Mijns inziens lopen we in de verre uitlopers van de gereformeerde traditie het gevaar, dat de visie op de Schrift te absoluut wordt. In tegenstelling tot de islamitische visie, belijden wij niet, dat de Bijbel rechtstreeks uit de hemel is gekomen en dat elke letter, elk woord van de bijbelschrijvers een kopie is van een hemelse originele versie. De Bijbel is geschreven door mensen die zijn geinspireerd. De verbinding ligt dus niet zozeer tussen God en boek, maar de verbinding ligt tussen Geest van God en de mens. Dat is de inhoud van wat we geinspireerd noemen. Wanneer de schrijver zich zet aan een lied, een psalm, een historie, een preek, een verhaal of een brief, dan schrijft daar een mens. Geen engel en ook God zelf niet. Het geschrevene draagt alle kenmerken van die mens. Dat kan soms een mens zijn, die heel anders denkt dan een andere mens. Vergelijk de temperamenten van de evangelisten. Maar mensen kunnen ook zeer origineel zijn. Paulus werkt een geloofsleer uit, die uniek is en die hele andere accenten legt dan bijvoorbeeld Johannes of Jacobus. Met andere woorden: wanneer we de Bijbel Gods Woord noemen moeten wij dit gebruik van het Woord niet vereenzelvigen met de enige echte openbaring van het Woord Gods, nl. Jezus Christus. De Bijbel is niet de Christus, alhoewel ze beiden het Woord van God genoemd worden. Johannes zegt: het Woord is vlees geworden. In Hem woont de volheid van God lichamelijk. Ook hier weer de verbinding die gemaakt wordt tussen de Geest van God (denk aan de doop in de Jordaan) en de mens Jezus. Daar vindt de openbaring, de inspiratie plaats. Het Woord wordt geen Boek, zoals van de Quran gedacht wordt, het Woord is vlees geworden. Op Jezus daalt de Geest neer. Dat is de meest gezaghebbende inspiratie. Met Pinksteren wordt de Geest op allen uitgestort. En ook daarmee wordt duidelijk, dat we de inspiratie niet te exclusief bij de bijbelschrijvers moeten leggen. Zij staan in de lijn van Christus - apostelen - gelovigen.Paoli schreef:De bijbel is geschreven dmv inspiratie gegeven door de Heilige Geest.Grace schreef:Ik ben bang dat je je hierin een beetje heel erg vergist gravo. Zeer gevaarlijk om zulke uitspraken te doen. Je begeeft je hiermee op erg glad ijs. Wie gaat er bepalen op welke onderdelen wij anders mogen denken dan de bijbelschrijvers? Ons verstand, onze cultuur? Wat en wankele basis. Nee, Gods woorden zijn onveranderlijk, eeuwig en universeel.gravo schreef:De Bijbel moet op onderdelen in zijn tijd en context worden verstaan. Wij mogen andere opvattingen hebben, dan de bijbelschrijvers. Want deze schrijvers hadden net zo min een één-op-één contact met God, als wij dat hebben.gravo
In andere woorden: de bijbel is het Woord van God.
Het is hetzelfde gisteren, vandaag en morgen. Het verandert niet, nooit en nimmer.
Het is geschreven voor gisteren, vandaag en morgen.
Er kan niet aan veranderd of toegevoegd worden.
"Tijd en context" zijn excuses om het Woord van God proberen te veranderen.
Het is toch vrij fundamenteel, dat we dit onderscheid goed proeven. Dat betekent niet, dat we de Bijbel niet meer als gezaghebbend mogen zien of dat we het niet meer de Heilige Schrift mogen noemen, maar het betekent wel, dat ik niet noodzakelijkerwijs dezelfde opvatting of mening behoef te hebben als de verschillende bijbelschrijvers. Ik denk anders over slavernij als Paulus. Ik neem het Paulus niet kwalijk, dat hij net als iedereen indertijd de slavernij een gewoon maatschappelijk fenomeen vond, waarin hij in zijn theologie verder geen aandacht geeft, maar ik denk er nu wel anders over. En dat geldt ook ten aanzien van bijvoorbeeld de plaats van de vrouw. Ik zie die ruimer als al de NT-schrijvers. Daarmee verkwansel ik de betekenis van de geinspireerde Schrift niet, maar neem ik wel de ruimte om in mijn eigen tijd en context verantwoordelijkheid te nemen vanuit mijn eigen geweten. De een acht wel alle dagen gelijk, de ander gedenkt de sabbatdag. De een eet wel vlees, de ander niet. De een houdt vast aan de besnijdenis, de ander niet. Het zijn allemaal verschillen van mening, waarmee de bijbelschrijvers zelf ook moesten leren leven.
Als het over homosexualiteit gaat is het wat mij betreft idem dito. Mijn tijd en context vraagt om een andere afweging, dan die van het NT. Dan kunnen er ook andere conclusies vallen, zelfs conclusies, die Paulus bijvoorbeeld mij niet na zou zeggen. Maar Paulus is God niet. Ik ook niet. Paulus was wel geinspireerd. Bij alles wat hij deed, zei en schreef wist hij zich door de Geest gedreven. Maar daarmee leverde hij geen hemelse tekst.
Maakt dit het niet heel moeilijk? Inderdaad, maar wie denkt nou dat de toepassing van de Bijbel op het eigen leven een gemakkelijke zaak is?
Vasten jullie? Drijven jullie demonen uit? Worden jullie vervuld met de Heilige Geest en spreken jullie in tongen? Laten jullie ouderlingen komen zodat (!) het gelovige gebed de zieken zal genezen? En zo niet hoe passen jullie deze geinspireerde woorden dan op jezelf toe. Wees eerlijk en zeg toch gewoon, dat jullie argument er ook een is van tijd en context. Toen wel, maar nu niet meer.
Net zoals Paulus dat ook deed toen hij een groot deel van de Oud-Israelitische wetten voor de heidenen afschafte. Over sommige zaken, die eerst eeuwige geboden of verboden van God leken te zijn is in de Bijbel zelf op een gegeven moment verandering gekomen. Dan kan dat na 2000 jaar misschien ook wel eens het geval zijn. Op dit moment zie ik geen bezwaar om twee mensen van gelijk geslacht met elkaar op basis van liefde te laten omgaan. En daar zijn heus bijbelse lijnen te trekken.
Een relatie is niet alleen maar sex, sex, sex. Die bacchanalen van homo-sex en walgelijke uitspattingen waren juist de achtergrond voor bijbelschrijvers uit OT en NT om er tegen te keer te gaan. Maar daar gaat het hier niet om! Ik heb het hier gewoon over twee mannen of twee vrouwen, die samenleven en intiem zijn, omdat ze van elkaar houden. wat Pualus betreft werd er maar niet meer getrouwd. Bij alles proef je, dat hij het als een noodzakelijk kwaad ziet (het is beter te trouwen, dan te branden (= slaaf worden van de hunkering naar sex)). Ik ben het met Paulus niet eens op dit punt. Het huwelijk zou als zegen moeten worden gezien, waarin mensen tot hun recht komen, bemind kunnen worden en zo een teken kunnen zijn van Christus en Zijn Bruid. Sorry, Paulus.
gravo