JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

freek

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door freek »

Het is inderdaad een mooi interview.
helma

Bericht door helma »

Lapressa schreef:
Eigenlijk zou je het hele artikel hier neer moeten zetten, maar overtypen is toch wel veel werk ;)
t zal wel op de website komen verwacht ik
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Lapressa schreef:
Eigenlijk zou je het hele artikel hier neer moeten zetten, maar overtypen is toch wel veel werk ;)
t zal wel op de website komen verwacht ik
Of even door de scanner halen. :)
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Dat heb ik geprobeerd, maar mijn scanner weigert mee te werken.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Klopt. Maar er is dan al wel een hoop kennis... men weet over Jezus, over Golgotha, over de zondeval, het verbond enz. Men kent Jezus sowieso uit de Bijbel. Ik denk dat het nogal wat uitmaakt of je tegen die mensen spreekt, of tegen mensen die nergens weet van hebben.

Petrus vertelt de Joden over Christus de Verlosser en ze vragen daarna: Wat moeten we doen om behouden te worden. Ze geloven dat het waar is en dan komt die vraag. Ik denk dat veel bezoekers van HC dat ook hebben.

(En dat is dus geen verwarring tussen zaligmakend geloof en historisch geloof, ik zie die twee duidelijk, ik geef juist aan dat er historisch geloof is (men gelooft dat het waar is) en dat veel van die jongeren die vraag hebben: Hoe kan ik behouden worden? (zaligmakend geloof)
Hoe Petrus spreekt tegen de Joden op de Pinksterdag is toch niet te vergelijken met hoe de schrijver van de Hebreeënbrief de gemeente aanspreekt?
Je maakt er wel een beetje hutspot van, Marnix. ;)
Ariene

Bericht door Ariene »

Hier het interview:
Terug naar de
volheid in Christus
Interview met Arjan Baan, directeur van stichting Heart Cry
Hoe kan Gods heerlijkheid weer terugkeren in onze kerken, gemeentes en persoonlijke levens? Dat is een vraag waar evangelist Arjan Baan veel over nadenkt. Met stichting Heart Cry wil hij een middel zijn om jongeren terug te brengen tot de 'volheid in Christus'.
Radicaal. Dat is een woord dat Arjan Baan (35 jaar, getrouwd en vader van vier kinderen) op het lijf is ge­schreven. Misschien komt het omdat hij zelf jarenlang een leven leidde dat niet zo radicaal was. Eerder lauw, slap. In het weekend bezocht hij de kerk, doordeweeks luisterde hij popmuziek, keek voetbal en ging met vrien­den uit zijn dak in het café en de discotheek. Jarenlang leefde hij dit halfslachtige leven, tot hij er misselijk van werd. Het ging niet meer. 'Ik realiseerde me: als ik nu moet sterven, dan ben ik voor eeuwig verloren' Christus zette zijn leven op de kop. Door te beseffen dat Christus voor hem was gestorven en dat hij ook mét Christus aan het kruis was gestorven, besefte hij dat hij zijn oude leven niet kon voorzetten. Alles werd nieuw. Hij moest afrekenen met vunzige blaadjes, egoïsme en eigengereidheid. 'God offerde Zijn eigen kind op Golgotha om de mensheid te redden. We vinden dat afgrijselijk en onmenselijk. Maar als we
dit gaan doorleven, dan zullen we niet langer blijven steken in ons halfslachtige leven en steeds dieper verstaan dat ook ons oude 'ik' samen met Christus gekruisigd is.'
Aanmodderen
Dezelfde halfslachtigheid waarmee Arjan zo vertrouwd was, ziet hij bij veel christenen vandaag. Waar het ons aan ontbreekt is zicht op de grootsheid en verschrikking van het offer dat Jezus bracht, stelt hij. 'Het kerkelijk bedrijf draait op volle toeren, maar Jezus staat niet meer centraal. Jezus staat zelfs veelal buiten de Gemeente.
We geloven in God,
maar ons geluk blijven we van de wereld verwachten

Hij klopt: mag Ik ook nog binnenkomen? De grote vraag is: betrekken we Christus nog in alle facetten van ons leven? Worden we nog stil voor Zijn aangezicht?'
Veel christenen verlangen naar geestelijke vernieuwing en opwekking, maar in de praktijk blijft het dikwijls aanmodderen. Hoe dat komt? Volgens Arjan missen we de directe en onvoorwaar­delijke gehoorzaamheid aan Gods Woord. 'Het geheim van geestelijke groei en verdieping ligt in gehoor­zaamheid aan God in elk detail van ons leven. Helaas mag het christen leven voor velen niet veel kosten. Er wordt wel gepreekt dat genade ons alles schenkt, maar niet dat genade ook alles van ons eist. We kunnen Jezus niet volgen met behoud van ons oude ik-gerichte leventje. Om te leven, moeten we eerst sterven. Veel gelovigen beseffen dit niet, of erger: ze willen dit eenvoudig niet zien. Daarom zien we dat in bepaalde evangelische kringen het welvaartsevan­gelie zo aanslaat.'

Druppels en modderstromen
Predikanten en voorgangers werken deze lauw-
heid dikwijls alleen maar in de hand, stelt Arjan. 'Voorgangers passen hun preken vaak aan op de behoefte van de mensen. Ze gaan uit van de realiteit, die vaak zeer weerbarstig, gebroken en lauw is. Ze laten dikwijls tussen de regels doorklinken dat dit het normale geestelijke leven is. Helaas wordt zo Gods standaard niet meer aan de Gemeente voorgehouden. De belofte van het nieuwe verbond is 'stromen van levend water', maar wij zijn tevreden met druppeltjes en modderstromen.'
Wij zijn tevreden met druppeltjes en modderstromen

Volgens Arjan is die halfslachtigheid de doodsteek voor het geestelijk leven. 'Veel christenen combineren het geloof met een hedonistische levensstijl. Pluk de dag met de Bijbel in je hand. We geloven in God, maar ons geluk blijven we van de wereld verwachten. Waarom geloven we niet dat God veel meer kan geven dan een dikke BMW en dure vakanties? Stel dat mijn zoon Ruben vandaag zegt: "Papa en mama, ik heb besloten om jullie vanaf nu elke dag te gehoorzamen." Dan zeg ik toch ook niet tegen mijn vrouw: "Nou, dan zullen wij zijn leven eens flink zuur gaan maken!" Wanneer wij ons volkomen aan God overgeven, geeft Hij ons wat we echt nodig hebben: innerlijke kracht, vreugde en vrede die alle ver­stand te boven gaat.'
Medicijn
De diagnose van Arjan Baan is ernstig: de Gemeente van Christus is in het Westen op veel plaatsen ziek en loopt soms zelfs het gevaar om af te sterven.
'Het enige medicijn is Christus', stelt de evangelist. 'Voor alles is Hij de oplossing. Voor ons zondeprobleem, onze lauwheid en voor onze psychische nood. Paulus wilde niet anders weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. Zonder het kruis en het gekruisigde leven bestaat er geen vervulling door de Heilige Geest. Ik merk zelf hoe satan er alles aan doet om de boodschap van het kruis teniet te doen. De vijandschap tegen zo'n boodschap is enorm. Satan weet dat de boodschap van het kruis persoonlijke en gemeenschappelijke opwek­king zal brengen.'
Gebed zorgt ervoor dat dit medicijn zijn werk doet,
aldus Arjan. 'We moeten al onze vooronderstellingen en theologische inzichten onder het beheer van Christus brengen. Elke gemeente heeft haar eigen stokpaardje, zoals de gaven van de geest, de uitverkiezing, het ver­bond of Israël. Zelfs onze ideeën over opwekking moeten we opofferen. Zelf dacht ik altijd: ik ga eerst de leiders van de kerk bereiken en via hen kan er een opwekking ontstaan. Maar de leiders laten het massaal afweten en op het grondvlak begint nieuw leven te ontstaan. De Geest werkt altijd anders dan je denkt.'
Levensheiliging
Naast gebed is het volgens Arjan uiterst belangrijk om de daad bij het woord te voegen. 'We kunnen nog zo goed preken, maar als onze boodschap niet samengaat met het leven in de praktijk, dan is onze boodschap waardeloos. Anno 2008 willen jongeren graag zien
dat je christen bent. We hebben christenen nodig die in woord en daad een getuigenis zijn in hun gehele optreden.'
Hier komt het op levensheiliging aan. Maar juist op dat terrein schieten veel kerken dramatisch tekort, zo con­stateert de voorzitter van Heart Cry. 'Veel predikanten en voorgangers hebben nauwelijks kennis van de con­crete en hartverwarmende prediking van de puriteinen en mannen als Andrew Murrray en Watchman Nee. Ze verstaan niet meer dat we door de opstandingskracht van Christus in overwinning over zonden mogen en kunnen leven. Hierdoor leven gemeenteleden ook niet in overwinning over zonden. Door de werking van Gods Geest gaan we breken met zonden en zondige leefgewoonten. Natuurlijk, de strijd blijft, maar Paulus houdt ons in Romeinen 6 heel duidelijk voor dat de zonde geen mácht meer heeft over ons. Dat is een feit. Als je dat beseft, is dat een enorme bevrijding.'
Pijnlijk proces
In tegenstelling tot onderwerpen als 'de gaven van de geest' en 'aantrekkelijk en missionair gemeente-zijn', constateert Arjan dat levensheiliging geen populair onderwerp is. 'Dat komt omdat levensheiliging vraagt dat je niet langer ik-gericht blijft leven. Paulus zegt in Romeinen 6 dat ons eigen 'ik' zelfs al gestorven is. Er staat: reken jezelf als samen met Christus gekruisigd.
Gods eeuwige voornemen is de gemeente en niet allerlei conferenties rondom opwekking en genezing

Niet alleen mijn zonden zullen uit mijn leven verdwijnen, maar ook mijn heilige huisjes en verkeerde leefpatronen Mijn agenda, mijn ideeën en zelfs mijn daden waarvan ik denk dat ze goed zijn, alles moet onder het gezag
van de Heilige Geest komen. Dat is een pijnlijk, maar heilzaam proces. Het is mijn intense gebed dat deze boodschap weer in Nederland verstaan en onverbloemd gepreekt gaat worden.'
Valkuil
Om zich heen ziet hij dat jongeren inderdaad die
volheid in Christus ontdekken. Heart Cry beschouwt hij als instrument in Gods hand waardoor gezinnen en soms hele families tot geloof in Christus komen. De conferen­ties van Heart Cry trekken duizenden jongeren, vooral uit de reformatorische kerken.
Soms worden mensen op wonderbaarlijke wijze gene­zen van ziekten of bevrijd van demonische gebonden­heid. Tegelijk ziet Arjan een valkuil. 'God kan confe­renties rijk zegenen, maar Zijn eeuwige voornemen is de Gemeente en dus niet allerlei conferenties en bij­eenkomsten rondom opwekking en genezing. Het ge­vaar is groot dat jongeren en ouderen van conferentie naar conferentie leven. Dat is ongezond en onbijbels.'
Volkomen overgave
Met Heart Cry streeft Arjan dan ook heel andere doelen na. 'Wij verlangen dat jongeren verdiept worden in het geloof en toenemen in de kennis van Christus. Als christenen weer gaan wandelen vanuit de volheid van Christus en leven door de kracht van de Heilige Geest, dan zullen hun getuigenis en levens velen om hen heen aanraken en ook tot leven brengen. Dat kan zich als een olievlek verspreiden.'
Zelfs onze ideeën over opwekking moeten we opofferen

Toch verwacht de evangelist niet dat Nederland een massale opwekking te wachten staat, zoals bijvoor­beeld in Wales begin twintigste eeuw. 'Het zijn vooral mensen binnen de kerk die tot levend geloof komen. Slechts af en toe wordt er een visje uit de wereld ge­trokken. Bij een opwekking zijn het hele netten vol. In Wales zag je bijvoorbeeld dat de cafés in bijbelstudie­ruimten veranderen. Dat zie ik in Nederland nog niet gebeuren.'
Eerder verwacht hij dat de grote afval van na de Tweede Wereldoorlog zal doorzetten. 'Ik heb altijd gehoopt en verlangd dat er nog eens een landelijke opwekking zou komen, die zou doordringen tot de regering en het vorstenhuis. Maar de afval en kerkver­lating gaan onverminderd door. Gelukkig zie je ook een andere tegenbeweging. Onder jongere mensen ontstaat een verlangen om in volkomen overgave en toewijding voor God te leven. In Openbaring 22:11 staat: "Die onrecht doet, dat hij nog onrecht doe; en die vuil is,
dat hij nog vuil worde; en die rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde; en die heilig is, dat hij nog geheiligd worde." Die profetie zien we nu in vervulling gaan.'
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mooi interview!
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Mooi interview!
Ja, 't was een mooie gelegenheid om zijn intenties nog eens naar voren te brengen.
Ander

Bericht door Ander »

Ik vind het niet zo'n mooi interview. Die meneer Baan is helderziend, weet het bijna net zo goed als de Heere en heeft ook nog eens een profetische blik, volgens dit artikel. 't Is ook een beetje horizontaal. Maar goed, dat wisten we natuurlijk ook al. Ik lees het misschien ook wel wat bevooroordeeld. Dat zal wel denk ik.

Nu wordt er natuurlijk gelijk geroepen dat ik dit moet onderbouwen.

Even kort:
-"we moeten", "er moet", ik mis ootmoed van het hart.
-"De Geest werkt anders dan we denken." Maar ongeveer hetzelfde als dat A. Baan denkt?

Ik zou misschien best wat meer kunnen noemen. Nee, dit interview bevestigt mijn idee over zijn beweging.

En toch, ik luisterde vanavond naar een GG-dominee over opwekking en strijden om in te gaan. 't Was goed. Niet lauw of zo...
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

jij leest dit artikel idd met een vooroordeel.

Ik vind het helder.

een profeet wordt niet geeerd in eigen land , moet je maar denken
het feit dat hij zoveel kritiek krijgt zegt genoeg.
Satan wil de waarheid niet laten verkondigen. Die doet niks liever dan stoken en leugens rondstrooien. En Gods werk verdacht maken.

dat die preek jou aansprak mag duidelijk zijn, twas immers een gergem. ds ? ( beetje flauw , dat geef ik toe, maar ik kan het niet laten)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Ik vind het niet zo'n mooi interview. Die meneer Baan is helderziend, weet het bijna net zo goed als de Heere en heeft ook nog eens een profetische blik, volgens dit artikel. 't Is ook een beetje horizontaal. Maar goed, dat wisten we natuurlijk ook al. Ik lees het misschien ook wel wat bevooroordeeld. Dat zal wel denk ik.

Even kort:
-"De Geest werkt anders dan we denken." Maar ongeveer hetzelfde als dat A. Baan denkt?

Ik zou misschien best wat meer kunnen noemen. Nee, dit interview bevestigt mijn idee over zijn beweging.

En toch, ik luisterde vanavond naar een GG-dominee over opwekking en strijden om in te gaan. 't Was goed. Niet lauw of zo...
Wacht even. Zoals het beschreven is in dít interview, valt er geen vinger op Arjan Baan te leggen. En vanwaar die allergie voor het woord 'moeten'? Moeten we dan niks?
En je vraag of de Geest ongeveer werkt zoals Baan dat denkt: het is uit dít interview niet af te leiden dat Baan daar verkeerde ideeën over heeft.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 12 sep 2008, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ander schreef:Ik vind het niet zo'n mooi interview. Die meneer Baan is helderziend, weet het bijna net zo goed als de Heere en heeft ook nog eens een profetische blik, volgens dit artikel. 't Is ook een beetje horizontaal. Maar goed, dat wisten we natuurlijk ook al. Ik lees het misschien ook wel wat bevooroordeeld. Dat zal wel denk ik.
Hij is niet helderziend. Hij geeft enkel aan dat hij een profetie op moment terug ziet in de werkelijkheid.

De bevooroordeeldheid spat bijna van mijn computerscherm af toen jou posting in beeld kwam

Even kort:
er staat heel duidelijk: vanuit de volheid van Christus en leven door de kracht van de Heilige Geest.
Volgens mij gaat het dan alleen maar om wat God doet in ons en niet om wat wij doen. Als je dit bedoeld aangaande bekering.
Als je bedoeld aangaande levenswandel, dan moeten wij zeker wel wat. Wij moeten van het kwade weggaan en het goede zoeken.
Zegt hij dat? Hij constateert iets en waarschijnlijk op ervaring.
Op verhalen van meerdere mensen en op wat ik in de Bijbel lees, kan ik het alleen maar met Baan eens zijn. De Geest werkt niet zoals wij willen dat Hij werkt, volgens onze regels, tradities en dogma's. De Heilige Geest wordt ook vergeleken met een wind: Hij waait waarheen Hij wil. De Heilige Geest werkt op de manier zoals Hij goed acht.

De GerGem lijkt hier op het forum wel een heilig status te hebben
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Jongere

Bericht door Jongere »

Gabrielle schreef:dat die preek jou aansprak mag duidelijk zijn, twas immers een gergem. ds ? ( beetje flauw , dat geef ik toe, maar ik kan het niet laten)
Ja, maar laten we vanaf nu het wèl even laten om flauw te zijn. Want met veel goedgemeende steekjes vertroebelt het de discussie uiteindelijk alsnog.

Ik vind je reactie jammer, Ander. Kan me vinden in wat Afgewezen zegt.

Arjan Baan kan maar heel weinig meer goed doen, merk ik. En voor me nu wordt verweten dat ik 'zo iemand ben die gelijk boos reageert als er kritiek wordt gegeven'; kritiek is prima maar waarom de toon alsof we het hebben over onze grootste concurrent? Het gaat toch over hele wezenlijke dingen? Puur al het "die meneer Baan" en "A. Baan" is nu juist de toon die de stemming zet.

Dit soort zinnen:
Ander schreef:Die meneer Baan is helderziend, weet het bijna net zo goed als de Heere en heeft ook nog eens een profetische blik, volgens dit artikel.
Waarom moet dat nou? En zelfs als Arjan Baan anders denkt over de heiligmaking als jij, heb je de toon van Whitefield tegen Wesley gelezen?
Ander schreef:-"De Geest werkt anders dan we denken." Maar ongeveer hetzelfde als dat A. Baan denkt?
Als je het artikel goed leest bedoelt hij dus juist: anders dan hij zelf dacht.
jvdg

Bericht door jvdg »

Even kort:

Mijn advies, lees het nog een keer met uitschakeling van wat jij "gewend" bent te horen.
Kom los van de geijkte kretologie (zonder de Waarheid los te laten).
Verplaats je in de positie van deze evangelist, die met heel andere mensen in contact komt dan de doorsnee refo jongere (of oudere).

Beproef of de Geest die uit dit gesprek blijkt, uit God is.

En dat die Ds. die je vanavond beluisterde niet "lauw was of zo" kan toch geen aanleiding zijn om het enthousiasme van de heer Baan te veroordelen.
Mss. heb je die Ds. wel niet goed begrepen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Moderator-oproep
Het moet mogelijk zijn om zonder sneren te discussieren. Graag daarom alle zijpaadjes (zoals de Gereformeerde Gemeenten) links laten liggen. Als iedereen dit bedenkt voordat hij/zij iets post, dan levert dat een aanzienlijk betere discussie op.

Met vriendelijke groet,
Jongere
Gesloten