Bijbelkringen
Re: Bijbelkringen
Het gaat hier ook helemaal niet om de gemeenten. Het gaat Gijs erom dat 'het niet goed kan zijn als je iedereen als bekeerd ziet'. In die zin verweer freek naar de brieven van Paulus, waarin ook iedereen zo werd aangesproken. Er kan dus wèl sprake zijn van 'echtheid' waarin iedereen als kind van God wordt aangesproken, in de wij- en ons-vorm. Dat het in onze (ik spreek oa voor Gijs) gemeenten momenteel anders is dan in de eerste christengemeenten lijkt me duidelijk. Het gaat nu om de vraag hoe dat is op die bewuste bijbelkringen.
Re: Bijbelkringen
Hier werd o.a. ook op gereageerd.Gijs schreef:Hij zei dat prediking waar er vanuit word gegaan dat iedereen bekeerd te maken heeft met de 3-verbondenleer.
Dit vind ik een te bestrijden stelling.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Re: Bijbelkringen
Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.Afgewezen schreef: Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Bijbelkringen
Moeten mensen dan eerst bekeerd zijn voor ze zich bij een gemeente mogen aansluiten?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Bijbelkringen
Waarvoor dient anders de belijdenis des geloofs die mensen moeten doen voordat ze lid worden??Lapressa schreef:Moeten mensen dan eerst bekeerd zijn voor ze zich bij een gemeente mogen aansluiten?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Bijbelkringen
In de Strict Baptist praten ze over chapels, maar de Church zijn de mensen die gedoopt zijn en aan het Heilig Avondmaal deelnemen.Gian schreef:Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.Afgewezen schreef: Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Bijbelkringen
wat bedoel je met deze opmerking, Jolanda? (is mij niet echt duidelijk)JolandaOudshoorn schreef:Waarvoor dient anders de belijdenis des geloofs die mensen moeten doen voordat ze lid worden??Lapressa schreef:Moeten mensen dan eerst bekeerd zijn voor ze zich bij een gemeente mogen aansluiten?
Laatst gewijzigd door albion op 26 sep 2008, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Bijbelkringen
En de kinderen? Die zitten ergens tussen chapel en church?albion schreef:In de Strict Baptist praten ze over chapels, maar de Church zijn de mensen die gedoopt zijn en aan het Heilig Avondmaal deelnemen.Gian schreef:Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.Afgewezen schreef: Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
Re: Bijbelkringen
Goeie. Heb ik zelf nog niet aangedacht, dus heb ik ook niet aan hen gevraagd. Maar ik geloof niet dat er al jonge kinderen deelnemen. Er zijn wel jonge mensen die gedoopt zijn en daarom ook tot de Church behoren.freek schreef:En de kinderen? Die zitten ergens tussen chapel en church?albion schreef:In de Strict Baptist praten ze over chapels, maar de Church zijn de mensen die gedoopt zijn en aan het Heilig Avondmaal deelnemen.Gian schreef:
Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Bijbelkringen
@Albion: Je hebt idd gelijk. Daarom dopen de strict baptists ook niet. Omdat de doop bij hen alleen voor gelovigen is. Ja, de "gospel standard" baptisten (die je waarschijnlijk bedoelt) ontkennen ook het aanbod van genade, ja ze zeggen zelfs keihard dat Gods woord niets te zeggen heeft voor mensen die nog niet aan hun zonden ontdekt zijn.
Gelukkig dopen wij wél kinderen, en geloven wij wél dat Gods woord iedereen in de kerk oproept tot geloof en bekering, en welmenend uitnodigd om tot Hem te komen en van Hem de zaligheid en de vergeving vd zonden te ontvangen.
Gelukkig dopen wij wél kinderen, en geloven wij wél dat Gods woord iedereen in de kerk oproept tot geloof en bekering, en welmenend uitnodigd om tot Hem te komen en van Hem de zaligheid en de vergeving vd zonden te ontvangen.
Re: Bijbelkringen
Is de kerk niet de plek waar mensen onderwezen worden en opgeroepen worden tot bekering?JolandaOudshoorn schreef:Waarvoor dient anders de belijdenis des geloofs die mensen moeten doen voordat ze lid worden??Lapressa schreef:Moeten mensen dan eerst bekeerd zijn voor ze zich bij een gemeente mogen aansluiten?
Bij Jezus kwamen mensen die vergeving nodig hadden en niet die vergeving hadden ontvangen. Die mensen gingen juist anderen weer over Jezus vertellen en ze bij Hem brengen. Ik denk dat we de kerk ook zo moeten zien. Daar ontmoeten bekeerden en onbekeerden en kunnen zij tot elkaars hulp wezen en ook nog tot Jezus brengen ook al niet letterlijk bij een persoon. Dit door samen en voor elkaar te bidden bijvoorbeeld, gesprekken met elkaar aangaan en onderzoeken wat God van een ieder vraagt.
Gemeente lijkt mij tot opbouw (bekering) en ondersteuning ( heiligmaking) van het geloof
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Re: Bijbelkringen
... maar zit er wel. En gelukkig maar, want zo komen zijn of haar kinderen ook weer onder het Evangelie.Gian schreef:Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.Afgewezen schreef: Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
Re: Bijbelkringen
Soms tijdens een zangavond of misschien een doopdienst.Hendrikus schreef:Kom jij in die kringen dan?Gijs83 schreef:De 'hervormde kringen' haalde ik er zelf bij van wat ik in de kringen gehoord heb of hoor.
Re: Bijbelkringen
Uiteraard heb ik het even niet over kinderen. Maar om de Gemeente zo zuiver mogelijk te houden geloof ik dat de tucht toegepast moet worden op jonge mensen die zich niet bekeren. Bovendien, wat wil een onbekeerde in de Gemeente?Afgewezen schreef:... maar zit er wel. En gelukkig maar, want zo komen zijn of haar kinderen ook weer onder het Evangelie.Gian schreef:Typiscue verbondslogica. Onbijbels mi.Afgewezen schreef: Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.
De gemeente is geen organisatie maar een organisme. Iedereen die zijn leven niet aan Christus gegeven heeft behoord niet in de gemeente thuis.
De Gemeente heeft als taak om een lichtend licht te zijn, en een zoutend zout. Het evangelisatiewerk moet niet in de Gemeente plaatsvinden, maar op straat of op speciale evangelisatiebijeenkomsten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Bijbelkringen
Tijdens zangavonden wordt niet gepreekt, en je dominee waarschuwt je genoeg voor "misschientjes". Dus: kom met feiten, of laat het rusten. Aan vaag geleuter hebben we niks.Gijs83 schreef:Soms tijdens een zangavond of misschien een doopdienst.Hendrikus schreef:Kom jij in die kringen dan?Gijs83 schreef:De 'hervormde kringen' haalde ik er zelf bij van wat ik in de kringen gehoord heb of hoor.
~~Soli Deo Gloria~~