jakobmarin schreef:Afgewezen schreef:Maar het staat er toch echt, Jakobmarin, dat Jezus de Satan gebonden heeft. Kijk maar:
Matth. 12: 28 Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
29 Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst den sterke gebonden hebbe? en alsdan zal hij zijn huis beroven.
Jezus zegt dit in een bepaald verband; het gaat om deze duiveluitdrijving, die bespot wordt door de farizeeen, die zeggen dat Hij dat doet door de overste der duivelen te zijn.
Om deze
enige tekst hierover, die in een ander verband staat (en als een vergelijking ook nog eens) zomaar even toe te passen op iets wat in Openbaring duidelijk anders gesteld wordt voor de eindtijd, lijkt me geen juiste onderbouwing.
In zekere zin is Satan al vanaf zijn eigen val gebonden geweest.
Kanttekeningen of Henry verwijzen deze teksten trouwens niet eens naar elkaar.
Jezus brengt de koms van het Koninkrijk in verband met de binding van Satan.
Dan kan het in een ander verband en in een andere context staan, dat doet niets af aan die constatering.
Of wil je zeggen dat de binding van Satan en de komst van het Koninkrijk hier niet letterlijk genomen moeten worden?
Mattheus 12:
28 Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp,
zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
29 Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen, en zijn vaten ontroven,
tenzij dat hij eerst den sterke gebonden hebbe? en alsdan zal hij zijn huis beroven.
Er is iets gebeurd met Satan waardoor hij belemmerd is in zijn bewegingen, en het koninkrijk van God is gekomen. Dat lijkt mij een zeer sterke parallel met openbaring 20, ook al is de aard van Openbaring een andere dan die van Mat 12.
[quoteDat is wel lastig te verstaan als je de kindermoord in Bethlehem, verzoeking in de woestijn, duiveluitdrijvingen, etc. in aanmerking neemt ná de komst van Jezus; tijdens het leven van Jezus. Satan was toen volop aanwezig.[/quote]
Volgens Op 20 is Satan gebonden met als doel de volken niet te verleiden tot de strijd (tegen de heiligen).
Dat wil niet zeggen dat Satan totaal machteloos is.
Satan is uit de hemel geworpen (Op 12:9) ten tijde van Jezus leven op aarde (Luk 10:18) en wil direct beginnen met de eindstrijd (Op 12:12), iets dat effectief dan ook direct begint in Op 13. De 'kleine tijd' staat bekend als de 2e helft laatste 'jaarweek' (Op 12:6).
Openbaring 12 en 20 volgen dezelfde verhaallijn, nl. de verhaallijn van de draak.
Openbaring 13 en bv. 19 volgen de verhaallijn van het beest.
De val van de draak (Op 12) heeft wel gevolgen voor wat er op aarde gebeurd met het beest. Het is namelijk de val van de draak die voor de manifestatie van het beest zorgt, vergelijk op 12 en 13:
Op12:12 Hierom bedrijft vreugde, gij hemelen, en gij, die daarin woont! Wee dengenen, die de
aarde en de
zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.
Op13:1 En ik zag
uit de zee een beest opkomen, hebbende zeven hoofden en tien hoornen; en op zijn hoornen waren tien koninklijke hoeden, en op zijn hoofden was een naam van gods lastering.
Op13:11 En ik zag een ander beest
uit de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, en het sprak als de draak.
De val van de draak heeft een wee tot gevolg voor de zee bewoners en de aarde bewonders (Op 12). Deze wee voor aarde en zee komen tot uitdrukking in het beest uit de zee en het beest uit de aarde.
Toch heeft de val van Satan (Luk 10) niet de laatste eindtijd (laatste jaarweek, of halve jaarweek) tot gevolg gehad! Sterker nog, er kwam geen korte tijd (Op 12:12) maar juist een hele lange (bijna 2000 jaar tot nu toe!!)
M.i. is dat het duizendjarig rijk. Nadat Satan uit de hemel is geworpen daalt er een engel (Michael?) af uit de hemel die Satan bindt opdat hij de volken niet verleidt tot de krijg (Op20). Die krijg is dan wat er gebeurt in Op13-19.
Pas als Satan losgelaten wordt in Op20:7 breekt die eindtijd los (Op 13-19).
Dat klopt ook, want het Beest komt ook op uit de put! De put waar Satan in gebonden is is dezelfde put als de put waar het Beest uitkomt! (Op 11:7, 17:8)
Het interessante van het Beest is 'dat was en niet is, hoewel het is'.
Het Beest is namelijk de aardse manifestatie van Satan. En Satan was er, maar is er nu niet. Satan is namelijk in de put! En het beest dus met Satan! En zolang zij niet uit de put worden losgelaten (Op11:7,17:8 en 20:7) 'is hij niet', hoewel hij 'is'. (Satan 'is' er wel, maar niet echt, want hij is in de put).
Kortom, met de binding van Satan wordt geen satanische ellende voorkomen, maar de opkomst van het Beest, de verleiding van de volkeren en de eindtijd vande laatste (halve) jaarweek.
De binding van Satan voorkomt Armageddon. De binding van Satan geeft de Kerk de ruimte om het evangelie over de hele wereld te vespreiden.
Enkele verzen later (openb 20:4) wordt gesproken over de zielen die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus en om het woord Gods en om het níet aanbidden het beest, die dáárna zullen heersen als koningen, duizend jaar.
Dat is voor mij de lastigste tekst. Ik krijg 'm niet helemaal klein. Dat moet ik eerlijk toegeven.
Dat wil niet zeggen dat ik geen antwoorden heb, maar ze bevredigen niet volledig. Ik doe een poging:
- Het Beest is er al geweest! ("Het beest dat 'was' en 'niet is'", Op17)
Dat zou kunnen verwijzen naar de periode van 70nChr de val van Jeruzalem en de vervolging van de eerste christengemeente. Nero en de keizercultus zijn een absoluut archetype van de Antichrist. Dat zou dan betekenen dat de 1e helft van de laatste jaarweek al plaats heeft gevonden (en dus al delen van wat Jezus in Mat 24 voorzegt). Dat roept nieuwe vragen op, maar die laat ik nu even zitten (het is niet bevredigend, dat gaf ik al aan).
- Johannes geeft in zijn brieven aan dat de geest van de antichrist al in deze wereld aanwezig is. Kortom, het Beest is wel gebonden en niet instaat armageddon te ontketenen, dat wil niet zeggen dat hij geen slachtoffers maakt 'buiten het Armageddon om'. Op 20 gaat dan over die martelaren, of in bredere zin: alle christenen die weerstand hebben geboden aan het koninkrijk van het beest. (dat uiteindelijk het koninkrijk van 'de mens' is, Op 13:18)
Ook dit roept vragen op.
Wat wel daarin belangrijk is is dat profetie geen puzzel is waarbij alle stukjes in elkaar passen. (Waar de 'teksten' puzzelstukjes zijn die achter, naast of onder elkaar geplaatst moeten worden).
Probeert Op20:4 een tijdsaanduiding te geven (chronologische puzzel, dan hoort Op20:4 na Op13:7, en dus na Op19, chronologisch gezien) of geeft Op 20:4 een groepering aan, namelijk de groepering die bij Christus hoort, niet bij het Beest. Dan Staat de groep van Op20:4 tegenover de groep van Op13:16, niet zozeer in chronologische zin maar in thematische zin. Openbaring gaat over de mensen van Christus ende mensen van de Antichrist. Openbaring 20 maakt dan alleen maar duidelijk dat CHristus regeert met de zijnen, en dat zijn precies die mensen die niet bij Satan/Het Beest horen.
Met dit laatste geef ik geen bevredigend antwoord, al is het voor mij bevredigender dan het alternatief, en Op19/20 die chronologisch op elkaar volgen, en dus 2 eindstrijden en 2 overwinningen, etc. opleveren.
Bovendien moeten wij westerlingen oppassen de profetieen niet met onze westerse (= chronologische) ogen te lezen! Dat is namelijk een moderne uitvinding! (De profetieen in de Bijbel zijn nergens vlekkeloos chronologisch van hoofdstuk tot hoofdstuk, en zelfs niet binnen een visioen)