Daar ben ik wel bang voor als ik mijn Bijbel gesloten houd, omdat de dominee vind dat Bijbelkringen niet goed zijn.Gijs83 schreef:Ben je er niet bang voor er zelf wat van te makenMariaa schreef:Nog even en je bent 'evangelisch' als je bidt...Gijs83 schreef:In de laatste Saambinder schreef Ds.de Heer een stukje over Bijbelkringen in zijn serie over 'Evangelisch'.
Hij schreeft hierbij het volgende:
Het gevoel van saamhorigheid wordt versterkt door het bloeiende kringwerk in de evangelische beweging. Op zondag komt de gemeente samen in de eredienst, op andere dagen komen groepjes van tien, vijftien leden samen voor bijbelstudie, gebed en gezelligheid. Binnen zulke kringen is er extra zorg, aandacht en liefde voor elkaar.
Het idee van "Gemeente in kringen" slaat erg aan. Vanuit de al genoemde Willow Creek-beweging verschenen complete handleidingen voor dergelijke kringen. (....) Op een informele manier, onderling zeer betrokken, zonder ambtelijke leiding komen groepjes samen om Gods Woord te bestuderen.
Binnen zo'in kring spreekt het haast voor zichzelf dat iedereen elkaar aanvaardt als een waar christen. Je wordt helemaal geaccepteerd, je krijgt een plaats als een levend lid van het lichaam van Christus. Voor veel mensen maaktdat het kringenwerk zo aantrekkelijk. Opvallend is dat zulke kringen in nauwelijk 20 jaar tijd zo'n vaste voet aan de grond gekregen hebben binnen de reformatorische kerken. Als een olievlek breidt het zich uit. En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.
Joh, we kunnen inderdaad maar beter de Bijbel dichtlaten. De dominee zit er immers niet bij om te corrigeren. En dan krijg je alleen maar kritiek.
Berea onderzocht of hetgeen Paulus zei, waar was. Dat deden ze niet met Paulus erbij, maar ik denk wel met elkaar als gemeenteleden en ieder voor zich.
Als de dominee bang is voor kritiek, moet hij zich maar eens gaan afvragen hoe dat komt. We mogen toch aannemen dat er ook op de Bijbelkringen gebeden wordt om Gods zegen. Of kan alleen de dominee zich beroepen op Jac. 1:5?