Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Geen verschil tussen de GG en GGiN ?
Opvallend is wat L.M.P. Scholten zegt over de behandeling van het boek van Van der Zwaag door de Ger. Gem.
Citaat (zie website ND voor complete interview)
"In 2001 kreeg Bert Scholten een zwaar hartinfarct, nadat in 1995 een burnout al als een eerste waarschuwing gold. Hij krabbelde op en probeert zichzelf nu echt te ontzien. Het is de reden waarom hij het boek Afwachten of verwachten? van Klaas van der Zwaag niet gelezen heeft. ,,Uit de krant weet ik wel zo'n beetje wat hij betoogt en ik hoop dat het in de Gereformeerde Gemeenten bedwongen kan worden. Hetzelfde neem je waar op die reformatorische jongerenbijeenkomsten, men bezwijkt toch voor de aandrang de mensen een bepaald geloof aan te praten: ...zie de weg van het geloof ligt open, ga op pad... Wat men daar binnen de Gereformeerde Gemeenten tegenover stelt, roept wel vragen op. Ze hebben daar de neiging om het uit te leggen door het te gaan systematiseren en te praten over standen in het genadeleven. Die zijn er - ellende, verlossing, dankbaarheid - maar ga ze niet in allerlei details uitwerken.''
Blijkbaar moet Scholten zowel niets van het boek als van de verdediging van de standenleer hebben; en probeert hij zich zo zelfstandig te profileren.
Opmerkelijk, met name het feit dat hij het systematiseren afwijst.
Ik las het ook, toch wel opvallend. Zou het kunnen dat de uitverkiezing een zó dominerende plaats in het denken heeft dat de standen niet meer relevant zijn? Ook gezien zijn opmerking over het "aanpraten van geloof" waarin 2 Kor. 5:20
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. blijkbaar geen plaats heeft?