Bijbelkringen

JolandaOudshoorn

Re: Bijbelkringen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Sorry hoor mensen, maar ik geloof dit gewoon niet. Een kerk die Bijbelstudie verbiedt?????
of ben ik nu heeeeeeeel naief??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
henriët

Bericht door henriët »

JolandaOudshoorn schreef:Sorry hoor mensen, maar ik geloof dit gewoon niet. Een kerk die Bijbelstudie verbiedt?????
het is ook echt ongelooflijk. maar het is helaas serieus waar, heb er nl ervaring mee.. 'vroeger'...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:Sorry hoor mensen, maar ik geloof dit gewoon niet. Een kerk die Bijbelstudie verbiedt?????
Echt waar. Zonder ambtelijk toezicht geen bijbelstudie. En wie toch doorgaat, wordt de toegang tot het H. Avondmaal ontzegd. Van zeer nabij meegemaakt.
~~Soli Deo Gloria~~
henriët

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:
Echt waar. Zonder ambtelijk toezicht geen bijbelstudie. En wie toch doorgaat, wordt de toegang tot het H. Avondmaal ontzegd. Van zeer nabij meegemaakt.
weet je wat ze dan bij ons zeiden..
dat 'ze'daar geen tijd voor hebben...
dat ambtelijke toezicht.........
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Lapressa schreef:
Afgewezen schreef:Ik begrijp de kritiek richting Wilhelm niet helemaal. Wilhelm geeft een illustratie hoe mensen - hoe vroom ook! - op een ondeskundige manier met de Bijbel om kunnen gaan, hetgeen tot verkeerde gedachten aanleiding kan geven.
Maar Wilhelm toont ook aan dat het toch echt de bedoeling is dat mensen zelf hun Bijbel bestuderen.
Kan je met meerderen niet meer er uit halen dan alleen?

Mijn ervaring is dat ieder een andere Bijbelverklaring er bij pakte en iedereen bracht in wat daar over de tekst gezegd werd. Dan bespraken wij hoe er eventuele verschillen van Bijbelverklaringen konden wezen en vaak bleken het dan toch geen verschillen maar aanvullingen op elkaar.
Er werd altijd voor gezorgd dat de Bijbel het uitgangspunt was en de Bijbelverklaringen daar naast lagen en niet andersom.
Ja, ik ben dus voorstander van Bijbelkringen. En ik denk Wilhelm ook.
David J

Bericht door David J »

Lapressa schreef:Ik weet ook van Bijbelkringen in de GerGem maar die zijn zeker geheim. Hiervan is er geen één overgestapt naar een ander kerkverband.
Degene die de kerkenraad wist die hebben ze verboden. Sorry, maar mij doet dit toch echt denken aan China waar de christenen niet samen mogen komen om uit de Bijbel te lezen.

Het is in triest dat er geen Bijbelkringen mogen in de GerGem. Waar gaat het ons dan nog om in de kerk: God en Zijn Woord of het kerkbeleid?
Even nuanceren: dit gaat niet op voor 'de' GerGem. Bij ons in Leiderdorp zijn er twee 'huiskamerbijbelkringen' en een 'gemeentebijbelkring'. (Ik verzin de woorden ter plekke, overigens.) Ik zelf bezoek wanneer ik kan een van de eersten en zoveel mogelijk de tweede. De eerste is echt een 'kring', in de zin dat we bij iemand thuis bijeenkomen op zaterdagavond. Per avond is er iemand die een aantal vragen op papier gezet heeft om tot een vruchtbare discussie te komen, maar er is niet echt een inleider. Overigens worden deze bijbelkringen op persoonlijke titel bijgewoond door diverse kerkenraadsleden.

De tweede kring wordt (tot op heden) door kerkenraadsleden verzorgt, die een inleiding houden over een hoofdstuk uit de bijbel. Vervolgens wordt dat in groepjes besproken. Dit is dus meer het 'JV-model', waar sommige mensen zich prettiger bij voelen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Op zich is het wel een vreemde situatie en bovendien niet consistent.

Ik herken de situatie van onze gemeente in het relaas van Kislev: er zijn wel bijbelstudiegroepen, maar die staan niet onder direct ambtelijk toezicht.
Wel is het zo, dat de mensen die in de leiding komen door kerkenraad "gefiatteerd" moet worden, maar dat is in de praktijk een redelijk wassen neus: het heeft meer het karakter van informeren dan toestemming vragen.

Edit> Bij ons is het dus vergelijkbaar zoals David J beschrijft.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bij ons is het ook zo dat de leidinggevenden "groen licht" moeten hebben van de kerkeraad. Verder werkt iedereen met hetzelfde boekje/onderwerp. Vaak wordt het ook geschreven door gemeenteleden. De voorzitter van de Bijbelkring commissie is onze pastoraal medewerker. De kringleiders krijgen ook extra toerusting dmv extra studiebijeenkomsten.
Zo is er dus wel toezicht (indirect ambtelijk) hebben de broeders niet te veel werk en zijn er gelukkig de Bijbelkringen.
En ja, al die andere vooroordelen die in het artikel stond, ik denk dat het een beetje per gemeente afhankelijk is of het daarvoor opgaat of niet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:Op zich is het wel een vreemde situatie en bovendien niet consistent.

Ik herken de situatie van onze gemeente in het relaas van Kislev: er zijn wel bijbelstudiegroepen, maar die staan niet onder direct ambtelijk toezicht.
Wel is het zo, dat de mensen die in de leiding komen door kerkenraad "gefiatteerd" moet worden, maar dat is in de praktijk een redelijk wassen neus: het heeft meer het karakter van informeren dan toestemming vragen.

Kortom, Ds. De Heer valt dus opnieuw een praktijk aan, die in zijn eigen kerkverband gewoon voorkomt.
Ook typisch om bijbelkringen gelijk te koppelen aan Willow Creek. Erskine schreef ook een handleiding voor (notabene!) gebedskringen. En dit soort bijeenkomsten waren juist één van de kenmerken van het bloeiende puritanisme.
Lourens

Bericht door Lourens »

Wij hebben in de gemeente een groot aantal vrouwenverenigingen. Hier zit dus geen kerkenraadslid bij.
Daarnaast ben ik gisteravond voor het eerst naar de mannenvereniging gegaan. Hier hadden een aantal mannen bedankt omdat zij tot het ambt geroepen zijn.

De jongens en meisjesclubs en de twee jeugdverenigingen worden geleid door gemeenteleden.
Hierbij is wel overleg met de jeugdraad (jeugdouderlingen)

Wat is het heerlijk om ook doordeweeks als gemeente hier mee bezig te zijn.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
Tiberius schreef:Op zich is het wel een vreemde situatie en bovendien niet consistent.

Kortom, Ds. De Heer valt dus opnieuw een praktijk aan, die in zijn eigen kerkverband gewoon voorkomt.
Ook typisch om bijbelkringen gelijk te koppelen aan Willow Creek. Erskine schreef ook een handleiding voor (notabene!) gebedskringen. En dit soort bijeenkomsten waren juist één van de kenmerken van het bloeiende puritanisme.
Uhm... ik geloof niet dat je startposting (of het bewuste artikel) goed gelezen hebt.
De enige "aanval" die je zal kunnen duiden is deze zin: En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.
En dat klopt gewoon, zie ik in onze gemeente en lees ik ook uit Kislev's posting: met name vanuit die kringen vindt vertrek plaats naar de PKN.
Jongere

Bericht door Jongere »

Opvallend is dat zulke kringen in nauwelijk 20 jaar tijd zo'n vaste voet aan de grond gekregen hebben binnen de reformatorische kerken. Als een olievlek breidt het zich uit. En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.

In de context van deze zin kan ik het toch niet als positief bedoeld duiden, Tiberius. Ook gezien wat daarvoor werd gezegd. Of het gebruik van de term 'olievlek'.
Ariene

Bericht door Ariene »

fluitje schreef:Wij hebben in de gemeente een groot aantal vrouwenverenigingen. Hier zit dus geen kerkenraadslid bij.
Daarnaast ben ik gisteravond voor het eerst naar de mannenvereniging gegaan. Hier hadden een aantal mannen bedankt omdat zij tot het ambt geroepen zijn.

De jongens en meisjesclubs en de twee jeugdverenigingen worden geleid door gemeenteleden.
Hierbij is wel overleg met de jeugdraad (jeugdouderlingen)

Wat is het heerlijk om ook doordeweeks als gemeente hier mee bezig te zijn.
Dat vind ik nu altijd zo verbazend.

Bij ons is juist een nieuwe bijbelkring gestart voor 35+
Dat moest ook onder ambtelijke leiding.
Ik heb daar in het geheel geen probleem mee want onze predikant leidde altijd al de andere kring waar deze het vervolg op is.

Maar ze lijken collectief voorbij te gaan aan het feit dat zowel de mannenvereniging, vrouwenvereniging en jv ook niet onder ambtelijke leiding staat.
wat is dan het criterium?

Wij hebben dinsdagsmorgen een bijbel en gebedskring.
We hebben het de predikant gemeld omdat ik het niet stiekum wilde doen, maar we mogen geen mensen uitnodigen
in ons gemeentekrantje.

En wat betrefd de ambtelijke leiding.
Er zijn meer mensen met bijbelkennis in de kerk dan in de kerkenraad (helaas..)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
freek schreef:

Uhm... ik geloof niet dat je startposting (of het bewuste artikel) goed gelezen hebt.
De enige "aanval" die je zal kunnen duiden is deze zin: En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.
En dat klopt gewoon, zie ik in onze gemeente en lees ik ook uit Kislev's posting: met name vanuit die kringen vindt vertrek plaats naar de PKN.
Jaja, ik heb het gelezen. Maar juist dát moet te denken geven. Dat een grondige bezinning op de bijbel, tot kritiek op kerk en prediking leidt. Zo ging het bij Luther en vele anderen toch ook?
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat mij een beetje verbaasd is dat iedereen hier heel erg verbaasd en verontwaardigd reageert op de opmerking over de bijbelkringen in de GG. Terwijl het hier al veel vaker over is gegaan op Refoforum. Als dit echt zo ontstellend is, dan is het een beetje apart dat iedereen dat blijkbaar weer vergeten was.
Overigens vind ik het zelf ook vreemd om bijbelkringen te verbieden.
Plaats reactie