Bijbelkringen

Mariaa

Re: Bijbelkringen

Bericht door Mariaa »

Gijs83 schreef:
Mariaa schreef:
Gijs83 schreef:In de laatste Saambinder schreef Ds.de Heer een stukje over Bijbelkringen in zijn serie over 'Evangelisch'.
Hij schreeft hierbij het volgende:
Het gevoel van saamhorigheid wordt versterkt door het bloeiende kringwerk in de evangelische beweging. Op zondag komt de gemeente samen in de eredienst, op andere dagen komen groepjes van tien, vijftien leden samen voor bijbelstudie, gebed en gezelligheid. Binnen zulke kringen is er extra zorg, aandacht en liefde voor elkaar.
Het idee van "Gemeente in kringen" slaat erg aan. Vanuit de al genoemde Willow Creek-beweging verschenen complete handleidingen voor dergelijke kringen. (....) Op een informele manier, onderling zeer betrokken, zonder ambtelijke leiding komen groepjes samen om Gods Woord te bestuderen.
Binnen zo'in kring spreekt het haast voor zichzelf dat iedereen elkaar aanvaardt als een waar christen. Je wordt helemaal geaccepteerd, je krijgt een plaats als een levend lid van het lichaam van Christus. Voor veel mensen maaktdat het kringenwerk zo aantrekkelijk. Opvallend is dat zulke kringen in nauwelijk 20 jaar tijd zo'n vaste voet aan de grond gekregen hebben binnen de reformatorische kerken. Als een olievlek breidt het zich uit. En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.
Nog even en je bent 'evangelisch' als je bidt...
Joh, we kunnen inderdaad maar beter de Bijbel dichtlaten. De dominee zit er immers niet bij om te corrigeren. En dan krijg je alleen maar kritiek.
:banghead
Ben je er niet bang voor er zelf wat van te maken :quoi
Daar ben ik wel bang voor als ik mijn Bijbel gesloten houd, omdat de dominee vind dat Bijbelkringen niet goed zijn.

Berea onderzocht of hetgeen Paulus zei, waar was. Dat deden ze niet met Paulus erbij, maar ik denk wel met elkaar als gemeenteleden en ieder voor zich.

Als de dominee bang is voor kritiek, moet hij zich maar eens gaan afvragen hoe dat komt. We mogen toch aannemen dat er ook op de Bijbelkringen gebeden wordt om Gods zegen. Of kan alleen de dominee zich beroepen op Jac. 1:5?
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:Wanneer nu door een nieuw soort geloofsbeleving de bekering een andere inhoud krijgt (laat ik even aannemen dat dit het geval is), dan komt er een nieuw soort gelovige in de gemeente. Wanneer déze gelovigen elkaar herkennen en erkennen, krijg je denk ik waar ds. De Heer zo bang voor is.
Zou je uit kunnen leggen wat je bedoelt met een nieuw soort geloofsbeleving en
wie die nieuw soort gelovigen zijn? (eigenschappen)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
henriët

Bericht door henriët »

goede avond allemaal...
ik ben er vandoor...
vanavond hebben we Bijbelkring.........
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ariene

Bericht door Ariene »

henriët schreef:goede avond allemaal...
ik ben er vandoor...
O.l.v. :hi ?
henriët

Bericht door henriët »

Ariene schreef:
ik ben er vandoor...
olv.. een een gedeelte dames uit de kerk... that s it...
no problem...
t is in een zaaltje van de kerk.. misschien scheelt dat?! :slurp
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ariene

Bericht door Ariene »

henriët schreef:
Ariene schreef:
ik ben er vandoor...
olv.. een een gedeelte dames uit de kerk... that s it...
no problem...
t is in een zaaltje van de kerk.. misschien scheelt dat?! :slurp
Vast!
Een fijne en gezegende avond!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
freek schreef:
Gijs83 schreef:Hoe bedoel je: BAH dat Ds.de Heer er zo over spreekt? Nee, het is niet vreemd, maar als het vanzelfsprekend is er toch wel iets mis!
Ach Gijs, wat moet ik hier nu op antwoorden? Zit het dan al zo diep bij je?
Ik ben het zeker met Gijs eens.
Het oppervlakkige elkaar de handen opleggen op dergelijke kringen, zodat er een sfeertje ontstaat van "als jij het van mij gelooft, geloof ik het van jou", is niet goed.
Nee, de mens moet helemaal niet in het middelpunt staan, maar God en Zijn Woord. Dan zijn het vruchtbare avonden.
Een aantal mensen, ik noem geen namen, gaan er vanuit dat op (vrijwel) elke Bijbelkring bovenstaande houding is. Sterker nog, in elk kerkgenootschap, lichter dan de hunne wordt deze houding aangenomen (denkt men) Ik vind dit een gevaarlijk wantrouwen. Als iemand zegt dat hij/zij een ander leven kent en ik kan geen dingen zien die dat tegenspreken, dan moet ik dat aanvaarden. Echter, als er dingen zijn in het leven van die ander die dat tegenspreken, dan zal ik die persoon daar ook (in liefde) op moeten wijzen. Ik hen echter nog nergens de sfeer gezien van: als jij het van mij gelooft, dan geloof ik het van jou. Ik denk ook dat het een karikatuur is en dat deze niet voorkomt.
Elkaar scherp houden, wijzen op die zelfbeproeving moet, elkaar veroordelen niet!
Persoonlijk vind ik dat Bijbelkringen en gebedsgroepen een enorme verrijking zijn. Wat is er beter dan het onderzoek in Gods Woord en het samen naderen tot Zijn troon?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:Wanneer nu door een nieuw soort geloofsbeleving de bekering een andere inhoud krijgt (laat ik even aannemen dat dit het geval is), dan komt er een nieuw soort gelovige in de gemeente. Wanneer déze gelovigen elkaar herkennen en erkennen, krijg je denk ik waar ds. De Heer zo bang voor is.
Zou je uit kunnen leggen wat je bedoelt met een nieuw soort geloofsbeleving en
wie die nieuw soort gelovigen zijn? (eigenschappen)
Is heel moeilijk uit te leggen. Je vindt ze terug in bepaalde boekjes en getuigenistopics.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:Een aantal mensen, ik noem geen namen, gaan er vanuit dat op (vrijwel) elke Bijbelkring bovenstaande houding is.
...en heeft waarschijnlijk zelf nog nooit een bijbelkring bezocht.
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Een aantal mensen, ik noem geen namen, gaan er vanuit dat op (vrijwel) elke Bijbelkring bovenstaande houding is.
...en heeft waarschijnlijk zelf nog nooit een bijbelkring bezocht.
In elk geval voel ik me niet aangesproken, want 1. ga ik daar niet vanuit en 2. heb ik wel diverse Bijbelkringen bezocht.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef: Is heel moeilijk uit te leggen. Je vindt ze terug in bepaalde boekjes en getuigenistopics.
Wat bedoel je daar dan mee?
Wie moet zich nu aangesproken voelen?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef: Is heel moeilijk uit te leggen. Je vindt ze terug in bepaalde boekjes en getuigenistopics.
Wat bedoel je daar dan mee?
Wie moet zich nu aangesproken voelen?
Is dit nu een oprechte vraag of weet je het antwoord eigenlijk wel?
Weten we nu met zijn allen echt niet dat er meerdere stromingen zijn in de Ger. Gezindte, en wat de respectieve kenmerken daarvan zijn?
Maar ik wil je wel op weg helpen, hoor. Neem zo'n boekje als Zoektocht van Arie Maasland. Een uitstekende weergave van het nieuwe soort geloof waar ik op doel.
Gian

Bericht door Gian »

Heb. 10:25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

We moeten Gode meerder gehoorzaam zijn dan mensen.

Joh. 16:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

Of vertrouwen we het werk van de Geest niet meer?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Gijs83 schreef:ik zou willen voorstellen(als dat niet gebeurd is) als ambtsdragers eens op zo'n Bijbelkring te gaan kijken.
Gebeurde dat maar....
Ik weet trouwens wel van een ouderling, wiens dochter ook een bijbelkring bezocht, eens een morgen mee is geweest. ( zonder dat zij het wist, zij was er die keer niet)
Toen hij thuiskwam zei hij tegen zijn vrouw : "Daar kun jij de volgende keer ook beter naartoe gaan, dan bij de buurvrouw op de koffie. "

Maar dit is een uitzondering, helaas
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ik ben er vandoor...
Was 't mooi?
Wij beginnen morgen. Openbaring, pittige stof...
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie