met alle respect voor de OGG (ik heb er zielsverwantschap met vele broeders en zusters) maar kerkrechtelijk is het er een zooitje.Oorspronkelijk gepost door ndonselaarStaat de OGG op de DKO????Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Terug naar 1951 lijkt me vreemd, want de afscheiding was van daarvoor. De DKO zijn ouder en stellen terecht de plaatselijk gemenete centraal. maar goed, laten we daar verder niet over discussiëren omdat dat in feite off-topic is. Bji een SOW GG-OGG-GGIN zal de kerkorde namelijk totaal geen discussiepunt zijn.
Ik ben overigens heel blij om te horen dat bij velen van de OGG het verlangen naar hereniging mag leven!
SOW (Oud) Ger. Gem. (in Ned) [2]
- ndonselaar
- Contacteer:
Marcel ook jij maakt je schuldig aan dezelfde fout: je spreekt van enkele die die niet mee gaan en heel veel die mee de PKN ingaan.Oorspronkelijk gepost door LecramWeer zo eentje: de bezwaarden. Het zijn enkele bezwaarden. Er gaan heel veel bezwaarden mee de PKN in. Er wordt steeds net gedaan of diegenen die meegaan niet bezwaard zijn. Zo zal het niet bedoeld zijn, maar formuleer het dan anders.Oorspronkelijk gepost door Pim
Juist wel! En bij veel GG-ers ook! We hopen en bidden dat de 'bezwaarden' de NHK voort kunnen zetten en dat deze voortzetting er een is 'waar we weer naar terug kunnen'. Dat zie ik persoonlijk liever dan een samensmelting van (O)GG(iN). Er zijn links klippen, maar rechts ook....!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Dus zonder 1931 Adrianus?Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Onbedoeld is de discussie wat afgedwaald richting kerkordelijke vragen. Indien (O)GG)IN) elkaar geestelijk zullen vinden en wat betreft de leer tot een eenheid kunnen komen, denk ik dat aanvaarding van de DKO een mineur probleem zal zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Hoezo dezelfde fout? In het eerste wordt impliciet gesuggereerd dat alleen diegenen die niet meegaan bezwaard zijn. Ik geef aan dat er bezwaarden niet meegaan en dat er bezwaarden wel meegaan. Ik wil niet speculeren over aantallen, maar dat diegenen die niet meegaan een zeer kleine minderheid is in de NHK lijkt mij helder. Onze predikant haalde dat nog aan: van de 29 predikanten in onze classis gaat er 1 zeker niet mee en hooguit een tweede ook niet. Waarom mag ik dan niet van 'enkele' spreken en 'heel veel'?Oorspronkelijk gepost door ndonselaarMarcel ook jij maakt je schuldig aan dezelfde fout: je spreekt van enkele die die niet mee gaan en heel veel die mee de PKN ingaan.Oorspronkelijk gepost door LecramWeer zo eentje: de bezwaarden. Het zijn enkele bezwaarden. Er gaan heel veel bezwaarden mee de PKN in. Er wordt steeds net gedaan of diegenen die meegaan niet bezwaard zijn. Zo zal het niet bedoeld zijn, maar formuleer het dan anders.Oorspronkelijk gepost door Pim
Juist wel! En bij veel GG-ers ook! We hopen en bidden dat de 'bezwaarden' de NHK voort kunnen zetten en dat deze voortzetting er een is 'waar we weer naar terug kunnen'. Dat zie ik persoonlijk liever dan een samensmelting van (O)GG(iN). Er zijn links klippen, maar rechts ook....!
Overigens zijn 'enkele' ook al teveel. Dat zou al een reden zijn geweest het hele proces niet door te laten gaan.
Maar laten we hierop in een andere discussie over doorgaan.
Omdat niet alle 27 die wel mee gaan bezwaarden zijn, tenminste, dat lijkt me niet voor de hand liggend. En omdat, als je zelf de woordkeuze van een ander gaat bekritizeren omdat die niet 100% juist is, er verwacht mag worden dat je zelf niet in dezelfde fout valt.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Hoezo dezelfde fout? In het eerste wordt impliciet gesuggereerd dat alleen diegenen die niet meegaan bezwaard zijn. Ik geef aan dat er bezwaarden niet meegaan en dat er bezwaarden wel meegaan. Ik wil niet speculeren over aantallen, maar dat diegenen die niet meegaan een zeer kleine minderheid is in de NHK lijkt mij helder. Onze predikant haalde dat nog aan: van de 29 predikanten in onze classis gaat er 1 zeker niet mee en hooguit een tweede ook niet. Waarom mag ik dan niet van 'enkele' spreken en 'heel veel'?
nou die OGG broeders zijn nogal gehecht aan hun vrijbuiterij hoor!Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Onbedoeld is de discussie wat afgedwaald richting kerkordelijke vragen. Indien (O)GG)IN) elkaar geestelijk zullen vinden en wat betreft de leer tot een eenheid kunnen komen, denk ik dat aanvaarding van de DKO een mineur probleem zal zijn.
Destijds maakten zo ook zoveel mot om hun speciale ouderwetse ambtskledij...!
Ik als belijdend lid van de OGG, ervaar de OGG niet als zootje, zoals Orckie noemt. Natuurlijk in alle kerken is wel wat...
En wat noem je vrijbuiterij? Ik zou niet goed weten, waarom ik tegen een fusie met de GG zou moeten zijn. Ik denk zelf persoonlijk dat de muren van de OGG niet heel hoog zijn. OGG is milder ten opzichte van de GG dan wederzijds. Maar misschien heb ik dat mis. En ligt dit aan de plaatselijke gemeenten...
En wat noem je vrijbuiterij? Ik zou niet goed weten, waarom ik tegen een fusie met de GG zou moeten zijn. Ik denk zelf persoonlijk dat de muren van de OGG niet heel hoog zijn. OGG is milder ten opzichte van de GG dan wederzijds. Maar misschien heb ik dat mis. En ligt dit aan de plaatselijke gemeenten...
Hallo Anne,Oorspronkelijk gepost door anne
Ik als belijdend lid van de OGG, ervaar de OGG niet als zootje, zoals Orckie noemt. Natuurlijk in alle kerken is wel wat...
Jouw beschrijving komt overeen met de plaatselijke situatie hier. De GG hier beschouwt de andere reformatorische kerken als ongeoorloofde afsplitsingen, die zich als ongehoorzame kinderen weer direkt horen te voegen onder het gezag van de moederkerk. Als daar anders over gedacht wordt krijgt men gelijk te horen dat men kerkistisch is, hoewel de leiding van de GG hier dat in feite zelf is. Maar genoeg daarover.
Ik geloof dat men de OGG vaak als vrijbuiterig beschouwt omdat het minder strak georganizeerd is, in de ogen van andere kerken is er te weinig structuur. En andersom zullen de OGG andere kerken misschien wel als 'over-georganizeerd' beschouwen ???
OGG milder tegen GG dan andersom?Oorspronkelijk gepost door gallioHallo Anne,Oorspronkelijk gepost door anne
Jouw beschrijving komt overeen met de plaatselijke situatie hier. De GG hier beschouwt de andere reformatorische kerken als ongeoorloofde afsplitsingen, die zich als ongehoorzame kinderen weer direkt horen te voegen onder het gezag van de moederkerk. Als daar anders over gedacht wordt krijgt men gelijk te horen dat men kerkistisch is, hoewel de leiding van de GG hier dat in feite zelf is. Maar genoeg daarover.
Ik geloof dat men de OGG vaak als vrijbuiterig beschouwt omdat het minder strak georganizeerd is, in de ogen van andere kerken is er te weinig structuur. En andersom zullen de OGG andere kerken misschien wel als 'over-georganizeerd' beschouwen ???
volgens mij heeft de GG nog nooit iets tegen de OGG gehad?
behalve wellicht dat de predikers daar wel erg weinig scholing hebben, en daardoor de exegese van laag niveau is.
Kijk, dat is nu nog eens een aardige opmerking. En dat in een topic met de naam "SOW (Oud) Ger. Gem. (in Ned) [2]" die gaat over samenwerking.Oorspronkelijk gepost door Orckie
. . . wellicht dat de predikers daar wel erg weinig scholing hebben, en daardoor de exegese van laag niveau is.
[Aangepast op 9/3/04 door limosa]
Het klinkt in jouw oren misschien niet aardig. Maar het is natuurlijk waar dat mannen die dominee worden in de OGG weinig scholing krijgen. Ze worden begeleid door een andere dominee. Maar ik vind het wel cru klinken, dat per definitie de exegese dan ook laag is. Dat is zeer verschillend per dominee. En trouwens, soms vind ik het ook heel fijn om eens eenvoudige woorden te horen naar Gods Woord.Oorspronkelijk gepost door limosaKijk, dat is nu nog eens een aardige opmerking. En dat in een topic met de naam "SOW (Oud) Ger. Gem. (in Ned) [2]" die gaat over samenwerking.Oorspronkelijk gepost door Orckie
. . . wellicht dat de predikers daar wel erg weinig scholing hebben, en daardoor de exegese van laag niveau is.
[Aangepast op 9/3/04 door limosa]
Al moet ik zeggen, dat ik een fusie, qua scholing voor OGG heel positief zou vinden.