Eilander schreef:Begrijpen we elkaar nu nog? Wat ik wil zeggen is dit: ik ben van mening dat de terugkeer van de Joden naar Israël een deel van de vervulling van profetieën is, zoals eerder in dit topic verwoord. Het is voor mij niet relevant of orthodoxe Joden dat zelf wel of niet vinden.
Ik heb daarmee niet gezegd dat deze Joden geen relevante uitspraak hebben gedaan!
Het hangt er wel van af in wel kader je een vervulling ziet. Eerder schreef ik dat de stichting van de staat een onherstelbaar drama is. Onherstelbaar in menselijke kaders. Het blijkt dat de wereldpolitiek hier niets tot een oplossing weet te brengen. Wat de wereldleiders niet kunnen kan God wel. In het kader van Gods plannen is niets toevallig. Wat Joden ervan vinden is wel degelijk relevant. Paulus noemt in de Romeinenbrief de Joden nog steeds als openbaringsvolk. Als Kajafas het sterven van Jezus in verband brengt met het behoud van het volk, spreekt hij wel een relevante profetie uit. Israël was en blijft in dat opzicht een geheimenis.
Eilander schreef:Acht jij het nu voor mogelijk dat op een kwade dag een stel Arabische landen de Joden de Middelandse Zee in drijven, zoals in de landen nogal eens als wens wordt uitgesproken? Zo nee, op grond waarvan niet?
Ik denk niet dat het onmogelijk is. Er komt een moment in de geschiedenis dat Israël in een situatie komt van zijn of niet zijn. De huidige situatie is een terugkeer onder eigen regie. Ik geloof wel in een goddelijk ingrijpen. Het is interessant dat J.H. Gunning J.H zn het zionistische streven op deze manier profetisch heeft geduid als een streven dat gericht is tegen de gekomen Messias, maar in dat streven onvermijdelijk haar Messias zal gaan ontmoeten.