Heb ik dat ontkend?caprice schreef:Een erg mooi vers is dat, Hendrikus.Hendrikus schreef:Ik had je muzikaler ingeschat, jethenriët schreef:vaak zat gedaan....
geen problemen...![]()
IN DE heiLIge STAD voorWAAR,
DIE GOD Hem VERkiest OpenBAAR,
IS 't DAT Hij steeds ons wil beWIJzen
ZIJN HEERlijkheid niet om volPRIJzen.
SIon GEleGEN in 't NOORD,
HEEFT onZE God VAN nu voort
HEM geHEIliget alVOren,
IN een SCHOON land uitverKOren;
DAARin ALleen t' ALle TIJden
MOET hem DAT aardRIJK verBLIJden.
'Nieuwe psalmen voor bevindelijken'
Re: 'Nieuwe psalmen voor bevindelijken'
~~Soli Deo Gloria~~
Vreemd, daar heb ik nou helemaal geen last van.Marnix schreef: Tja, dat zegt helemaal niks natuurlijk. Dan men dit vroeger zong (bij gebrek aan beter?) en uit de woorden toch troost haalden, maakte de berijming nog niet goed. Taalkundig is het soms niet geweldig, zangtechnisch is het gewoon een ramp. Ik heb de Datheen-verzen die je hebt gepost geprobeerd op de juiste wijs te zingen en dat loopt voor geen meter.
Een flinke verarming... dat ben ik juist helemaal niet met je eens.Marnix schreef: Woorden die je totaal anders moet uitspreken, waar de klemtoon helemaal verkeerd komt te liggen. Bij gebrek aan beter zou ik ze zingen, nu er goede alternatieven zijn zou het zingen van Datheen een flinke verarming zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Nee, helemaal niet. Het is slechts een opmerking. Ik moest even terugdenken aan de momenten waarop dit vers mij geestelijk wel wat had te zeggen.Hendrikus schreef:Heb ik dat ontkend?caprice schreef:Een erg mooi vers is dat, Hendrikus.Hendrikus schreef: IN DE heiLIge STAD voorWAAR,
HEM geHEIliget alVOren,
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Dat kan heel goed. En dan hoeft het ook helemaal geen beletsel te zijn dat er zoveel kromme woordaccenten in voorkomen.caprice schreef:Nee, helemaal niet. Het is slechts een opmerking. Ik moest even terugdenken aan de momenten waarop dit vers mij geestelijk wel wat had te zeggen.
"Met een kromme stok een rechte slag slaan", zegt men dan. De Heere Jezus gebruikte ook slijk om de ogen van die blinde te openen. Modder! Maar het werd een geneesmiddel in Zijn handen.
Hetgeen niet wegneemt dat Datheen vol kromme woordaccenten staat, en dat deze berijming absoluut ongeschikt is om ritmisch te worden gezongen.
~~Soli Deo Gloria~~
Slecht voorbeeld...Hendrikus schreef: IN DE heiLIge STAD voorWAAR,
HEM geHEIliget alVOren,
Alsof 1773 bij deze psalm veel beter te zingen is...
De HEER' is groot; elk zing' Zijn lof
In Salems stad en tempelhof,
Waar onze God, bij zuiv're tonen,
Op Zijnen heilgen berg wil wonen.
Hoe schoon, hoe welgelegen,
Wat vreugd voor d' aard', wat zegen,
Is Sions berg ! hoe groots, hoe blij,
Hoe heerlijk aan de noorderzij!
Wie is 't, die niet de Godsstad roemt,
De stad des groten Konings noemt?
Doe dan:
De HEER is groot en hooggeëerd
op Sions berg, waar Hij regeert,
Zijn stad, zo schoon en hooggelegen,
geeft heel de aarde vreugd en zegen.
Koninklijk ligt Gods domein
Sion aan de noorderzij
Wie in haar paleizen wonen,
zal zich God een burcht betonen,
aan zijn volk zich openbaren
als een toevlucht in gevaren.
heb op een school gewerkt waar we ook datheen zongen en dat deed ik ook gerust ritmisch....Hendrikus schreef:Ik had je muzikaler ingeschat, jethenriët schreef:vaak zat gedaan....
geen problemen...![]()
IN DE heiLIge STAD voorWAAR,
HEM geHEIliget alVOren,
nooit geen problemen gehad eigenlijk..
ik ga alleen heel hard denken
welke zongen we dan eigenlijk ritmisch

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Daar was Hendrikus dan ook al bang voor.henriët schreef:nooit geen problemen gehad eigenlijk..

nooit geen = altijd wel, toch?Jongere schreef:Daar was Hendrikus dan ook al bang voor.henriët schreef:nooit geen problemen gehad eigenlijk..

~~Soli Deo Gloria~~
Héél gevoelsmatig, neem mij die al dan niet remontstrantse psalmen (ex=1773) niet af.
Ik besef waar die berijming mank aan gaat, maar toch........Ik heb ze lief.
Voor mij blijven uiteindelijk die onberijmde psalmen de bron en de basis.
Wijkt welke berijming dan ook daar vanaf, die bron van de onberijmde psalmen zijn voor mij beslissend.
Wijkt welke berijming dan ook daar vanaf, die bron van de onberijmde psalmen zijn voor mij beslissend.
zucht...Hendrikus schreef:nooit geen = altijd wel, toch?Jongere schreef:Daar was Hendrikus dan ook al bang voor.henriët schreef:nooit geen problemen gehad eigenlijk..
ik ga morgen blew het boekje uit de la pakken en kijken hoe het 'zingt'....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Dat vind ik eigenlijk wel wat vreemd: je vindt de bron beslissend, maar je neemt voor lief dat die door een berijming wordt verdraaid?jvdg schreef:Héél gevoelsmatig, neem mij die al dan niet remontstrantse psalmen (ex=1773) niet af.
Daar moet toch een stukje spanning in zitten (?).
De bron wordt door de berijming niet verdraaid, door geen enkele berijming trouwens.Marco schreef:Dat vind ik eigenlijk wel wat vreemd: je vindt de bron beslissend, maar je neemt voor lief dat die door een berijming wordt verdraaid?jvdg schreef:Héél gevoelsmatig, neem mij die al dan niet remontstrantse psalmen (ex=1773) niet af.
Ik neem aan, dat Jvdg het zo bedoelt.
Tiberius schreef:De bron wordt door de berijming niet verdraaid, door geen enkele berijming trouwens.Marco schreef:Dat vind ik eigenlijk wel wat vreemd: je vindt de bron beslissend, maar je neemt voor lief dat die door een berijming wordt verdraaid?jvdg schreef:Héél gevoelsmatig, neem mij die al dan niet remontstrantse psalmen (ex=1773) niet af.
Ik denk dat je eigen intentie beslissend is en dat zit bij jvdg wel goed, denk ik!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
De bron wordt door de berijming wel verdraaid als een Godsnaam veranderd wordt in een onpersoonlijk 'opperwezen', of als er nadruk wordt gelegd op de deugd, waar de psalmist dat niet deed.Tiberius schreef:De bron wordt door de berijming niet verdraaid, door geen enkele berijming trouwens.Marco schreef:Dat vind ik eigenlijk wel wat vreemd: je vindt de bron beslissend, maar je neemt voor lief dat die door een berijming wordt verdraaid?jvdg schreef:Héél gevoelsmatig, neem mij die al dan niet remontstrantse psalmen (ex=1773) niet af.
Natuurlijk is de intentie belangrijk, of zo je wilt beslissend. Maar als je de keus hebt tussen verschillende psalmberijmingen, of als je nadenkt over wel of geen nieuwe berijming dan kan ik er niet bij dat je kiest voor 'remonstrantse' psalmen in een taal van ruim twee eeuwen geleden. Je kunt best een emotionele band hebben met die berijming, maar dat betekent nog niet dat je die tot in eeuwigheid als enige moet blijven gebruiken.Margriet schreef:Ik denk dat je eigen intentie beslissend is en dat zit bij jvdg wel goed, denk ik!
Bovendien: Volgens mij ben je, jvdg, nog jong genoeg om een nieuwe berijming ook te leren waarderen..
Jullie hebben allemaal gelijk.