we nu de christelijke scholen van de grond moesten krijgen, het zou nooit meer lukken. Alle plannen zouden stranden op intern gekibbel.
Daarom houd de idee van een Vereniging mij bezig. Laat een SOW van (O)GG(iN) met de voortgezette NHK maar het resultaat van een samenwerking zijn, niet het beginpunt. Maar het gaat mij met name om de bewustwording. Er liggen in de nabije toekomst grote opgaven op ons te wachten. Daar moeten we (de generatie die nu 20-30-40-50 jaar is) wat mee, dat zijn we aan ons nageslacht verplicht.
Hoe een Vereniging vorm moet krijgen zou ik ook niet weten. Ik verwacht eigenlijk niet dat zo'n vereniging er één,twee,drie zomaar komt, ik ga 'm zelf in ieder geval niet oprichten. Ik mis de capaciteit en de autoriteit en ook de tijd overigens. Toch is het goed af en toe over deze zaken na te denken. Daarom: een ieder bedankt voor meedenken en suggesties. En wie wel wil oprichten: mail me ff, 'k heb nog wel een paar ideeen en anders verzin ik ze wel.
Sorry, Limosa...
Ja, ik ben best geinteresserd in zo'n vereniging! Het is sowieso schande dat Christenen niet samen door een deur kunnen!
Op dinsdag ochtend heb ik de Ladies Bible Study. Zoals sommigen wel weten, we zijn in Jeremia bezig, aanstaande dinsdag hopen we Jeremia 29 te behandelen.
Nou, er komen zo'n 8 of 9 dames, en met nog twee anderen zijn we de enige van ons kerkje! Er is een dame die erg geinteresserd is in gebedsgenezing, een vrouw die naar een gefuseerde gemeente van Methodist en United Reformed gaat (ondanks de naam verre van Reformed...!), een vrouw die het bandje van de kerk leidde etc etc...
Ik denk dat er maar een heel klein percentage in de DL gelooft, maar toch hebben we elke week een goede tijd! Simpelweg omdat we geloven in de Bijbel als geinspireerd, onfeilbaar, en omdat we allen belijden in Christus te zijn...
Zie je, dus ik ben het helemaal eens met de SV, de drieformulieren (op een paar vragen en zo na...!), en daarom denk is dat een vereniging een goed idee is!
Ik kan het helaas niet organiseren, omdat ik te ver weg zit! Maar als jullie iets beginnen wil ik wel voor de Engelse club zorgen! Er zitten hier heel wat Hollanders in de buurt, of Hollands denkenden...!
Ja, ik ben best geinteresserd in zo'n vereniging! Het is sowieso schande dat Christenen niet samen door een deur kunnen!
Op dinsdag ochtend heb ik de Ladies Bible Study. Zoals sommigen wel weten, we zijn in Jeremia bezig, aanstaande dinsdag hopen we Jeremia 29 te behandelen.
Nou, er komen zo'n 8 of 9 dames, en met nog twee anderen zijn we de enige van ons kerkje! Er is een dame die erg geinteresserd is in gebedsgenezing, een vrouw die naar een gefuseerde gemeente van Methodist en United Reformed gaat (ondanks de naam verre van Reformed...!), een vrouw die het bandje van de kerk leidde etc etc...
Ik denk dat er maar een heel klein percentage in de DL gelooft, maar toch hebben we elke week een goede tijd! Simpelweg omdat we geloven in de Bijbel als geinspireerd, onfeilbaar, en omdat we allen belijden in Christus te zijn...
Zie je, dus ik ben het helemaal eens met de SV, de drieformulieren (op een paar vragen en zo na...!), en daarom denk is dat een vereniging een goed idee is!
Ik kan het helaas niet organiseren, omdat ik te ver weg zit! Maar als jullie iets beginnen wil ik wel voor de Engelse club zorgen! Er zitten hier heel wat Hollanders in de buurt, of Hollands denkenden...!
Limosa,
Ik denk toch dat we er iets van moeten gaan maken. Een soort 'club' zoals die ook buiten de kerken bestaat (Rotaryclub, Lions, etc) . Gewoon 1 avondje in de maand bij elkaar zitten ergens in een gezellige gelegenheid en met elkaar spreken over diverse zaken van actualiteit tot geestelijke zaken, zoals we nu ook vaak op OSW doen.
Ik heb nog altijd goede herinneringen aan die vergadering bij Jelle thuis inzake het 'Reformatorisch Opinieblad'!
Ik denk toch dat we er iets van moeten gaan maken. Een soort 'club' zoals die ook buiten de kerken bestaat (Rotaryclub, Lions, etc) . Gewoon 1 avondje in de maand bij elkaar zitten ergens in een gezellige gelegenheid en met elkaar spreken over diverse zaken van actualiteit tot geestelijke zaken, zoals we nu ook vaak op OSW doen.
Ik heb nog altijd goede herinneringen aan die vergadering bij Jelle thuis inzake het 'Reformatorisch Opinieblad'!
Aan die vergadering bewaar ik zeker wel goede herinneringen! De voorbeelden die je geeft (Rotary, Lions) zijn op zich wel inspirerend. Ook in studenten-verenigingen zie je wel soortgelijke bewegingen. De vereniging die ik voor ogen heb staat wat dichter bij de basis, studentenclubjes, Rotary en Lions hebben wel iets elitairs dat ik zou willen vermijden. Maar 't hangt ook af van het publiek dat je weet te interesseren. En hoe denk je te voorkomen dat het een SRC wordt (naast de SRA en de SRB)?Oorspronkelijk gepost door Pim
Limosa,
Ff voor de duidelijkheid: ik zit niet je positieve posting in de schaduw te zetten maar ik probeer de uitwerking te doordenken hé . . .
Rotary en Lions hebben dat elitaire als samenbinding. Wij hebben als het goed is iets anders gemeenschappelijk derhalve doelde ik het voorbeeld ook niet om iets elitairs als positief te zien. Ik zie de parallel met Rotary, omdat dat veelal intern gericht is (een beetje blaten enzo) en men soms voor een goed doel naar buiten komt. Overigens zie ik ook parallel in het feit dat ik wilde voorstellen dat het een 'geen zoete instuif' is, maar alleen leden en aspirant-leden (op voordracht van de leden)!Oorspronkelijk gepost door limosaAan die vergadering bewaar ik zeker wel goede herinneringen! De voorbeelden die je geeft (Rotary, Lions) zijn op zich wel inspirerend. Ook in studenten-verenigingen zie je wel soortgelijke bewegingen. De vereniging die ik voor ogen heb staat wat dichter bij de basis, studentenclubjes, Rotary en Lions hebben wel iets elitairs dat ik zou willen vermijden. Maar 't hangt ook af van het publiek dat je weet te interesseren. En hoe denk je te voorkomen dat het een SRC wordt (naast de SRA en de SRB)?Oorspronkelijk gepost door Pim
Limosa,
Ff voor de duidelijkheid: ik zit niet je positieve posting in de schaduw te zetten maar ik probeer de uitwerking te doordenken hé . . .
Verschil met SRA en SRB is dat 'onze club' veel meer een dialoog is en dus geen monoloog van een inleider en na de pauze wat vragen voor de liefhebbers. Ik zie een gezellige gelegenheid voor me waar wat mensen bijelkaar zitten te discussieren en te praten over uiteenlopende onderwerpen. Zoals gezegd kan er wel een inleiding gehouden worden, maar dan opening en inleiding van een kwartiertje/half uurtje of zo.
Zomaar wat gedachten...
[Aangepast op 10/3/04 door Pim]
Altijd interessant, dat soort gedachten. Vooral het meer besloten karakter is wel interessant, da's een nieuw element.Oorspronkelijk gepost door Pim
Rotary en Lions hebben dat elitaire als samenbinding. Wij hebben als het goed is iets anders gemeenschappelijk derhalve doelde ik het voorbeeld ook niet om iets elitairs als positief te zien. Ik zie de parallel met Rotary, omdat dat veelal intern gericht is (een beetje blaten enzo) en men soms voor een goed doel naar buiten komt. Overigens zie ik ook parallel in het feit dat ik wilde voorstellen dat het een 'geen zoete instuif' is, maar alleen leden en aspirant-leden (op voordracht van de leden)!
Verschil met SRA en SRB is dat 'onze club' veel meer een dialoog is en dus geen monoloog van een inleider en na de pauze wat vragen voor de liefhebbers. Ik zie een gezellige gelegenheid voor me waar wat mensen bijelkaar zitten te discussieren en te praten over uiteenlopende onderwerpen. Zoals gezegd kan er wel een inleiding gehouden worden, maar dan opening en inleiding van een kwartiertje/half uurtje of zo.
Zomaar wat gedachten...
[Aangepast op 10/3/04 door Pim]
Toch nog maar even doordenken dan. Misschien dat de gedachten en ideen op een gegeven moment gaan convergeren, dan kan er nog wel wat moois uit groeien.
Ik denk dat je gewoon basic moet starten (dus zonder gespreksleider etc). Als blijkt dat de avonden afzakken naar borrelpraat geklets, dan pas meer gaan formaliseren.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Zomaar wat spinsels:
Jullie hebben dan ook een goede gespreksleider nodig, die zorgt dat e.e.a. on-topic blijft.
Wordt het allemaal niet een beetje over-georganiseerd in ons kikkerlandje?
Vind mijn kerkenraad het dan wel goed als ik naar deze nieuwe club ga?
Of moeten we dat eerst voorleggen aan de diverse synodes?
Overigens een zeer goed idee om structureel over de kerkmuren heen te kijken. Publiceren we dan een verslag van de vergadering op pagina twee van RD?
Ik zie zomaar wat groepjes bij elkaar zitten. De ene heeft het over die nieuwe film over het lijden en sterven van Christus, de andere heeft het over de samenwerking tussen de afgescheidenen en bezwaarden-die-niet-met-PKN meegaan, etc, etc. Je zou er dan voor kunnen kiezen om aan het einde van de avond iedere tafel een samenvatting te laten geven van wat er allemaal besproken is en een uiteenzetting van de standpunten, maar misschien wordt je dan allemaal veel te formeel.
Kerkraden en synodes hebben we niet nodig, misschien moeten we het daarom juist niet te formeel doen, anders ziet men het als een bedreiging of zo.
Feitelijk gewoon zoiets als maandelijkse OSW-meetings? Daar hebben we het toch over? Maar er bestaat ook al zoiets als een Christelijke Debate-club. Weet iemand daar iets van? Hoe gaat het daar in z'n werk??
Dat heeft Limosa nog niet duidelijk gemaakt. Als die er niet bijhoren, sluit je een grote gereformeerde doelgroep uit. Ds. Budding bijv.Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Mijn eerste indruk bij het lijstje kerken is, dat RK en baptisten er niet bij staan en ik denk dat Limosa bedoelt dat de Hervormden, die meegaan met PKN er ook niet bijhoren.
Maar ja, dat moet Limosa maar duidelijk maken.
Marcel, jij komt ongetwijfeld wel door de ballotage-commisse!Oorspronkelijk gepost door LecramDat heeft Limosa nog niet duidelijk gemaakt. Als die er niet bijhoren, sluit je een grote gereformeerde doelgroep uit. Ds. Budding bijv.Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Mijn eerste indruk bij het lijstje kerken is, dat RK en baptisten er niet bij staan en ik denk dat Limosa bedoelt dat de Hervormden, die meegaan met PKN er ook niet bijhoren.
Maar ja, dat moet Limosa maar duidelijk maken.

Om de eerste aftrap te geven, de eerste bijeenkomst maar in Gouda een soort voortzetting van wat toen heel goed aansloeg. En trouwens onder een hapje en een drankje en met elkaar om tafel kan er toch heel wat nuttigs gesproken worden.
En dan inloop voor alle forummers die elangstelling hebben om gewoon van gezicht tot gezicht met elkaar wat te filosoferen.
En dan inloop voor alle forummers die elangstelling hebben om gewoon van gezicht tot gezicht met elkaar wat te filosoferen.