Welk Millennialisme hang je aan?

Welk Millennialisme hang je aan?

A-millennialisme
14
32%
Post-Millennialisme
2
5%
Pre-Millennialisme
7
16%
Post/Pre-Millennialisme
3
7%
Geen idee
18
41%

Totaal aantal stemmen: 44

jakobmarin

Re: Welk Millennialisme hang je aan?

Bericht door jakobmarin »

Alexander CD schreef:
Enkele verzen later (openb 20:4) wordt gesproken over de zielen die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus en om het woord Gods en om het níet aanbidden het beest, die dáárna zullen heersen als koningen, duizend jaar.

Het lijkt er meer op dat deze tijd nog moet komen, eerlijk gezegd.
Johannes zag de zielen die onthoofd waren, niet hun lichamen.
Deze zielen hebben deel aan de eerste opstanding, en regeren met Christus.
Nádat ze weder levend zijn geworden gingen ze regeren. Dat lijkt met niet direct na de wedergeboorte, want vóór je wedergeboorte is er niet echt sprake van dat je ziel in de hemel verkeerd, zoals deze zielen op de tronen zitten....
Alexander CD schreef:Wij regeren nu ook met Christus, we zitten met Hem in de hemelse gewesten
volgens mij zitten wij allemaal op de aarde hoor :) en kunnen we nog niet eens ons eigen lichaam regeren, laat staan over andere regeren. met 'als koningen heersen' wordt echt een tijd bedoelt na de opstanding.
Alexander CD schreef:Toen Adam in zonde viel, stierf hun niet direct letterlijk, maar wel geestelijk, met Adam liggen we allemaal in de zonde.( we waren dood door de misdaden)
Dat zijn 2 verschillende dingen. We liggen in de dood door de (onze eigen) misdaden en de erfsmet van Adam.
Alexander CD schreef:Zo hebben we ook deel aan Christus opstanding.
Jezus zegt Ik ben de opstanding en het leven wie in mij gelooft zal leven ook al is hij gestorven.
5. Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),
6. En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
er staat: in de hemel in Christus Jezus. Dus in Christus Jezus zijn we in de hemel (immers na de hemelvaart), we zijn er zelf nog niet letterlijk.
Alexander CD schreef:De eerste opstanding is de bij wedergeboorte, en dan heeft ook de tweede dood geen macht meer over ons.
Na de binding van satan wordt Gods koninkrijk gebouwd, we worden koningen en priester voor God, als we deel hebben aan deze eerste opstanding.
En zo klopt het allemaal weer precies, m.n.h. :hum Alleen het blijft een interpretatie waar meer vragen opkomen dan beantwoord.

Hoe plaats je dan onderstaande frase?
Open 20:4: En ik zag tronen,en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Robert

Bericht door Robert »

jakobmarin schreef:
Afgewezen schreef:Maar het staat er toch echt, Jakobmarin, dat Jezus de Satan gebonden heeft. Kijk maar:
Matth. 12: 28 Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
29 Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst den sterke gebonden hebbe? en alsdan zal hij zijn huis beroven.
Jezus zegt dit in een bepaald verband; het gaat om deze duiveluitdrijving, die bespot wordt door de farizeeen, die zeggen dat Hij dat doet door de overste der duivelen te zijn.
Om deze enige tekst hierover, die in een ander verband staat (en als een vergelijking ook nog eens) zomaar even toe te passen op iets wat in Openbaring duidelijk anders gesteld wordt voor de eindtijd, lijkt me geen juiste onderbouwing.
In zekere zin is Satan al vanaf zijn eigen val gebonden geweest.

Kanttekeningen of Henry verwijzen deze teksten trouwens niet eens naar elkaar.
Jezus brengt de koms van het Koninkrijk in verband met de binding van Satan.
Dan kan het in een ander verband en in een andere context staan, dat doet niets af aan die constatering.

Of wil je zeggen dat de binding van Satan en de komst van het Koninkrijk hier niet letterlijk genomen moeten worden?
Mattheus 12:
28 Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
29 Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst den sterke gebonden hebbe? en alsdan zal hij zijn huis beroven.

Er is iets gebeurd met Satan waardoor hij belemmerd is in zijn bewegingen, en het koninkrijk van God is gekomen. Dat lijkt mij een zeer sterke parallel met openbaring 20, ook al is de aard van Openbaring een andere dan die van Mat 12.

[quoteDat is wel lastig te verstaan als je de kindermoord in Bethlehem, verzoeking in de woestijn, duiveluitdrijvingen, etc. in aanmerking neemt ná de komst van Jezus; tijdens het leven van Jezus. Satan was toen volop aanwezig.[/quote]

Volgens Op 20 is Satan gebonden met als doel de volken niet te verleiden tot de strijd (tegen de heiligen).
Dat wil niet zeggen dat Satan totaal machteloos is.
Satan is uit de hemel geworpen (Op 12:9) ten tijde van Jezus leven op aarde (Luk 10:18) en wil direct beginnen met de eindstrijd (Op 12:12), iets dat effectief dan ook direct begint in Op 13. De 'kleine tijd' staat bekend als de 2e helft laatste 'jaarweek' (Op 12:6).

Openbaring 12 en 20 volgen dezelfde verhaallijn, nl. de verhaallijn van de draak.
Openbaring 13 en bv. 19 volgen de verhaallijn van het beest.
De val van de draak (Op 12) heeft wel gevolgen voor wat er op aarde gebeurd met het beest. Het is namelijk de val van de draak die voor de manifestatie van het beest zorgt, vergelijk op 12 en 13:

Op12:12 Hierom bedrijft vreugde, gij hemelen, en gij, die daarin woont! Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.

Op13:1 En ik zag uit de zee een beest opkomen, hebbende zeven hoofden en tien hoornen; en op zijn hoornen waren tien koninklijke hoeden, en op zijn hoofden was een naam van gods lastering.

Op13:11 En ik zag een ander beest uit de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, en het sprak als de draak.

De val van de draak heeft een wee tot gevolg voor de zee bewoners en de aarde bewonders (Op 12). Deze wee voor aarde en zee komen tot uitdrukking in het beest uit de zee en het beest uit de aarde.

Toch heeft de val van Satan (Luk 10) niet de laatste eindtijd (laatste jaarweek, of halve jaarweek) tot gevolg gehad! Sterker nog, er kwam geen korte tijd (Op 12:12) maar juist een hele lange (bijna 2000 jaar tot nu toe!!)

M.i. is dat het duizendjarig rijk. Nadat Satan uit de hemel is geworpen daalt er een engel (Michael?) af uit de hemel die Satan bindt opdat hij de volken niet verleidt tot de krijg (Op20). Die krijg is dan wat er gebeurt in Op13-19.
Pas als Satan losgelaten wordt in Op20:7 breekt die eindtijd los (Op 13-19).
Dat klopt ook, want het Beest komt ook op uit de put! De put waar Satan in gebonden is is dezelfde put als de put waar het Beest uitkomt! (Op 11:7, 17:8)
Het interessante van het Beest is 'dat was en niet is, hoewel het is'.
Het Beest is namelijk de aardse manifestatie van Satan. En Satan was er, maar is er nu niet. Satan is namelijk in de put! En het beest dus met Satan! En zolang zij niet uit de put worden losgelaten (Op11:7,17:8 en 20:7) 'is hij niet', hoewel hij 'is'. (Satan 'is' er wel, maar niet echt, want hij is in de put).

Kortom, met de binding van Satan wordt geen satanische ellende voorkomen, maar de opkomst van het Beest, de verleiding van de volkeren en de eindtijd vande laatste (halve) jaarweek.
De binding van Satan voorkomt Armageddon. De binding van Satan geeft de Kerk de ruimte om het evangelie over de hele wereld te vespreiden.
Enkele verzen later (openb 20:4) wordt gesproken over de zielen die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus en om het woord Gods en om het níet aanbidden het beest, die dáárna zullen heersen als koningen, duizend jaar.
Dat is voor mij de lastigste tekst. Ik krijg 'm niet helemaal klein. Dat moet ik eerlijk toegeven.
Dat wil niet zeggen dat ik geen antwoorden heb, maar ze bevredigen niet volledig. Ik doe een poging:

- Het Beest is er al geweest! ("Het beest dat 'was' en 'niet is'", Op17)
Dat zou kunnen verwijzen naar de periode van 70nChr de val van Jeruzalem en de vervolging van de eerste christengemeente. Nero en de keizercultus zijn een absoluut archetype van de Antichrist. Dat zou dan betekenen dat de 1e helft van de laatste jaarweek al plaats heeft gevonden (en dus al delen van wat Jezus in Mat 24 voorzegt). Dat roept nieuwe vragen op, maar die laat ik nu even zitten (het is niet bevredigend, dat gaf ik al aan).

- Johannes geeft in zijn brieven aan dat de geest van de antichrist al in deze wereld aanwezig is. Kortom, het Beest is wel gebonden en niet instaat armageddon te ontketenen, dat wil niet zeggen dat hij geen slachtoffers maakt 'buiten het Armageddon om'. Op 20 gaat dan over die martelaren, of in bredere zin: alle christenen die weerstand hebben geboden aan het koninkrijk van het beest. (dat uiteindelijk het koninkrijk van 'de mens' is, Op 13:18)
Ook dit roept vragen op.

Wat wel daarin belangrijk is is dat profetie geen puzzel is waarbij alle stukjes in elkaar passen. (Waar de 'teksten' puzzelstukjes zijn die achter, naast of onder elkaar geplaatst moeten worden).
Probeert Op20:4 een tijdsaanduiding te geven (chronologische puzzel, dan hoort Op20:4 na Op13:7, en dus na Op19, chronologisch gezien) of geeft Op 20:4 een groepering aan, namelijk de groepering die bij Christus hoort, niet bij het Beest. Dan Staat de groep van Op20:4 tegenover de groep van Op13:16, niet zozeer in chronologische zin maar in thematische zin. Openbaring gaat over de mensen van Christus ende mensen van de Antichrist. Openbaring 20 maakt dan alleen maar duidelijk dat CHristus regeert met de zijnen, en dat zijn precies die mensen die niet bij Satan/Het Beest horen.

Met dit laatste geef ik geen bevredigend antwoord, al is het voor mij bevredigender dan het alternatief, en Op19/20 die chronologisch op elkaar volgen, en dus 2 eindstrijden en 2 overwinningen, etc. opleveren.
Bovendien moeten wij westerlingen oppassen de profetieen niet met onze westerse (= chronologische) ogen te lezen! Dat is namelijk een moderne uitvinding! (De profetieen in de Bijbel zijn nergens vlekkeloos chronologisch van hoofdstuk tot hoofdstuk, en zelfs niet binnen een visioen)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Nádat ze weder levend zijn geworden gingen ze regeren. Dat lijkt met niet direct na de wedergeboorte, want vóór je wedergeboorte is er niet echt sprake van dat je ziel in de hemel verkeerd, zoals deze zielen op de tronen zitten....
Ja want we zijn Koningen en Priesters zegt God, dus regeren we met Christus.
volgens mij zitten wij allemaal op de aarde hoor en kunnen we nog niet eens ons eigen lichaam regeren, laat staan over andere regeren. met 'als koningen heersen' wordt echt een tijd bedoelt na de opstanding
.
Als de bijbel schrijft dat we dood waren in misdaden en zonden, waren we ook niet letterlijk dood wel geestelijk, we hebben dan geen deel aan Christus en ook niet aan Zijn opstanding.
Dat zijn 2 verschillende dingen. We liggen in de dood door de (onze eigen) misdaden en de erfsmet van Adam.

Nee, zoals we in Adam dood zij, zo zijn we in Christus weer levend gemaakt, als we deel hebben aan zijn opstanding. Wat we in Adam verloren hebben ontvangen we in Christus terug, dus als we met Christus gestorven zijn, zijn we ook met Hem levend gemaakt.
Hoe plaats je dan onderstaande frase?
Open 20:4: En ik zag tronen,en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
Het beest, de satan is altijd actief geweest niet alleen in de eindtijd, nu zijn er ook al antichristussen zegt Johannes, en iemand die het merkteken aan voorhoofd of hand heeft staat onder de autoriteit van Satan, en dat zijn we allemaal totdat Christus je vrijmaakt uit de macht van Satan, Satan is sterker dan ons en iemand sterker( Jezus)is dan de sterke die hem heeft gebonden rooft zijn vaten ( dat zijn wij) Als Jezus je vrijmaakt ben je waarlijk vrij doet Hij het niet dan blijf je het beest aanbidden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:
Afgewezen schreef:Maar het staat er toch echt, Jakobmarin, dat Jezus de Satan gebonden heeft. Kijk maar:
Matth. 12: 28 Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
Jezus zegt dit in een bepaald verband; het gaat om deze duiveluitdrijving, die bespot wordt door de farizeeen, die zeggen dat Hij dat doet door de overste der duivelen te zijn.
Om deze enige tekst hierover, die in een ander verband staat (en als een vergelijking ook nog eens) zomaar even toe te passen op iets wat in Openbaring duidelijk anders gesteld wordt voor de eindtijd, lijkt me geen juiste onderbouwing.
In zekere zin is Satan al vanaf zijn eigen val gebonden geweest.

Kanttekeningen of Henry verwijzen deze teksten trouwens niet eens naar elkaar.
Eén sterke bewijstekst kan voldoende zijn om een gezichtspunt te onderbouwen. Overigens lezen we in Kol. 2:15 ook iets dergelijks: ... en de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd. Naar deze tekst verwijzen de kantt. overigens wél.
De kantt. geeft trouwens wel meer nuttige aanwijzingen in deze kwestie, met verwijzing naar andere Schriftgedeelten.
Ik wil er trouwens ook op wijzen dat in Openb. 1:6 gezegd wordt: En Die ons gemaakt heeft tot koningen en prieters Gode en Zijn vader...

Op. 20 blijft een lastig hoofdstuk om te verklaren. Daar zijn we het met zijn allen wel over eens. Maar om in het licht van de hele Bijbel te stellen dat er twee lichamelijke opstandingen zijn, lijkt me toch wel heel moeilijk.
Grace

Bericht door Grace »

Johannes 5: 29 "En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Grace schreef:Johannes 5: 29 "En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis."
Maar die vinden tegelijkertijd plaats, zie Matth. 25:32: bokken én schapen worden geoordeeld.
Robert

Bericht door Robert »

In aanvulling op mijn eerdere reactie:
Deze teks kun je niet verklaren met een nog komend duizendjarig rijk, want dan blijft er een ander probleem staan: wanneer staan dan de overige 'ontslapenen in Christus' dan op?
Dat onderstreept mijn verhaal over thematisch onderscheid itt tot chronologisch onderscheid. De groep die regeert met Christus, dat zijn alle gelovigen, en ze worden aangeduid itt de groep die bij het Beest hoort. Dat Het Beest dan chronologisch nog niet opgetreden heeft doet daar niets aan af.
Robert

Bericht door Robert »

Wat betreft de 'twee opstandingen', er wordt nergens over 'de 2e opstanding' gesproken.
Alleen over de eerste opstanding. Wel wordt er over de tweede dood gesproken.
Deze opstanding en dood vinden vrijwel tegelijk plaats, al gaat de opstanding idd vooraf aan de 2e dood,
zie ok 1 Thes 4/5 (4:14-18+ = opstanding, 5:1-3 = dood, beiden geplaatst in 1 doorlopende uiteenzetting over de komst van Christus,
dat bewijst 1Th5:1, dat direct verwijst naar 1Th4:14 en verder)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Robert schreef:
Deze teks kun je niet verklaren met een nog komend duizendjarig rijk, want dan blijft er een ander probleem staan: wanneer staan dan de overige 'ontslapenen in Christus' dan op?
Dat onderstreept mijn verhaal over thematisch onderscheid itt tot chronologisch onderscheid. De groep die regeert met Christus, dat zijn alle gelovigen, en ze worden aangeduid itt de groep die bij het Beest hoort. Dat Het Beest dan chronologisch nog niet opgetreden heeft doet daar niets aan af.
nu zeg je wat! Deze tekst is erg lastig te verklaren in je eigen visie zeg je, nou goed, dat neem ik dan aan. Maar dan ga je ook zeggen dat het niet te verklaren is in een andere visie. Wat dan als gevolg zou hebben dat je eigen visie nog es onderstreept :slurp

Nu doe je een iets te grote broek aan, denk ik, want mensen die leren dat er wél een 1000-jarig vrederijk komt, hebben deze vraag dan ook open staan. En je vraag 'wanneer staan dan de overige 'ontslapenen in Christus' dan op?' is legitiem, maar daar antwoord openbaring blijkbaar niet op, en blijft het gewoon een vraag. Zoals trouwens bij veel uitleggingen, en niet in het minste die je zelf verdedigt.
Maar als er een niet beantwoord vraag is, wil dat nog niet zeggen dat dan de hele lering maar opzij geschoven moet worden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gian

Bericht door Gian »

Mensen wat doen jullie toch moeilijk.
We leven nu in 2008, dus niet in het 1000jarig rijk, dus moet dat nog komen.

:hum
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

En je vraag 'wanneer staan dan de overige 'ontslapenen in Christus' dan op?'
Er is maar één lichamelijke opstanding, dat er meer zijn dat is verwarring tussen de Geestelijke opstanding met Christus, bij de wedergeboorte.

1e dood = Toen adam in zonde viel waren we allemaal dood, konden geen goede werken meer doen!
tekst:Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

2e dood=het oordeel voor de goddelozen
tekst: opb 20: 13,14En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.

1e Opstanding:degenen die bij Christus horen en nooit de dood in zijn ware gedaante zullen ondervinden, als de Geest in ons woont komen er goede werken, er is weer licht.
tekst:Namelijk dat de Christus lijden moest, en dat Hij, de Eerste uit de opstanding der doden zijnde, een licht zou verkondigen dezen volke, en den heidenen.

2e opstanding:De opstanding voor iedereen aan het einde der wereld:
Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen;

Daarom ook deze teksten in Johannes 10:
Jezus zeide tot haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven;

En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?
Robert

Bericht door Robert »

jakobmarin schreef:
Robert schreef:
nu zeg je wat! Deze tekst is erg lastig te verklaren in je eigen visie zeg je, nou goed, dat neem ik dan aan. Maar dan ga je ook zeggen dat het niet te verklaren is in een andere visie. Wat dan als gevolg zou hebben dat je eigen visie nog es onderstreept :slurp

Nu doe je een iets te grote broek aan, denk ik, want mensen die leren dat er wél een 1000-jarig vrederijk komt, hebben deze vraag dan ook open staan. En je vraag 'wanneer staan dan de overige 'ontslapenen in Christus' dan op?' is legitiem, maar daar antwoord openbaring blijkbaar niet op, en blijft het gewoon een vraag. Zoals trouwens bij veel uitleggingen, en niet in het minste die je zelf verdedigt.
Maar als er een niet beantwoord vraag is, wil dat nog niet zeggen dat dan de hele lering maar opzij geschoven moet worden.
Jacobmarin, ik zeg alleen dat die tekst moeilijk te verklaren is vanuit mij visie, maar dat dat ook voor andere visies geldt. Ik concludeer daar niet uit dat mijn visie daarom vanuit die tekst meer waar is.
Kortom, ben ik zo bescheiden om toe te geven dat iets moeilijk is, dan wordt 't me nog nagedragen ;)
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Grace schreef:Johannes 5: 29 "En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis."
Maar die vinden tegelijkertijd plaats, zie Matth. 25:32: bokken én schapen worden geoordeeld.
Openbaring 20
5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding.
6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
7 En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
9 En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.
10 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.
11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.

Bovendien is er nóg een opstandig geweest met Christus, de zogenaamde 'vele heiligen' uit Math. 27
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
René

Bericht door René »

welke soorten millennialismen zijn er eignelijk allemaal?
ik ga voor school onderzoeken over de eindtijd en de verschillende opvattingen van openbaringen.
kan iemand misschien helpen?
ik weet het post-millennialisme, a-millenialisme en het pre-millennialisme maar ik heb gehorrrd dat er ook meer waren? wat is bijv het dis-millennialisme?
weet iemand nog een paar boeken die interessant zijn om te weten voor dit of sites?
freek

Bericht door freek »

René schreef:welke soorten millennialismen zijn er eignelijk allemaal?
ik ga voor school onderzoeken over de eindtijd en de verschillende opvattingen van openbaringen.
kan iemand misschien helpen?
ik weet het post-millennialisme, a-millenialisme en het pre-millennialisme maar ik heb gehorrrd dat er ook meer waren? wat is bijv het dis-millennialisme?
weet iemand nog een paar boeken die interessant zijn om te weten voor dit of sites?
Het dis-millennialisme wordt aangehangen door mensen die helemaal dizzy worden van de verschillende opvattingen, en daarom geloven dat er een vrederijk is maar geen flauw idee hebben op welke manier.
Plaats reactie