Bijbelkringen

Hendrikus

Re: Bijbelkringen

Bericht door Hendrikus »

Kislev schreef:Bij ons in de GG zijn enkele kringen opgeheven. Vanwege de eenvoudige reden dat alle leden overgegaan zijn naar de PKN of nederlands gereformeerd zijn geworden.

Maar de kringen die wel bestaan (met leden van kerkraad erin) bloeien goed.
Je spreekt vanuit een uitzonderingssituatie. Bijbelkringen zijn binnen de GG niet gangbaar. Zoals Gabriëlle al aangaf: waar ze al bestonden, moesten ze worden opgeheven op last van de kerkenraad. Afhouding van het Heilig Avondmaal dreigde wanneer men toch doorging met bijbelstudie zonder ambtelijk toezicht. Bij jullie heeft dit kennelijk geleid tot bijbelkringen mét ambtelijk toezicht. Enerzijds positief dat men binnen die restricties wel ruimte biedt voor bijbelkringen, want dat is zeker niet algemeen gebruikelijk binnen de GG. Anderzijds blijft het intriest, dat wantrouwen jegens mensen die "zomaar" Gods woord willen bestuderen...

Het artikel uit de SB gaat over kringwerk binnen de kerkelijke gemeente, en de auteur suggereert dan dat dit zou leiden tot een kritische houding tegenover kerk en prediking. Zelden zo'n dwaze redenatie gezien...
~~Soli Deo Gloria~~
Hummel

Bericht door Hummel »

Nou ja zeg. Geen bijbelkringen zonder toezicht van de kerkenraad? Is de kerkenraad opeens onfeilbaar? Volgens mij is de gemeenschap der heiligen in de bijbel een belangrijk onderwerp. Als de bijbel altijd centraal staat in een bijbelkring én de leden positief staan in het lidmaatschap van de kerk, wat is er dan mis mee?

Zelf zit ik op een bijbelkring van mijn studentenvereniging. Heel opbouwend! Het is geweldig om met elkaar méér uit een bijbelgedeelte te halen dan wanneer je het alleen leest. Bovendien is het goed om met elkaar te praten over niet alleen de bijbel, maar ook je eigen geloof en de problemen waar je tegenaan loopt (zeker als je studeert).

Ik zie echt niet in waarom je geen kring zonder kerkenraadslid mag hebben. Zijn de gewone kerkleden zó onbekwaam dat ze niet gezamenlijk de bijbel kan bestuderen zonder tot dwalingen te komen? Of heeft de kerkenraad misschien een verkeerde definitie van dwalingen?
Mariaa

Bericht door Mariaa »

Gabrielle schreef:Ik krijg roomse gedachten als ik de onderstaande postings lees. Je mag niet met elkaar de Bijbel bestuderen. Alleen de ds. kan het uitleggen, en zo hij het zegt is het goed.......
Ik weet niet of je op mij reageert, dan zal ik het even rechtzetten.. 't Was een enigzins sarcastische opmerking. Dus absoluut niet mijn standpunt. Maar wel het standpunt van sommige critici hoewel ze het zo niet zouden verwoorden.
Onvoorstelbaar dat je met zulke 'vrome argumenten' de Bijbel niet meer laat bestuderen. Maar als je er tegenin gaat ben je al net zo afgedwaald als al die 'Evanglischen' bij elkaar. Laat die dominee alsjeblieft ophouden met de vinger naar anderen te wijzen, zonder eens naar onszelf te kijken. De fouten bij een ander zijn makkelijk aan te wijzen. Maar ondertussen valt er van ons christen-zijn niets meer te zien.
+1:((

Maargoed.. ik besef dat ik nou met de vinger naar de dominee wijs.. :nonnon en wie ben ik :?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ondertussen blijft waar dat je het spoor aardig bijster kunt raken met het bestuderen van de Bijbel zonder de juiste kaders. Alle ketters met hun ketterijen die je op catechisatie uit je hoofd moest leren beriepen zich ook op de Bijbel. Zelfs Rome beroept zich (zij het in mindere mate) op de Bijbel. Enige voorzichtigheid is wel zeker op zijn plaats. Om een voorbeeld te noemen: in de Bijbel staat: daar is geen God. Nu geloof ik niet dat iemand daar mee op de loop gaat. Maar het is wel zo dat men sommige teksten in het licht van de hele Bijbel moet zien om ze te begrijpen.

Overigens was er in mijn vorige gemeente een Bijbelstudiekring onder leiding van een diaken en een +19 bijbelstudievereniging onder leiding van twee bekwame gemeenteleden.

Helaas zijn de louter negatieve, welhaast vijandige reacties op dit forum kenmerkend aan het worden.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan, ik bewonder je echt om je onbevangenheid, om toch steeds weer de artikelen uit de SB te lezen als het einde van alle tegenspraak.
En misschien heb je in dit opzicht wel gelijk.
Ook vroeger zagen we bij de bijbelkringen , of hoe ze toen ook genoemd werden , dwalingen opkomen.
OnSchriftuurlijke uitdrukkingen als : "zien is nog geen hebben" ; "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld", "de leer van leven zonder Christuskennis", en de theologie al zouden wedergeboorte en rechtvaardigmaking ver uit elkaar liggen , hebben ook alle grotendeels hun oorsprong op deze Bijbelkringen . En zelf zo sterk dat ze ook van sommige preekstoelen gehoord worden.
Dus idd voorzichtigheid is geboden.

Enkel, Mozes dacht er toch anders over als men onderling sprak over God, Zijn Woord en Zijn dienst, in Num 11 : Och of al het volk des HEEREN profeten waren, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave!

Deze houding lijkt me beter.
Een kerkenraad zou het juist moeten stimuleren dat gemeentenleden bij elkaar zouden komen om Gods Woord te onderzoeken.
En mochten er dwalingen komen dan is het terecht dat ze daarop wijzen , daar zijn ze ook door God voor aangesteld, om de kerk te regeren.

Het zou wel eens tot grote zegen kunnen zijn voor de kerken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Het is een beetje flauw om de gezelschappen erbij te halen, die vervolgens als verkeerd af te schilderen en de hedendaagse bijbelkringen als toppunt van rechtzinnigheid neer te zetten. Ik laat het er maar bij.
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:Het is een beetje flauw om de gezelschappen erbij te halen, die vervolgens als verkeerd af te schilderen en de hedendaagse bijbelkringen als toppunt van rechtzinnigheid neer te zetten. Ik laat het er maar bij.
volgens mij leg je Wilhelm dingen in de mond die hij niet gezegd heeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Erasmiaan schreef:Het is een beetje flauw om de gezelschappen erbij te halen, die vervolgens als verkeerd af te schilderen en de hedendaagse bijbelkringen als toppunt van rechtzinnigheid neer te zetten. Ik laat het er maar bij.
Ik lees het er ook in, moet ik eerlijk bekennen.
En ik vind het niet alleen een beetje flauw, maar zelfs behoorlijk ranzig om op die manier je frustraties tegen bepaalde toch wel bijbelse bevinding te uiten.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef:
Dat was mijns inziens de teneur van zijn posting. Maar goed, misschien iets te karikaturaal samengevat. Ik zou best met hem in willen stemmen maar hij schijnt dit weer aan te moeten grijpen om af te geven op gezelschappen. Daar wordt ik een beetje flauw van. En de Saambinder artikelen als het einde van alle tegenspraak? Zo zie ik dat niet. Maar ik kan het er wel vaak goed mee eens zijn.
memento

Bericht door memento »

Toch komen ze overeen in dat op beiden (vaak) mensen, ongehinderd door enige theologische en Schriftuurlijke (die ook verantwoord is als je de grondtekst erbij pakt) kennis op basis van hun gevoel bezig waren met de bijbel. Er ontstaat dan snel een "sfeertje", waarin men meent de bijbel goed te begrijpen en er zegen uit te krijgen, terwijl men de plank (zowel theologisch als exegetisch) vaak helemaal mis slaat*. Zowel onbegeleide gezelschappen vroeger, als onbegeleide bijbelkringen nu.

Een ander punt van bezwaar vindt ik dat zulke bijbelkringen nu, en gezelschappen in het verleden, is dat het meer praatgroepjes over de mensen wordt, in plaats van dat bijbelonderzoek centraal staat. Nu is af en toe praten over je eigen beleving absoluut niet verkeerd, maar daarbij moet Gods woord dienen als toetssteen. Iets wat namelijk toen en nu veel voorkwam, is dat iemand klaagde dat hij het zo moeilijk vond om heilig te leven, en dat hij steeds in zonde viel. In plaats van dat deze man/vrouw gewezen wordt op de Schrift, die zulke zonden streng veroordeeld, en de noodzaak van bekering predikt, wordt en werd zoiets vaak vergoeilijkt door erop te wijzen dat we allemaal zondige mensen zijn, en dat niemand volmaakt is, etc. Terwijl recente studie heeft uitgewezen dat wanneer in zo'n geval wel met de bijbel in de hand streng opgetreden wordt, die mensen opeens niet of slechts zeer zelden in die zonde vallen.

Kortom: De misstanden van onbegeleide gezelschappen en bijbelkringen bezien hebbend, pleit ik voor een bijbelkring/gezelschap wat wél begeleid is. Hetzij door iemand uit de kerkeraad, die daarvoor voldoende wijsheid, bijbelkennis en theologie-kennis heeft, of door een bekwaam persoon die daartoe door de kerkeraad wordt aangewezen. Als doel voor zulke kringen zou ik het bestuderen van de Schrift willen stellen (die toch alleen kan wijs maken tot zaligheid; menselijk gepraat, hoe stichtelijk of hoe gezellig ook, niet). Dit zou kunnen dmv bijbelstudies die hiervoor geschreven zijn (zoals bv de bijbelstudie die elke week in het landelijke Kerkblad van de HHK staat, die daarvoor veel gebruikt wordt), of dmv samen met de leden zelf een gedeelte te onderzoeken, waarbij iedereen zelf dmv kanttekeningen en verklaringen opzoek gaat naar de betekenis en relevantie van zo'n tekstgedeelte.

-------------------------------
* Over dat de plank misslaan: Ik heb het dan niet over of hetgeen gezegd wordt waar is. Maar over de bijbeltekst waaruit het gehaald wordt. Veel uitspraken van gezelschappen toen, en ook "wijsheden" die op sommige bijbelkringen "ontdekt" worden, hoe waar ze soms ook zijn, kloppen niet meer wanneer men de grondtekst (of wanneer men de grondtalen niet beheerst: een King James Version of andere vertaling) erbij pakt. Vaak wordt er afgegaan op de klank die de Nederlandse woorden hebben, zonder te letten op de context van de tekst, en zonder zich af te vragen of de grondtaal de betekenis wel bedoeld die je er (afgaand op de nederlandse woorden) eraan toekent.

Een voorbeeld: Zo heb ik me (nota bene op een bijbelstudie-kring die wel onder toezicht der kerkeraad stond) laten vertellen dat het woordeke tucht, wanneer we dat in de Schrift lezen, slaat op het woordje 'tocht', van de 'tocht-sloten' van vroeger. Dat waren sloten die de grens tussen stukken land aangaven, dus aangaven waar het land van boer Piet ophield, en dat van boer Jan begon. Het woordje tucht in de bijbel sloeg dus op grenzen die aangegeven werden. Well: Hoe prachtig die uitleg ook wezen mag: In de tijd van het OT hadden ze nog nooit gehoord van tocht-sloten (die werden iets van 2500 jaar later pas uitgevonden).
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mensen , als het ranzig , gefrustreerd of nog erger over komt, dan mijn welgemeende excuses.
Zo heb ik het echt niet bedoeld.

Het doet me werkelijk pijn als ik op deze manier mensen in hun diepste gevoelens gekwetst heb.
Ik ben er echt van uitgegaan om op een enigzins prikkelende maar toelaatbare manier, op dit forum , waar stevige postings gewoon zijn , mijn bescheiden mening te vertolken.

Inhoudelijk sta ik er wel achter, hoewel de tonatie misschien beter en zorgvuldiger gekozen had kunnen/moeten worden , zeker gezien dit blijkbaar toch wel gevoelige onderwerp.

Nogmaals mijn excuses.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik begrijp de kritiek richting Wilhelm niet helemaal. Wilhelm geeft een illustratie hoe mensen - hoe vroom ook! - op een ondeskundige manier met de Bijbel om kunnen gaan, hetgeen tot verkeerde gedachten aanleiding kan geven.
Maar Wilhelm toont ook aan dat het toch echt de bedoeling is dat mensen zelf hun Bijbel bestuderen.
In de NT gemeente is de wens van Mozes in vervulling gegaan, dat al het volk des HEEREN profeten zijn. Niet dat ze allen de gave van de profetie hebben, maar ze hebben wel allen de zalving van de Heilige Geest ontvangen en weten dus alle dingen, zoals de apostel Johannes schrijft.
Leiding op de preekstoel, onderzoek in de huiskamer. Zo kan het toch?
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ik weet ook van Bijbelkringen in de GerGem maar die zijn zeker geheim. Hiervan is er geen één overgestapt naar een ander kerkverband.
Degene die de kerkenraad wist die hebben ze verboden. Sorry, maar mij doet dit toch echt denken aan China waar de christenen niet samen mogen komen om uit de Bijbel te lezen.

Het is in triest dat er geen Bijbelkringen mogen in de GerGem. Waar gaat het ons dan nog om in de kerk: God en Zijn Woord of het kerkbeleid?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Afgewezen schreef:Ik begrijp de kritiek richting Wilhelm niet helemaal. Wilhelm geeft een illustratie hoe mensen - hoe vroom ook! - op een ondeskundige manier met de Bijbel om kunnen gaan, hetgeen tot verkeerde gedachten aanleiding kan geven.
Maar Wilhelm toont ook aan dat het toch echt de bedoeling is dat mensen zelf hun Bijbel bestuderen.
Kan je met meerderen niet meer er uit halen dan alleen?

Mijn ervaring is dat ieder een andere Bijbelverklaring er bij pakte en iedereen bracht in wat daar over de tekst gezegd werd. Dan bespraken wij hoe er eventuele verschillen van Bijbelverklaringen konden wezen en vaak bleken het dan toch geen verschillen maar aanvullingen op elkaar.
Er werd altijd voor gezorgd dat de Bijbel het uitgangspunt was en de Bijbelverklaringen daar naast lagen en niet andersom.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Lapressa schreef:Ik weet ook van Bijbelkringen in de GerGem maar die zijn zeker geheim.
't Is wat. De ondergrondse kerk...
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie