Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Wilma van den Berg

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Wilma van den Berg »

Openbaring 22:17
1. de Geest en Bruidsgemeente zeggen: kom
2. allen die het horen zeggen: kom
3. de dorstigen komen tot de fontein van het Leven
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
henriët

Bericht door henriët »

Gistermorgen over psalm 41:5
Ziekte en genezing, heel enorm bemoedigend en troostrijk.
Wat weet de Heere toch wat je op welk moment nodig hebt....

s Avonds over Ruth :
Ruth 1:14
God of de afgoden?
1.Naomi
2.Orpa
3. Ruth
Veel gebeurd in het leven in het leven van Naomi, man en zonen van haar afgenomen. De kastijdende hand des Heeren is tegen en met haar geweest.
Naomi gaat terug naar Betlehem. Ze gaat eerlijk tegen Ruth en Orpa zeggen hoe het in het land er bij zal staan. (menselijkerwijs) . Welke verwachting is er voor jullie als je met mij (Naomi ) mee gaat. Naomi wil weten wat er in het hart leeft van Orpa en Ruth. :8
Vers 10.. wij zullen zekerlijk wederkeren tot uw volk. Het lijkt vastbesloten. Zo kan het ook wel s met ons ja woord zijn, denk bijv aan belijdenis van het geloof/ Heilige Doop. Wat komt er dan later van terecht. In deze tekst lijkt het of het bij beide vrouwen oprecht is. Maar Naomi gaat nog nader onderzoeken :11 Samen wenen Orpa en Ruth. Voor de tweede keer in tranen. Naomi beproefd.. de tweede beproevig kon Orpa niet weerstaan..
2.Orpa
Veel gehoord van Naomi. Voorrecht als je uit naam van (schoon) vader moeder mag horen hoe de Heere werkt.
Naomi heeft gesproken, dat God de mens goed heeft geschapen, dan komt de zondeval, dan de moederbelofte, Christus wordt beloofd. Van Abraham en de belofte, het wondervolle gebeuren op de berg Moria. Uittocht van Egypte. Pascha. Ook zal Naomi biddend gesproken hebben: zegen het onderwijs Heere. (Voor ons een vraag. Onderwijs geven in de gezinnen. Wat werkt het onderwijs nu allemaal uit.) Naomi zal ook verteld hebben dat de Heere een Waarmaker is van Zijn Woord, het ingaan van de Israëlieten in Kanaän.
En dan.. Orpa weent wel, maar toch neemt ze afscheid van Naomi, ze was toch nog verbonden aan Moab en goden. Zie vers 15 Orpa koos voor de zekerheden. Als ze mee zou gaan met Naomi zou er toch menselijkerwijs geen verwachting hebben gehad. We lezen niets verder in de Bijbel over Orpa.
Als er niets verandert is, dan is de keuze rampzalig geworden. Ondanks wat ze heeft gezien bij Naomi, is ze toch teruggegaan.
Zijn er (groot)ouders die denken hoe zal het gaan met mijn zoon dochter in deze tijd. Als de Heere geen wonderen werkt, kunnen inderdaad ontzettende dingen gebeuren, maar als de Heere bewaart kunnen er nog wonderen gebeuren, ook in deze donkere tijd, kijk maar naar Ruth..
3.Ruth
En Ruth kleefde Naomi aan. Aankleven..aanhangen..
vers 14: maar Ruth kleefde haar aan
Door de vasthoudende aankleving van de Heere keert de zondaar steeds terug naar de Heere.
Ook Hizkia kleefde de Heere aan, mag het van ons gezegd worden, dat je de Heere mag aankleven. Van nature zijn we allemaal zelfbedoelers. Als de afgod van het eigen ik er aan mag gaan, dan gaan we Hem aankleven.
Ruth ondanks vertrek van Orpa blijven, dan zal Naomi toch wel blij zijn, Maar dan gaat Naomi nog een keer de toetsteen aanleggen. Denk ook aan Johannes 6. De mensen zeggen: deze rede is hard, wie kan deze verstaan, toen gingen velen niet meer met Hem wandelen. En dan zegt Jezus tot de 12 en..Wilt gijlieden ook niet weggaan? Ze worden beproefd.. Dan de belijdenis van S ‘Petrus. Tot Wie zullen wij dan heengaan.. Gij hebt de woorden des eeuwigen leven. De echtheid van het geloof mag hier schitteren.
Hier ook bij Ruth.. Naomi laat Ruth er nog een keer over nadenken.( is het niet hard van Naomi? Het is heel eerlijk ) en dan zegt Ruth: Val mij niet tegen… en daarin komt uit dat het waarheid is..
…uw volk mijn volk.. uw God mijn God.. (Ik ben een vriend een metgezel)
grondtekst.. uw volk mijn volk uw God mijn God,dat is uw God is mijn God; ze mag dus deze God eigenen. Is dat ook onze belijdenis?
Ruth wil deze God dienen. Onder alle omstandigheden van het leven.
Waar Naomi zal sterven, zal Ruth sterven…
:17 alzo doe Hij daartoe: eed aan de Heere, tot haar dood toe zal ze volgen.
na de dood nog geen scheiding, want dan volgt het eeuwige leven.
Beproeving tot drie maal toe
Als een heiden de joodse gd wilde gaan aanhangen, werd tot 3maal toe getoetst.Als iemand na 3maal toe bleef volharden, mocht degene meedelen in de gd.
Ruth spreekt uit met haar belijdenis ps 91:1
Alles wat Orpa heeft gehoord uit de mond van Naomi zal tegen haar getuigen
Alles wat er gebeurde in het leven van Ruth zal tegen Orpa getuigen.
Waarschuwing voor ons, eerst veel beloven, t lijkt heel veel. (denk ook aan de vrouw van Lot)
Orpa was in haar hart nooit los gekomen van Moab en haar afgoden ( denk aan Demas)

De dropplen bloed.. van Jezus… hand des Heeren tegen Zich. Van God verlaten om de nabijheid voor Godsverlaters te verwerven. De hand des Heeren voor Zijn volk te verwerven.
Als je de wereld ingaat/ wil ingaan.. bekeer je daarvan! Want wie het zoekt buiten God, zal voor eeuwig omkomen. Zie op de goedheid van de Heere.. huis kleding, Bijbel.. Neem de toevlucht tot Hem, verwacht het van Hem. Hij heeft lust in het bekeren van zondaren. Om het aankleven te bewerken,
Hoe kwam het dat Ruth Naomi mocht aankleven.. de Heere heeft dat gewerkt. De Heere is begonnen in haar leven, juist in de beproeving blijkt de echtheid van het geloof.
Ruth en Orpa, ze leken veel op elkaar, zelfde onderwijs gehaar. Allebei zouden ze zeker wederkeren, toen de beproeving, Orpa verkoos toch het Moabitische volk. ( is dat bij ons zo, wel naar de kerk maar toch meer verbonden met de wereld, bekeer je daarvan, de Heere werkt wonderen op t gebed)
Maar als de Heere je verandert.. komt er een honger.. aankleven van hen die de Heere vrezen, afstand nemen van Moab, net als Ruth, om die God te mogen dienen, dan is de hand des Heeren voor Zijn volk! De grote Verlosser gaat door met de volvoering van Zijn raad. Vijanden worden overwonnen, een heerlijk vooruitzicht : de hand des Heeren is met de kleinen en groten in de genade. Dat wordt steeds een groter wonder! De Zaligmaker is de enige en volkomen Verlosser.
Hij leert de weg onder alle omstandigheden, Hij beschermt, Hij die op Gods bescherming wacht..
Hij wacht op hen in het Vaderhuis om daar eeuwig God te danken en te loven.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marco

Bericht door Marco »

Hendrikus schreef:DIA duidde waarschijnlijk op de lokale situatie.
Spraakverwarrinkje kerk <> kerkverband.
Kerkverband is per definitie landelijk.

Verder on-topic maar weer..
masala

Bericht door masala »

hallo allemaal
er waren gisteren er gistermiddag 3 dopelingen de kerk zat als vanouds goed vol er wert aangehaald
romeinen 6:1 tot vers 14
en
wert de doopformelier voorgelezen
daarna zondag 33 ging over belijdenis
vraag 88 en 89
ik kan nog wel eindeloos over verder praten maar doe dat hier op deze topic maar niet
gr masala
kom al dichter bij god
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Psalmen:
130 : 3
119 : 52
85 : 1, 2
103 : 5
99 : 3
Tekst:
ROMEINEN 5 : 20
Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest.
THEMA:
OVERVLOEDIGER GENADE
1. Door het inkomen van de wet
2. Door het uitwerken van de wet
3. Door het overtreffen van de wet

Middagdienst
Leesdienst - Preek van Ds. A. Hoogerland
Psalmen:
123 : 1
42 : 6, 7
77 : 6. 8
56 : 5
Tekst
1 SAMUËL 1 : 10-18
Samengevat in vers 11:
En zij beloofde een gelofte en zeide: HEERE der heirscharen, zo Gij eenmaal de ellende Uwer dienstmaagd aanziet en mijner gedenkt en Uw dienstmaagd niet vergeet, maar geeft aan Uw dienstmaagd een mannelijk zaad, zo zal ik dat den HEERE geven al de dagen zijns levens, er er zal geen scheermes op zijn hoofd komen.
THEMA:
DE MOEDER VAN SAMUËL
1. Een biddende vrouw
2. Een belovende vrouw
3. Een toegesproken vrouw
4. Een getrooste vrouw

Avonddienst
Psalmen:
32 : 4, 6
142 : 2, 4, 6
49 : 3
72 : 7
TEKST:
H.C. ZONDAG 5 vr./antw. 13, 14 en 15
Maar kunnen wij door onszelf betalen?
In generlei wijze, maar wij maken ook de schuld nog dagelijks meerder.
Kan ergen ook een bloot*) schepsel gevonden worden, dat voor ons betale?
Neen; want ten eerste wil God aan geen ander schepsel de schuld straffen, die de mens gemaakt heeft;
ten andere, zo kan ook geen bloot schepsel de last van de eeuwige toorn Gods tegen de zonde dragen en andere schepselen daarvan verlossen.
Wat moeten wij dan voor een Middelaar en Verlosser zoeken?
Zulk een, Die een waarachtig en rechtvaardig mens is, en nochtans ook sterker dan alle schepselen, dat is, Die ook tegelijk waarachtig God is.
*) enkel
THEMA:
DE VRAAG NAAR VOLKOMEN BETALING
1. De mij zelf
2. Door een ander
3. Door een Middelaar

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ariene

Bericht door Ariene »

's morgens over
De Heere dan antwoordde hem en zeide: Gij geveinsde, maakt niet een iegelijk van u op den sabbat zijn os of ezel van de kribbe los, en leidt hem heen om te doen drinken?
16 En deze, die een dochter Abrahams is, welke de satan, ziet, nu achttien jaren gebonden had, moest die niet losgemaakt worden van dezen band, op den dag des sabbats?

's middags over .
31 En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, hetgeen van God tot ulieden gesproken is, Die daar zegt:
32 Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.

Er zaten mooie punten in, maar helaas waren de preken beide moeilijk te volgen.

De predikant is op leeftijd en heeft veel moeite de lijn van zijn preek vast te houden.
Dit resulteerde in een soort lappendeken.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Jongere

Bericht door Jongere »

's ochtends:
Openbaring 12:6 - En de vrouw vluchtte in de woestijn, alwaar zij een plaats had, haar van God bereid, opdat zij haar aldaar zouden voeden duizend tweehonderd zestig dagen.

's middags:
Spreuken 23:26a - Mijn zoon! geef mij uw hart
Thema: een huwelijksaanzoek van Christus aan zondaren.
judith

Bericht door judith »

Jongere schreef:'s ochtends:
Openbaring 12:6 - En de vrouw vluchtte in de woestijn, alwaar zij een plaats had, haar van God bereid, opdat zij haar aldaar zouden voeden duizend tweehonderd zestig dagen.

's middags:
Lijkt me mooi! Was het fijn?
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Jongere

Bericht door Jongere »

judith schreef:
Jongere schreef:'s ochtends:

's middags:
Lijkt me mooi! Was het fijn?
's ochtends was wel mooi maar een beetje verwarrende uitleg soms, 's middags was een erg mooie dienst!
helma

Bericht door helma »

wij hadden een goede zondag
Ds P van Zonneveld

's morgens de klacht van Jacob
"Al deze dingen zijn tegen mij"

Jacob klaagt ten onrechte
1. de oorzaak ervan
2. de betekenis ervan
3. de onjuistheid ervan

's middags
1 samuel 4:18 En het geschiedde, als hij van de ark Gods vermeldde, zo viel hij achterwaarts van den stoel af, aan de zijde der poort, en brak den nek, en stierf; want de man was oud en zwaar; en hij richtte Israël veertig jaren.

Gods oordeel over het huis van Eli
1.een vader die de tucht verzaakt
2.kinderen die de tucht verwerpen
3. God die de tucht handhaaft

's morgens was het erg bemoedigend
s middags was het een ernstige preek waar je echt niet zonder schuld naar huis kon
maar waar de weg egwezen werd naar een volkomen Zaligmaker die in mijn plaats alle gehoorzaamheid volbracht heeft
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

10:00 Ds. J. Kot
Ps. 119:10
Ps. 119:83
Ps. 68:2-5
Ps. 105:5
Ps. 140:13
Ps. 105:1

Genesis 12:1-8

Tekst: Hebreeën 11:8

De roeping van Abraham:
1. Gods bevel
2. Abrahams geloof
3. Naar zijn gehoorzaamheid
4. Naar zijn erfdeel

15:45 Ds. J.W. van Estrik
Ps. 147:6
Ps. 99:8
Ps. 56:5-6
Ps. 42:4
Ps. 66:5-8

Mattheus 14:19-32

Tekst: Mattheus 14:28-32

Was een hele fijne zondag, ik heb 2 keer mogen begeleiden. Heerlijk!!

Uit beide diensten weer genoeg meegekregen, Abraham, alles achter moeten laten, en gaan. Waar naar toe? Wist hij niet. Wij hoeven onze weg niet uit te stippelen. NEE! We moeten de weg gaan die de Heere wil!!
En `s middags ook, Petrus, hij zakte in het water, de Heere Jezus zei niet, pak Mijn hand maar, nee, Hij greep de hand van Petrus, wat een wonder!!! Anders zou het nog verloren zijn, alles door en uit Hem!!

Door U, door U alleen, om `t eeuwig welbehagen

Dit heb ik na de dienst gespeeld `s middags:

Maar, trouwe God, Gij zijt
Het schild, dat mij bevrijdt,
Mijn eer, mijn vast betrouwen.
Op U vest ik het oog;
Gij heft mijn hoofd omhoog,
En doet m' Uw gunst aanschouwen.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

-DIA- schreef: ROMEINEN 5 : 20
Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest.
THEMA:
OVERVLOEDIGER GENADE
1. Door het inkomen van de wet
2. Door het uitwerken van de wet
3. Door het overtreffen van de wet
De dominee leest zeker ook refoforum door op deze tekstkeuze te komen... :hum
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Mag ik misschien even tussendoor vragen (ik weet niet in welk topic het anders zou mogen): weet iemand of er in week 44 (volgende week) een kerkdienst is in Nijkerk? (door de week)
Zo ja, zou je het hier willen noteren of PB'en?

Bij voorbaat zeer hartelijk dank!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilma van den Berg schreef:Mag ik misschien even tussendoor vragen (ik weet niet in welk topic het anders zou mogen): weet iemand of er in week 44 (volgende week) een kerkdienst is in Nijkerk? (door de week)

Niet in de hervormde gemeente, daar is vanavond een weekdienst - en dan over veertien dagen weer.
~~Soli Deo Gloria~~
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Hendrikus schreef:
Wilma van den Berg schreef:Mag ik misschien even tussendoor vragen (ik weet niet in welk topic het anders zou mogen): weet iemand of er in week 44 (volgende week) een kerkdienst is in Nijkerk? (door de week)

Niet in de hervormde gemeente, daar is vanavond een weekdienst - en dan over veertien dagen weer.
Ook niet in de GG, want daar is vanavond kerk.
Gesloten