Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Morgendienst - Bediening H. Avondmaal
Ps. 74 : 20
Ps. 119 : 56
Ps. 72 : 1, 7
Ps. 22 : 12
Ps. 103 : 5
Ps. 23 : 1
Ps. 23 : 2
Ps. 23 : 3
Ps. 140 : 13
TEKST:
JESAJA 14 : 30a
En de eerstgeborenen der armen zullen weiden en de nooddruftigen zullen zeker nederliggen.
THEMA:
DE BELOFTE OM GEWEID TE WORDEN
1. De Herder der schapen
2. De schapen der weide
3. Het weiden der Herder
Middagdienst - Leesdienst (preek van Ds. A. Hoogerland)
Ps. 112 : 1
Ps. 92 : 5, 7
Ps. 25 : 6
Ps. 34 : 8
TEKST:
1 SAMUËL 2 : 18-21 en 26
En de jongeling Samuël nam toe en werd groot en aangenaam beide bij den HEERE en ook bij de mensen.
THEMA:
DE TEKENING VAN SAMUËLS JEUGD
1. Zijn zorgdragende moeder
2. Zijn uitbreidende familie
3. Zijn voorspoedige wasdom
Avonddienst - Nabetrachting H. Avondmaal
119 : 65, 84
Ps. 79 : 4, 7
Ps. 27 : 5, 7
Ps. 139 : 14
Ps. 32 : 1
TEKST:
ZONDAG 7 vr/antw 20 Nabetr. H. Avondmaal
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
DE TOETSSTEEN VAN HET WARE GELOOF
1. Uitgesloten zonder het geloof
2. Bijgesloten door het geloof
3. Ingesloten met het geloof
-DIA-
Ps. 74 : 20
Ps. 119 : 56
Ps. 72 : 1, 7
Ps. 22 : 12
Ps. 103 : 5
Ps. 23 : 1
Ps. 23 : 2
Ps. 23 : 3
Ps. 140 : 13
TEKST:
JESAJA 14 : 30a
En de eerstgeborenen der armen zullen weiden en de nooddruftigen zullen zeker nederliggen.
THEMA:
DE BELOFTE OM GEWEID TE WORDEN
1. De Herder der schapen
2. De schapen der weide
3. Het weiden der Herder
Middagdienst - Leesdienst (preek van Ds. A. Hoogerland)
Ps. 112 : 1
Ps. 92 : 5, 7
Ps. 25 : 6
Ps. 34 : 8
TEKST:
1 SAMUËL 2 : 18-21 en 26
En de jongeling Samuël nam toe en werd groot en aangenaam beide bij den HEERE en ook bij de mensen.
THEMA:
DE TEKENING VAN SAMUËLS JEUGD
1. Zijn zorgdragende moeder
2. Zijn uitbreidende familie
3. Zijn voorspoedige wasdom
Avonddienst - Nabetrachting H. Avondmaal
119 : 65, 84
Ps. 79 : 4, 7
Ps. 27 : 5, 7
Ps. 139 : 14
Ps. 32 : 1
TEKST:
ZONDAG 7 vr/antw 20 Nabetr. H. Avondmaal
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
DE TOETSSTEEN VAN HET WARE GELOOF
1. Uitgesloten zonder het geloof
2. Bijgesloten door het geloof
3. Ingesloten met het geloof
-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ochtenddienst
Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
Avonddienst
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven nietmijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die metZijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder denwil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mijalle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door ZijnHeilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven vanharte willig en bereid maakt.
Hoe veel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezetroost zaliglijk leven en sterven moogt?
Drie stukken. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden verlost worde. En ten derde: hoeik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.
Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
Avonddienst
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven nietmijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die metZijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder denwil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mijalle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door ZijnHeilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven vanharte willig en bereid maakt.
Hoe veel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezetroost zaliglijk leven en sterven moogt?
Drie stukken. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden verlost worde. En ten derde: hoeik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.
's Morgens: Jesaja 38 vers 14: Gelijk een kraan of zwaluw, alzo piepte ik; ik kirde als een duif; mijn ogen verhieven zich omhoog; o HEERE! ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg.
's Middags: Zondag 14
Vr.35. Wat is dat gezegd: Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria?
Antw. Dat de eeuwige Zone Gods, Die waarachtig en eeuwig God is a en blijft b, ware menselijke natuur, uit het vlees en bloed der maagd Maria c, door de werking des Heiligen Geestes, aangenomen heeft d, opdat Hij ook het ware zaad Davids zij e, Zijn broederen in alles gelijk f, uitgenomen de zonde g.
a 1Jo 5:20 Joh 1:1 Joh 17:3 Ro 1:3 Col 1:15 b Ro 9:5 c Ga 4:4 Lu 1:31,42,43 d Mt 1:20 Lu 1:35 e Ro 1:3 Ps 132:11 2Sa 7:12 Lu 1:32 Han 2:30 f Php 2:7 Heb 2:14,17 g Heb 4:15
Vr.36. Wat nuttigheid verkrijgt gij door de heilige ontvangenis en geboorte van Christus?
Antw. Dat Hij onze Middelaar is a, en met Zijn onschuld en volkomen heiligheid mijn zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt b.
a Heb 7:26,27 b 1Pe 1:18,19 1Pe 3:18 1Co 1:30,31 Ro 8:3,4 Jes 53:11 Ps 32:1
De punten waren (ik heb alleen 's middags onthouden):
1. Mens geworden;
2. God gebleven;
3. Beginnen bij het begin;
4. Troostboodschap voor de Kerk.
Vr.35. Wat is dat gezegd: Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria?
Antw. Dat de eeuwige Zone Gods, Die waarachtig en eeuwig God is a en blijft b, ware menselijke natuur, uit het vlees en bloed der maagd Maria c, door de werking des Heiligen Geestes, aangenomen heeft d, opdat Hij ook het ware zaad Davids zij e, Zijn broederen in alles gelijk f, uitgenomen de zonde g.
a 1Jo 5:20 Joh 1:1 Joh 17:3 Ro 1:3 Col 1:15 b Ro 9:5 c Ga 4:4 Lu 1:31,42,43 d Mt 1:20 Lu 1:35 e Ro 1:3 Ps 132:11 2Sa 7:12 Lu 1:32 Han 2:30 f Php 2:7 Heb 2:14,17 g Heb 4:15
Vr.36. Wat nuttigheid verkrijgt gij door de heilige ontvangenis en geboorte van Christus?
Antw. Dat Hij onze Middelaar is a, en met Zijn onschuld en volkomen heiligheid mijn zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt b.
De punten waren (ik heb alleen 's middags onthouden):
1. Mens geworden;
2. God gebleven;
3. Beginnen bij het begin;
4. Troostboodschap voor de Kerk.
wat een mooie zondag voor jullie Erasmiaan..Erasmiaan schreef:'s Morgens: Jesaja 38 vers 14: Gelijk een kraan of zwaluw, alzo piepte ik; ik kirde als een duif; mijn ogen verhieven zich omhoog; o HEERE! ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg.
wees Gij mijn Borg.. onze Middelaar..
van harte hoop ik dat je dit ook vanuit je leven zeggen mag..
dan zul je mogen zeggen, het leven is mij Christusm het sterven is mij gewin!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Dat weet je toch helemaal niet? Dat ligt eraan hoe de predikant e.e.a. uitwerkt.henriët schreef:wat een mooie zondag voor jullie Erasmiaan..Erasmiaan schreef:'s Morgens: Jesaja 38 vers 14: Gelijk een kraan of zwaluw, alzo piepte ik; ik kirde als een duif; mijn ogen verhieven zich omhoog; o HEERE! ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg.
Toch was het wel zo. Maar ja, wat moet je met een mooie zondag? We zitten niet voor ons goede gevoel in de kerk (al begrijp ik best dat we een groot voorrecht hebben).Afgewezen schreef:Dat weet je toch helemaal niet? Dat ligt eraan hoe de predikant e.e.a. uitwerkt.henriët schreef:wat een mooie zondag voor jullie Erasmiaan..Erasmiaan schreef:'s Morgens: Jesaja 38 vers 14: Gelijk een kraan of zwaluw, alzo piepte ik; ik kirde als een duif; mijn ogen verhieven zich omhoog; o HEERE! ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg.
- zusterelly
@Erasmiaan: Dat goede gevoel is m.i. een blijk van liefde van de Heere God. Hij laat je merken dat Hij er is. Het is een toegift. "Toon mij toch Uw Heerlijkheid" met die bede naar de kerk gaan en als de Heere God je dat dan wil laten merken/voelen dan is dat zo onuitsprekelijk groot en mooi. Dan heb je een mooie zondag en dan kun je de week weer in...
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Als het gaat over een Borg en een Middelaar, AFgewezen.. hoe mooi is dat dan niet??/Afgewezen schreef:Dat weet je toch helemaal niet? Dat ligt eraan hoe de predikant e.e.a. uitwerkt.henriët schreef:wat een mooie zondag voor jullie Erasmiaan..Erasmiaan schreef:'s Morgens: Jesaja 38 vers 14: Gelijk een kraan of zwaluw, alzo piepte ik; ik kirde als een duif; mijn ogen verhieven zich omhoog; o HEERE! ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg.
HEbben wij die niet nodig.. en als dat dan aangewezen wordt....
t gaat niet om gevoel zeker niet, maar God werkt door de middelen.. dat wel..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Dat klopt wel maar laten we alsjeblieft oppassen een goed gevoel te verwarren met geloof.zusterelly schreef:@Erasmiaan: Dat goede gevoel is m.i. een blijk van liefde van de Heere God. Hij laat je merken dat Hij er is. Het is een toegift. "Toon mij toch Uw Heerlijkheid" met die bede naar de kerk gaan en als de Heere God je dat dan wil laten merken/voelen dan is dat zo onuitsprekelijk groot en mooi. Dan heb je een mooie zondag en dan kun je de week weer in...
Ik zat laatst bij mezelf te redeneren. 't Kan namelijk wel eens zo zijn dat zondag een ‘goede’ dag is geweest maar dat dan maandag de zonde zo hard en onvermijdelijk terug komt!
Ik denk wel eens dat als je dan later eens terug mag zien dat juist het feit dat de satan zo hard aanviel op maandag een bewijs is dat het zondag echt Gods gunst was. Satan kan het immers niet hebben als men “graast in zeer stille weiden”.
Erasmiaan schreef: Dat klopt wel maar laten we alsjeblieft oppassen een goed gevoel te verwarren met geloof.
Applaus!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- JolandaOudshoorn
Heel herkenbaar Erasmiaan! Wat een troost dat er geen afval de heiligen is.Erasmiaan schreef:Dat klopt wel maar laten we alsjeblieft oppassen een goed gevoel te verwarren met geloof.zusterelly schreef:@Erasmiaan: Dat goede gevoel is m.i. een blijk van liefde van de Heere God. Hij laat je merken dat Hij er is. Het is een toegift. "Toon mij toch Uw Heerlijkheid" met die bede naar de kerk gaan en als de Heere God je dat dan wil laten merken/voelen dan is dat zo onuitsprekelijk groot en mooi. Dan heb je een mooie zondag en dan kun je de week weer in...
Ik zat laatst bij mezelf te redeneren. 't Kan namelijk wel eens zo zijn dat zondag een ‘goede’ dag is geweest maar dat dan maandag de zonde zo hard en onvermijdelijk terug komt!
Ik denk wel eens dat als je dan later eens terug mag zien dat juist het feit dat de satan zo hard aanviel op maandag een bewijs is dat het zondag echt Gods gunst was. Satan kan het immers niet hebben als men “graast in zeer stille weiden”.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Beste Henriët, een preek kan waar zijn of waarheden bevatten, maar dat betekent niet dat zo'n preek 'mooi' is, of zelfs goed.henriët schreef:Als het gaat over een Borg en een Middelaar, AFgewezen.. hoe mooi is dat dan niet??/Afgewezen schreef:Dat weet je toch helemaal niet? Dat ligt eraan hoe de predikant e.e.a. uitwerkt.henriët schreef:wat een mooie zondag voor jullie Erasmiaan..
Het is niet zo dat een goed onderwerp vanzelf een goede preek creëert, al weet ik dat er mensen zijn voor wie dat wel het geval is. "De dominee had zo'n mooie tekst..."
Tja.
- zusterelly
Ben ik met je eens, alleen God heeft ons, mensen, geschapen met gevoel en ik hoor zo vaak zeggen dat een goed gevoel dat je daar bij moet oppassen. Wat ik verwoord heb zoals hierboven is dat we God ook eenvoudig dankbaar mogen zijn voor "een goed gevoel".Erasmiaan schreef:Dat klopt wel maar laten we alsjeblieft oppassen een goed gevoel te verwarren met geloof.zusterelly schreef:@Erasmiaan: Dat goede gevoel is m.i. een blijk van liefde van de Heere God. Hij laat je merken dat Hij er is. Het is een toegift. "Toon mij toch Uw Heerlijkheid" met die bede naar de kerk gaan en als de Heere God je dat dan wil laten merken/voelen dan is dat zo onuitsprekelijk groot en mooi. Dan heb je een mooie zondag en dan kun je de week weer in...
Wat jij schrijft over de maandag daar kan ik alleen maar mee eens zijn.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
nee neeAfgewezen schreef:Beste Henriët, een preek kan waar zijn of waarheden bevatten, maar dat betekent niet dat zo'n preek 'mooi' is, of zelfs goed.henriët schreef:
Als het gaat over een Borg en een Middelaar, AFgewezen.. hoe mooi is dat dan niet??/
Het is niet zo dat een goed onderwerp vanzelf een goede preek creëert, al weet ik dat er mensen zijn voor wie dat wel het geval is. "De dominee had zo'n mooie tekst..."
Tja.
dat is ook niet mijn bedoeling om te zeggen..
dat een goed onderwerp een goede preek creëert,
dat kan zo zijn in sommige gevallen,
maar ik vind het heel mooi als je ziet net als bij erasmiaan in de kerk t geval was, dat de dienst van s ochtends aansluit bij de avond..
Borg en Middelaar..
maar misschien is mooi niet het goede woord.....
Het is wel geen zondag, maar toch even de preek van vanavond...
Eerste Bijbellezing dit seizoen
PSALMEN:
Ps. 68 : 8
Ps. 77 : 5,8
Ps. 118 : 8
Ps. 103 : 7
TEKST:
GENESIS 18 : 1 (uitgangspunt)
Daarna verscheen hem de HEERE aan de eikenbossen van Mamre, als hij in de deur der tent zat, toen de dag heet werd...
IZAK, DE MINST BEKENDE VAN DE AARTSVADERS
In de preek werd in grote lijnen stilgestaan bij:
* Wat er aan de geboorte van Izak vooraf ging
* De wonderlijke weg van Abraham en Sara
-DIA-
Eerste Bijbellezing dit seizoen
PSALMEN:
Ps. 68 : 8
Ps. 77 : 5,8
Ps. 118 : 8
Ps. 103 : 7
TEKST:
GENESIS 18 : 1 (uitgangspunt)
Daarna verscheen hem de HEERE aan de eikenbossen van Mamre, als hij in de deur der tent zat, toen de dag heet werd...
IZAK, DE MINST BEKENDE VAN DE AARTSVADERS
In de preek werd in grote lijnen stilgestaan bij:
* Wat er aan de geboorte van Izak vooraf ging
* De wonderlijke weg van Abraham en Sara
-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«