SOW (Oud) Ger. Gem. (in Ned) [2]

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Ze zitten ook heel dicht bij elkaar! Alleen dat toegeven si niet altijd zo gemakkelijk, merk ik nu. Als mesne die in dat opzicht een blokkade hebben niet meer actief aan de discussie deelnemen, gaat de blijk denk ik snel naar de wezenlijke overeenkomsten die er zijn.
Ik ben bang dat jouw conclusie (en die van ds Moerkerken) dat ze dicht bij elkaar zitten behoorlijk subjectief is. Vanuit voormannen en kerkvolk, merk ik nog zeer weinig van een wederzijds verlangen.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Voormannen: er is nota bene een commissie van samenspraak. Ik weet nog niet van een conclusie: dat wordt niks want we hebben leerverschillen over wezenlijke punten.
Maar als je het ND leest kun je die conclusie toch zelf trekken? Als er al gesprekken zijn en tegelijkertijd laat je die uitspraak in de krant zetten, zegt toch genoeg? Of is het een onderhandelingsstrategie, kerkpolitiek?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Voormannen: er is nota bene een commissie van samenspraak. Ik weet nog niet van een conclusie: dat wordt niks want we hebben leerverschillen over wezenlijke punten.

kerkvolk: Denk eens aan die gezamenlijke jongerenbijeenkomst.

Ik blijf voorzichtig optimistisch over verdergaande samenwerking.
Jij trekt de conclusie dat men dicht bij elkaar zit, maar dat niet hardop durft uit te spreken. Die conclusie is m.i. subjectief. Want waar haal je vandaan dat men dicht bij elkaar zit??

Gezamenlijke jongerenbijeenkomsten worden al jaren gehouden, zelfs in breder verband dan alleen (O)GG(iN). In scholen en politieke partijen werkt men ook al jaren samen, maar wat heeft het ons gebracht?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Adrianus,

Ten eerste over de haast hijgerige wil om samen te gaan. Deze wil komt volledig vanuit de GG (lees Ds. A. Moerkerken cs.).

Dan over de standenleer. Ooit heb ik al eens tegen iemand gezegd dat ik best zou kunnen aarden in de GGiN, buiten het standpunt van het onvoorwaardelijk aanbod. Dat raakt voor mij het hart van het Evangelie.
Voor het overige staat de GGiN op een ander spoor dan de GG. Helaas Adrianus, toch is het zo. Het was destijds bv. Ds. Mallan die zich erg laatdunkend uitliet over het boekje 'sprokkelhout' van Ds. v.d. Poel. Deze 'gemoedelijke standenleer' beviel en bevalt Ds. Mallan niet!

Voor mij kan er ook maar een samenwerking zijn en dat is een samenwerking geworteld op de drie formulieren van eenheid en een kerkverband waar ruimte is voor theologie bedrijven gegrond op Gods Woord. Nogmaals het gaat er niet om, om álles binnen te halen, maar het werk van de Heere in het zaligen van zondaren kon wel eens veel rijker zijn dan wij wel denken en helaas soms ook willen lijkt het wel.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

(en dat is voor mij veel belangrijker dan zijn wat losse opmerking over de standen)
Adrianus, nou krijg ik een beetje het idee dat je alleen dát gebruikt uit een interview wat je uitkomt. Geeft Scholten af op het boek van v.d. Zwaag, heerlijk. Heeft Scholten, evenals Ds. Mallan!! cs., kritiek op de standenleer, och het is een losse opmerking.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Egbert

Bericht door Egbert »

kerkvolk: Denk eens aan die gezamenlijke jongerenbijeenkomst.

Ik blijf voorzichtig optimistisch over verdergaande samenwerking.
Ik dacht dat L.M.P.Scholten zelf in die commissie zat, nu dan weet je de uitslag al, net zoals men toentertijd op de GS van de GGiN een beetje laatdunkend deed over het verlangen vanuit de GG om samen te gaan. Nu ds. Moerkerken weet dat L.M.P. niet voor de standenleer is zal hij misschien zijn theologie wat bijstellen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
(en dat is voor mij veel belangrijker dan zijn wat losse opmerking over de standen)
Adrianus, nou krijg ik een beetje het idee dat je alleen dát gebruikt uit een interview wat je uitkomt. Geeft Scholten af op het boek van v.d. Zwaag, heerlijk. Heeft Scholten, evenals Ds. Mallan!! cs., kritiek op de standenleer, och het is een losse opmerking.

Groeten,
nou Scholten en Mallan kunnen afgeven op de "standenleer", maar in hun eigen preken (dwz van Mallan en bewonderd door Scholten) zitten die standen misschien nog wel systematischer dan in de GG-preken...
Kom nou!
Plaats reactie