Bijbelkringen

Gijs83

Bijbelkringen

Bericht door Gijs83 »

In de laatste Saambinder schreef Ds.de Heer een stukje over Bijbelkringen in zijn serie over 'Evangelisch'.
Hij schreeft hierbij het volgende:
Het gevoel van saamhorigheid wordt versterkt door het bloeiende kringwerk in de evangelische beweging. Op zondag komt de gemeente samen in de eredienst, op andere dagen komen groepjes van tien, vijftien leden samen voor bijbelstudie, gebed en gezelligheid. Binnen zulke kringen is er extra zorg, aandacht en liefde voor elkaar.
Het idee van "Gemeente in kringen" slaat erg aan. Vanuit de al genoemde Willow Creek-beweging verschenen complete handleidingen voor dergelijke kringen. (....) Op een informele manier, onderling zeer betrokken, zonder ambtelijke leiding komen groepjes samen om Gods Woord te bestuderen.
Binnen zo'in kring spreekt het haast voor zichzelf dat iedereen elkaar aanvaardt als een waar christen. Je wordt helemaal geaccepteerd, je krijgt een plaats als een levend lid van het lichaam van Christus. Voor veel mensen maaktdat het kringenwerk zo aantrekkelijk. Opvallend is dat zulke kringen in nauwelijk 20 jaar tijd zo'n vaste voet aan de grond gekregen hebben binnen de reformatorische kerken. Als een olievlek breidt het zich uit. En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.

Ik vraag is zijn allerlei groepjes binnen de gemeente wel zo goed?
Dat je in een groepje Gods Woord mag onderzoeken hoeft op zich niet verkeerd te zijn. Dat zal Ds.de Heer ook niet zeggen, denk ik.
Ik schrok ook wel een beetje van het feit dat iedereen als bekeerd word aanvaard. Je kunt daar toch niet vanuit gaan? Ambtelijk toezicht(niet als 'politieagentje' hoor) lijkt me toch wel noodzakelijk.
Gezien ook al de kritische houding die er veelal uit voort komt.
Afgewezen

Re: Bijbelkringen

Bericht door Afgewezen »

Ik ben een tijdlang lid geweest van een Bijbelkring in een PKN-gemeente. Daar heeft men gewoon heel veel kringen en de ambtsdragers doen daarin mee als lid.
De predikanten houden een of twee keer een preek over het Bijbelboek dat aan de beurt is en verder bespreken de mensen dat met elkaar thuis. Dus van een soort concurrentie tussen 'kerkenraad' en 'Bijbelkringen' is op die manier geen sprake.
Dat je elkaar vanzelfsprekend als gelovige accepteert, heeft te maken met de ligging van een bepaalde gemeente of een stroming in die gemeente, en niet zozeer met het fenomeen Bijbelkring op zich.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Gezien ook al de kritische houding die er veelal uit voort komt.
Je papegaait dus meteen na wat de Saambinder schrijft. Je doet er zelfs nog een schepje bovenop, want ds De Heer schrijft "niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking" en bij jou is het al "de kritische houding die er veelal uit voort komt". Heb jij dat onderzocht? Heeft ds De Heer dat onderzocht?
Kringwerk binnen de gemeente dat zou leiden tot een kritische houding tegenover kerk en prediking? Wat een onzin. Want ook in het Saambinder-artikel gaat het niet over zomaar een kring van gelovigen, maar over "Gemeente in kringen", het staat er letterlijk. Jammer, die angst voor concurrentie of kritiek.
Bij ons wordt de centrale bijbelkring zelfs gewoon geleid door onze wijkpredikant. En ik ga er met vreugde naar toe: deze week beginnen we weer!
Gijs83 schreef:In de laatste Saambinder schreef Ds.de Heer een stukje over Bijbelkringen in zijn serie over 'Evangelisch'.
Ach, houdt de Saambinder ermee op?
~~Soli Deo Gloria~~
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik zit juist te zoeken , maar ik las pas; of in een boek of hier op het forum of in de vragenrubriek van Refoweb, dat bij de Erskines en Boston in de gemeenten het heel gebruikelijk dat er verschillende kringen actief waren.

Ik zie trouwens de vroegere gezelschappen ook niet anders dan kringen.

Volgens mij is de angst tot dwalingen niet geheel ongegrond, dat zag je op bepaalde gezelschappen ook.
Maar mi is het niet gegrond om daarom kringen te verbieden, dat deed men de gezelschappen ook niet , m.i. zou je ze moeten stimuleren , om zo ook in het kring werk de gemeenten te dienen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Gezien ook al de kritische houding die er veelal uit voort komt.
Je papegaait dus meteen na wat de Saambinder schrijft. Je doet er zelfs nog een schepje bovenop, want ds De Heer schrijft "niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking" en bij jou is het al "de kritische houding die er veelal uit voort komt". Heb jij dat onderzocht? Heeft ds De Heer dat onderzocht?
Kringwerk binnen de gemeente dat zou leiden tot een kritische houding tegenover kerk en prediking? Wat een onzin. Want ook in het Saambinder-artikel gaat het niet over zomaar een kring van gelovigen, maar over "Gemeente in kringen", het staat er letterlijk. Jammer, die angst voor concurrentie of kritiek.
Bij ons wordt de centrale bijbelkring zelfs gewoon geleid door onze wijkpredikant. En ik ga er met vreugde naar toe: deze week beginnen we weer!
Nee, 'k heb dat niet onderzocht, maar volgens mij is 'niet zelden' en 'veelal' wel hetzelfde toch? Dus jij denkt dat een kritische houding en concurrentie goed is. Dat zou toch eigenlijk niet zo moeten wezen in het kerkelijk leven. Natuurlijk als het nodig is kritisch te zijn mag dat, maar dan niet in zo'n kring die kerkelijk leven dan van onder af 'in brand' steekt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Nee, 'k heb dat niet onderzocht, maar volgens mij is 'niet zelden' en 'veelal' wel hetzelfde toch? Dus jij denkt dat een kritische houding en concurrentie goed is. Dat zou toch eigenlijk niet zo moeten wezen in het kerkelijk leven. Natuurlijk als het nodig is kritisch te zijn mag dat, maar dan niet in zo'n kring die kerkelijk leven dan van onder af 'in brand' steekt.
Lezen, beste jongen.
Ten eerste is de suggestie dat bijbelkringen zouden leiden tot een kritische houding jegens kerk en prediking mijns inziens ongegrond.
Ten tweede zeg ik niet dat een kritische houding en concurrentie goed zijn, dat heb ik niet beweerd.
Kerkelijk leven van onder af in brand steken? Waar heb je 't over? Waar baseer je dat op? Op de Saambinder? :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Ariene

Bericht door Ariene »

Het is zo jammer dat deze initiatieven direct in het begatieve getrokken worden

Binnen zo'in kring spreekt het haast voor zichzelf dat iedereen elkaar aanvaardt als een waar christen. Je wordt helemaal geaccepteerd, je krijgt een plaats als een levend lid van het lichaam van Christus
.

Waar is dit op gebaseerd? M.i. is dit puur bagataliseren
Voor veel mensen maaktdat het kringenwerk zo aantrekkelijk. Opvallend is dat zulke kringen in nauwelijk 20 jaar tijd zo'n vaste voet aan de grond gekregen hebben binnen de reformatorische kerken. Als een olievlek breidt het zich uit. En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.
Dus is het angst? Er is een bijbelkring? Nee hoor mag niet, straks worden ze kritisch tegenover de kerk...

Jammer.
Ik maak al 5 jaar deel uit van een bijbeltudie groepje.
Wij komen iedere week op dinsdagmorgen bijelkaar.
Wij lezen samen, bidden en danken samen en bespreken vragen.
daarnaast scherpen we elkaar op en zijn ons juist heel bewust van onze eigen gemeente waar we allemaal onze eigen taak in hebben.

En ja, wij mogen allemaal weten een kind van God te zijn, maar je ziet juist dat bij deze gemeenteleden ook een behoefte is om
een ochtend in de week aan gezamelijke bijbelstudie te doen.
En was het in de eerste christengemeente anders?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Mariaa

Bericht door Mariaa »

Gijs83 schreef:In de laatste Saambinder schreef Ds.de Heer een stukje over Bijbelkringen in zijn serie over 'Evangelisch'.
Het gevoel van saamhorigheid wordt versterkt door het bloeiende kringwerk in de evangelische beweging. Op zondag komt de gemeente samen in de eredienst, op andere dagen komen groepjes van tien, vijftien leden samen voor bijbelstudie, gebed en gezelligheid. Binnen zulke kringen is er extra zorg, aandacht en liefde voor elkaar.
Het idee van "Gemeente in kringen" slaat erg aan. Vanuit de al genoemde Willow Creek-beweging verschenen complete handleidingen voor dergelijke kringen. (....) Op een informele manier, onderling zeer betrokken, zonder ambtelijke leiding komen groepjes samen om Gods Woord te bestuderen.
Binnen zo'in kring spreekt het haast voor zichzelf dat iedereen elkaar aanvaardt als een waar christen. Je wordt helemaal geaccepteerd, je krijgt een plaats als een levend lid van het lichaam van Christus. Voor veel mensen maaktdat het kringenwerk zo aantrekkelijk. Opvallend is dat zulke kringen in nauwelijk 20 jaar tijd zo'n vaste voet aan de grond gekregen hebben binnen de reformatorische kerken. Als een olievlek breidt het zich uit. En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.
Nog even en je bent 'evangelisch' als je bidt...
Joh, we kunnen inderdaad maar beter de Bijbel dichtlaten. De dominee zit er immers niet bij om te corrigeren. En dan krijg je alleen maar kritiek.
:banghead
memento

Bericht door memento »

Die omschrijving zou je ook zo op de zogenaamde "gezelschappen" kunnen plakken...
Kislev

Bericht door Kislev »

--
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 okt 2009, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Juist Bijbelkringen kunnen tot zegen zijn.
Voor mij tenminste wel.
Dan heb ik het over interkerkelijke kring, waarom zouden er vroeger wel
gezelschappen zijn, en nu niet meer ?
( heet alleen anders )

Gemeenschap der heiligen, opscherping en lering, het is echt de moeite waard.

Binnen de GerGem. wordt het niet geaccepteerd als je een kring leidt of bezoekt.
( tenminste hier ter plaatse )

Toch was het juist het verbod om zoiets te bezoeken, voor mij de prikkel om eens te
gaan en het met eigen ogen en oren mee te maken.
En tot op de dag van vandaag ben ik dankbaar dat ik dat gedaan heb, toen is mijn zoektocht begonnen. Omdat ik daar hoorde van de verborgen omgang met God, zoals ik dat onder leeftijdsgenoten nog nooit gehoord had.
Deze mensen hadden iets wat ik niet had......

En God laat zich vinden ( al duurde dat nog wel een jaar of vier....)

Ik krijg roomse gedachten als ik de onderstaande postings lees. Je mag niet met elkaar de Bijbel bestuderen. Alleen de ds. kan het uitleggen, en zo hij het zegt is het goed.......
helma

Bericht door helma »

ach waarom houden we ook niet gewoon tupperwareparty's. of kledingparty's.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:ach waarom houden we ook niet gewoon tupperwareparty's. of kledingparty's.
uitsluitend met ambtelijk toezicht, natuurlijk :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
freek

Bericht door freek »

ds. De Heer schreef:Binnen zo'in kring spreekt het haast voor zichzelf dat iedereen elkaar aanvaardt als een waar christen. Je wordt helemaal geaccepteerd, je krijgt een plaats als een levend lid van het lichaam van Christus
.

Vreemd hè, dat er nog mensen zijn die elkaar als een waar christen erkennen.

Ik heb voor zo'n stuk maar één woord: BAH!
Ariene

Bericht door Ariene »

Hendrikus schreef:
helma schreef:ach waarom houden we ook niet gewoon tupperwareparty's. of kledingparty's.
uitsluitend met ambtelijk toezicht, natuurlijk :jongle
En de kleding van te voren aangeboden ter keuring... :nananere
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie