Halloween en Goedheiligman etc.

jvdg

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door jvdg »

zusterelly schreef:Hier is het 11 november Sint Maarten :bobo Er zijn jaren geweest dat er wel zo'n 40 kinderen langskwamen. Sint Maarten heeft volgens mij niets met Halloween te maken maar 100% zeker weet ik dat niet. Ik heb wel eens gehoord dat Sint Maarten een RK bisschop was die arme kinderen eten gaf??
De oorsprong

Heel vroeger (in het jaar 316) leefde er in Hongarije een man, genaamd Martinus. Hij was een ridder in dienst van de koning. Toen hij met een groep soldaten naar Frankrijk reisde, kregen ze heel slecht weer. Het regende, het werd koud en het ging vriezen. De mannen waren te paard en wilden zo snel mogelijk naar de volgende stad gaan. Daar wilden zij aankomen voordat de poorten sloten. Alle mannen behalve Maarten zetten er flink de vaart in. Maarten reed rustig verder, hij spaarde zijn paard. Het weer werd steeds slechter en Maarten kwam in een sneeuwstorm terecht.

Toen Maarten eindelijk bij de stadspoort aankwam, trof hij er een man aan die in lompen gekleed was. Deze man had het erg koud en zou de nacht zo niet overleven. Maarten zag dat en scheurde zijn eigen warme mantel in tweeën. Een helft gaf hij aan de man, de andere helft hield hij zelf.

Maarten's vrienden zaten al lang in de herberg en schaamden zich een beetje, omdat zij doorgereden waren. Zeker toen zij ontdekten dat Maarten zijn halve mantel had weggegeven. In die nacht had Maarten een droom. Hij zag Christus met zijn halve mantel om. Dit maakte zoveel indruk, dat Maarten het leger vaarwel zei en zich geheel wijdde aan de kerk. Hij werd duiveluitdrijver en later zelfs bisschop van Tours (Frankrijk). OP 11 november 397 overleed hij en werd Tours een soort bedevaartoord. Hij werd al snel heilig verklaard, er werden kerken naar hem genoemd en op zijn sterfdag werd het Sint-Maartensfeest in het leven geroepen.

Maarten was een echte weldoener. Hij dacht alleen aan de mensen die het slechter hadden dan hij. Hij deelde alles wat hij had. Wilt u meer lezen over Sint Maarten? Lees dan eens deze boeken:

Sint-Maarten is ook deels terug te voeren op een lichtfeest: de Germaanse lichtvuren. Nog worden op sommige plaatsen met Sint-Maarten grote vuren ontstoken.
memento

Bericht door memento »

zusterelly schreef:Hier is het 11 november Sint Maarten :bobo Er zijn jaren geweest dat er wel zo'n 40 kinderen langskwamen. Sint Maarten heeft volgens mij niets met Halloween te maken maar 100% zeker weet ik dat niet. Ik heb wel eens gehoord dat Sint Maarten een RK bisschop was die arme kinderen eten gaf??
"Een verband met Halloween ligt voor de hand, maar er zijn weinig wetenschappelijke bronnen te vinden. De Sint-Maarten-viering mag dan wel een christelijke naam dragen, maar Frazer verwijst naar een heidense oorsprong: het ronddragen van het (heilige) vuur zou een voor-christelijk vruchtbaarheidsritueel zijn, en is wijdverspreid over West-Europa.[2]"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Maarten_(feest)
zusterelly

Bericht door zusterelly »

jvdg schreef:
De oorsprong

Heel vroeger (in het jaar 316) leefde er in Hongarije een man, genaamd Martinus. Hij was een ridder in dienst van de koning. Toen hij met een groep soldaten naar Frankrijk reisde, kregen ze heel slecht weer. Het regende, het werd koud en het ging vriezen. De mannen waren te paard en wilden zo snel mogelijk naar de volgende stad gaan. Daar wilden zij aankomen voordat de poorten sloten. Alle mannen behalve Maarten zetten er flink de vaart in. Maarten reed rustig verder, hij spaarde zijn paard. Het weer werd steeds slechter en Maarten kwam in een sneeuwstorm terecht.

Toen Maarten eindelijk bij de stadspoort aankwam, trof hij er een man aan die in lompen gekleed was. Deze man had het erg koud en zou de nacht zo niet overleven. Maarten zag dat en scheurde zijn eigen warme mantel in tweeën. Een helft gaf hij aan de man, de andere helft hield hij zelf.

Maarten's vrienden zaten al lang in de herberg en schaamden zich een beetje, omdat zij doorgereden waren. Zeker toen zij ontdekten dat Maarten zijn halve mantel had weggegeven. In die nacht had Maarten een droom. Hij zag Christus met zijn halve mantel om. Dit maakte zoveel indruk, dat Maarten het leger vaarwel zei en zich geheel wijdde aan de kerk. Hij werd duiveluitdrijver en later zelfs bisschop van Tours (Frankrijk). OP 11 november 397 overleed hij en werd Tours een soort bedevaartoord. Hij werd al snel heilig verklaard, er werden kerken naar hem genoemd en op zijn sterfdag werd het Sint-Maartensfeest in het leven geroepen.

Maarten was een echte weldoener. Hij dacht alleen aan de mensen die het slechter hadden dan hij. Hij deelde alles wat hij had. Wilt u meer lezen over Sint Maarten? Lees dan eens deze boeken:

Sint-Maarten is ook deels terug te voeren op een lichtfeest: de Germaanse lichtvuren. Nog worden op sommige plaatsen met Sint-Maarten grote vuren ontstoken.
Dankje! Dit wist ik allemaal niet. Heb ook nooit de moeite genomen om het eens goed op te zoeken. Ik heb er een gruwelijke hekel aan. Dat geschooi aan de deuren :fouet
Laatst gewijzigd door zusterelly op 31 okt 2008, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

11 november is gewoon de naamdag van Sint Maarten. Het wordt alleen niet overal gevierd, maar 't ís overal Sint Maarten, Sunte Matten of hoe men het ook mag verbasteren. Zoals 22 november de naamdag van St Caecilia is. Enzovoort. Voor wie er meer van wil weten: http://www.katholieknederland.nl/heilig ... index.html
~~Soli Deo Gloria~~
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:of zullen we weer gewoon ontopic gaan en het over de genoemde feesten hebben?
ja, als je dat wil, wordt het misschien wat te heet onder je voeten? Ik vraag maar... Maar wat mij betreft... Doe wat goed is in je oog.

-DIA-
te heet onder mijn voeten? wat bedoel je? 'k snap hem niet....
ik vier geen suikerfeest, ik vier geen halloween, ik vier geen sinterklaas, ik vier wel kerst, enne.... wat hebben we nog meer? Het enige wat ik bedoelde ermee was: laten we bij de feesten blijven en niet verzanden in een discussie over de Rooms Katholieke Kerk. that's all.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

zusterelly schreef:
Dankje! Dit wist ik allemaal. Heb ook nooit de moeite genomen om het eens goed op te zoeken. Ik heb er een gruwelijke hekel aan. Dat geschooi aan de deuren :fouet
ja maar..... ook dat is een geweldige mogelijkheid om kinderen iets moois mee te geven....... !!!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:
-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:of zullen we weer gewoon ontopic gaan en het over de genoemde feesten hebben?
ja, als je dat wil, wordt het misschien wat te heet onder je voeten? Ik vraag maar... Maar wat mij betreft... Doe wat goed is in je oog.

-DIA-
ik vier geen suikerfeest, ik vier geen halloween, ik vier geen sinterklaas, ik vier wel kerst, enne.... wat hebben we nog meer? Het enige wat ik bedoelde ermee was: laten we bij de feesten blijven en niet verzanden in een discussie over de Rooms Katholieke Kerk. that's all.....
Ongelukkige uitdrukking, geef ik toe. Ik dacht dat je een escalatie in dit topic aan voelde komen... :)

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MarthaMartha

-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:
Ongelukkige uitdrukking, geef ik toe. Ik dacht dat je een escalatie in dit topic aan voelde komen... :)

-DIA-
:super
BJD

Bericht door BJD »

JolandaOudshoorn schreef:Halloween is onacceptabel. Sinterklaas een leuk en gezellig familiefeest. Wel vertellen wij onze kinderen dat sinterklaas niet echt bestaat. Ons sinterklaasfeest bestaat uit een gezellig avondje met lekkers en wat kleine nuttige cadeautjes en een spel of een doos lego.
Dit zou zo mijn reactie geweest kunnen zijn op dit topic :)
caprice

Bericht door caprice »

Nee, wij eren Sint Nicolaas niet. Alle andere Roomse heiligen vereren wij ook niet, dus waarom deze man wel? De heiligenverering van St. Nicolaas is overigens veelal niet meer dan een commerciele uitbuiting.

Halloween is helemaal uit den boze. Dat is een duivels feest.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Rens

Bericht door Rens »

caprice schreef:Nee, wij eren Sint Nicolaas niet. Alle andere Roomse heiligen vereren wij ook niet, dus waarom deze man wel? De heiligenverering van St. Nicolaas is overigens veelal niet meer dan een commerciele uitbuiting..
Al sinds héél lang is die verering totaal niet meer van toepassing, het is allengs geworden tot een gewoon kinderfestijn dat evenwel voortborduurd op de sage van het delen met anderen die het minder hadden.

Simpelweg komen de kinderen langs de deuren in de hoop wat lekkers (snoep/fruit) te krijgen.

Die meegedragen lampions verwijzen naar het meegedragen licht (toorts) van Martinus in zijn reis door de nacht en de bittere kou.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
albion

Bericht door albion »

caprice schreef:Nee, wij eren Sint Nicolaas niet. Alle andere Roomse heiligen vereren wij ook niet, dus waarom deze man wel? De heiligenverering van St. Nicolaas is overigens veelal niet meer dan een commerciele uitbuiting.

Het Sinterklaas feest van Jan Steen is toch al een heel oud schilderij en kan me niet vinden in een commerciële uitbuiting. Dat wordt er van gemaakt. Toen mijn moeder jong was kregen de kinderen allemaal een sinasappel (een delicatesse in die tijd) en er werd kruidnoten gestrooid.
Laatst gewijzigd door albion op 01 nov 2008, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Auto

Bericht door Auto »

albion schreef:
caprice schreef:Nee, wij eren Sint Nicolaas niet. Alle andere Roomse heiligen vereren wij ook niet, dus waarom deze man wel? De heiligenverering van St. Nicolaas is overigens veelal niet meer dan een commerciele uitbuiting.

Het Sinterklaas feest van Jan Steen is toch al een heel oud schilderij en kan me niet vinden in een commerciële uitbuiting. Dat wordt er van gemaakt. Toen mijn moeder jong was kregen de kinderen allemaal een sinasappel (een delicatesse in die tijd) en er werd kruidnoten gestrooid.

Afbeelding
Oh ja, Sinterklaas kan niet, daarom vieren wij ook thuis 'Pakjesavond' ......... na jaren van strijd nam van de week onze oudste eindelijk het woord in zijn mond. :OO3
MarthaMartha

Auto schreef: Oh ja, Sinterklaas kan niet, daarom vieren wij ook thuis 'Pakjesavond' ......... na jaren van strijd nam van de week onze oudste eindelijk het woord in zijn mond. :OO3
:haha
Auto

Bericht door Auto »

MarthaMartha schreef:
Auto schreef: Oh ja, Sinterklaas kan niet, daarom vieren wij ook thuis 'Pakjesavond' ......... na jaren van strijd nam van de week onze oudste eindelijk het woord in zijn mond. :OO3
:haha
Vult gelijk een boekenlijstje in :livre
Plaats reactie