Opmerkelijke gebeurtenissen/uitleggingen uit de bijbel

Plaats reactie
jakobmarin

Opmerkelijke gebeurtenissen/uitleggingen uit de bijbel

Bericht door jakobmarin »

Is er al een topic waar je een bijzondere, onbekende geschiedenis of uitleg uit de bijbel kunt plaatsen? Bij deze dan.

Hoorde ik in een bijbellezing over Ezra.
bijbelteksten
Jesaja 44, 45: Die van Cores zegt: Hij is Mijn herder, en hij zal al Mijn welgevallen volbrengen; zeggende ook tot Jeruzalem: Word gebouwd; en tot den tempel: Word gegrond.
Alzo zegt de HEERE tot Zijn gezalfde, tot Cores, wiens rechterhand Ik vat, om de volken voor zijn aangezicht neder te werpen; en Ik zal de lendenen der koningen ontbinden, om voor zijn aangezicht de deuren te openen, en de poorten zullen niet gesloten worden
2 kronieken 36: Zo zegt Kores, koning van Perzie: De HEERE, de God des hemels, heeft mij alle koninkrijken der aarde gegeven; en Hij heeft mij bevolen Hem een huis te bouwen te Jeruzalem, hetwelk in Juda is; wie is onder ulieden van al Zijn volk? De HEERE, zijn God, zij met hem, en hij trekke op
Ezra 1: Zo zegt Kores, koning van Perzie: De HEERE, de God des hemels, heeft mij alle koninkrijken der aarde gegeven; en Hij heeft mij bevolen Hem een huis te bouwen te Jeruzalem, hetwelk in Juda is.
Wie is onder ulieden van al Zijn volk? Zijn God zij met hem, en hij trekke op naar Jeruzalem, dat in Juda is, en hij bouwe het huis des HEEREN, des Gods van Israel; Hij is de God, Die te Jeruzalem woont.
En al wie achterblijven zou in enige plaatsen, waar hij als vreemdeling verkeert, dien zullen de lieden zijner plaats bevorderlijk zijn met zilver, en met goud, en met have, en met beesten; benevens een vrijwillige gave, voor het huis Gods, Die te Jeruzalem woont.
Toen maakten zich op de hoofden der vaderen van Juda en Benjamin, en de priesteren en de Levieten, benevens een iegelijk, wiens geest God verwekte, dat zij optrokken om te bouwen het huis des HEEREN, die te Jeruzalem woont.
Allen nu, die rondom hen waren, sterkten hunlieder handen met zilveren vaten, met goud, met have, en met beesten, en met kostelijkheden; behalve alles, wat vrijwillig gegeven werd.
Ook bracht de koning Kores uit, de vaten van het huis des HEEREN, die Nebukadnezar uit Jeruzalem had uitgevoerd, en had gesteld in het huis zijns gods.

Uitleg:
De heidense wereldheerser Cores/Kores/Cyrus als type van Christus. God Zelf noemt hem, 200 jaar voordat Cores geboren was, al bij zijn naam (Jesaja 44) en noemt hem gezalfde (messias) en herder en God vat zijn rechterhand.
Cores roept een ieder (van de joden) op om terug te gaan naar Israel om de tempel te herbouwen. Hij leidt het volk uit de ballingschap naar Israel om de eredienst te herstellen.
Hoewel een ieder wordt opgeroepen om te gaan, vertrekt er maar een gedeelte vanuit Perzie. De joden wordt goud en zilver meegegeven (net als in Egypte) en zelfs het gereedschap uit de tempel, wat bewaard is gebleven, mag mee.
Cores is gegeven alle macht op de aarde (kronieken) en Christus heeft alle macht op hemel én op aarde.

De ongewijde geschiedenis (Flavius Josephus) verteld: toen Cores het babylonische rijk had overwonnen de Joodse geleerden aan hem Jesaja 44, 45 lieten lezen waar dus staat dat hij Cores al genoemd wordt. Dit vond hij zo bijzonder van de God van de joden dat hij direct hun de gelegenheid gaf die God weer te aanbidden in hun eigen nieuwe tempel.

Cyrus betekend overigens: 'verziend' of 'op de zon gelijkend'.

Had ik nog nooit zo gehoord en vond het opmerkelijk.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tiberius
Administrator

Re: Opmerkelijke gebeurtenissen/uitleggingen uit de bijbel

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:De heidense wereldheerser Cores/Kores/Cyrus als type van Christus.
Het komt op mij over als inlegkunde, temeer daar er weinig over Cyrus in de Bijbel geschreven is.
Het stuit mij tegen de borst om die wrede Perzische despoten als type van Christus te zien. Alhoewel sommigen dat ook in Ahasveros zien.
jakobmarin schreef:De ongewijde geschiedenis (Flavius Josephus) verteld: toen Cores het babylonische rijk had overwonnen de Joodse geleerden aan hem Jesaja 44, 45 lieten lezen waar dus staat dat hij Cores al genoemd wordt. Dit vond hij zo bijzonder van de God van de joden dat hij direct hun de gelegenheid gaf die God weer te aanbidden in hun eigen nieuwe tempel.
Volgens oude Perzische geschriften was het beleid van Cyrus (en zijn opvolgers) erop gericht om de onderworpen volken zoveel mogelijk terug te laten keren naar hun eigen land en daar hun godsdienst te herstellen op staatskosten. Dit in tegenstelling tot de Babyloniers die de overwonnen volken en hun schatten naar hun eigen land sleepten. Door dit beleid creëerde hij veel goodwill, die hij hard nodig had bij de verdediging en uitbreiding van zijn rijk.

Feit is in ieder geval, dat hij door God gebruikt is om Zijn volk uit de ballingschap terug te laten keren in hun eigen land om de tempel te herstellen.

De kanttekenaren merken over hem op bij de term "Zijn gezalfde":
Dat is, tot of van dien koning welken God heeft verkoren, gezalfd en verheven tot koning in Perzië en ook in Babylonië, opdat hij de Joden uit de Babylonische gevangenis verlossen zou.
memento

Bericht door memento »

Ik ken deze uitleg van dit Schriftgedeelte, maar of het ook exegetisch verantwoord is betwijfel ik. Maargoed, voordat we daar iets meer over kunnen zeggen, zouden we eerst dat stukje eens moeten onderzoeken.

Wel mag ik hopen dat de predikant die deze bijbellezing verzorgde, tijdens de lezing ook de argumenten heeft genoemd waarop hij de conclusie dat Cores een type van Christus is, trekt. Want m.i. kan en mag je zulke erg niet-voor-de-hand-liggende uitspraken alleen doen als je ook verteld hoe je er aan gekomen bent...
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

In Jes. 45:1 wordt Kores "gezalfde", oftewel messias genoemd.

Calvijn merkt hierover op:
Yet it might be thought strange that he calls Cyrus his Anointed; for this is the designation which was given to the kings of Israel and Judah, because they represented the person of Christ, who alone, strictly speaking, is “the Lord’s Anointed.” “The Lord went forth with his Anointed,” says Habakkuk, “for the salvation of his people.” (Habakkuk 3:13.) In the person of David a kingdom had been set up, which professed to be an image and figure of Christ; and hence also the prophets in many passages call him “David,” and “the Son of David.” (Ezekiel 37:24, 25.) It was indeed a special anointing, intended to distinguish that priestly kingdom from all heathen kingdoms. Since therefore this title belonged to none but the kings of Judea, it might be thought strange that it is here bestowed on a heathen king and a worshipper of idols; for although he was instructed by Daniel, yet we do not read that he changed his religion. True, he regarded with reverence the God of Israel, and considered him to be the Highest; but he was not prompted by a sincere affection of the heart to worship him, and did not advance so far as to forsake superstitions and idolatries.

Thus God deigns to call him his “Anointed,” not by a perpetual title, but because he discharged for a time the office of Redeemer; for he both avenged the Church of God and delivered it from the Assyrians, who were its enemies. This office belongs peculiarly to Christ; and this ordinary appellation of kings ought to be limited to this circumstance, that he restored the people of God to the enjoyment of liberty. This should lead us to observe how highly God values the salvation of the Church, because, for the sake of this single benefit, Cyrus, a heathen man, is called “the Messiah,”
en Matthew Henry zegt:
Cyrus is here called God’s anointed, because he was both designed and qualified for this great service by the counsel of God, and was to be herein a type of the Messiah.
Dus deze uitleg heeft oude papieren.
jakobmarin

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:De heidense wereldheerser Cores/Kores/Cyrus als type van Christus.
Het komt op mij over als inlegkunde, temeer daar er weinig over Cyrus in de Bijbel geschreven is.
Nou weinig...
- 19x als Kores in Ezra, Kronieken en Daniel
- 7x als Cores in Ezra, Daniel en Jesaja
- zo'n 10x als Cyrus in Ezra, Daniel en Kronieken.

Inlegkunde?
- God zelf noemt Cores 'Zijn gezalfde' in Jesaja, een benaming die Christus ook draagt.
- de kanttek bij Cores als 'herder' verwijst naar Dan 9:25, waar over de Vorst en Messias wordt gesproken, nl. Jezus Christus.

Dus helemaal uit de lucht vallen doet het niet. En Matthew Henry legt dit ook zo uit (hoewel ik dit niet gecontroleerd heb).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat is wel weer zo, ja.
Blijft staan, dat ik moeite houd om die oosterse despoten te vergeestelijken.

Zo las ik pas ergens een uitleg waar Ahasveros als type van God de Vader wordt voorgesteld en Esther als de arme zondaar, die met de bede "Kom ik om, zo kom ik om" op de lippen bij hem komt. De gouden scepter zou het type van Christus zijn, omdat hij alleen Esther met die scepter kon aanraken, evenals de zondaar alleen door de tussenkomst van Christus tot God kan naderen.
Het kan zijn dat het klopt, maar ik vond het een beetje gezocht.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Tiberius schreef:Dat is wel weer zo, ja.

Zo las ik pas ergens een uitleg waar Ahasveros als type van God de Vader wordt voorgesteld en Esther als de arme zondaar, die met de bede "Kom ik om, zo kom ik om" op de lippen bij hem komt. De gouden scepter zou het type van Christus zijn, omdat hij alleen Esther met die scepter kon aanraken, evenals de zondaar alleen door de tussenkomst van Christus tot God kan naderen.
Als type vind ik te ver gaan.
Wel kun je uit geschiedenissen een lering trekken, net zoals uit de natuur.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jo-Ann schreef:
Tiberius schreef:Dat is wel weer zo, ja.

Als type vind ik te ver gaan.
Wel kun je uit geschiedenissen een lering trekken, net zoals uit de natuur.
Mee eens. Om de geschiedenissen letter voor letter te "vergeestelijken" gaat te ver en daar geeft de Bijbel ook geen aanleiding toe, denk ik (al is het wel opmerkelijk bij welk feest de joden altijd de geschiedenis van Esther lazen al had dat natuurlijk een reden). Maar leringen trekken uit de gang van koningin Esther, ik geloof dat ik daar geen bezwaar in zie. Als we maar voor ogen blijven houden waarom het boek Esther in de Bijbel staat: om Gods grote daden te zien in de leiding van het volk Israël.
albion

Bericht door albion »

Zoals beloofd een klein stukje van Johan Arendts (Pred. over de plagen van Egypte) waarin hij het volgende aanhaalt:(in 'hedendaags' Nederlands)

Deze achtste Egyptische plaag betekent niets anders dan dat voor het einde der wereld voor de verlossing der geestelijke Israëls, de kinderen Gods uit Egypte en dienstbaarheid van de wereld (waarin de duivel vorst en god is) gelijk farao in Egypte, voor zullen gaan grote invoering en verzameling der vreemde volken, die door een oostenwind hier na toe gedreven zullen worden, dewelke als sprinkhanen in ons land haar zullen nederlaten waarvan het land bedekt en duister zal worden, die het alles verteren zullen dat er geen groente meer overig blijft. Zij zullen onze huizen vervullen, onze lichamen benauwen en kwellen als de sprinkhanen in Egypte hebben gedaan. Dat nu dit de rechte betekenis van deze plaag is, zullen wij uit d profeten Jeremia, Nahum en de apocalypsin bewijzen:
1. Staat hier dat een oostenwind de sprinkhanen gevoerd heeft en dat de Heere de oostenwind in het land gedreven heeft, nu profeteert Jer. 41:7, 11, 12, 13. De Leeuw vaart daarheen uit.... wij moeten verstoort worden!
.....
Nadat hij al deze teksten aangehaald heeft, verwijst hij naar de Turken en Tartaren.

Deze man geloofd en heeft dat ook gepredikt dat al de 10 plagen nog eenmaal terug zullen keren in geestelijke zin (denk ik) voor het einde der wereld.

Het boek is in 1747 uitgegeven.

Hoewel er toen geen gastarbeiders in Duitsland was, verwijst hij toch wel naar de Turken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
jakobmarin

albion schreef:Deze man geloofd en heeft dat ook gepredikt dat al de 10 plagen nog eenmaal terug zullen keren in geestelijke zin (denk ik) voor het einde der wereld.
In Openbaring 15, 16, 17 staan de 7 laatste plagen (die dus nog moeten komen, zou je zeggen) die te vergelijken zijn met de plagen in Egypte. Je leest over boze zweren, water in bloed, duisternis, kikvorsen en hagel.
Plaats reactie