Halloween en Goedheiligman etc.

Afgewezen

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Van oorsprong heidense feesten die totaal ingeburgerd schijnen te zijn...

Wordt er onder de Refoforummers nog aan Sinterklaas gedaan? Of wat doe je als er een paar van die kleine schatjes op de stoep staan met die dan haloween blijken te vieren...

Kerstmannen, Paashazen, geef hier je mening.

-DIA-
Sinterklaas is niet heidens en daar doe ik aan.
Aan 'mensen op de stoep' heb ik sowieso een hekel. Ik vind het een inbreuk op mijn privacy, evenals allerlei bestokingen door de telefoon.
Rens

Bericht door Rens »

Auto schreef:
Oh ja, Sinterklaas kan niet, daarom vieren wij ook thuis 'Pakjesavond' ......... na jaren van strijd nam van de week onze oudste eindelijk het woord in zijn mond. :OO3
Dusssssssss, als we er nu maar een andere naam aan geven dán kan het ineens wél??

Vindt je dat niet wat érg krom????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:
Auto schreef:
Oh ja, Sinterklaas kan niet, daarom vieren wij ook thuis 'Pakjesavond' ......... na jaren van strijd nam van de week onze oudste eindelijk het woord in zijn mond. :OO3
Dusssssssss, als we er nu maar een andere naam aan geven dán kan het ineens wél??

nou nee. Pakjesavond is op 5 december en Sint Nicolaas is op 6 december (zie Google)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

RD schreef:Zondagsviering belangrijkste traditie refo’s
31-10-2008 23:54 | Binnenlandredactie
/media/Reformatorische christenen vinden de heiliging van de zondag hun belangrijkste traditie.

Reformatorische christenen vinden de heiliging van de zondag hun belangrijkste traditie
.

HILVERSUM - Reformatorische christenen vinden de heiliging van de zondag hun belangrijkste traditie. Op nummer twee staat de viering van de christelijke feestdagen. De top 5 eindigt met de viering van de eigen verjaardag.

Dat is het resultaat van een oproep van deze krant aan lezers om hun belangrijkste tradities te melden.

De oproep werd gedaan ter gelegenheid van het feit dat koningin Beatrix vanmiddag op landgoed Zonnestraal in Hilversum het Jaar van de Tradities opent. Dan worden ook de honderd belangrijkste tradities van Nederlanders in het algemeen bekendgemaakt.

De derde plaats in de top 5 van tradities in reformatorische kring is een gedeelde: de viering van Koninginnedag en de herdenking van 4 mei en de viering van 5 mei krijgen evenveel stemmen.
Sinterklaas staat op de vierde plaats.
:haha
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
RD schreef:Zondagsviering belangrijkste traditie refo’s
31-10-2008 23:54 | Binnenlandredactie
/media/Reformatorische christenen vinden de heiliging van de zondag hun belangrijkste traditie.

Reformatorische christenen vinden de heiliging van de zondag hun belangrijkste traditie
.

HILVERSUM - Reformatorische christenen vinden de heiliging van de zondag hun belangrijkste traditie. Op nummer twee staat de viering van de christelijke feestdagen. De top 5 eindigt met de viering van de eigen verjaardag.

Dat is het resultaat van een oproep van deze krant aan lezers om hun belangrijkste tradities te melden.

De oproep werd gedaan ter gelegenheid van het feit dat koningin Beatrix vanmiddag op landgoed Zonnestraal in Hilversum het Jaar van de Tradities opent. Dan worden ook de honderd belangrijkste tradities van Nederlanders in het algemeen bekendgemaakt.

De derde plaats in de top 5 van tradities in reformatorische kring is een gedeelde: de viering van Koninginnedag en de herdenking van 4 mei en de viering van 5 mei krijgen evenveel stemmen.
Sinterklaas staat op de vierde plaats.
:haha
Wat is daar mis mee? Het is een puur Nederlands feest (al in 1600 en nog wat vastgelegd). Dat het tegenwoordig zo belachelijk commercieel gemaakt wordt is wat anders.
De Engelsen vieren Boxing Day (2e Kerstdag). Ds. Huntington zegt tegen de gemeente (in mijn eigen woorden, het staat ergens in een van zijn boekjes). 'Het is de gewoonte elkaar met geschenken te gedenken. Denk ook aan de koster van deze kerk'.
Rens

Bericht door Rens »

albion schreef:
Rens schreef:
Auto schreef:

nou nee. Pakjesavond is op 5 december en Sint Nicolaas is op 6 december (zie Google)
je kromt je in elke bocht om de Pakjesavond op 5 december te rechtvaardigen hé............sinds ménsenheugenis wordt op 5 december het St. Nicolaasfeest gevierd.........en NIET op 6 december, dát doet slechts een hele kleine groep datum-fanatici.......

(de Friezen moeten weer eigenwijs zijn door op 6 februari het St. Pieterfeest te vieren, de Zwarte Piet bij de aloude St. Nicolaas)
Moderatorbericht:
Auto

Bericht door Auto »

Rens schreef:
(de Friezen moeten weer eigenwijs zijn door op 6 februari het St. Pieterfeest te vieren, de Zwarte Piet bij de aloude St. Nicolaas)
WAAT ..... hebben de Friezen 2x pakjesavond in een jaar?????

Ik stel voor om die goede traditie over te nemen! (wel onder de naam van 'pakavond')

* vult alvast 2e boekenlijstje in
Rens

Bericht door Rens »

Auto schreef:
Rens schreef:

Ik stel voor om die goede traditie over te nemen! (wel onder de naam van 'pakavond')

:haha :haha , dan kom je hier beter uit de verf, want aan st Nicolaas wordt door de die-hard Friezen niet gedaan...........die houden het bij de (niet bestaande) St. Pieter.....
Moderatorbericht:
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Rens schreef:
Auto schreef:
Rens schreef:

:haha :haha , dan kom je hier beter uit de verf, want aan st Nicolaas wordt door de die-hard Friezen niet gedaan...........die houden het bij de (niet bestaande) St. Pieter.....
Ik dacht dat Sint Nicolaasga nog altijd in Friesland lag... :)
Laatst gewijzigd door -DIA- op 01 nov 2008, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:
albion schreef:
je kromt je in elke bocht om de Pakjesavond op 5 december te rechtvaardigen hé............sinds ménsenheugenis wordt op 5 december het St. Nicolaasfeest gevierd.........en NIET op 6 december, dát doet slechts een hele kleine groep datum-fanatici.......

Ik hoef het niet te rechtvaardigen. Het is een aloud Hollands feest. Mijn moeder maakte het ons al vroeg duidelijk. Sinterklaas bestaat niet.
Er zijn ouders die spelen het hele jaar door Sinterklaas voor hun kinderen.
Rens

Bericht door Rens »

-DIA- schreef:
Ik dat Sint Nicolaasga nog altijd in Friesland lag... :)
Ach, je hebt hier wel meer dorpen/dorpjes die naar allerhande heiligen zijn genoemd ( én dorpsnamen waarvan je als niet-fries onmiddelijk een drievoudige knoop in je tong krijgt als je 'm wilt uitspreken: Battumeruithuizenburen is nog een simpele......)
Moderatorbericht:
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Auto schreef:
Rens schreef:

hebberd! :haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Rens

Bericht door Rens »

albion schreef:
Ik hoef het niet te rechtvaardigen. Het is een aloud Hollands feest. Mijn moeder maakte het ons al vroeg duidelijk. Sinterklaas bestaat niet.
OK, je hoeft het niet te rechtvaardigen, maar het feit op zich blijft bestaan.

Maar, even een ánder punt aansnijden:

Jij viert principieel géén St. Nicolaasfeest, maar wél Pakjesavond (los van de datum)......

als je er eens heel goed naar kijkt en je gedachten over laat gaan, is het vieren van Pakjesavond in wezen dan niet ánders dan het meedoen aan "de wereld", per sé willen vieren van iets wat je niet wil onder de aloude benaming, maar ontdaan van het Roomse sausje op willen dienen, wat dan feitelijk neerkomt op het willen meevieren van een feest dat "de wereld" in een iets andere gedaante, de figuur van sint nicolaas, ook doet??????
Moderatorbericht:
jvdg

Bericht door jvdg »

albion schreef:Ds. Huntington zegt tegen de gemeente (in mijn eigen woorden, het staat ergens in een van zijn boekjes). 'Het is de gewoonte elkaar met geschenken te gedenken. Denk ook aan de koster van deze kerk'.
Prachtig!

Overigens vind ik het ook "schijnheilig" om de naam pakjesdag te gebruiken.
We vieren gewoon een eeuwenoud familiefeest met de naam St. Nicolaas.
Ik zie ook geen enkele relatie met Rome.

Ik moet nog wel terugdenken aan het feit dat er (ik denk zo'n 50 jaar geleden) door de toenmalige PTT een nieuwe serie postzegels zou worden uitgegeven met afbeeldingen van roomse heiligen.
Jullie zullen begrijpen dat de SGP (toen zeer anti-papistisch) hier fel op reageerde.

Met één afbeelding had de SGP echter géén moeite: Die van, je raadt het al, St. Nicolaas. :)
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:
albion schreef:
OK, je hoeft het niet te rechtvaardigen, maar het feit op zich blijft bestaan.

Maar, even een ánder punt aansnijden:

Jij viert principieel géén St. Nicolaasfeest, maar wél Pakjesavond (los van de datum)......

als je er eens heel goed naar kijkt en je gedachten over laat gaan, is het vieren van Pakjesavond in wezen dan niet ánders dan het meedoen aan "de wereld", per sé willen vieren van iets wat je niet wil onder de aloude benaming, maar ontdaan van het Roomse sausje op willen dienen, wat dan feitelijk neerkomt op het willen meevieren van een feest dat "de wereld" in een iets andere gedaante, de figuur van sint nicolaas, ook doet??????
Ik wil eerst even de quote zien waar ik gezegd heb dat ik principieel géén St. Nicolaasfeest viert, en waar ik het pakjesavond noemde. Want bij mijn weten heb ik het woord principieel zelfs niet eens gebruikt!
Plaats reactie