Bid veel liever de Heere vurig of Hij nog predikanten wil schenken!!BJD schreef:Doe er dan een groot scherm bij.. dan zie je ook bv handgebaren, gezichtuitdrukkingen e.d. Dat komt de overdracht ten goede!Gian schreef:Waarom preeklezen en niet gezamelijk een bandje luisteren?
Een bandje is levendiger dan een voorleespreek.
Oudvaders in leesdiensten
- Johann Gottfried Walther
Re: Oudvaders in leesdiensten
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dat ook, maar gebruik ook de middelen.. Jet een hoeft het ander niet uit te sluiten.Johann Gottfried Walther schreef:Bid veel liever de Heere vurig of Hij nog predikanten wil schenken!!BJD schreef:Doe er dan een groot scherm bij.. dan zie je ook bv handgebaren, gezichtuitdrukkingen e.d. Dat komt de overdracht ten goede!Gian schreef:Waarom preeklezen en niet gezamelijk een bandje luisteren?
Een bandje is levendiger dan een voorleespreek.
Ik ken de stijl van je dominee goed (wat je intussen kan weten), en idd hij gebruikt nogal wat 'oude' termen, en dat bedoel ik niet als kritiek!JALP schreef:Wij hebben een ds. die maar 5 of 6 vrije zondagen heeft, dus hebben we bijna nooit meer leesdienst. Hoewel... de ds. gebruikt regelmatig taal die zo uit een boekje van een oudvader zou kunnen komen.
Ik ben geen groot voorstander van oudvaders, tenzij je ontzettend goede lezers hebt. Vaak hebben de oudvader wel een diep inzicht en een bijna wetenschappelijke opbouw in hun preken, maar die komt niet tot zijn recht wanneer je de preek op één dreun leest.
Daarnaast zijn er in onze vacante periode te vaak preken gelezen van oudvaders die helemaal uit hun tijd gerukt waren...

-DIA-
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
In mijn geval: OGG en bijna alleen oudvaders.
En in het geval er geen oudvaders worden gelezen, dan toch bijna: Wulfert Floor, McCheyne, du Cloux.
Ik sta hier altijd een beetje dubbel in: ik zou moeten vinden dat de levende bediening van het Woord beter is, maar ik ben erg blij met de preken die bij ons (vrij goed) worden gelezen. Bijvoorbeeld Boston.
En in het geval er geen oudvaders worden gelezen, dan toch bijna: Wulfert Floor, McCheyne, du Cloux.
Ik sta hier altijd een beetje dubbel in: ik zou moeten vinden dat de levende bediening van het Woord beter is, maar ik ben erg blij met de preken die bij ons (vrij goed) worden gelezen. Bijvoorbeeld Boston.
Weet je, ik vind lange preken van oudvaders uit den boze in de leesdiensten. Hierom: omdat na ongeveer zo'n 75 minuten de Boze zelf binnensluipt en van onze menselijke concentratiebeperkingen op allerlei manieren handig gebruik weet te maken.
Zeker mogen we onze geachte vaderen niet op de achtergrond plaatsen, maar laten we dan de diensten kort houden en desnoods wat meer zingen. En wat ook heeeel belangrijk is: een goede voorlezer! Dat geldt trouwens ook voor het lezen van preken van eigentijdse predikanten. Door een preek van een bepaalde predikant in een vreemd soort leestrant voor te dragen kun je zo'n predikatie geweld aan doen, vind ik zelf. Het mooiste zou zijn als je zo'n (overleden) predikant enigszins zou kunnen immiteren.
En een leescursus voor voorgangers zou ik eigenlijk nog niet zo'n gek idee vinden.
Zeker mogen we onze geachte vaderen niet op de achtergrond plaatsen, maar laten we dan de diensten kort houden en desnoods wat meer zingen. En wat ook heeeel belangrijk is: een goede voorlezer! Dat geldt trouwens ook voor het lezen van preken van eigentijdse predikanten. Door een preek van een bepaalde predikant in een vreemd soort leestrant voor te dragen kun je zo'n predikatie geweld aan doen, vind ik zelf. Het mooiste zou zijn als je zo'n (overleden) predikant enigszins zou kunnen immiteren.
En een leescursus voor voorgangers zou ik eigenlijk nog niet zo'n gek idee vinden.
De preken die gelezen worden zijn zeker geen 70 minuten lang, maar het bidden en het zingen vraagt ook aardig wat tijd.accoord schreef:Weet je, ik vind lange preken van oudvaders uit den boze in de leesdiensten. Hierom: omdat na ongeveer zo'n 75 minuten de Boze zelf binnensluipt en van onze menselijke concentratiebeperkingen op allerlei manieren handig gebruik weet te maken.
Voorlezen is ook een gave. Wij hebben jaren geleden een ouderling gehad die hele stukken uit zijn hoofd kon voorlezen en daardoor de kerk rondkeek en de preek voordroeg. En volgens mijn ouders las zijn vader nog beter voor.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Dat rondkijken alsook gebaren maken tijdens het lezen kan ook weer vervelend worden, lijkt me. Gewoon duidelijk lezen lijkt me voldoende.albion schreef:Voorlezen is ook een gave. Wij hebben jaren geleden een ouderling gehad die hele stukken uit zijn hoofd kon voorlezen en daardoor de kerk rondkeek en de preek voordroeg. En volgens mijn ouders las zijn vader nog beter voor.accoord schreef:Weet je, ik vind lange preken van oudvaders uit den boze in de leesdiensten. Hierom: omdat na ongeveer zo'n 75 minuten de Boze zelf binnensluipt en van onze menselijke concentratiebeperkingen op allerlei manieren handig gebruik weet te maken.
Het voordragen deed hij meer met zijn stem dan met gebaren. Hij bleef rustig staan, maar keek de kerk rond en door de intonatie van zijn stem luisterde je wel.accoord schreef:Dat rondkijken alsook gebaren maken tijdens het lezen kan ook weer vervelend worden, lijkt me. Gewoon duidelijk lezen lijkt me voldoende.albion schreef:Voorlezen is ook een gave. Wij hebben jaren geleden een ouderling gehad die hele stukken uit zijn hoofd kon voorlezen en daardoor de kerk rondkeek en de preek voordroeg. En volgens mijn ouders las zijn vader nog beter voor.accoord schreef:Weet je, ik vind lange preken van oudvaders uit den boze in de leesdiensten. Hierom: omdat na ongeveer zo'n 75 minuten de Boze zelf binnensluipt en van onze menselijke concentratiebeperkingen op allerlei manieren handig gebruik weet te maken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ook in wat afgelegen CGK's komt het wel voor. Ik weet bv.dat er in Almelo af en toe ook leesdiensten zijn. Maar vaak staat er dan in dagbladen gewoon dhr(of br.) die en die, dan lijkt het of het een student is, maar het is ouderling. Als ik het goed heb heeft de synode van de CGK een tijdje geleden ook een aantal ouderlingen daar speciaal voor aangesteld. 1 daarvan kwam meen ik uit de gemeente van Almelo.Johannes 3:16 schreef:In sommige gemeentes best vaak, vooral in de BHP-gemeentes, waar maar een select groepje dominees mag komen, bijv. in Scheveningen.Oude-Waarheid schreef:Zijn er in de CGK ook leesdiensten dan?Auto schreef:En waarom wordt hier geen CGK genoemd? Blijkbaar worden die al oudvader vreemd gezien.
Heb het in mijn omgeving nooit gelezen dat ze er zijn nl
Weet wel in de HHK soms wel.
Om de topicstarter nog wat van informatie te voorzien volgt hier hoe het bij mij is(een GG gemeente). Een greep uit de predikanten die afgelopen 5-6 jaar zijn gelezen:
-Wulfert Floor(5x)
-Ds.Th.v/d Groe(2x)
-Ds.J.C.Philpot(2x)
-Ds.B.Smytegelt(8x)
-Ds.Chr.van Dam(5x)
-Ds.H.van Gilst(8x)
-Ds.J.van Haaren(13x)
-Ds.M.Heerschap(12x)
-Ds.C.Hegeman(13x)
-Ds.A.Hoogerland(ruim 35x; zat een Bijbellezingserie bij en ze beginnen deze winter weer met een serie van 21x)
-Ds.G.H.Kersten(13x)
-Ds.W.C.Lamain(ruim 25x)
-Ds.G.van Reenen(zo'n 25x)
-Ds.P.Blok(8x)
-Ds.M.Karens(8x)
-Ds.P.Melis(8x; een bijbellezingserie)
-Ds.A.Moerkerken(9x)
-Ds.G.Mouw(zo'n 45x 2 Bijbellezingseries)
Achteraf moet ik zeggen buiten de Bijbellezingseries(in de zondagmiddagdiensten) aardig gelijk verdeeld.
-Wulfert Floor(5x)
-Ds.Th.v/d Groe(2x)
-Ds.J.C.Philpot(2x)
-Ds.B.Smytegelt(8x)
-Ds.Chr.van Dam(5x)
-Ds.H.van Gilst(8x)
-Ds.J.van Haaren(13x)
-Ds.M.Heerschap(12x)
-Ds.C.Hegeman(13x)
-Ds.A.Hoogerland(ruim 35x; zat een Bijbellezingserie bij en ze beginnen deze winter weer met een serie van 21x)
-Ds.G.H.Kersten(13x)
-Ds.W.C.Lamain(ruim 25x)
-Ds.P.Blok(8x)
-Ds.M.Karens(8x)
-Ds.A.Moerkerken(9x)
Achteraf moet ik zeggen buiten de Bijbellezingseries(in de zondagmiddagdiensten) aardig gelijk verdeeld.
Misschien goed bedoeld, maar wat heb ik aan die info?Gijs83 schreef:Om de topicstarter nog wat van informatie te voorzien volgt hier hoe het bij mij is(een GG gemeente). Een greep uit de predikanten die afgelopen 5-6 jaar zijn gelezen:
-Wulfert Floor(5x)
-Ds.Th.v/d Groe(2x)
-Ds.J.C.Philpot(2x)
-Ds.B.Smytegelt(8x)
-Ds.Chr.van Dam(5x)
-Ds.H.van Gilst(8x)
-Ds.J.van Haaren(13x)
-Ds.M.Heerschap(12x)
-Ds.C.Hegeman(13x)
-Ds.G.H.Kersten(13x)
-Ds.W.C.Lamain(ruim 25x)
-Ds.P.Blok(8x)
-Ds.M.Karens(8x)
-Ds.A.Moerkerken(9x)
God's Eer, daar gaat het toch uitsluitend om?
Jaja, maar de topicstarter vroeg daar volgens mij om, het is toch wel leuk om te weten hoe het 'leesgedrag' is?jvdg schreef:
Misschien goed bedoeld, maar wat heb ik aan die info?
God's Eer, daar gaat het toch uitsluitend om?
(anders had je topic maar gelijk moeten sluiten). Of begrijp ik de intentie van dit topic niet

Blijkbaar worden de "oudvaders" weinig gelezen.
Met die kennis moet ik dit topic maar sluiten.
Mocht iemand daar een zinvolle bijdrage willen leveren, wil ik dit topic gaarne weer openen.
Maar voor nu:
Met die kennis moet ik dit topic maar sluiten.
Mocht iemand daar een zinvolle bijdrage willen leveren, wil ik dit topic gaarne weer openen.
Maar voor nu: