Bijbelkringen

Marco

Re: Bijbelkringen

Bericht door Marco »

memento schreef: -----------------------
Zie wikipedia (afgerond naar boven)

Afgescheiden kerken
CGK: 75.000 leden
GG: 104.000 leden
GGiN: 22.000 leden
OGG (synodaal): 18.000 leden +
Totaal: 219.000 mensen

Behoudend "hervormden"
Gereformeerde Bond in de PKN: 500.000 tot 650.000 mensen in achterban
HHK: 55.000 tot 60.000 leden +
Totaal: 555.000 tot 710.000 mensen
Je vergeet er nog een heleboel (of: Wikipedia vergeet er een boel), namelijk de afgescheiden kerken die later samengegaan zijn met de Doleantie.
memento

Bericht door memento »

Marco schreef:

Afgescheiden kerken

Behoudend "hervormden"
Je vergeet er nog een heleboel (of: Wikipedia vergeet er een boel), namelijk de afgescheiden kerken die later samengegaan zijn met de Doleantie.
De kerken die jij bedoelt worden door veel mensen uit de (O)GG(iN) als onrechtzinnig en licht bestempeld. Vandaar dat ik die in de vergelijking niet opgenomen heb.

Het punt wat ik maken wilde is dit: Stel dat de helft van de "hervormden" (GB en HHK) maar rechtzinnig zou zijn, dan is het aantal rechtzinnige "hervormden" nog steeds groter dan alle "rechtzinnige" afgescheiden kerken tezamen. Dit omdat afgescheidenen het aantal rechtzinnige "hervormden" vaak erg onderschatten, of anders gezegt: hun eigen positie in rechtzinnig nederland ernstig overschatten.

Kortom, kleine kerken (GG, OGG, GGiN, maar ook de HHK waarvan ikzelf lid mag zijn) moeten oppassen dat ze niet teveel kapsones hebben. Ze zijn elk maar een klein deel van de rechtzinnige belijders, en elk past daarom bescheidenheid.
Marco

Bericht door Marco »

memento schreef:
Marco schreef:

Afgescheiden kerken

Behoudend "hervormden"
De kerken die jij bedoelt worden door veel mensen uit de (O)GG(iN) als onrechtzinnig en licht bestempeld. Vandaar dat ik die in de vergelijking niet opgenomen heb.

Het punt wat ik maken wilde is dit: Stel dat de helft van de "hervormden" (GB en HHK) maar rechtzinnig zou zijn, dan is het aantal rechtzinnige "hervormden" nog steeds groter dan alle "rechtzinnige" afgescheiden kerken tezamen. Dit omdat afgescheidenen het aantal rechtzinnige "hervormden" vaak erg onderschatten, of anders gezegt: hun eigen positie in rechtzinnig nederland ernstig overschatten.
Mijn ervaring met de Gereformeerde Bond in de PKN is dat die dichter bij de 'onrechtzinnig en licht' bestempelde kerken ligt dan bij het rijtje dat je noemde en ik kom er nog wel eens, zowel in GKv als in 'Bonds'kerken... Door deze hervormden bij het rijtje te betrekken, en maar een deel van de afscheiding te noemen (nogal subjectief, want een groot deel van de CGK zit dicht tegen de GKv aan, en die tel je wel mee) verwatert je stelling.

Je moet het onderscheid óf duidelijk maken in de opsomming - en dan moet je delen van de CGK en delen van de Bond in de PKN doorstrepen, óf je moet de hele vergelijking maken. Anders speel je vals.

Overigens: Op zich heb je wel gelijk. Als je sommige reacties hier op het forum leest, dan lijken sommigen wel eens te denken dat de Geref. Gem. (plus of min wat afkortingen..) de enige kerk(en) zijn.
Ariene

Bericht door Ariene »

Wij zijn voor onze kring op zoek naar een nieuw boek mét gespreksvragen.

Iemand een tip?

:livre
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
memento

Bericht door memento »

Marco schreef:Je moet het onderscheid óf duidelijk maken in de opsomming - en dan moet je delen van de CGK en delen van de Bond in de PKN doorstrepen, óf je moet de hele vergelijking maken. Anders speel je vals.
Goed, nieuwe poging, daarbij bij zowel de helft van de GB, als de helft van de CGK niet meetellend (omdat die volgens sommigen niet rechtzinnig genoeg zijn):

Afgescheiden kerken
CGK: 75.000 leden (tellen we de helft van mee, dus 37.500)
Totaal: 182.000 mensen

Behoudend "hervormden"
Gereformeerde Bond in de PKN: 500.000 tot 650.000 mensen in achterban (tellen we de helft van mee, dus: 250.000 tot 325.000)
Totaal: 305.000 tot 385.000 mensen

Blijft het sommetje nog steeds opgaan, dat "de rechtzinnige hervormden" groter in aantal zijn dan de rechtzinnige afgescheidenen.

Maargoed, dat is een leuk rekensommetje, maar het punt wat ik maken wilde is dit:

Stel dat de helft van de "hervormden" (GB en HHK) maar rechtzinnig zou zijn, dan is het aantal rechtzinnige "hervormden" nog steeds groter dan alle "rechtzinnige" afgescheiden kerken tezamen. Dit omdat afgescheidenen het aantal rechtzinnige "hervormden" vaak erg onderschatten, of anders gezegt: hun eigen positie in rechtzinnig nederland ernstig overschatten.

Kortom, kleine kerken (GG, OGG, GGiN, maar ook de HHK waarvan ikzelf lid mag zijn) moeten oppassen dat ze niet teveel kapsones hebben. Ze zijn elk maar een klein deel van de rechtzinnige belijders, en elk past daarom bescheidenheid.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ariene schreef:Wij zijn voor onze kring op zoek naar een nieuw boek mét gespreksvragen.

Iemand een tip?

volgens mij hebben de meeste boeken van ds. R. van Kooten en die van ds. P. den Butter na ieder hoofdstuk gespreksvragen. De Bijbelstudieboeken van ds. Westerink dacht ik ook.
caprice

Bericht door caprice »

refo schreef:Er zou moeten staan: dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil, voorzover we dat zelf ook willen.
Dus als ik niet wil staat Hij machteloos?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Rochus

Bericht door Rochus »

Ja, zie DL :hum
henriët

Bericht door henriët »

Ariene schreef:Wij zijn voor onze kring op zoek naar een nieuw boek mét gespreksvragen.

Iemand een tip?

volhardend vertrouwen van ds vd Zwan
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

De exegese van het doopsformulier wordt nu: het is 'maar' willen van de Heilige Geest. Het gebeurt lang niet altijd wat Hij wil.

En dat staat er dus duidelijk niet. Maar hoe dat komt weten we natuurlijk wel: het formulier gaat uit van de belovende God, Die aan het begin van het leven laat verkondigen Wie Hij is, terwijl de zgn behoudende kerken liever meten bij de uitgang.

De Geest werkt onwederstandelijk en kan weerstaan worden. De DL verdedigt tegen de remonstranten het eerste. Wie verdedigt tegen de doperse gedachten binnen de zgn behoudende kerken het tweede? Het lijkt wel alsof dat niet meer in de Bijbel staat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rochus

Bericht door Rochus »

Ik mis de onderbouwing ;)

Jezus in Mat 23:37 en Luk 13:34
Zie ook Luk 19:27
Stefanus in Hand 7:51

Overigens voel ik een discussie opkomen die niet geheel ontopic zal zijn. Of het moet zijn in het kader van doorslaan op bijbelkringen.
caprice

Bericht door caprice »

caprice schreef:
refo schreef:Er zou moeten staan: dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil, voorzover we dat zelf ook willen.
Dus als ik niet wil staat Hij machteloos?
Rochus schreef:Ja, zie DL :hum
Hoofdstuk 1, paragraaf 7:

Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of met het ware geloof in Hem te begiftigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en in de gemeenschap Zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewijzing van Zijn barmhartigheid en tot prijs van de rijkdommen Zijner heerlijke genade. Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons tevoren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde (Ef. 1:4, 5, 6). En elders: Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt (Rom. 8:30).

Dus God heeft verkozen van eeuwigheid af, maar kan die verkiezing zoals voorgaand beschreven niet uitvoeren omdat de mens het niet wil? :fi
Ik begrijp het nog niet.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zita schreef:

Iemand een tip?

volgens mij hebben de meeste boeken van ds. R. van Kooten en die van ds. P. den Butter na ieder hoofdstuk gespreksvragen. De Bijbelstudieboeken van ds. Westerink dacht ik ook.
Ds Visser heeft ook een mooi studieboekje geschreven over de profetien van Jeremia. Echt een aanrader!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ariene

Bericht door Ariene »

JolandaOudshoorn schreef:
Zita schreef:

Iemand een tip?

Ds Visser heeft ook een mooi studieboekje geschreven over de profetien van Jeremia. Echt een aanrader!
De vraag van enkele leden is specifieker geworden, het moet NT zijn.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ariene schreef:De vraag van enkele leden is specifieker geworden, het moet NT zijn.
Dit hebben wij een paar jaar geleden gebruikt:

Bergrede, De
Binnendijk, Henk
product type: paperback
categorie: Bijbelse studies
prijs:
isbn/artikelcode: 9789029715096
levertijd: Ongeveer 4 werkdagen.
uitgever: Voorhoeve

Ik weet alleen niet of het boekje nog leverbaar is.
Maar 't was wel mooi!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie