Nee, nee. Dat is de lijn die Paulus aan de gemeente van Korinthe voorhoudt.Josephus schreef:Je bedoelt dat jij dat vindt...Tiberius schreef:Maar ambtelijke beslissingen, zoals verkiezen van ambtsdragers, dienen niet door vrouwen genomen te worden.In de gereformeerde gezindte ben je dan trouwens wel in de minderheid hoor...
Mogen vrouwen stemmen in de kerk?
Re: mogen vrouwen stemmen in de kerk?
Kan je dit Bijbels onderbouwen? Deze visie, alhoewel ik m zelf ook (twijfelende) deel, kent zowel in de geschiedenis als wereldwijd gezien slechts enkele aanhangers. Zelfs erg strenge groepen in het buitenland, zoals bv de Gospel Standard Strict Baptists, laten vrouwen deelnemen aan ledenvergaderingen...Tiberius schreef:Maar ambtelijke beslissingen, zoals verkiezen van ambtsdragers, dienen niet door vrouwen genomen te worden.
Dat vind jij. Dat geeft niks, maar soms zou je best wat minder stellig mogen zijn. Want nu zet je gelijk het grootste deel van de gereformeerde gezindte in een niet-Paulus-volgende hoek.Tiberius schreef:Nee, nee. Dat is de lijn die Paulus aan de gemeente van Korinthe voorhoudt.Josephus schreef:Je bedoelt dat jij dat vindt...Tiberius schreef:Maar ambtelijke beslissingen, zoals verkiezen van ambtsdragers, dienen niet door vrouwen genomen te worden.In de gereformeerde gezindte ben je dan trouwens wel in de minderheid hoor...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Niet rechtstreeks.memento schreef:Kan je dit Bijbels onderbouwen? Deze visie, alhoewel ik m zelf ook (twijfelende) deel, kent zowel in de geschiedenis als wereldwijd gezien slechts enkele aanhangers. Zelfs erg strenge groepen in het buitenland, zoals bv de Gospel Standard Strict Baptists, laten vrouwen deelnemen aan ledenvergaderingen...Tiberius schreef:Maar ambtelijke beslissingen, zoals verkiezen van ambtsdragers, dienen niet door vrouwen genomen te worden.
Maar vanwege de scheppingsorde zoals Paulus die in 1 Korinthe 11 samenvat en toepast op de gemeente.
Ik heb wel eens sterker argumenten van je gelezen.Josephus schreef:Dat vind jij. Dat geeft niks, maar soms zou je best wat minder stellig mogen zijn. Want nu zet je gelijk het grootste deel van de gereformeerde gezindte in een niet-Paulus-volgende hoek.Tiberius schreef:Nee, nee. Dat is de lijn die Paulus aan de gemeente van Korinthe voorhoudt.Josephus schreef:Je bedoelt dat jij dat vindt...In de gereformeerde gezindte ben je dan trouwens wel in de minderheid hoor...
Troost je, het was helemaal niet bedoeld als argument. Wat ik bedoelde was meer dat jij hier jouw mening presenteert als een vaststaand iets, waar niet van afgeweken kan worden. Kun jij je voorstellen dat er (ware!) medechristenen zijn die op grond van dezelfde Bijbel als de jouwe soms toch tot een andere visie komen?Tiberius schreef:Ik heb wel eens sterker argumenten van je gelezen.Josephus schreef:Dat vind jij. Dat geeft niks, maar soms zou je best wat minder stellig mogen zijn. Want nu zet je gelijk het grootste deel van de gereformeerde gezindte in een niet-Paulus-volgende hoek.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Zeker kan ik me dat voorstellen.Josephus schreef:Troost je, het was helemaal niet bedoeld als argument. Wat ik bedoelde was meer dat jij hier jouw mening presenteert als een vaststaand iets, waar niet van afgeweken kan worden. Kun jij je voorstellen dat er (ware!) medechristenen zijn die op grond van dezelfde Bijbel als de jouwe soms toch tot een andere visie komen?Tiberius schreef:Ik heb wel eens sterker argumenten van je gelezen.Josephus schreef:Dat vind jij. Dat geeft niks, maar soms zou je best wat minder stellig mogen zijn. Want nu zet je gelijk het grootste deel van de gereformeerde gezindte in een niet-Paulus-volgende hoek.
Maar laat dan de weg eens zien waardoor ze tot die visie komen, zoals ik ook de weg naar mijn visie heb getoond.
Daar ben ik wel benieuwd naar en ik denk MarthaMartha ook.
Het is de vraag of het stemmen door de vrouw in de kerk nu wel zo'n heikel punt is.
Ik kan nog niet goed inzien of dat vergelijkbaar is met het spreken/stem verheffen in de gemeente.
Stemmingen vinden plaats met betrekking tot kerkelijke zaken, die alle lidmaten aangaan.
Aangezien ik vrouwen als volwaardige lidmaten beschouw, zie ik niet in waarom ze (helemaal) niet zouden mogen stemmen.
Het bekleden van ambten door de vrouw is een zaak van geheel andere orde.
En ik wil stellen dat de ongehuwde vrouwen en weduwen hierdoor enigszins buiten de gemeente worden geplaatst.
Ik kan nog niet goed inzien of dat vergelijkbaar is met het spreken/stem verheffen in de gemeente.
Stemmingen vinden plaats met betrekking tot kerkelijke zaken, die alle lidmaten aangaan.
Aangezien ik vrouwen als volwaardige lidmaten beschouw, zie ik niet in waarom ze (helemaal) niet zouden mogen stemmen.
Het bekleden van ambten door de vrouw is een zaak van geheel andere orde.
En ik wil stellen dat de ongehuwde vrouwen en weduwen hierdoor enigszins buiten de gemeente worden geplaatst.
Ook voor hen wijst Paulus een taak aan: er is genoeg te doen binnen de gemeente.jvdg schreef:En ik wil stellen dat de ongehuwde vrouwen en weduwen hierdoor enigszins buiten de gemeente worden geplaatst.
En als ik MarthaMartha's todo-lijstje soms lees, bekruipt me niet het gevoel dat zij alleen middels de ledenvergadering aan de gemeente verbonden is.

Tiberius schreef:Ook voor hen wijst Paulus een taak aan: er is genoeg te doen binnen de gemeente.jvdg schreef:En ik wil stellen dat de ongehuwde vrouwen en weduwen hierdoor enigszins buiten de gemeente worden geplaatst.
En als ik MarthaMartha's todo-lijstje soms lees, bekruipt me niet het gevoel dat zij alleen middels de ledenvergadering aan de gemeente verbonden is.

Uitzonderingen bevestigen de regel.
- MarthaMartha
dat klopt, want ik twijfel ook............ (en wil heel graag ook hierin een juiste keuze maken)Tiberius schreef:Zeker kan ik me dat voorstellen.Josephus schreef:Troost je, het was helemaal niet bedoeld als argument. Wat ik bedoelde was meer dat jij hier jouw mening presenteert als een vaststaand iets, waar niet van afgeweken kan worden. Kun jij je voorstellen dat er (ware!) medechristenen zijn die op grond van dezelfde Bijbel als de jouwe soms toch tot een andere visie komen?Tiberius schreef: Ik heb wel eens sterker argumenten van je gelezen.
Maar laat dan de weg eens zien waardoor ze tot die visie komen, zoals ik ook de weg naar mijn visie heb getoond.
Daar ben ik wel benieuwd naar en ik denk MarthaMartha ook.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- MarthaMartha
dat is ook zo....jvdg schreef:Tiberius schreef:Ook voor hen wijst Paulus een taak aan: er is genoeg te doen binnen de gemeente.jvdg schreef:En ik wil stellen dat de ongehuwde vrouwen en weduwen hierdoor enigszins buiten de gemeente worden geplaatst.
En als ik MarthaMartha's todo-lijstje soms lees, bekruipt me niet het gevoel dat zij alleen middels de ledenvergadering aan de gemeente verbonden is.![]()
Uitzonderingen bevestigen de regel.

ik voel me aan alle kanten met de gemeente verbonden (op de mannenvereniging na

en toch.... als ik na een verkiezing of wat ook maar wil weten wat er besloten en/of besproken is, moet ik iemand uit de gemeente bellen. Wanneer ik dat doe voelt dat als enorme nieuwsgierigheid (waarom ik -geloof me of niet- meestal maar niks doe en afwacht tot iemand me dat gaat vertellen via de tamtam). Terwijl de vrouwen thuis hun mannen moeten vragen...... Nu is dit voor mij geen reden om persé te willen stemmen. Wel een illustratie bij de opmerking van jvdg dat ongehuwden en weduwen hiermee 'buiten dit gedeelte van de gemeente komen te staan'. Want daar zit wel wat in!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mits ze gedoopt zijn.memento schreef:Kan je dit Bijbels onderbouwen? Deze visie, alhoewel ik m zelf ook (twijfelende) deel, kent zowel in de geschiedenis als wereldwijd gezien slechts enkele aanhangers. Zelfs erg strenge groepen in het buitenland, zoals bv de Gospel Standard Strict Baptists, laten vrouwen deelnemen aan ledenvergaderingen...Tiberius schreef:Maar ambtelijke beslissingen, zoals verkiezen van ambtsdragers, dienen niet door vrouwen genomen te worden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wij laten vrouwen NIET deelnemen aan de ledenvergadering...memento schreef:Kan je dit Bijbels onderbouwen? Deze visie, alhoewel ik m zelf ook (twijfelende) deel, kent zowel in de geschiedenis als wereldwijd gezien slechts enkele aanhangers. Zelfs erg strenge groepen in het buitenland, zoals bv de Gospel Standard Strict Baptists, laten vrouwen deelnemen aan ledenvergaderingen...Tiberius schreef:Maar ambtelijke beslissingen, zoals verkiezen van ambtsdragers, dienen niet door vrouwen genomen te worden.
Hoewel ze wel het recht hebben aanwezig te zijn (heb nog nooit een vrouw op de vergadering gezien), mogen ze niet spreken, niet stemmen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Publiceren ze bij jullie de notulen dan niet in het kerkblad?MarthaMartha schreef:en toch.... als ik na een verkiezing of wat ook maar wil weten wat er besloten en/of besproken is, moet ik iemand uit de gemeente bellen. Wanneer ik dat doe voelt dat als enorme nieuwsgierigheid (waarom ik -geloof me of niet- meestal maar niks doe en afwacht tot iemand me dat gaat vertellen via de tamtam). Terwijl de vrouwen thuis hun mannen moeten vragen...... Nu is dit voor mij geen reden om persé te willen stemmen. Wel een illustratie bij de opmerking van jvdg dat ongehuwden en weduwen hiermee 'buiten dit gedeelte van de gemeente komen te staan'. Want daar zit wel wat in!