Acte van afscheiding en wederkeer

gallio

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Herman

Voorts, is het nogal logisch dat een buitenlander weinig op heeft met de 'Dutch Reformed Church' aangezien in het protestantse stelsel de kerken samenvallen met de nationaliteitsgrenzen. Geen enkele probleem om daar naartoe terug te keren als die Kerk bijbelse grondslagen had.
Nu ga je zelf een beetje kort door de bocht, Herman,

Je weet ws wel dat de meeste NL kerken zuster kerken hebben in noord amerika, australie, zuid afrika en weet ik waar nog meer. In de praktijk is er dus vaak een internationale gereformeerde kerk ipv een kerk die niet verder dan de grenzen van NL gaat.

Iedereen die de gereformeerde leer belijdt zal de verdeeldheid gevoelen, misschien nog wel meer buiten NL dan daarbinnen, omdat het buiten NL ook vaak niet lukt om eenheid te vinden met bv Presbyterians.

Hoe denk je trouwens over het feit dat de Reformed Church of America in the 1950's de hervormde emigranten in Canada min of meer gedwongen heeft om aan te sluiten by the CRC (zusterkerk van de Gereformeerde Kerken in NL), door te weigeren om kerken in Cda te vormen? Moeten die mensen nu opeens terug gaan keren naar een kerk die ze vroeger letterlijk in de kou heeft laten staan?

Ga er dus maar niet van uit dat Canabis, of wie dan ook, niets op zou hebben met the 'Dutch Reformed Church'; zie het liever als een meer praktische benadering van BJ's vraag.

mvg,

Gallio
memento

Bericht door memento »

Dat er heel veel praktische problemen zijn op te lossen is wel duidelijk. Maar eerst zal de wil om terug te keren er moeten zijn, of voor sommigen het besef dat het een plicht is. Tot die tijd is het onmogelijk om oplossingsgericht over de praktische problemen te spreken.
Well, waarom oplossingsgericht spreken, dat riekt naar overleg met als doel om comprisen te sluiten. En als het gaat om de punten die ik noemde (incl. aanvulling van Herman) wil ik niet van compromisen weten.

Daarbij is het aan de HVK, zoals die momenteel is, de taak om een nieuwe kerkorde etc op te stellen en zich daaraan te houden. Een prima moment (een kerk die een doorstart gaat maken) voor een nieuwe kerkorde. Ik twijfel niet aan wederzijdse wil, maar wel aan de bereidheid de eigen tradities overboord te zetten omwille van het samengaan...
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Oorspronkelijk gepost door gallio
Sorry mensen, ik vraag maar wat, weet hier lang niet genoeg over om over te discussieren, wil gewoon een beetje weten waarom dit relevant is.

G.
Waarom dit relevant is? Omdat wij die pretenderen de waarheid te belijden en elkaar lief te hebben onszelf versplinterd hebben tot om en nabij de 10 kerkverbanden. Omdat ik met pijn in mijn hart ervaar dat ik geloofsgemeenscahp kan oefenen met mijn oud-gereformeerde, hervormde en vrijgemaakte broeders, maar die niet aan de Avondmaalstafel tegenkom. Vanwege het feit dat er bij hen een ander bordje naast de deur hangt. Omdat vroeger nog ervaren werd dat er een breuk was in de kerk, men bouwde houten kerken om het tijdelijke karakter uit te drukken, terwijl wij nu allemaal zelfgenoegzaam in ons eigen cluppie gelijk zitten te hebben en wie het niet met ons eens is de deur wijzen. Daarom is het relevant. Omdat God een kerk geplant heeft in ons land en wij daar 10 kapelletjes naast geplant hebben.
bjdendekker

Oorspronkelijk gepost door memento
Mja, een aantal dingen die ik veranderd zou willen zien alvorens ik erover denk om 'terug' te willen:
1) Kerkregering vanuit de gemeente ipv bovenaf (dus á lá de gemeenten van de afscheiding)
2) Curatorium voor theologiestudenten die predikant willen worden, die niet alleen de levenswandel, maar ook de leer van de aanstaande predikant 'controleerd'
...
...
Kun je aangeven waar deze zaken in de Schrift voorgeschreven zijn? Of zijn het menselijke inzettingen? Zijn ze belangrijker dan de bede van Jezus "opdat zij allen één zijn"?
gallio

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
Sorry mensen, ik vraag maar wat, weet hier lang niet genoeg over om over te discussieren, wil gewoon een beetje weten waarom dit relevant is.

G.
Waarom dit relevant is? Omdat wij die pretenderen de waarheid te belijden en elkaar lief te hebben onszelf versplinterd hebben tot om en nabij de 10 kerkverbanden. Omdat ik met pijn in mijn hart ervaar dat ik geloofsgemeenscahp kan oefenen met mijn oud-gereformeerde, hervormde en vrijgemaakte broeders, maar die niet aan de Avondmaalstafel tegenkom. Vanwege het feit dat er bij hen een ander bordje naast de deur hangt. Omdat vroeger nog ervaren werd dat er een breuk was in de kerk, men bouwde houten kerken om het tijdelijke karakter uit te drukken, terwijl wij nu allemaal zelfgenoegzaam in ons eigen cluppie gelijk zitten te hebben en wie het niet met ons eens is de deur wijzen. Daarom is het relevant. Omdat God een kerk geplant heeft in ons land en wij daar 10 kapelletjes naast geplant hebben.
Ik geloof niet dat je mijn posting goed begrepen hebt. Mijn vraag is waarom die eenheidskerk die er hoort te zijn perse NH moet zijn ipv vrijgemaakt of oud gereformeerd of weet ik hoe die andere 10 kapelletjes heten.

Als je stelt dat: "Omdat .... wij daar 10 kapelletjes naast geplant hebben", ga je er dan vanuit dat afscheiding, doleantie, vrijmaking etc. allemaal mensenwerk, en dus zondig, geweest is?

Gallio
bjdendekker

Waarom die kerk NH moet zijn: omdat dat de kerk van de Reformatie is, door God in ons land geplant.

Ik houd van de NHK, maar op dit moment is het voor mij onmogelijk om daar te functioneren en Christus te volgen. Daarom ben ik lid van de GG. Anderen kunnen dat wel, dat ligt voor hun eigen geweten, daar blijf ik liever af.

Ik beschouw Afscheiding e.d. niet als zondig, maar wel als een noodoplosing. k de repeterende breuk als zondig.

Het is niet eenvoudig om Gods wil te duiden in de genoemde bewegingen. Onlangs hoorde ik iemand spreken in de vrijgemaakte hoek die stelde dat je Gods hand ziet in de volgende punten in de geschiedenis:

-De reformatie
-De afscheiding
-de doleantie
-de vereniging van 1892
-de vrijmaking
-het overblijfsel in de kerk na de scheuring van 1967.

Hij veroordeelde de CGK (daar ging die lezing over) omdat zij menselijk bezig waren geweest door in 1892 niet mee te gaan met de vereniging.

Dat vind ik bizar. Ik ben ervan overtuigd dat de Heere overal Zijn kinderen heeft, dat er meegegaan zijn met de Afscheiding en dat er gebleven zijn. Dat er meegegaan zijn met de Vrijmaking en dat er gebleven zijn. Dat er in '53 uitgetreden zijn en dat er gebleven zijn. Ik geloof nu ook dat er kinderen van God zijn die naar eer en geweten meegaan met de PKN, al kan ik zelf hun redenering niet volgen.

Maar ik ervaar zo weinig van de pijn van de verdeeldheid. Ik hoor zo weinig mensen bidden dat de Kerk weer één wordt. Heel soms, en dan bidden ze er gauw achteraan : Breng bij elkaar wat ècht bij elkaar hoort. Maar gebeurt er wel eens wat? Ik las pas in het RD dat in Axel de GG, de GKN, de NHK en de GKV samen Hervormingsdiensten hielden. Dat lijkt me heerlijk. In onze (Ger.) gemeente deden we dat altijd samen met de NHK-GB. Maar sinds dit jaar met de GG's uit de omliggende plaatsen. En ik hoor altijd naar dat die NHK niet deugt, maar weinig bidden of die kerk terug mag keren naar haar gereformeerde wortels.

Stel dat zij dat doet, terugkeren naar Schrift en belijdenis, wat heeft de GG, de GKV, de OGG dan nog voor bestaansrecht? Die vraag wordt nauwelijks gesteld in de Ger Gez. Op dat moment, als we als kerken naast elkaar blijven bestaan vanwege liturgische vershcillen en leeraccenten, dan zijn de afgescheiden kerken mensenwerk.

[Aangepast op 5/2/04 door bjdendekker]
gallio

Bericht door gallio »

En ik hoor altijd naar dat die NHK niet deugt, maar weinig bidden of die kerk terug mag keren naar haar gereformeerde wortels.

Stel dat zij dat doet, terugkeren naar Schrift en belijdenis, wat heeft de GG, de GKV, de OGG dan nog voor bestaansrecht? Die vraag wordt nauwelijks gesteld in de Ger Gez. Op dat moment, als we als kerken naast elkaar blijven bestaan vanwege liturgische vershcillen en leeraccenten, dan zijn de afgescheiden kerken mensenwerk.

Zeg je nu niet met de woorden " Stel dat zij dat doet" dat het niet zo voor de hand ligt om zo'n interne reformatie te verwachten? En als dat zo is, waarom nu al sommigen veroordelen dat ze niet terug willen gaan. De een is gewoon wat voorzichtiger dan de ander, en zal dus iets langere tijd nodig hebben om aan de nieuwe situatie te wennen, als het zo ver zou komen.
gallio

Bericht door gallio »

Waarom die kerk NH moet zijn: omdat dat de kerk van de Reformatie is, door God in ons land geplant.
Geloof je niet dat er voor de reformatie een kerk door God in NL geplant was? Waarom dus niet terug naar de eerste Christen kerk?
bjdendekker

Zeg je nu niet met de woorden " Stel dat zij dat doet" dat het niet zo voor de hand ligt om zo'n interne reformatie te verwachten? En als dat zo is, waarom nu al sommigen veroordelen dat ze niet terug willen gaan. De een is gewoon wat voorzichtiger dan de ander, en zal dus iets langere tijd nodig hebben om aan de nieuwe situatie te wennen, als het zo ver zou komen.
Ik heb niet met de woorden "stel dat.." een twijfel willen uitdrukken. Ik heb hoop dat er na 1 mei een gezuiverde Hervormde Kerk overblijft. (Wat niet wil zeggen dat het slechts kaf is dat meegaat met de PKN).

Ik heb ook niemand willen veroordelen, aan degenen die meer tijd nodig hebben om te wennen aan het idee zou ik willen zeggen: Begin nu alvast aan het idee te wennen dat de situatie zich voor kan gaan doen!
limosa

Bericht door limosa »

Ik beschouw Afscheiding e.d. niet als zondig, maar wel als een noodoplosing. k de repeterende breuk als zondig.
Eens bjdendekker. En ik zou aan de repeterende breuk willen toevoegen: het afgescheiden blijven terwijl de noodzaak daarvoor er niet meer is
Onlangs hoorde ik iemand spreken in de vrijgemaakte hoek die stelde dat je Gods hand ziet in de volgende punten in de geschiedenis: . . . knip . . .
Ja dat herken ik, ik hoorde eens iemand uit die hoek uitleggen hoe ze tegen de kerkgeschiedenis aankijken. "Je tekent een rechte lijn van boven naar beneden. Boven staan de eerste christengemeenten, onder de vrijgemaakte kerk. Vervolgens teken je allerlei grillige zijtakken die al die andere kerken verbeelden, van de RK tot de Nederlands Gereformeerden, allemaal zijtakken op die rechte lijn." Hij kon er gelukkig zelf ook om lachen.
Maar ik ervaar zo weinig van de pijn van de verdeeldheid. Ik hoor zo weinig mensen bidden dat de Kerk weer één wordt. Heel soms, en dan bidden ze er gauw achteraan : Breng bij elkaar wat ècht bij elkaar hoort. Maar gebeurt er wel eens wat? Ik las pas in het RD dat in Axel de GG, de GKN, de NHK en de GKV samen Hervormingsdiensten hielden. Dat lijkt me heerlijk. In onze (Ger.) gemeente deden we dat altijd samen met de NHK-GB. Maar sinds dit jaar met de GG's uit de omliggende plaatsen. En ik hoor altijd naar dat die NHK niet deugt, maar weinig bidden of die kerk terug mag keren naar haar gereformeerde wortels.

Helemaal mee eens, beejee.
bjdendekker

Oorspronkelijk gepost door gallioGeloof je niet dat er voor de reformatie een kerk door God in NL geplant was? Waarom dus niet terug naar de eerste Christen kerk?
Met de Reformatie is de kerk in NL overgegaan in de Hervormde Kerk. Immers, Nederland werd pas 150 jaar geleden weer een RK-kerkprovincie. De NHK is dus wettig en historisch een voortzetting van de ongedeelde Katholieke kerk in Nederland.

Helaas is de RKK zo ver van de Schrift afgeweken dat zij haast geen christelijke kerk meer te noemen is. Dat neemt niet weg dat ik ervan overtuigd ben dat er ook in die kerk nog kinderen van God zijn. Zie mijn postings over Antoine Bodar.

Aangezien de RKK niet alleen van de Schrift is afgeweken, maar zelfs vervloekinen heeft uitgesproken over hen die aan het Woord willen vasthouden, en bovendien van zichzelf stelt dat ze onveranderlijk is, zie ik een oecumene met die kerk niet als een reële optie.

Tenzij de Heilige Geest... Ik zal ervoor bidden.
Plaats reactie