Wat is er mis met het citeren van gezangen?refo schreef:Geen gezangen citeren!
JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
- J.C. Philpot
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ach, wat was God toch dom toen Hij al die oproepen in gebiedende wijs in de Schrift liet optekenen. Gelukkig hebben we nu dominees die wijzer zijn, die het beter weten...Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
Zal iedereen zeggen: daar geeft Gods Geest zelf getuigenis van in het hart. Mensen denken: dat staat er, dus je moet niet twijfelen. Ik hoorde pas nog een dominee zeggen: als je tegen iemand die oprecht bekeerd wil worden zegt dit of dit moet je aangrijpen, dat je dat helemaal niet moet zeggen, want dat kan zo iemand helemaal niet. Dan is het maar een arm Evangelie. Dat zegt men blijkbaar nogal te gauw.
Dat ze moeten zoeken en afwachten?freek schreef:Ik vind dat juist een heel rijk Evangelie. Wat wil jij anders zeggen tegen mensen die graag bekeerd willen worden?Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
Zal iedereen zeggen: daar geeft Gods Geest zelf getuigenis van in het hart. Mensen denken: dat staat er, dus je moet niet twijfelen. Ik hoorde pas nog een dominee zeggen: als je tegen iemand die oprecht bekeerd wil worden zegt dit of dit moet je aangrijpen, dat je dat helemaal niet moet zeggen, want dat kan zo iemand helemaal niet. Dan is het maar een arm Evangelie. Dat zegt men blijkbaar nogal te gauw.

In de Bijbel hadden ze nog een antwoord op de vraag: Wat moet ik doen om behouden te worden. Maar als ik Gijs mag geloven is het antwoord op die vraag bij voorbaar dubieus? (Met de kanttekening dat het niet zozeer gaat om "aangrijpen" maar om je handen ophouden en het van Hem verwachten. Hij geeft het zeker aan wie Hem daar om vragen)
Opmerkelijk trouwens dat 2 mensen die lang in de Ger Gem zitten het totaal niet eens zijn met mijn reacties. Blijkbaar verschilt onder de Ger Gemmers het beeld van de GerGem nogal sterk... en zijn er allicht ook veel plaatselijke verschillen.
Afgewezen, ik ben geen insider maar hoor wel via veel mensen (zowel positieve als negatieve) dingen op basis waarvan ik bepaalde vermoedens uitspreek (ik begon de post met "ik denk")
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het is bovendien een psalm.J.C. Philpot schreef:Wat is er mis met het citeren van gezangen?refo schreef:Geen gezangen citeren!
Nee, ik snap je niet helemaal. Je doelt waarschijnlijk op een tekst als: 'Zoekt en gij zult vinden' of toch niet? Zou het 'wijzer willen zijn' van een dominee zijn? Ik geloof dat niet echt. Misschien heeft iemand als bv.Tiberius hierop nog een 'wijs' antwoord!memento schreef:Ach, wat was God toch dom toen Hij al die oproepen in gebiedende wijs in de Schrift liet optekenen. Gelukkig hebben we nu dominees die wijzer zijn, die het beter weten...Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
Misschien toch een idee om de Bijbel zelf eens ter hand te nemen?Gijs83 schreef:Nee, ik snap je niet helemaal. Je doelt waarschijnlijk op een tekst als: 'Zoekt en gij zult vinden' of toch niet? Zou het 'wijzer willen zijn' van een dominee zijn? Ik geloof dat niet echt. Misschien heeft iemand als bv.Tiberius hierop nog een 'wijs' antwoord!memento schreef:Ach, wat was God toch dom toen Hij al die oproepen in gebiedende wijs in de Schrift liet optekenen. Gelukkig hebben we nu dominees die wijzer zijn, die het beter weten...Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- J.C. Philpot
Refo bedoelt waarschijnlijk dat "Woord en Geest" niet in de onberijmde psalm voorkomt. Dat het daarom niet als een bewijs aangehaald kan worden klopt, maar daarom kan het wel als illustratie worden geciteerd. We zijn genoeg plekken in de bijbel waar dit wel voorkomt, en ik heb niets tegen bijbelse gezangen.Tiberius schreef:Het is bovendien een psalm.J.C. Philpot schreef:Wat is er mis met het citeren van gezangen?refo schreef:Geen gezangen citeren!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Sorry, maar ik vind echt dat er door sommigen veel te generaliserend wordt gesproken.
Ik ben benieuw in welk stadia van afdwaling ik nu geplaatst wordt, maar hoe er hier geoordeeld wordt over bezoekers van bepaalde stichtingen gaat me echt te ver.
Ook ik ga niet naar conferenties van Heart Cry en naar avonden van Jij Daar, wel ben ik een aantal keer naar avonden van SRA geweest en er zeer goede avonden gehad.
Maar ook ik maak mn keuzes in de indeling van de tijd en dan komen de kerkelijke activiteiten bij mij op de eerste plek , en ik denk dat dat ook zo hoort.
Toch kan ik me zorgen maken om de hardheid van verschillenden onderons die zo de staat , de leer van deze stichtingen en de bezoekers daarvan kunnen be- en veroordelen.(dit geld uiteraard wederzijds ook richting hen die de kerken en haar predikers veroordelen)
Mozes en Paulus waren toch zeker wel wat terughoudender in het veroordelen van anderen die Christus verkondigden .
Betitel het maar als duivels werk, veroordeel de bezoekers maar over hun staat, het zal niet schaden als het werk Gods is. Als enige kunnen we met zon opstelling een duisternis over onze eigen ziel halen.
De Heere weet wie de Zijnen zijn , enige terughoudendheid past ons wel denk ik zo. En als ik eerlijk ben , heb ik nog geen steekhoudend argument gehoord wat inhoudelijk op de dwaling ingaat. Er zijn citaten geweest die vragen opriepen idd, maar die zijn er ook in de prediking te vinden. Maar om nu inhoudelijk de gehele lijn van Heart Cry en SRB of Jij daar te veroordelen is blijkbaar toch heel moeilijk.
Tot nu toe heb van de meeste felle tegenstanders niets meer gezien dan enkele gevoelsargumenten over het aan gaan aan het H. Avondmaal, de kritische benadering van de prediking ( Ds Ruitenburg schrijft zelfs in zijn boekje “ een hele verandering” dat dat vaker voorkomt bij nieuwelingen in de genade !)
en een geloofsbeleving die anders zou zijn als binnen de gereformeerde gezindte (nu kan ik je vertellen dat die verschillen al binnen een kerkverband aan te wijzen zijn, spreek bv maar eens over wat het ware werk Gods inhoud met een ouderling uit bv Uddel of uit Bodengraven… ! omzo maar twee plaatsen te noemen)
Het enige steekhoudende argument van gefundeerde en inhoudelijke kritiek op stichtingen als deze, zou kunnen zijn dat ze niet kerkelijk gebonden zijn , maar daar ben ik voor me zelf nog niet helemaal uit, hoewel ik voor dit argument wel meer en meer begrip krijg.
Ik ben benieuw in welk stadia van afdwaling ik nu geplaatst wordt, maar hoe er hier geoordeeld wordt over bezoekers van bepaalde stichtingen gaat me echt te ver.
Ook ik ga niet naar conferenties van Heart Cry en naar avonden van Jij Daar, wel ben ik een aantal keer naar avonden van SRA geweest en er zeer goede avonden gehad.
Maar ook ik maak mn keuzes in de indeling van de tijd en dan komen de kerkelijke activiteiten bij mij op de eerste plek , en ik denk dat dat ook zo hoort.
Toch kan ik me zorgen maken om de hardheid van verschillenden onderons die zo de staat , de leer van deze stichtingen en de bezoekers daarvan kunnen be- en veroordelen.(dit geld uiteraard wederzijds ook richting hen die de kerken en haar predikers veroordelen)
Mozes en Paulus waren toch zeker wel wat terughoudender in het veroordelen van anderen die Christus verkondigden .
Betitel het maar als duivels werk, veroordeel de bezoekers maar over hun staat, het zal niet schaden als het werk Gods is. Als enige kunnen we met zon opstelling een duisternis over onze eigen ziel halen.
De Heere weet wie de Zijnen zijn , enige terughoudendheid past ons wel denk ik zo. En als ik eerlijk ben , heb ik nog geen steekhoudend argument gehoord wat inhoudelijk op de dwaling ingaat. Er zijn citaten geweest die vragen opriepen idd, maar die zijn er ook in de prediking te vinden. Maar om nu inhoudelijk de gehele lijn van Heart Cry en SRB of Jij daar te veroordelen is blijkbaar toch heel moeilijk.
Tot nu toe heb van de meeste felle tegenstanders niets meer gezien dan enkele gevoelsargumenten over het aan gaan aan het H. Avondmaal, de kritische benadering van de prediking ( Ds Ruitenburg schrijft zelfs in zijn boekje “ een hele verandering” dat dat vaker voorkomt bij nieuwelingen in de genade !)
en een geloofsbeleving die anders zou zijn als binnen de gereformeerde gezindte (nu kan ik je vertellen dat die verschillen al binnen een kerkverband aan te wijzen zijn, spreek bv maar eens over wat het ware werk Gods inhoud met een ouderling uit bv Uddel of uit Bodengraven… ! omzo maar twee plaatsen te noemen)
Het enige steekhoudende argument van gefundeerde en inhoudelijke kritiek op stichtingen als deze, zou kunnen zijn dat ze niet kerkelijk gebonden zijn , maar daar ben ik voor me zelf nog niet helemaal uit, hoewel ik voor dit argument wel meer en meer begrip krijg.
Dat is zeker waar: het ontstaan van alle genoemde stichtingen is geen toonbeeld van liefde waarvan ze het gebrek ervan de kerken verwijten. Dat is voor mij ook een zwaarwegend punt.Wilhelm schreef:Het enige steekhoudende argument van gefundeerde en inhoudelijke kritiek op stichtingen als deze, zou kunnen zijn dat ze niet kerkelijk gebonden zijn , maar daar ben ik voor me zelf nog niet helemaal uit, hoewel ik voor dit argument wel meer en meer begrip krijg.
Maar zie je dan het probleem niet wat bijvoorbeeld ds. Van der Heiden signaleert? En wat sommigen hier ook proberen te signaleren? Je kan toch heel duidelijk het verschil horen tussen wat er door die stichtingen verkondigd wordt en in de kerken?
Het is niet om uit hardheid te oordelen. Dat zeker niet. Maar het is een fundamenteel verschil.
Ik bedoel teksten als Joh 1:15: bekeert u, en gelooft het Evangelie.. Dát is de taal die de Schrift spreekt. Dat de dominee, in zijn wijsheid, meent dat het onverstandig is om dit tegen mensen te zeggen, ja zelfs durft te beweren dat dat een arm evangelie is, is gruwelijk dwaasheid en eigenwijsheid! En de vraag in dezen aan jou is: Wie moet je meerder gehoorzamen: God en Zijn woord, of de mens, een dominee in dit geval?Gijs83 schreef:Nee, ik snap je niet helemaal. Je doelt waarschijnlijk op een tekst als: 'Zoekt en gij zult vinden' of toch niet? Zou het 'wijzer willen zijn' van een dominee zijn? Ik geloof dat niet echt. Misschien heeft iemand als bv.Tiberius hierop nog een 'wijs' antwoord!memento schreef:Ach, wat was God toch dom toen Hij al die oproepen in gebiedende wijs in de Schrift liet optekenen. Gelukkig hebben we nu dominees die wijzer zijn, die het beter weten...Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
Ik snap die dominee niet en toch wel. Een zondaar die vast loopt moet gezegt worden: bekeert u en geloof het evangelie. Maar als het recht ligt zal zo'n zondaar zeggen; ik wil wel maar ik kan het niet, ik ben verloren en ik moet wel geloven, dát is de sleutel maar ik ben zo ongelovig. HEERE geeft u mij geloof!memento schreef:Ik bedoel teksten als Joh 1:15: bekeert u, en gelooft het Evangelie.. Dát is de taal die de Schrift spreekt. Dat de dominee, in zijn wijsheid, meent dat het onverstandig is om dit tegen mensen te zeggen, ja zelfs durft te beweren dat dat een arm evangelie is, is gruwelijk dwaasheid en eigenwijsheid! En de vraag in dezen aan jou is: Wie moet je meerder gehoorzamen: God en Zijn woord, of de mens, een dominee in dit geval?Gijs83 schreef:Nee, ik snap je niet helemaal. Je doelt waarschijnlijk op een tekst als: 'Zoekt en gij zult vinden' of toch niet? Zou het 'wijzer willen zijn' van een dominee zijn? Ik geloof dat niet echt. Misschien heeft iemand als bv.Tiberius hierop nog een 'wijs' antwoord!memento schreef:Ach, wat was God toch dom toen Hij al die oproepen in gebiedende wijs in de Schrift liet optekenen. Gelukkig hebben we nu dominees die wijzer zijn, die het beter weten...
Het is een arm evangelie als het aannemen van Jezus en het geloven een nieuwe wet is geworden.
Geloof en bekering moet geen nieuwe wet worden. Maar daarom moet die oproep nog wel tot een ieder, en in het bijzonder tot de ontdekte zondaar, gezegd worden. Want wat moeten we anders zeggen, als we de bijbel niet meer na mogen spreken? Ja, als je er over nadenkt: Hoe kan je eigenlijk zeggen dat het niet wijs is om de Schrift na te spreken? Dat is toch niets dan gruwelijke hoogmoed en eigenwijsheid?Erasmiaan schreef:Ik snap die dominee niet en toch wel. Een zondaar die vast loopt moet gezegt worden: bekeert u en geloof het evangelie. Maar als het recht ligt zal zo'n zondaar zeggen; ik wil wel maar ik kan het niet, ik ben verloren en ik moet wel geloven, dát is de sleutel maar ik ben zo ongelovig. HEERE geeft u mij geloof!
Het is een arm evangelie als het aannemen van Jezus en het geloven een nieuwe wet is geworden.
Ja, hoeverre zijn we van de Reformatie met haar Sola Scriptura verwijderd als we zulke onzinnigheid gaan toestaan. Ja, de Schrift zelf laat het ons zien: Elke bekering begint met gehoorzaamheid aan Gods woord. Van Abraham tot Paulus. En een ieder die dat woord ongehoorzaam is, ook al is hij predikant, gaat verloren!
Dit vind ik de mooie verhouding:Erasmiaan schreef:Het is een arm evangelie als het aannemen van Jezus en het geloven een nieuwe wet is geworden.
http://www.amvroegop.nl/lezingen/C.H.%2 ... geloof.doc
Het is Zijn gebod, dat wij geloven in Zijn Naam. God wil geven wat Hij gebied. Dat is voor ons de enige oplossing. Maar laten we het gebod nooit uit het oog vergeten.
Laurens Kroon was gisteravond aanwezig bij Jijdaar
vind ik positief van em
vind ik positief van em
Ik denk dat je niet al te veel over Gijs' woorden moet vallen. Hij citeert ook niet letterlijk.memento schreef:Geloof en bekering moet geen nieuwe wet worden. Maar daarom moet die oproep nog wel tot een ieder, en in het bijzonder tot de ontdekte zondaar, gezegd worden. Want wat moeten we anders zeggen, als we de bijbel niet meer na mogen spreken? Ja, als je er over nadenkt: Hoe kan je eigenlijk zeggen dat het niet wijs is om de Schrift na te spreken? Dat is toch niets dan gruwelijke hoogmoed en eigenwijsheid?Erasmiaan schreef:Ik snap die dominee niet en toch wel. Een zondaar die vast loopt moet gezegt worden: bekeert u en geloof het evangelie. Maar als het recht ligt zal zo'n zondaar zeggen; ik wil wel maar ik kan het niet, ik ben verloren en ik moet wel geloven, dát is de sleutel maar ik ben zo ongelovig. HEERE geeft u mij geloof!
Ja, hoeverre zijn we van de Reformatie met haar Sola Scriptura verwijderd als we zulke onzinnigheid gaan toestaan. Ja, de Schrift zelf laat het ons zien: Elke bekering begint met gehoorzaamheid aan Gods woord. Van Abraham tot Paulus. En een ieder die dat woord ongehoorzaam is, ook al is hij predikant, gaat verloren!
Maar ik vind wel dat ook de onwil en de onmacht voorgesteld moeten worden. Anders ben je het evenwicht kwijt.