Het einde van het protestantisme

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
1. Alister McGrath doelt vooral op de verstandelijke richting (groot deel van de PKN uitgezonderd een deel van de confessionele richting en gereformeerde bondsrichting en een deel v/d vrijgemaakten en chr. geref kerken). Daar waar het geloofsleven en de spiritualiteit verdwijnt, verdwijnt de kerk en heeft het protestantisme wat dat betreft geen toekomst. Het raakt de bevindelijk-gereformeerde (reformatorische) kerken dus niet wat dat betreft.
De posting van Herman waarin hij Graafland aanhaalt wil ik hierbij ook betrekken.

Bij een lezing van prof. Graafland over een ander onderwerp kwam in de discussie dit item ter sprake.
Prof. Graafland bedoelt, dat in de post-moderne samenleving de cultuur zodanig is dat vragen naar de belijdenis minder relevant zijn. Wij vragen: wat DOET het? Of: wat heb IK eraan.
En dan kan een charismatisch bezield prediker, of hij nu evangelisch is of oud-gereformeerd (het maakt niet uit) vele mensen trekken.
Het is dus anders als wat hierboven staat.
Het gaat om het hart, en minder om het hoofd.
Dus het raakt de Gereformeerde Gezindte wel degelijk. Droge, dorre opsomming van dogma's zal niet overleven. Wel bevindelijke prediking.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door GerrieHet gaat om het hart, en minder om het hoofd.
Dus het raakt de Gereformeerde Gezindte wel degelijk. Droge, dorre opsomming van dogma's zal niet overleven. Wel bevindelijke prediking.
Hart en hoofd zijn alle 2 even belangrijk. Heel je hart en heel je verstand. Die moeten we niet uit elkaar trekken. Als je godsdienst alleen uit een droge, dorre opsomming van dogma's bestaat is er wel meer mis. Dogma's zijn als het goed is niet droog en dor. Maar zij zijn het fundament van het geloof, de essentie.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Hart en hoofd zijn alle 2 even belangrijk. Heel je hart en heel je verstand. Die moeten we niet uit elkaar trekken. Als je godsdienst alleen uit een droge, dorre opsomming van dogma's bestaat is er wel meer mis. Dogma's zijn als het goed is niet droog en dor. Maar zij zijn het fundament van het geloof, de essentie.
Beste Vortigem,

We hadden het over de trend van deze tijd. En daarin is gevoel belangrijker dan dogma's.

Dogma's kunnen wel degelijk droog en dor zijn.

Maar je hebt gelijk dat het uiteindelijk gaat om hoofd en hart.

Geloven is kennis en vertrouwen.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste allemaal,

ik denk inderdaad dat het einde van het protestantisme niet lang meer op zich laat wachten. (Over 25 jaar is het nagenoeg opgehouden te bestaan)

Ik zal ook uitleggen waarom.

Het protestantisme zoals ik dat in Nederland zie trekt geen mens vanuit de wereld. Er is dus bijna geen evangeliserende kracht. Dat is nu eenmaal de opdracht van Jezus bij Zijn afscheid. Iedere gemeente die daar niet echt werk van maakt, gaat vroeg of laat dood.

Ik weet dat ik met deze stelling misschien op teentjes trap. Het echter vooreerst bedoeld vanuit een stukje zorg.
Ik zou de gereformeerde gezindte daarom willen oproepen om niet de boodschap te veranderen, maar wel de verpakking. Hou geen tradities in stand, maar verwacht het gewoon van God.

Ik heb gezegd ;)
<>< A Dieu
De theoloog
england

Bericht door england »

Idd! Dat denk ik ook wel, Theoloog! Een kerk die niet werkt sterft uit!
Maar wie gaat er uit om te evangeliseren? De kerkmensen die het zo goed weten, maar zeggen eerlijk onbekeerd te zijn? Of de bekommerden en van verre staanden? Ik denk dat beide groepen meer stuk zouden maken dan goed doen...
Maar als je kijkt naar de vragen die er leven bij jongeren en de manier waarop er mee omgegeaan wordt, trekt dat aan naar de Gereformeerde gezindte?

Het is wel jammer, want het is wel belangrijk dat de Bijbel zuiver gepreekt wordt, en mensen de hele waarheid horen! Maar als we de Waarheid verkondigen met een lang gezicht, en zeggen het niet zeker te weten, maar er toch af en toe wel eens een hoopje op te hebben, dat we misschien als het mogelijk zou kunnen zijn, we willen onszelf niets toeeigenen natuurlijk, maar toch... Snap je, dat lijkt me niet bepaald helpen als je in een binnenstad mensen wilt aanspreken op hun grote, oneindige nood!

Natuurlijk is het doel nooit volle kerken trekken, of de waarheid maar half vertellen in de hoop dat ze dan bij ons naar de kerk komen! Maar ons doel is om ambassadors van Christus te zijn, en mensen te bewegen van Christus wege om zich met God te laten verzoenen!
memento

Bericht door memento »

Het is wel jammer, want het is wel belangrijk dat de Bijbel zuiver gepreekt wordt, en mensen de hele waarheid horen! Maar als we de Waarheid verkondigen met een lang gezicht, en zeggen het niet zeker te weten, maar er toch af en toe wel eens een hoopje op te hebben, dat we misschien als het mogelijk zou kunnen zijn, we willen onszelf niets toeeigenen natuurlijk, maar toch... Snap je, dat lijkt me niet bepaald helpen als je in een binnenstad mensen wilt aanspreken op hun grote, oneindige nood!

Natuurlijk is het doel nooit volle kerken trekken, of de waarheid maar half vertellen in de hoop dat ze dan bij ons naar de kerk komen! Maar ons doel is om ambassadors van Christus te zijn, en mensen te bewegen van Christus wege om zich met God te laten verzoenen!
Well, als ik kijk naar predikers als Spurgeon, Whitefield, en Edwards, die allen een lege kerk vol wisten te krijgen met een eerlijke prediking van toorn tegen de zondaar (waar Edwards veel nadruk op legde), en genade in Christus, is er nog hoop.

De grote kracht ligt m in de onderscheidende prediking. Dus een mes door de gemeente halen. De zondaar vertellen dat hij verloren gaat zolang hij buiten Christus is.

Uiteraard moeten we onze prediking (blijven) onderzoeken, maar zolang we prediken van ellende en verlossing, van schuld en vergeving, van zondaren en Christus, dan is er nog hoop!
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste Memento,

misschien is er in de kerk wel veel te weinig te beleven. De post-moderne mens wil iets meemaken. De vraag is hoe je dat gaat regelen. Niet de boodschap van zonde en genade veranderen, maar het zo verpakken dat ze binnenkomen.

Wat ik nl. zie is dat in de reformatorische kerken niet veel mensen van binnen de kerk tot geloof komen, laat staan van buiten de kerk.

Dan is er echt iets aan de hand. Wat is de vraag. Het ligt echt niet aan God, want die is nog steeds dezelfde. In Afrika komen er per dag 3 kerken bij. Dus dat is het probleem niet.

Ik zelf denk dat we niet aantrekkelijk genoeg zijn voor de wereld. Dat was met de eerste christenen wel anders. Hun onderlinge liefde maakte heel wat los. In een generatie was de hele wereld bereikt!!! Hoe zit dat bij ons. Dat is echt mijn grote vraag.

Als je bewogen bent met het heil van je naaste ook al is die Marokkaan, dan ga je je in hem verdiepen. Dan laat je hem niet stikken en ga je lekker verder met je eigen traditietjes en vormpjes.

Nogmaals dat is mijn mening.
<>< A Dieu
De theoloog
memento

Bericht door memento »

Theoloog, ik kan niet meekomen in jouw mening.

Ten eerste: tradities hebben een plaats in de kerk. Kijk naar de moslimgeloof, de snelst-groeiende godsdienst in de wereld, en weet je waarom: juist omdat ze zo standvastig zijn in traditie.

Eén van de waandenkbeelden van het post-modernisme is dat mensen zitten te wachten op iets nieuws. Ik kijk even naar de lokale GK, ooit een bloeiende gemeente vol mensen met mensen in t zwart, en een orgel wat trager jammerde dan menig OGG nu. Nu hebben ze een kaberetier, de hipste bandjes, de meest aansprekende preken, een jeugdtheater... En wat, ze zijn blij als ze op een gemiddelde zondag boven de 50 bezoekers uitkomen...

Kortom, laat mij de eerste bloeiende kerk maar eens zien, mét een gereformeerde leer, waar men ook nog doet aan aanpassen aan het vermaak wat een post-modern mens zo graag wil zien in de eredienst.

----------
PS> Ik ben het wel met je eens dat er een aantal tradities zijn die voor kerkmensen intern een ballast zijn (zoals hoedjes en kleding). Dat zijn echter géén belemmeringen van de aantrekkingskracht van zo'n kerk. Kijk naar het mohammadisme (sluiers etc), wat ook enorm groeit. Daarbij ben ik erg sceptisch tegenover het aanpassen van de eredienst aan een meer aantrekkelijkere vorm, omdat ik er nog nooit positief resultaat van gezien heb
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Kom aanstaande zondag in onze dienst. O ik moet zelf dan ook nog preken, dus heb je 2 vliegen in één klap. :t
<>< A Dieu
De theoloog
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door theoloog
misschien is er in de kerk wel veel te weinig te beleven. De post-moderne mens wil iets meemaken. De vraag is hoe je dat gaat regelen. Niet de boodschap van zonde en genade veranderen, maar het zo verpakken dat ze binnenkomen.
Dit is helemaal gezien vanuit de mens.
En dar zelf gaan regelen, dat noem ik remonstrants.

Als het Woord wordt gepredikt, zoals God het wil, dan kun je vruchten verwachten.

Verder wordt er hier heel negatief gedaan over protestants. Alsof er nooit wat gebeurt. Maar er gebeurt wel degelijk wat, hoewel het vaak klein is en verborgen. Maar laten we de dag der kleine dingen niet verachten.

Verder bestaan er genoeg protestanten die participeren in de zending. Ik noem een paar voorbeelden: GZB, IZB, Friedensstimme, ZGG en nog veel meer.

En ik ben het met memento eens, dat de evangelischen ook niet alle mensen trekken.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door theoloog
Dit is helemaal gezien vanuit de mens.
En dar zelf gaan regelen, dat noem ik remonstrants.
Volgens mij betekent dat inderdaad proberen de vorm van de boodschap aan te laten sluiten aan de belevingswereld van de hedendaagse mens. Je vat dat wat negatiever op dan ik zou doen, volgens mij staat dat toch in de lijn van hoe Jezus en de eerste christenen de Boodschap brachten?
Verder wordt er hier heel negatief gedaan over protestants. Alsof er nooit wat gebeurt. Maar er gebeurt wel degelijk wat, hoewel het vaak klein is en verborgen. Maar laten we de dag der kleine dingen niet verachten.

Verder bestaan er genoeg protestanten die participeren in de zending. Ik noem een paar voorbeelden: GZB, IZB, Friedensstimme, ZGG en nog veel meer.
Ik beschouw mij als iemand die in ieder geval weet heeft van hoe het ongeveer bij de IZB aan toe gaat en als mij een ding opvalt, is dat de evangelische beweging ook daar enige invloed heeft.
england

Bericht door england »

Ik be het met Mento eens. Er zijn hier een paar groeiende kerken, en die zijn zeer traditioneel, met orgel enzovoort. Maar mensen vanbuiten af worden geraakt door het Woord. Als je dat los laat raak je op een hellend vlak. Je kunt dan de kerk volkrijgen, maar nummers zijn toch niet ons doel? Het gaat erom dat mensen zalig worden door Geest en Waarheid! En de Geest werkt niet buiten het Woord om!

Maar het betekend wel dat je de deur uit moet, de huizen langs, mensen op straat aanspreken, uitnodigingen door de bus doen etc... En dan zie je dat een traditionel kerk genoeg mensen kan trekken! En idd Memento, in Whitefield's dagen was het nog veel erger dan nu denk ik! Mensenwaren de kerken zat, wilden iets spannends,... En kijk eens naar Jezus' tijd, ze wilden constant een teken! Toch kun je niet stellen dat Hij dat deed om grote groepen mensen te trekken...

En natuurlijk is het logisch dat je wel je niveau aanpast aan je hoorders, maar dat houdt niet in dat je je als een clown gaat gedragen! Daar is Gods Woord veel te ernstig voor, en de boodschap die je voor je hoorders hebt ook! Dan heb je geen poppekast nodig, maar alleen het Woord! maar als gemeente zul je wat moeten doen, er moet liefde onderling zijn! Maar als je kijkt naar het enorme percentage niet-christenen in de kerk, dan kun je immers ook niets verwachten? Ze zijn niet eens bekeerd, hoe kun je dan verwachten dat ze een heilig en Godzalig leven zullen leiden...?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Ik beschouw mij als iemand die in ieder geval weet heeft van hoe het ongeveer bij de IZB aan toe gaat en als mij een ding opvalt, is dat de evangelische beweging ook daar enige invloed heeft.
Hierin heb je gelijk, Quazzy.

Toch zie je ook bij de zending van de GerGem, dat er in die andere cultuur, toch anders met dingen wordt omgegaan dan in Nederland.

En dat is dus niet voorbehouden aan de evangelischen.
Ralf

Bericht door Ralf »

Zeer interessante discussie;

De uitspraken van Mc Grath komen uit zijn boek “the future of Christianityâ€
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Ralf
Het christendom zal altijd blijven bestaan, daar is Gods Woord duidelijk over. Maar wellicht in een verrassende vormen. Het dwingt ons in ieder geval voorlopig tot bescheidenheid.
Hiermee ben ik het volledig eens, Ralf.
Verder ben ik niet zo onder de indruk van het succes van de evangelischen/charismatischen. Het is in de eerste plaats niet volledig te scheiden van reformatorische kerken. In de tweede plaats zijn de evangelischen in de regel sterk op de jeugd gericht en moet nog blijken of die 'bekeringen' wel stand houden. Ik hoor wel eens evangelischen, die op latere leeftijd toch een kerk opzoeken, omdat het allemaal zo vaag is en ze het nut van de belijdenis gaan zien.

Ook wil ik graag horen van de GerGemmers onder ons, hoe de zending fungeert. Ook al worden zij in sociologische onderzoeken niet meegeteld, dat betekent niet dat de Heere er niet onder werkt.
Plaats reactie