Het is onzin te beweren dat Baptisten niet de Bijbelals uitgangs punt nemen, de doodstaat van de men ontkennen etc etc...
Als deze man dta toch doet zou dat erg jammer zijn, maar niet tekenend voor baptisten ofzo...
Geheel mee eens.
Trouwens, de doop tekent een begraven en opstaan in Christus...Dus 1. als het een teken en zegel is, dan neem ik dus aan dat de kinderen in Christus begraven en opgestaan zijn tot een nieuw leven..
De vraag is, england, is de doop een bevestiging van Gods belofte, of van ons geloof?
Anders gezegd: Is het een teken en zegel van de werkelijkheid, of van Gods belofte?
Ons is altijd geleerd dat de doop een teken is dat je in Christus' Gemeente bent ingelijfd. Nu, de jonge kinderen van de Israelieten waren in het O.T. ook onderdeel van Gods verbondsvolk, met als onderscheidingsteken de besnijdenis. Zou dat onder het Nieuwe Verbond anders zijn? De kinderen horen er helemaal bij, dat betekent niet dat ze al geloven, nee, geloven is een plicht die voortvloeit uit de doop. De doop vraagt om geloof zogezegd.
Ds Moerkeren heeft toen een artiklen serie geschreven, dta zogenaamd Bijbels onderbouwd moest wezen, maar uiteindelijk heeft hij maar 1 tekst genoemd...
Dus: Hoe minder teksten je in je stukje noemt, hoe slechter het bijbels onderbouwd is?
Daar ben ik het niet mee eens. Een schrijver mag uitgaan van een bepaalde kennis van zijn lezers en van daaruit dus lijnen trekken. Ook dat kan Bijbels zijn hoor!
Nog een vraagje: Als jouw kinderen niet gedoopt zijn, gelden de beloften van het Evangelie dan ook voor hun als ze in de kerk onder de prediking zitten, en twee biddende ouders hebben?
De beloften van het Evangelie, bijv.: Als je tot Christus komt, dan zul je niet uitgeworpen worden, gelden ieder mens. Echter: de beloften die specifiek het verbondsvolk betreffen (lees het doopformulier maar na), dat jou dus de zaligheid wordt toegezegd en alles wat daartoe nodig is, gelden alleen de gedoopten.
En nogmaals: Beloften zijn geen voorspellingen, beloften vragen om geloof, je kunt ze ook in ongeloof minachten en als de 'kinderen des Koninkrijks' nog in de buitenste duisternis geworpen worden vanwege je ongeloof (matth. 8:12 en Hebr. 4).
Maar hoe komt het dat de Joden ook gedoopt moesten worden? Die waren dan toch al in het verbond?
Je hebt het Oude Verbond en het Nieuwe Verbond. Het Nieuwe Verbond is in de plaats gekomen van het Oude. Het oude is verbonden met de ceremonien die wezen op Christus. Het Nieuwe is verbonden met onze Heiland Jezus Christus. Wij moeten in Hem geloven. Je kunt wel in een beloofde Messias geloven, en als Jezus Christus ons in de Schrift getekend wordt als de Messias, de Christus, de Gezalfde, Hem toch verwerpen. Dan ga je nog verloren door ongeloof.
Dus je ziet maar: ook de voorstanders van de kinderdoop verbinden doop en geloof ten nauwste met elkaar. Alleen voor kinderen van de gelovigen geldt dat hen "automatisch" de beloften toekomen (Gen. 17:7; Hand. 2:39) en is geen geloof vereist om gedoopt te worden. Zij worden van verbondswege gedoopt. Dat geldt niet voor heidenen, die moeten eerst in het verbond komen om daarna het verbondsteken te ontvangen.