Column – De kredietcrisis

refo

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door refo »

En nog even een tip: als je goud koopt, koop dan echt goud. Open geen goudrekening want dat is net zo onecht als een bankbiljet. Nee, koop een klomp. Een liter goud weegt 19,2 kilo. De prijs van een kilo is 17700 euro. Dus een miljoen past in 3 melkpakken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

refo schreef:En nog even een tip: als je goud koopt, koop dan echt goud. Open geen goudrekening want dat is net zo onecht als een bankbiljet. Nee, koop een klomp. Een liter goud weegt 19,2 kilo. De prijs van een kilo is 17700 euro. Dus een miljoen past in 3 melkpakken.
doe mij er maar 5 dan :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:
Afgewezen schreef:Waar komt dat vandaan?
http://www.brasschecktv.com/page/135.html
Leuk filmpje, maar mijn Engels is niet goed genoeg om het helemaal te kunnen volgen. Zelf dit Jip en Janneke-Engels niet.
Is er zoiets niet in het Nederlands?
refo

Bericht door refo »

Het komt er op neer dat het geldstelsel is gebaseerd op SCHULDEN in plaats van op GOUD.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het komt er op neer dat het geldstelsel is gebaseerd op SCHULDEN in plaats van op GOUD.
Maar wat gebeurt er als een bank zijn verplichtingen niet meer na kan komen? Ergens houdt die nep-geldstroom toch op.
Ariene

Bericht door Ariene »

Wilhelm schreef:

Volgens mij zijn er gewoon een aantal grote partijen die veel baat zouden hebben bij een crash, en dit trachten te forceren door zaken op te blazen via de media.
Het lukt ze iig niet want op de beurzen gebeurd er uiteindelijk toch niets spannends.
Nu ben ik blond én vrouw...
Maar bij de beurs heet het toch een krach?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:
Wilhelm schreef:

Volgens mij zijn er gewoon een aantal grote partijen die veel baat zouden hebben bij een crash, en dit trachten te forceren door zaken op te blazen via de media.
Het lukt ze iig niet want op de beurzen gebeurd er uiteindelijk toch niets spannends.
Nu ben ik blond én vrouw...
Maar bij de beurs heet het toch een krach?
Leuk hè, al die blonde vrouwen in deze topic.
En dan te bedenken dat ik Economie in mijn vakkenpakket had.
(De economieleraar was dan ook erg verbaasd dat ik geslaagd was...)
refo

Bericht door refo »

Met dank aan taalbank.nl

Crash of Krach
In 1914 vermeldt Van Dale het woord Krach in het woordenboek. Twee jaar eerder, in 1912, had Kramers Vreemde Woordentolk dit Duitse leenwoord al opgenomen. Krach moet dus in de jaren daarvoor gangbaar zijn geworden in onze taal.

In het Duits was Krach in de betekenis ‘economische crisis’ al aan het einde van de 19e eeuw gangbaar. Misschien is het ooit wel gebruikt ter beschrijving van de grote beursdaling op de beurs van Wenen in 1873. In deze figuurlijke toepassing is het woord is een figuurlijke toepassing van Krach in de betekenis 'het kraken’ of ‘het met veel gekraak breken’. Blijkbaar gingen economische krachs ook in het verleden met veel rumoer en reuring in de media gepaard.

Het van oorsprong Engelse woord crash is recenter in het Nederlands terechtgekomen. Van Dale nam het woord pas in 1992 op. In de eerste plaats als synoniem van krach en pas in de tweede plaats als synoniem van botsing. Kennelijk is crash pas sinds Black Monday in 1987 algemeen gangbaar in onze taal.

Crash verwijst naar het ‘scherp dalen’ van de beurskoersen: in die economische betekenis is crash een figuurlijke toepassing van crash in de letterlijke betekenis ‘neerstorten’ (van vliegtuigen). Ook in die luchtvaartbetekenis is crash overigens nog niet zo heel oud. Immers, ook de luchtvaart zelf is nog niet oud. De oudste vindplaatsen van het Engelse woord crash dateren van rond 1910. In dat jaar schreef een zekere R. Loraine over het neerstorten van zijn toestel: ‘The machine leapt higher… then – pfaff – I came to earth, having stalled and crashed.’
--------------
refo

Bericht door refo »

Wilhelm schreef:
Rens schreef:Laatste stand van zaken op de Dow:

Dow Jones Index 10.942,59 25,08 +0,23%
AEX: AEX-Index 371,20 -13,84 -3,59%
1. Volgens mij zijn er gewoon een aantal grote partijen die veel baat zouden hebben bij een crash, en dit trachten te forceren door zaken op te blazen via de media.
2.Het lukt ze iig niet want op de beurzen gebeurd er uiteindelijk toch niets spannends.
1. Zulke dingen spelen wel eens mee. Maar een beurs naar beneden praten dat lukt geen marktpartij. Ze hebben namelijk broeders die tegengesteld zitten. Dat gaat niet werken.
2. Maar momenteel is er toch wel wat fundamentelers aan de hand.
- Bear Stears is al overleden.
Van de zomer had een Franse bank opeens een werknemer die 5 miljard had versnoept (jaja, wij geloven alles).
- Toen Freddie en Fanny. 5 biljoen en 70% van de hypotheekmarkt. Die is 'gered'. Het gevolg? Niets fundamenteels. De USA hebben daardoor überhaupt nog een hypotheekmarkt. Die was anders weggeweest.
- Lehman Brothers werd geofferd omdat ze tientallen miljarden tekort komen.
- Maar Merrill Lynch mocht blijven bestaan.
- Nu is AiG opeens weer gered. Nou ja. Ze krijgen tientallen miljarden tegen 11,3% rente, in 2 jaar terug te betalen. Geloofwaardig, niet?

Zeg niet dat er nooit wat gebeurt. Dat lijkt als je het niet volgt.
Laatst gewijzigd door refo op 18 sep 2008, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
--------------
albion

Bericht door albion »

Kaw schreef:
Afgewezen schreef:Waar komt dat vandaan?
http://www.brasschecktv.com/page/135.html
Dit verhaal doet me denken aan een boek (Jonathan Blair). Hij was advocaat in een afgelegen staat van Amerika en elke staat had zijn eigen munt. Voordat de dollar een eenheid werd was het heel moeilijk te bepalen wat de waarde ervan was. Bij de ene bank kreeg je meer voor 1 dollar dan bij een andere bank. En wie bepaalde nu wat een dollar waard was.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gaan we nu toch crashen? Dow na 1,5 uur op -3%.
Rens

Bericht door Rens »

Een kwartier terug was de stand van zaken:

Dow Jones Index 10.757,77 -301,25 -2,72
S&P 500 index 1.168,33 -45,27 -3,73
Nasdaq Index 2.136,46 -71,44 -3,24
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens

Bericht door Rens »

Dow Jones Index 10.861,90 -197,12 -1,78
S&P 500 index 1.170,83 -42,77 -3,52
Nasdaq Index 2.138,27 -69,63 -3,15

Het gaat als een rollercoaster..........behalve de Nasdaq en de S&P
Moderatorbericht:
Rens

Bericht door Rens »

'OMSLAGPUNT NADERT SNEL'
Olieprijs daalt tot onder $90
16 september 2008, 17:48 uur | FD.nl
Door: Marcel de Boer
De crisis op de financiële markten trekt een enorme wissel op de olieprijs. Vandaag betalen handelaren voor het eerst sinds begin februari minder dan $90 voor een vat Brent, de benchmark voor ongeveer 70% van de wereldwijd verhandelde olie. 'Maar het omslagpunt nadert snel', zeggen analisten.
Moderatorbericht:
refo

Bericht door refo »

En weer 4% van de Dow. Maar voor een miljoen in goud is nu nog maar 2,5 melkpak nodig. Zo snel stijgt de goudprijs in deze tijden!
--------------
Plaats reactie