Halloween en Goedheiligman etc.
Re: Halloween en Goedheiligman etc.
Wat de data 5 en 6 december betreft: hier is gewoon sprake van de klassieke tijdsrekening.
Sint Nicolaas valt op 6 december. Wanneer is het 6 december? Bij de zonsondergang van 5 december.
Sint Nicolaas valt op 6 december. Wanneer is het 6 december? Bij de zonsondergang van 5 december.
Veritas odium parit
albion schreef:Ik wil eerst even de quote zien waar ik gezegd heb dat ik principieel géén St. Nicolaasfeest viert, en waar ik het pakjesavond noemde. Want bij mijn weten heb ik het woord principieel zelfs niet eens gebruikt!Rens schreef:OK, je hoeft het niet te rechtvaardigen, maar het feit op zich blijft bestaan.albion schreef:
Ik hoef het niet te rechtvaardigen. Het is een aloud Hollands feest. Mijn moeder maakte het ons al vroeg duidelijk. Sinterklaas bestaat niet.
Er zijn ouders die spelen het hele jaar door Sinterklaas voor hun kinderen.
Maar, even een ánder punt aansnijden:
Jij viert principieel géén St. Nicolaasfeest, maar wél Pakjesavond (los van de datum)......
als je er eens heel goed naar kijkt en je gedachten over laat gaan, is het vieren van Pakjesavond in wezen dan niet ánders dan het meedoen aan "de wereld", per sé willen vieren van iets wat je niet wil onder de aloude benaming, maar ontdaan van het Roomse sausje op willen dienen, wat dan feitelijk neerkomt op het willen meevieren van een feest dat "de wereld" in een iets andere gedaante, de figuur van sint nicolaas, ook doet??????
Sorry........

Het woord principieel komt idd niet van jou, maar het was, dat gedeelte iig, een reactie op Auto die aangaf dat St. Nicolaas niet kon (6 dec.), maar pakjesavond wél.....(5 dec. of omgekeerd). De rest van de posting wat er op volgt geldt onverminderd voor eenieder die Pakjesavond viert....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
- MarthaMartha
Oké, ik ga mijn hoofd boven het maaiveld uitsteken....
Hoewel ook ik pakjesavond reusachtig gezellig vind, en het nog veel leuker vind om pakjes rond te brengen, voel ik toch altijd iets aan mijn geweten knagen......
Of we het nu pakjesavond noemen of sinterklaas vieren voor een sinterklaas die niet bestaat.... dat maakt allemaal niet zoveel uit natuurlijk, de associatie is er.
En kán het dan eigenlijk wel?
Sint die weet wat je hebt uitgespookt? is het geen verwijzing naar een alwetend God? Sint met zijn boek waar alles in staat? is het geen verwijzing naar Gods' boek waarin Hij schrijft? En dan de roe van sint? is het geen verwijzing naar Gods bezoeken met de roede? En de pieten die je afvoeren in hun zak als je misdaan hebt? Het liedjes zingen ter eer van de sint?
En geloof me.... ik wil hier liever niet aan denken, omdat ik al die kadootjes en die blijde kindergezichtjes óók zo geweldig vind! En er zitten zoveel positieve kanten aan dit vieren in gezinnen, het lootjes trekken, gedichten maken, zo verdiepen gezinsleden zich in elkaar! En toch knaagt er altijd zo'n stemmetje van binnen.....
Hoewel ook ik pakjesavond reusachtig gezellig vind, en het nog veel leuker vind om pakjes rond te brengen, voel ik toch altijd iets aan mijn geweten knagen......
Of we het nu pakjesavond noemen of sinterklaas vieren voor een sinterklaas die niet bestaat.... dat maakt allemaal niet zoveel uit natuurlijk, de associatie is er.
Sint die weet wat je hebt uitgespookt? is het geen verwijzing naar een alwetend God? Sint met zijn boek waar alles in staat? is het geen verwijzing naar Gods' boek waarin Hij schrijft? En dan de roe van sint? is het geen verwijzing naar Gods bezoeken met de roede? En de pieten die je afvoeren in hun zak als je misdaan hebt? Het liedjes zingen ter eer van de sint?
En geloof me.... ik wil hier liever niet aan denken, omdat ik al die kadootjes en die blijde kindergezichtjes óók zo geweldig vind! En er zitten zoveel positieve kanten aan dit vieren in gezinnen, het lootjes trekken, gedichten maken, zo verdiepen gezinsleden zich in elkaar! En toch knaagt er altijd zo'n stemmetje van binnen.....
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 01 nov 2008, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
@ MM: rustig laten knagen...
Maar ik snap je heel goed. De vergelijking is te opmerkelijk!

laat dat stemmetje maar eens op volle sterkte spreken!!! je zult voor een verrassing komen te staan.............als écht consequent wilt zijn, stop dan ook met vieren van pakjes/avond....als je het goed uitlegd, dan snappen de kinderen het héél goed ondanks de teleurstelling in eerste aanleg!!MarthaMartha schreef: En toch knaagt er altijd zo'n stemmetje van binnen.....
Moderatorbericht:
- MarthaMartha
Rens schreef:laat dat stemmetje maar eens op volle sterkte spreken!!! je zult voor een verrassing komen te staan.............als écht consequent wilt zijn, stop dan ook met vieren van pakjes/avond....als je het goed uitlegd, dan snappen de kinderen het héél goed ondanks de teleurstelling in eerste aanleg!!MarthaMartha schreef: En toch knaagt er altijd zo'n stemmetje van binnen.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- Bonny
- Contacteer:
Rens, het St. Pieterfeest is dacht ik, voornamelijk iets wat in Grou gevierd wordt. De rest van de provincie laat het bij Snieklaas.de Friezen moeten weer eigenwijs zijn door op 6 februari het St. Pieterfeest te vieren, de Zwarte Piet bij de aloude St. Nicolaas)
The Groom's still waiting at the altar
Dit heb ik ergens in het begin ook al opgemerkt... Lees maar even na... Er werd denk ik overheen gelezen?MarthaMartha schreef: En kán het dan eigenlijk wel?
.....
-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Och, ben je miskend?-DIA- schreef:Dit heb ik ergens in het begin ook al opgemerkt... Lees maar even na... Er werd denk ik overheen gelezen?MarthaMartha schreef: En kán het dan eigenlijk wel?
.....
-DIA-
Allemaal flauwe kul. Sint bestaat helemaal niet. Alleen pakjesavond bestaat, als je tenminste houdt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- JolandaOudshoorn
Persooonlijk heb ik daar totaal geen last van. Belangrijk is denk ik hoe wij sinterklaas vieren. Mijn kinderen weten heus wel dat sinterklaas niet bestaat en dat mama de cadeautjes in de schoenen stopt. Voor ons is het ook meer een familiefeest dan het denken aan en over sinterklaas.-DIA- schreef:Dit heb ik ergens in het begin ook al opgemerkt... Lees maar even na... Er werd denk ik overheen gelezen?MarthaMartha schreef: En kán het dan eigenlijk wel?
.....
-DIA-
Ik weet, mijn Verlosser leeft
ik voel je precies aan...ik vind het allemaal net te toevallig.MarthaMartha schreef:Oké, ik ga mijn hoofd boven het maaiveld uitsteken....
En als je ziet hoeveel ontzag kinderen voor de "goedheiligman" hebben...
we hebben jaren geëvangeliseerd (uitnodigingen voor de Bijbelclub, nooit zoveel kinderen bij elkaar dan op dat moment) bij de markt als Sinterklaas zijn intree deed; zie je de vaders en moeders met hun kinderen in de arm zo dicht mogelijk bij Sinterklaas komen om toch maar wat aandacht te krijgen. Zie je de opgeheven gezichtjes; ik vind het altijd heel schrijnend. Gingen er maar zoveel ouders met hun kinderen naar Jezus...
Pakjesavond is best leuk, maar het is natuurlijk gewoon hetzelfde als Sinterklaas vieren
Btw; Niko-laus betekent Overwinnaar voor het volk
Laatst gewijzigd door helma op 03 nov 2008, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Marth, ik kan je aan de ene kant best wel goed begrijpen, t is een feest(je) wat zn oorsprong heeft in iets wat helemaal niet bij onze gezindte past, maar misschien dat je het toch meer los moet koppelen,MarthaMartha schreef:Oké, ik ga mijn hoofd boven het maaiveld uitsteken....
stel je zou het zelfde doen en dan in juni ofzo..
dan zou je er geen last van hebben meen ik?
of vind je dit te makkelijk afgedaan.
Wij hebben er ook over nagedacht, en toch is het heel gezellig, juist in de herfst/ winter.. een gezellige gezinsavond te hebben, gezellig cadeautjes, warme chocolademelk, enz enz
als je het zou doortrekken.. dan zou je ook geen gevuld speculaas moeten eten ed... want dat hebben we ook aan sinterklaas te danken toch;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- JolandaOudshoorn
Ik heb meer moeite met de invulling van het kerstfeest tegenwoordig. Liever de sint dan de kerstman.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Nee hoor, dat hebben we te danken aan bakkers ................... heeeeeeeeeeeeerlijk (dat is tenministe goede commercie)henriët schreef: als je het zou doortrekken.. dan zou je ook geen gevuld speculaas moeten eten ed... want dat hebben we ook aan sinterklaas te danken toch;)