Bijbelkringen

caprice

Re: Bijbelkringen

Bericht door caprice »

Mariaa schreef:Berea onderzocht of hetgeen Paulus zei, waar was. Dat deden ze niet met Paulus erbij, maar ik denk wel met elkaar als gemeenteleden en ieder voor zich.
Lees ook eens een preekje met elkaar. Van een oude schrijver ofzo. Vaak steken we er meer van op dan de gedachtespinsels van jou en mij bij elkaar.
Laat het Woord maar eens spreken. Ik hoef niet altijd aan het woord te zijn. We zijn al zulke liefhebbers van onszelf, en we onderwijzen anderen zo graag, maar laten we ons er ook en onder stellen om ons te laten onderwijzen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
freek

Bericht door freek »

caprice schreef:
Mariaa schreef:Berea onderzocht of hetgeen Paulus zei, waar was. Dat deden ze niet met Paulus erbij, maar ik denk wel met elkaar als gemeenteleden en ieder voor zich.
Lees ook eens een preekje met elkaar. Van een oude schrijver ofzo.
[...]
Laat het Woord maar eens spreken.
:quoi
caprice

Bericht door caprice »

freek schreef:
caprice schreef:
Lees ook eens een preekje met elkaar. Van een oude schrijver ofzo.
[...]
Laat het Woord maar eens spreken.
:quoi
Ja jongen, Smytegelt, Hellenbroek, Boston, Philpot, Edwards, Van der Groe, Van Lis, Comrie, Immens, Van der Kemp, Brakel, McCheyne,....

Snap je?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:
Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:In de laatste Saambinder schreef Ds.de Heer een stukje over Bijbelkringen in zijn serie over 'Evangelisch'.
Ach, houdt de Saambinder ermee op?
Een soortgelijke vraag kwam ook pas in mij op toen ik in de stad liep, en daar een bord zag staan die berichtte dat ergens de laatste mode te verkrijgen was. Hoe dat zit weet ik niet, maar volgens mij is de laatste mode nog altijd een doodshemd.
huh? ga jij kiezen voor een doodshemd?
Die zijn toch al lang uit de mode?
Ik heb ze tenminste nooit gezien (behalve in musea)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
caprice

Bericht door caprice »

MarthaMartha schreef:huh? ga jij kiezen voor een doodshemd?
Afgezien van het feit dat iemand die niet leeft geen keuzes kan maken, bedoel ik het niet letterlijk, maar als gezegde.
Dr. J.H. Bavinck
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

caprice schreef: Ja jongen, Smytegelt, Hellenbroek, Boston, Philpot, Edwards, Van der Groe, Van Lis, Comrie, Immens, Van der Kemp, Brakel, McCheyne,....

Snap je?
Waarom die nadruk op de NADERE REFORMATIE (die m.i. een verbastering was van de reformatie zelf...)

Wat is er verkeerd met Calvijn, Ursinus, Luther, Turretinus, Witsius, ea.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:
Afgezien van het feit dat iemand die niet leeft geen keuzes kan maken, bedoel ik het niet letterlijk, maar als gezegde.
Dat klopt, sommige dingen moet je van te voren beslissen.....
bereid uw huis...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
caprice

Bericht door caprice »

Bert Mulder schreef:
caprice schreef: Ja jongen, Smytegelt, Hellenbroek, Boston, Philpot, Edwards, Van der Groe, Van Lis, Comrie, Immens, Van der Kemp, Brakel, McCheyne,....

Snap je?
Waarom die nadruk op de NADERE REFORMATIE (die m.i. een verbastering was van de reformatie zelf...)

Volgens mij niets. Maar mij zijn nou niet echt veel prekenboeken (op een paar na) bekend van deze eerbiedwaardige mannen.
Dr. J.H. Bavinck
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

caprice schreef:
Bert Mulder schreef:

Snap je?

Volgens mij niets. Maar mij zijn nou niet echt veel prekenboeken (op een paar na) bekend van deze eerbiedwaardige mannen.
Is er van Calvijn toch heel veel schrijven beschikbaar, hoewel niet allemaal preken. Neem zijn Institutie en Bijbelcommentaren even...

http://www.abebooks.com/servlet/SearchR ... &x=58&y=17

Ursinus inderdaad niet veel:

http://www.abebooks.com/servlet/SearchR ... &x=89&y=18

Deze nogal prijzig...(als iemand mij soms een cadeau wilt doen)

Van Luther ook niet zoveel, maar toch wel wat:

http://www.abebooks.com/servlet/SearchR ... &x=55&y=15

(misschien dat Nederlandse (antieke) boekhandels niet zo veel op de Advanced Book Exchange staan...
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 25 sep 2008, 23:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
caprice

Bericht door caprice »

Dat klopt, maar ik had het even over preken, in de oorspronkelijke post. Vandaar.
Dr. J.H. Bavinck
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
caprice schreef:
bereid uw huis...
Ik heb het er wel eens over gehad met mijn zusje, hoe de begrafenisdienst van ons eruit zou "moeten" zien. Eigenlijk moet je zoiets nu al op papier hebben. Inclusief met alles wat erbij komt kijken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ariene

Bericht door Ariene »

JolandaOudshoorn schreef:
MarthaMartha schreef:
caprice schreef: Afgezien van het feit dat iemand die niet leeft geen keuzes kan maken, bedoel ik het niet letterlijk, maar als gezegde.
bereid uw huis...
Ik heb het er wel eens over gehad met mijn zusje, hoe de begrafenisdienst van ons eruit zou "moeten" zien. Eigenlijk moet je zoiets nu al op papier hebben. Inclusief met alles wat erbij komt kijken.
Enorm off topic, maar goed...

Er is een begrafenisonderneming/verzekering waarvan je een map krijgt waar je alles in vast moet/kan leggen
van je kleding tot de tekst op de kaart, psalmen die je wil zingen tijdens de rouwdienst enz.

Op zich heel goed om je (als het kan) samen met familie op te bezinnen

(weet niet meer hoe ze heten, hebben toen in Terdege gestaan)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

In het artikel waar ik dit topic mee begon werd gesteld dat men op Bijbelkringen over het algemeen verondersteld dan met wedergeboren is. Ik zat daar eens over na te denken en ik dacht: dat kun je wel menen, maar dat kan helemaal niet er vanuit gaan dat iemand bekeerd is. Je liegt iemand voor of je hebt een verkeerde veronderstelling. Ik hoor/lees dat ook wel in eens in Hervormde kringen, dan krijg ik altijd een vreemd gevoel, dan vraag ik mij af hoe kun je mensen als bekeerden aanspreken als men zich onbekeerd voelt of als er onbekeerden zijn. Dan snap ik wel wat onze dominee zegt, als je onder zo'n prediking zit dan voel je je op gegeven moment ook bekeerd. Hij zei dat dit ook met de 3-verbondenleer te maken had.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gijs83 schreef:In het artikel waar ik dit topic mee begon werd gesteld dat men op Bijbelkringen over het algemeen verondersteld dan met wedergeboren is. Ik zat daar eens over na te denken en ik dacht: dat kun je wel menen, maar dat kan helemaal niet er vanuit gaan dat iemand bekeerd is. Je liegt iemand voor of je hebt een verkeerde veronderstelling. Ik hoor/lees dat ook wel in eens in Hervormde kringen, dan krijg ik altijd een vreemd gevoel, dan vraag ik mij af hoe kun je mensen als bekeerden aanspreken als men zich onbekeerd voelt of als er onbekeerden zijn. Dan snap ik wel wat onze dominee zegt, als je onder zo'n prediking zit dan voel je je op gegeven moment ook bekeerd. Hij zei dat dit ook met de 3-verbondenleer te maken had.
Zucht, zucht.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gijs83 schreef:In het artikel waar ik dit topic mee begon werd gesteld dat men op Bijbelkringen over het algemeen verondersteld dan met wedergeboren is. Ik zat daar eens over na te denken en ik dacht: dat kun je wel menen, maar dat kan helemaal niet er vanuit gaan dat iemand bekeerd is. Je liegt iemand voor of je hebt een verkeerde veronderstelling. Ik hoor/lees dat ook wel in eens in Hervormde kringen, dan krijg ik altijd een vreemd gevoel, dan vraag ik mij af hoe kun je mensen als bekeerden aanspreken als men zich onbekeerd voelt of als er onbekeerden zijn. Dan snap ik wel wat onze dominee zegt, als je onder zo'n prediking zit dan voel je je op gegeven moment ook bekeerd. Hij zei dat dit ook met de 3-verbondenleer te maken had.
Er zijn zeker behoorlijk wat klokken in Rijssen, Gijs? Die je allemaal hebt horen luiden. ;)
Plaats reactie