toen gingen ze bij fam. in wonen..... of kochten het huis voor een happekrats. Tegenwoordig zijn de huisen veel duurder en alles wat met zich mee brengt.Gijs83 schreef:Hoe deden ze dat vroeger danLassie schreef:Zonder hypotheek kun je geen huis kopen (of je moet zo enorm veel geld hebben).Gijs83 schreef:Om nog even op het materialisme van deze dagen terug te komen. Ik las gisteren in het RD(voorpagina). Dat mensen tegenwoordig alles direct moeten hebben en daarom maar een lening afsluiten. Met een financiele crises tot gevolg. Onze voorouders moesten daar soms wel 20 jaar voor sparen. Als het nu zo ging... dan waren, denk ik, ook meer 'vergenoegd' met wat we hebben.
wegwijs
Re: wegwijs
De hypotheek is het probleem niet.Lassie schreef:Zonder hypotheek kun je geen huis kopen (of je moet zo enorm veel geld hebben).Gijs83 schreef:Om nog even op het materialisme van deze dagen terug te komen. Ik las gisteren in het RD(voorpagina). Dat mensen tegenwoordig alles direct moeten hebben en daarom maar een lening afsluiten. Met een financiele crises tot gevolg. Onze voorouders moesten daar soms wel 20 jaar voor sparen. Als het nu zo ging... dan waren, denk ik, ook meer 'vergenoegd' met wat we hebben.
Wel het feit dat tegenwoordig veel op afbetaling wordt gekocht.
Vooral bij de zogenaamde postorderbedrijven.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
dat weet ik ook wel.
Maar zonder hypotheek kun je nu geen huis kopen.
De rest? daar sparen wij voor en gaan niet ons huis verbouwen op leningen (wel op hypotheek). Maar absoluut geen lening voor op onze meubels, keuken etc. Wat helaas veel mensen doen. Geen geld? nou dan koop je niks. Heel simpel.
Maar zonder hypotheek kun je nu geen huis kopen.
De rest? daar sparen wij voor en gaan niet ons huis verbouwen op leningen (wel op hypotheek). Maar absoluut geen lening voor op onze meubels, keuken etc. Wat helaas veel mensen doen. Geen geld? nou dan koop je niks. Heel simpel.
Lassie schreef:voor een happekrats.

Als ik kijk voor hoe weinig mijn ouders hun huis konden kopen en wat ze 29 jaar later voor hebben kunnen verkopen. WOWH.... dat komt bijna niet meer voor.
- Oude-Waarheid
Weet het lassie,Lassie schreef:Als ik kijk voor hoe weinig mijn ouders hun huis konden kopen en wat ze 29 jaar later voor hebben kunnen verkopen. WOWH.... dat komt bijna niet meer voor.
Hier in Amsterdam koste in 1972 een twee kamerflat 44.400 gulden v.o.n.
nu in 2008 kost dezelfde flat 140.000 euro k.k.
Een brood is ook wel wat duurder geworden als toen.Oude-Waarheid schreef:Weet het lassie,Lassie schreef:Als ik kijk voor hoe weinig mijn ouders hun huis konden kopen en wat ze 29 jaar later voor hebben kunnen verkopen. WOWH.... dat komt bijna niet meer voor.

maar op de wegwijs heb je brood voor een scherpe prijs..Tiberius schreef:Een brood is ook wel wat duurder geworden als toen.Oude-Waarheid schreef:Weet het lassie,Lassie schreef:Als ik kijk voor hoe weinig mijn ouders hun huis konden kopen en wat ze 29 jaar later voor hebben kunnen verkopen. WOWH.... dat komt bijna niet meer voor.
( weer s beetje ontopic

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- Oude-Waarheid
En zo kunnen we nog wel even doorgaanTiberius schreef:Een brood is ook wel wat duurder geworden als toen.Oude-Waarheid schreef:Weet het lassie,Lassie schreef:Als ik kijk voor hoe weinig mijn ouders hun huis konden kopen en wat ze 29 jaar later voor hebben kunnen verkopen. WOWH.... dat komt bijna niet meer voor.

Toevallig weet ik wat brood kostte in 1972. In de loop van dat jaar steeg de prijs van ongesneden bruin naar 98 cent en van witbrood naar 101 cent. Halfje wit + halfje bruin was dus een gulden. Het was wennen voor de mensen dat ze van hun gulden niets terugkregen. Gesneden brood werd nog als redelijk luxe gezien, hoewel het snel in opkomst was.
Bij de PLUS kopen wij gewoon (gesneden) bruinbrood voor ongeveer 95 cent. Dus de prijs van brood is iets meer dan verdubbeld. Ongesneden bestaat vrijwel niet meer.
Bij de PLUS kopen wij gewoon (gesneden) bruinbrood voor ongeveer 95 cent. Dus de prijs van brood is iets meer dan verdubbeld. Ongesneden bestaat vrijwel niet meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Je hebt ook brood een heel bruin brood voor 29 cent (of was het 39 cent) bij de meeste supermarkten. Als je t daarmee vergelijkt is de prijs juist gedaald...refo schreef:Toevallig weet ik wat brood kostte in 1972. In de loop van dat jaar steeg de prijs van ongesneden bruin naar 98 cent en van witbrood naar 101 cent. Halfje wit + halfje bruin was dus een gulden. Het was wennen voor de mensen dat ze van hun gulden niets terugkregen. Gesneden brood werd nog als redelijk luxe gezien, hoewel het snel in opkomst was.
ja, idd, in 1966 kostte een patatje mét 0,25 gulden, nu 2,25 EURO compleet...
in 1966 kocht mijn oudste broer een huis voor de onvoorstelbaar hoge prijs van Fl. 9500,=.......drie jaar geleden kreeg hij een bod van € 360.000,= ..................
in 1966 kocht mijn oudste broer een huis voor de onvoorstelbaar hoge prijs van Fl. 9500,=.......drie jaar geleden kreeg hij een bod van € 360.000,= ..................
Laatst gewijzigd door Rens op 09 okt 2008, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Aldi-kwaliteit waarschijnlijk..................memento schreef:Je hebt ook brood een heel bruin brood voor 29 cent (of was het 39 cent) bij de meeste supermarkten. Als je t daarmee vergelijkt is de prijs juist gedaald...refo schreef:Toevallig weet ik wat brood kostte in 1972. In de loop van dat jaar steeg de prijs van ongesneden bruin naar 98 cent en van witbrood naar 101 cent. Halfje wit + halfje bruin was dus een gulden. Het was wennen voor de mensen dat ze van hun gulden niets terugkregen. Gesneden brood werd nog als redelijk luxe gezien, hoewel het snel in opkomst was.
Moderatorbericht:
Precies. In Frankrijk heb je bijvoorbeeld niet het hypotheek-systeem van hier en kan je voor veel minder geld een huis kopen. Vroeger woonde je vaak met meer generaties in een huis en anders bouwde je er zelf een of liet je er een bouwen voor veel minder geld.Lassie schreef:Gijs83 schreef:toen gingen ze bij fam. in wonen..... of kochten het huis voor een happekrats. Tegenwoordig zijn de huisen veel duurder en alles wat met zich mee brengt.Lassie schreef:
Hoe deden ze dat vroeger dan
Rens, voor het geld waar je toen een frietje met voor kreeg, krijg je tegenwoordig alleen de mayonaise zelfs niet meer

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dan heb je goede kwaliteit!!Rens schreef:Aldi-kwaliteit waarschijnlijk..................memento schreef:Je hebt ook brood een heel bruin brood voor 29 cent (of was het 39 cent) bij de meeste supermarkten. Als je t daarmee vergelijkt is de prijs juist gedaald...refo schreef:Toevallig weet ik wat brood kostte in 1972. In de loop van dat jaar steeg de prijs van ongesneden bruin naar 98 cent en van witbrood naar 101 cent. Halfje wit + halfje bruin was dus een gulden. Het was wennen voor de mensen dat ze van hun gulden niets terugkregen. Gesneden brood werd nog als redelijk luxe gezien, hoewel het snel in opkomst was.

Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?