SOW (Oud) Ger. Gem. (in Ned) [2]

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Orckie
. . . wellicht dat de predikers daar wel erg weinig scholing hebben, en daardoor de exegese van laag niveau is.
Kijk, dat is nu nog eens een aardige opmerking. En dat in een topic met de naam "SOW (Oud) Ger. Gem. (in Ned) [2]" die gaat over samenwerking.

[Aangepast op 9/3/04 door limosa]

tja, 't moet ook niet te klef worde...
gallio

Bericht door gallio »

OGG milder tegen GG dan andersom?
volgens mij heeft de GG nog nooit iets tegen de OGG gehad?
Hier ter plaatse wel degelijk, maar ik zeg er niet bij dat dat overal zo is.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door gallio

OGG milder tegen GG dan andersom?
volgens mij heeft de GG nog nooit iets tegen de OGG gehad?
Hier ter plaatse wel degelijk, maar ik zeg er niet bij dat dat overal zo is.
wees eens concreter: wat hebben ze daar dan tegen de OGG?

Leer en gewoonten enzo zijn toch nagenoeg 't zelfde?
Er is wel een leer- en sfeerverschil met de GGiN. Maar da's wat anders...
gallio

Bericht door gallio »

wees eens concreter: wat hebben ze daar dan tegen de OGG?

Leer en gewoonten enzo zijn toch nagenoeg 't zelfde?
Er is wel een leer- en sfeerverschil met de GGiN. Maar da's wat anders...
Omdat in het verre verleden de grondleggers van de OGG de plaatselijke GG hebben verlaten en de OGG gevormd hebben, en dat was in de mening van de achterblijvers natuurlijk niet nodig, dus moeten de kleinkinderen van degenen die vertrokken nu alsnog met hangende pootjes terug komen.
Andre

Bericht door Andre »

Beste Orkie,

Ik kerk ongenveer 5 jaar onder DS. T. Klok.
Wat zijn excegeese betreft st ik vaak versteld wat hij uit een tekst haalt. Vooral tijdens de bijbellezingen over het Hooglied.

Pas op dat men niet alles over één kam scheert.

Groeten André.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Beste Orkie,

Wat zijn excegeese betreft st ik vaak versteld wat hij uit een tekst haalt. Vooral tijdens de bijbellezingen over het Hooglied.

Groeten André.
Dit (het veel uit een tekst kunnen halen) geeft geen indicatie voor het niveau van zijn exegese maar goed, fijn dat jij er goed naar kan luisteren.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Andre
Beste Orkie,

Groeten André.
Dit (het veel uit een tekst kunnen halen) geeft geen indicatie voor het niveau van zijn exegese maar goed, fijn dat jij er goed naar kan luisteren.
wat ik nu zeg is niet kritisch bedoeld, maar om bezinning te stimuleren:
ds. J.B. Zippro zei onlangs eens: soms denkt men tijdens een preek "Wat haalt hij er veel uit!"
of moet het zijn: "Wat legt hij er veel in!" ?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
De mainstream van de opmerkingen hier bevestigen het beeld dat hechtere samenwerking zeker niet op definitie op grote blokkades hoeft te rekenen.
Met hetzelfde gemak kun je zeggen: De mainstream van de opmerkingen hier bevestigen het beeld dat verder uit elkaar groeien zeker niet per definitie geheel voorkomen kan worden. Een boterzachte conclusie verpakt in verhullend taalgebruik . . .
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Opmerkelijk, met name het feit dat hij het systematiseren afwijst.
Dit is zeker opmerkelijk, mede gezien dat bijv. dr. P de Vries het ook afwijst, dan zit de GG dus tussen 2 vuren?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Geen verschil tussen de GG en GGiN ?

Opvallend is wat L.M.P. Scholten zegt over de behandeling van het boek van Van der Zwaag door de Ger. Gem.

Citaat (zie website ND voor complete interview)

"In 2001 kreeg Bert Scholten een zwaar hartinfarct, nadat in 1995 een burnout al als een eerste waarschuwing gold. Hij krabbelde op en probeert zichzelf nu echt te ontzien. Het is de reden waarom hij het boek Afwachten of verwachten? van Klaas van der Zwaag niet gelezen heeft. ,,Uit de krant weet ik wel zo'n beetje wat hij betoogt en ik hoop dat het in de Gereformeerde Gemeenten bedwongen kan worden. Hetzelfde neem je waar op die reformatorische jongerenbijeenkomsten, men bezwijkt toch voor de aandrang de mensen een bepaald geloof aan te praten: ...zie de weg van het geloof ligt open, ga op pad... Wat men daar binnen de Gereformeerde Gemeenten tegenover stelt, roept wel vragen op. Ze hebben daar de neiging om het uit te leggen door het te gaan systematiseren en te praten over standen in het genadeleven. Die zijn er - ellende, verlossing, dankbaarheid - maar ga ze niet in allerlei details uitwerken.''

Blijkbaar moet Scholten zowel niets van het boek als van de verdediging van de standenleer hebben; en probeert hij zich zo zelfstandig te profileren.
Opmerkelijk, met name het feit dat hij het systematiseren afwijst.
Ik las het ook, toch wel opvallend. Zou het kunnen dat de uitverkiezing een zó dominerende plaats in het denken heeft dat de standen niet meer relevant zijn? Ook gezien zijn opmerking over het "aanpraten van geloof" waarin 2 Kor. 5:20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. blijkbaar geen plaats heeft?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Pim/Limosa,

Ik ben bang dat we hier niet te ingewikkeld moeten denken. Bij mensen als Scholten ligt er echt een blokkade om ongeclausuleerd positief te reageren op een bepaalde GG-reactie. Jammer maar helaas.
Wat wil je nu? Eerst zeg je dat (O)GG(iN) al best wel aardig dicht bij elkaar zitten en nu moeten een voorman van de GGiN ineens negeren omdat er te ingewikkeld gedacht wordt?
Plaats reactie