God haat de verworpenen.
Re: God haat de verworpenen.
Mensen die niet voldoen aan de punten zoals die staan genoemd in de forumregels zijn welkom op het forum, zolang ze zich terughoudend opstellen - dat is een tijdje geleden besloten.
HerbertV stelt zich niet helemaal terughoudend op, maar is alleen actief in dit topic - dus is in die zin niet overheersend. Dan is hij wat mij betreft welkom, al is het alleen maar omdat het voor de echte doelgroep van het forum heel goed is om de standpunten weer eens helder te formuleren over dit onderwerp. Het is wel een essentieel punt uit de belijdenis. Ik maak me wel eens zorgen als iemand als Herbert zo'n 5 bladzijden lang inhoudelijk onbesproken blijft. Al zijn er nu een paar goede inhoudelijke reacties.
HerbertV stelt zich niet helemaal terughoudend op, maar is alleen actief in dit topic - dus is in die zin niet overheersend. Dan is hij wat mij betreft welkom, al is het alleen maar omdat het voor de echte doelgroep van het forum heel goed is om de standpunten weer eens helder te formuleren over dit onderwerp. Het is wel een essentieel punt uit de belijdenis. Ik maak me wel eens zorgen als iemand als Herbert zo'n 5 bladzijden lang inhoudelijk onbesproken blijft. Al zijn er nu een paar goede inhoudelijke reacties.
Dit vind ik inderdaad een belangrijk punt, helemaal met freek eens. Als Romeinen 9 zo uitgelegd moet worden als jij (HV) het doet, komt het voorbeeld van farao volledig uit de lucht vallen - slaat in dat verband eigenlijk nergens op. Bovendien: de Joden hadden in die tijd echt geen lesje nodig over de verkiezing van het volk Israël tegenover bijv. Edom. Dat is nu juist wat ze veel te goed wisten! Dat is de arrogantie waartegen Johannes de Doper zo fulmineert in Mattheüs 3. De nationale uitverkiezing is Israël altijd héél goed van bewust geweest. Dáárom zegt Paulus (zoals Afgewezen opmerkt) dat niet alles Israël is wat Israël genoemd wordt. Nee, de les voor de Joden is juist de individuele verkiezing in plaats van de nationale.freek schreef:Om zijn punt te illustreren gebruikt Paulus een Oudtestamentische geschiedenis, namelijk die van het volk Israel, onderdrukt door de farao. Paulus citeert dan een Goddelijke uitspraak, gedaan aan Mozes, over een individueel persoon: farao. “Ik zal mij ontfermen over wie ik mij ontferm, en ik zal verharden wie ik wil”. Kortom, aan de hand van de verwerping van Farao maakt Paulus duidelijk dat God mensen soms overgeeft aan het goeddunken van hun hart. Ik wil je erop wijzen dat hier het woord ‘ontfermen’ gebruikt wordt. Dat is veelzeggend. Als hij gesproken had over ‘verkiezen’ – in de zin van ‘tot een bepaalde taak verkiezen’ – dan had je nog wel met deze tekst uit de voeten gekund. Maar nee, God zal zich ontfermen over wie Hij wil…Kortom, deze tekst zegt veel meer dan alleen wat jouw artikel noemt.
Hebr. spreekt over het geloof van die voorgangers. Dat is iets anders dan wat ze nalaten. Als de belijdenis een redelijk alternatief is tegenover het werk van de Heilige Geest is dat een zeer kwalijke zaak.Ander schreef:Gian,Gian schreef:Dank je wel Ander.
Ik geloof dat het geloof vertrouwen is. Ik wil in alle gebreken mijn Meester vertrouwen.
1Joh. 2:27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.
Rom 12:2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Wat is jou alternatief?
Misschien dat die mannen hun houvast wel hebben in het onfeilbare Woord Gods. Dat die mannen hun belijdenis funderen op dat Woord zoals verwoord in de belijdenisgeschriften is volgens jou zwakte. En dan zeg ik dank je wel.
Ik hoor jou zeggen: hou op over die belijdenisgeschriften, bidt om de Geest en dan komen we vast verder. Ik heb daar weinig vertrouwen in. Het is heel goed om te doen maar Hebr. 13 leert ons ook dat we achting mogen hebben voor hetgeen onze voorgangers ons hebben nagelaten. Dat geeft me, door God gegeven, meer houvast. En dat lijkt me een redelijk alternatief.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian,
heeft de Geest dan geen instrument waarmee Hij werkt?
Het lijkt alsof jij verwijten uit richting diegenen op dit forum die aan de hand van het Woord een bepaalde visie (in dit geval die van HerbertV) bestrijden. Ik snap je niet helemaal.
Het lijkt alsof jij verwijten uit richting diegenen op dit forum die aan de hand van het Woord een bepaalde visie (in dit geval die van HerbertV) bestrijden. Ik snap je niet helemaal.
Alleen door het Woord.freek schreef:Gian,
.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dat bedoelde ik ook. Daarom mag een opvatting als die van Herbert V alleen maar met het Woord bestreden worden, neit met een beroep op 'de Geest zal het wel leren'. Daar kun je alle kanten mee opzweven.refo schreef:Alleen door het Woord.freek schreef:Gian,
.
Deze leer verkondig ik ook al een poosje. Maar van licht tot zwaar wil men de Geest de ruimte geven Die Hij Zelf niet wil.freek schreef:Dat bedoelde ik ook. Daarom mag een opvatting als die van Herbert V alleen maar met het Woord bestreden worden, neit met een beroep op 'de Geest zal het wel leren'. Daar kun je alle kanten mee opzweven.refo schreef:Alleen door het Woord.freek schreef:Gian,
.
--------------
Nee refo, de leer dat de Geest alleen door het Woord werkt is wat anders dan Hem overbodig verklaren of zeggen dat het Woord ook zonder de Geest werkt.refo schreef:Deze leer verkondig ik ook al een poosje. Maar van licht tot zwaar wil men de Geest de ruimte geven Die Hij Zelf niet wil.
Idd, Woord en Geest, niet belijdenis en Geest.
En ja, ik ben voor het wegdoen van de belijdenissen. Terug naar het Woord. Niet dat onze belijdenissen nou zo slecht zijn, maar omdat ze een veel te grote plaats in onze kerken hebben.
En ja, ik ben voor het wegdoen van de belijdenissen. Terug naar het Woord. Niet dat onze belijdenissen nou zo slecht zijn, maar omdat ze een veel te grote plaats in onze kerken hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ook voor het wegdoen van de Apostolische geloofsbelijdenis?Gian schreef:Idd, Woord en Geest, niet belijdenis en Geest.
Nee hoor, dat is geen vergelijking. In die zin zijn de 3fve bijna een dogmatiek te noemen. Het zou een uitdaging zijn om een geloofsbelijdenis in te korten tot de proporties van de ap. geloofsbel.Erasmiaan schreef:Ook voor het wegdoen van de Apostolische geloofsbelijdenis?Gian schreef:Idd, Woord en Geest, niet belijdenis en Geest.
De korte belijdenissen zijn uitermate geschikt om te gebruiken tegen andersdenkenden. Daar zijn belijdenissen voor.
... en het is me een waar genoegen om te zien dat mensen die normaal tégen elkaar strijden, nu mét elkaar strijden!!Jongere schreef:... al is het alleen maar omdat het voor de echte doelgroep van het forum heel goed is om de standpunten weer eens helder te formuleren over dit onderwerp.

Voor een discussie over de belijdenisgeschriften zijn andere topics. Hier graag on-topic verder.
-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.