ds Maritz schreef:Het kruis van Christus (...) Het verlost mensen van schuldcomplexen en psychische problemen. (...) Het kruis en het bloed van de Heere Jezus kunnen ons werkelijk vrijmaken. Het klinkt als dwaasheid, maar het is zo! Het maakt ons vrij van zonde, van schuld en zelfs van psychische problemen.
Memento schreef:1. Wat is de bijbelse onderbouwing dat het kruis verlost van psychische problemen? Ik ken genoeg kinderen Gods die aan psyshische problemen lijden. De implicatie van de uitspraak van ds. Maritz is dat zij niet echt, of niet genoeg geloven. Ik acht het Bijbelser om te stellen dat God in moeilijke gevallen een hulp wil zijn, en door Zijn nabijheid en ondersteuning de noden draagbaar maakt, dan dat Hij altijd de gelovigen verlost van hun problemen. Gezien het ontbreken van bijbelse onderbouwing, vind ik dit nogal on-pastoraal, om het maar zachtjes uit te drukken.
Ik vroeg me af: hoe zien wij de kracht van het Kruis. Memento ontkent met zoveel woorden dat het Kruis kan verlossen van psychische problemen. Wat betekent in dit opzicht dan: 'hij heeft onze ziekten gedragen'?Grace schreef:1. Er staat niet dat iedereen per definitie verlost wordt van psychische problemen. Dat lees jij erin. Wel kan het kruis dusdanig functioneren in iemands leven dat het hem/haar van psychische problemen kan verlossen. En dat lijkt me heel bijbels. Dat te ontkennen zou betekenen dat menselijke problemen sterker zijn dan de kracht van Gods genade.
In het verlengde hiervan: welke kracht heeft het Kruis tegen de zonde? Zelfs zeggen dat je dankzij de kracht van het Kruis bepaalde zonden kunt overwinnen, wordt al verdacht gevonden. Dat zou strijden tegen Romeinen 7.
Hoe zien jullie dit?