Protest kerk tegen lesbisch trouwfeest in trein

J.C. Philpot

Re: Protest kerk tegen lesbisch trouwfeest in trein

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Zijn de 'diepste religieuze gevoelens' van de gergemmers werkelijk gekwetst? Ik heb de hele toestand niet eens gevolgd, maar overdrijven de mannenbroeders niet een beetje? Van mij mogen ze protesteren, maar ze moeten niet namens anderen dingen zeggen, die niet waar te maken zijn.
Waarom zouden hun diepste religieuze gevoelens niet gekwetst zijn? Ik moet wel zeggen dat het een typisch post-moderne frase is. Laten we alleen maar het Woord laten spreken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Maar ik heb wel het idee dat het vechten tegen de bierkaai is.
The Groom's still waiting at the altar
J.C. Philpot

Bonny schreef:Maar ik heb wel het idee dat het vechten tegen de bierkaai is.
Dat denk ik ook, maar gelukkig ontlenen wij de mate van onze gehoorzaamheid niet aan het (zichtbare) resultaat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Dat klopt, maar het maakt je soms wel moedeloos...
Laatst gewijzigd door Bonny op 30 okt 2008, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:Protest kerk tegen lesbisch trouwfeest in trein

UTRECHT - De Gereformeerde Gemeenten hebben bij de Nederlandse Spoorwegen protest aangetekend tegen een lesbisch trouwfeest in een trein vorige week. Ze betreuren de ,,Godonterende bijdrage'' van de NS zeer. ,,U heeft daarmee de diepste religieuze gevoelens van onze kerkelijke achterban gekwetst.''

Het trouwfestijn was bedoeld als aandachtstrekker voor de landelijke campagne Nederland Leest. Daarin stond het boek Twee vrouwen centraal, waarin schrijver Harry Mulisch een lesbische relatie beschrijft.

,,Het is voor ons steeds afwegen waartegen we wel en waartegen we niet protesteren'', zegt drs. J.N. van der Poel, secretaris van het deputaatschap hoge overheid van de Gereformeerde Gemeenten. ,,Maar hierbij was het niet alleen de activiteit, maar ook de laatdunkende en discriminerende uitlatingen van een woordvoerder.''
NS-persvoorlichter Michiel Jonker liet in het Reformatorisch Dagblad weten dat de NS beseffen dat sommige mensen aanstoot nemen aan een lesbisch trouwfeest. ,,Maar je kunt niet rekening houden met elke splintergroepering. Wij als NS staan van harte achter deze actie, zonder dit nou als een zwaar omstreden thema aan te zetten. Homoseksualiteit is voor ons helemaal geaccepteerd. Het is eigenlijk helemaal geen inhoudelijk discussiepunt voor ons.''

Van der Poel: ,,De aanduiding splintergroepering was voor ons echt de druppel waardoor we dachten: laten we een signaal afgeven.''

Woordvoerder Jonker legt in een reactie uit dat hij met zijn woorden wilde aangeven dat het ,,lastig is om altijd rekening te houden met alle gevoelens van iedereen. We betreuren het wel als iemand er aanstoot aanneemt.'' Hij erkent dat alle orthodoxe christenen bij elkaar opgeteld al gauw enkele honderdduizenden mensen zijn. ,,Dat kun je geen splintergroepering noemen. Maar feit is dat het homohuwelijk maatschappelijk is aanvaard.''

Het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten telt ruim honderdduizend leden. Van der Poel had graag samen met andere kerken protest aangetekend. ,,Dat heeft altijd mijn voorkeur. Dan staan we ook sterker, want dan vertegenwoordigen we rond de zevenhonderdduizend christenen. In dit geval wilden we dicht aansluiten bij de actualiteit, dus hebben we het zelf gedaan. Wij willen binnenkort wel met andere kerken om tafel om te kijken hoe wij dit in de toekomst kunnen aanpakken.''

bron: http://www.nd.nl

------------------------------------------------------------------------------------------

Een goed signaal; ik stoorde me ook aan de laatdunkende manier van spreken van Jonker in het RD vorige week. En dat voor een dienstverlenend bedrijf als de NS.
Heel goed. m'n complimenten voor deze protest-actie.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik deel de kritische opmerkingen die hier gemaakt worden over de toon van het protest, naast de (vind ik) terechte waardering voor deze actie.

Aan de andere kant: we moeten tegenwoordig wel zo nuchter zijn dat een beroep op Gods Woord veel sneller terzijde wordt geschoven. De reactie komt dan al snel neer op: "we hebben er kennis van genomen, we delen uw mening niet. Wel veel respect", etc.
freek

Bericht door freek »

eilander schreef:Ik deel de kritische opmerkingen die hier gemaakt worden over de toon van het protest, naast de (vind ik) terechte waardering voor deze actie.
Eens. Ik had sommige dingen ook anders geformuleerd, maar een dergelijke NS-actie zou ons eigenlijk allemaal wél moeten raken.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat geen een andere reformatorische kerk hieraan zou willen/kunnen/mogen meewerken. Ofwel, zou daar overleg over geweest zijn?
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat geen een andere reformatorische kerk hieraan zou willen/kunnen/mogen meewerken. Ofwel, zou daar overleg over geweest zijn?
Ik denk dat dit op zo korte termijn een onredelijke eis zou zijn. In het artikel wordt ook aangegeven dat ze om tafel willen gaan met andere kerkgenootschappen, om in de toekomst gezamenlijk op te treden. Laten we daar maar op wachten, ik ben iig voorlopig al erg blij dat men wil samenwerken.

Ik hoop dat er een kerkelijk front mag ontstaan, wat haar taak verstaat: Het evangelie laten klinken in deze wereld, op elke mogelijke manier, dus ook in het publieke debat. Opdat de wereld niet om God, en Zijn heilig kind Jezus, heen zou kunnen...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mensen nu wordt er wat gezegd en nu gaan we debatteren over de manier. Laten we blij zijn en persoonlijk (zij het dan misschien op kleinschalerige manier) dezelfde activiteit ontplooien!
J.C. Philpot

Erasmiaan schreef:Mensen nu wordt er wat gezegd en nu gaan we debatteren over de manier. Laten we blij zijn en persoonlijk (zij het dan misschien op kleinschalerige manier) dezelfde activiteit ontplooien!
Inhoudelijk valt er gewoon wel het e.e.a. op af te dingen, later we daar van leren.

Ten eerste gaat de brief voor een bepaald gedeelte over gekwetste gevoelens, omdat we een splintergroepering worden genoemd. We hoeven echter helemaal niet voor onszelf op te komen.

Positief is dat op God's geboden word gewezen, en we voor Zijn Naam uitkomen! Daar mogen we blij mee zijn, wat houden we vaak onze mond terwijl we zouden moeten spreken!

Wel een groot gemis is dat er geen enkele verwijzing in de brief staat naar het reddende evangelie van God's genade in de Heere Jezus Christus voor zondaren die Zijn wet overtreden. Zou de kerk niet juist daarvan moeten getuigen?

Kortom: we mogen op een dankbare, opbouwende en positief-kritische manier reageren.

George Whitefield
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik heb eigenlijk geen zin om hier een issue van te maken maar er wordt in die brief toch duidelijk geschreven: aan het houden van Gods geboden is zegen verbonden, en, splintergroepering is onjuist en laatdunkend.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Ik heb eigenlijk geen zin om hier een issue van te maken maar er wordt in die brief toch duidelijk geschreven: aan het houden van Gods geboden is zegen verbonden, en, splintergroepering is onjuist en laatdunkend.
Terechte opmerking. Het eerste element blijkt echter niet uit het krantenbericht.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben niet alleen tegen homohuwelijken als ze in de trein worden gesloten. Ik vraag me af of je dit de NS vooral moet gaan verwijten. Ik heb ook nog nooit gehoord van protesten tegen een zalencentrum waar getrouwde mensen van hetzelfde geslacht een trouwfeest geven. Ik denk dat het zinvoller is om je protesten bij de staat in te blijven dienen...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Marnix schreef:Ik ben niet alleen tegen homohuwelijken als ze in de trein worden gesloten. Ik vraag me af of je dit de NS vooral moet gaan verwijten. Ik heb ook nog nooit gehoord van protesten tegen een zalencentrum waar getrouwde mensen van hetzelfde geslacht een trouwfeest geven. Ik denk dat het zinvoller is om je protesten bij de staat in te blijven dienen...
De NS had het (mede) georganiseerd:
Het trouwfestijn was bedoeld als aandachtstrekker voor de landelijke campagne Nederland Leest. Daarin stond het boek Twee vrouwen centraal, waarin schrijver Harry Mulisch een lesbische relatie beschrijft
Dus wat dat betreft kun je bij de NS protesteren.
Plaats reactie