Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

gewoonjacolien

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door gewoonjacolien »

Sorry hoor, maar, vergeef me de uitdrukking, dit vind ik echt emotioneel gebazel tegen beter weten in. Als enige prediking voorspelbaar is en meestal bestaat uit een vloedgolf van woorden, dan is het wel de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten c.s. Alles ligt al vast wat zo'n dominee zeggen mag en kan, vaak binnen de kaders van menselijke geschriften en uitspraken van synodes en wat "Gods volk" vindt en ervaart. Om dan dit alles aan de (hulp van de) Heere toe te schrijven, gaat mij toch echt veel te ver. Een goede, bijbelse en tegelijk eigentijdse preek maken is ook gewoon een ambacht hoor. En werd daar maar eens wat meer werk van gemaakt. Dan zou je nog wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan!
Hoe is de Bijbel dan onstaan, die is geschreven door de Heilige Geest, dan kun je dat ook wel gebazel noemen of niet dan, nou ik weet eigenlijk wel zeker dat een dominee afhankelijk is van de hulp van God anders is de preek leeg.
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gewoonjacolien schreef:Ligt de schuld dan bij de dominees zoals je schreef: En een magere prediking kweekt magere christenen (als het nog christenen zijn).

Ligt de schuld niet bij ons allemaal? Niemand uitgesloten? We wilden zelf niets meer van God weten, misschien ten diepste, heel diep van binnnen in ons hart nog niet al zitten we zo braaf hier op het forum te typen. (en dan moet ik ook naar mezelf wijzen, helaas)
Met dit soort uitspraken kun je alle kritiek dempen. Maar daar komen we niet echt veel verder mee.
gewoonjacolien

Afgewezen schreef:
gewoonjacolien schreef:Het totaal ontbreken van een vermogen tot zelfreflectie (wij doen het goed, wat zeuren ze nu); Helaas waar, maar overal waar mensen zijn worden fouten gemaakt, waar je ook komt en je mag ook niet generaliseren want er zijn evengoed ook mensen die wel een vermogen hebben tot zelfreflectie.
Het gaat mij met name om hen die de GG 'vertegenwoordigen'. Daar vind je dat vermogen helaas weinig, ook niet het vermogen om eerlijk met 'tegenstanders' het gesprek aan te gaan.
Ik moet eerlijk zijn, ik heb zelf belijdenis willen doen in de GG, maar ik werd heel opstandig om al dat 'gedoe' in de GG. Maar ik weet nu dat ik geen haar beter ben. (Jij wel dan?) Je mag zo niet doen hoor, je mag ook niet aan Gods knechten komen, dat is iets heel ergs. Je moet voor jezelf gaan. Laat die mensen die zo doen dan met rust. Ga dan met diegene om die wel gewoon doen. Je moet je niet zo druk maken. Wat heb je aan al dat gedoel als je straks op je sterfbed ligt? Denk daar eens goed overna. Als je nu moet sterven, wat heb je dan nog aan die kritiek? Luister gewoon naar een preek en kijk wat je er mee kunt. Ieder mens heeft helaas gebreken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gewoonjacolien schreef:k moet eerlijk zijn, ik heb zelf belijdenis willen doen in de GG, maar ik werd heel opstandig om al dat 'gedoe' in de GG. Maar ik weet nu dat ik geen haar beter ben. (Jij wel dan?) Je mag zo niet doen hoor, je mag ook niet aan Gods knechten komen, dat is iets heel ergs.
Het gaat er toch niet om wie er beter is dan wie? Ik constateer een aantal dingen, die mijns inziens niet juist zijn. Ook Gods knechten kunnen foute dingen doen. Dát is iets ergs.
gewoonjacolien

Christus preken is iets anders dan Christus' Naam noemen in de prediking. Natuurlijk zal er geen GG-predikant zijn die dat niet doet.
De uitdrukking "Christus onze Verlosser", ben ik trouwens nog niet veel tegengekomen...
Ownee? (dat komt denk ik omdat de ene dominee meer licht krijgt van boven dan de andere dominee)

Ik weet niet uit mijn hoofd hoe die dominee van de GG heet maar ga eens in Opheusden luisteren zou ik zeggen.
gewoonjacolien

Maar dáár heb ik het toch niet over? Als Christus aan de gehele gemeente wordt gepredikt, zou dit dus inhouden dat de gemeente bedrogen wordt? Dat is wel heel apart.
Als Christus voor iedereen gestorven was en ze dat zondag zouden preken in de kerk dat ik behouden was, dat zou wat zijn he
gewoonjacolien

Het gaat er toch niet om wie er beter is dan wie? Ik constateer een aantal dingen, die mijns inziens niet juist zijn. Ook Gods knechten kunnen foute dingen doen. Dát is iets ergs.
Zij kunnen toch niet zonder zonden zijn? Wie zonder zonden is werpe de eerste steen..
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gewoonjacolien schreef:
Maar dáár heb ik het toch niet over? Als Christus aan de gehele gemeente wordt gepredikt, zou dit dus inhouden dat de gemeente bedrogen wordt? Dat is wel heel apart.
Als Christus voor iedereen gestorven was en ze dat zondag zouden preken in de kerk dat ik behouden was, dat zou wat zijn he
?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jacolien, in feite kan ik al jouw reacties als volgt samenvatten:
"Kritiek is zondig, kritiek is slecht. Foei Afgewezen, ga je zitten schamen!"
Ik sta daar toch een beetje anders in als je het niet erg vindt.
gewoonjacolien

Afgewezen schreef:
gewoonjacolien schreef:
?
Er zijn toch twee soort mensen in de kerk, onbekeerden en bekeerden, ik vergis me niet geloof ik
gewoonjacolien

Jacolien, in feite kan ik al jouw reacties als volgt samenvatten:
"Kritiek is zondig, kritiek is slecht. Foei Afgewezen, ga je zitten schamen!"
Ik sta daar toch een beetje anders in als je het niet erg vindt.
Kheb me er ook zo druk om gemaakt, maar wat heb je eraan je kunt heel de GG nu eenmaal niet veranderen naar mijn mening als je goed naar de preek luisterd is die goed. 99% is goed. Mensen maken nu eenmaal fouten. En als je kritiek wilt leveren, kritiek kun je in elk kerkverband vinden en in elke gemeente, helaas. Maar je komt niet zo ver met kritiek en je kunt mensen niet veranderen. Dus daarom probeer ik je eigenlijk duidelijk te maken om je er zeg maar bij neer te leggen want je bereikt er niet veel mee en het is inderdaad niet goed. En ik zeg niet foei want zoals ik al zei, ik ben zelf ook zeg maar 'pissig' geweest om de liefdeloosheid enzo.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Afgewezen schreef:
De bevinding díe gepromoot wordt, is vaak nog halfslachtig ook (wat moet ik met een uitdrukking als "iets smaken van Zijn vergevende liefde"?); Halfslachtig, waarom dan? Ik wilde dat ik er iets van smaken kon, jij/jullie niet? Dus wat moet je dan met die uitdrukking? Tsja..
Het is versluierend taalgebruik. Je zonden zijn vergeven of ze zijn niet vergeven.
Deze laatste zin vind ik moeilijk. Het kan ook zijn dat je de Heere Jezus "gezien" heb als Degene Die verlossen kan van de schuld en ook van jouw zonden. En op dat moment voelt dat alsof de zonden vergeven zijn. Later komt die schuld weer terug en kom je erachter dat je de Heere Jezus weer nodig hebt en dat Hij ook werkelijk de schuld wegneemt: "Ik delg uw overtredingen uit".
Ik vind het lastig te verwoorden. Natuurlijk is het zo dat je zonden vergeven zijn of niet vergeven. Maar alles gebeurt niet op één dag. Je kunt Christus ook zien door de traliën van Zijn Woord (om het maar in de taal van het Hooglied te zeggen).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mijn ontwikkelingsgang is een andere dan de jouwe, Jacolien.
Even goede vrienden. ;)
gewoonjacolien

Mijns inziens zijn daar gemeente heel druk met het vasthouden aan het "oude"
Wordt er veel tijd gestoken in waarschuwen tegen alles wat afwijkt van hun lijn, daarnaast wordt er
vooral gepreekt vanuit de visie dat we nog geestelijk dood zijn.
Uit ervaring spreek ik verder dat de preek ook vooral bestond uit een vast raamwerk waar iedere tekst in werd geweven
.

Aan de andere kant zie je weer dat er bij Hervormden vooral gepreekt wordt vanuit de bekeerde mens , en word in die visie weer snel het verbondautomatisme overgenomen.

Vaak zijn kerken onderling ook weer reacties op elkaar.

daarom wordt ik altijd zo blij van een kerkdienst in b.v. Vianden.
Daar zijn alle kerken verenigd in één kerk.
En juist door verschillende belevingen daarin kunnen we elkaar in gesprekken ook nog eens opscherpen.

de volmaakte kerk is tenslotte niet hier beneden
Er word aan de Bijbel, Gods Woord vastgehouden dus het gaat niet om een bepaalde lijn die ze in de GG willen vasthouden maar om Gods Woord.
daarom wordt ik altijd zo blij van een kerkdienst in b.v. Vianden.
Daar zijn alle kerken verenigd in één kerk.
En juist door verschillende belevingen daarin kunnen we elkaar in gesprekken ook nog eens opscherpen.

de volmaakte kerk is tenslotte niet hier beneden
Dat is mooi zeg dat die kerken samen gaan!
Laatst gewijzigd door gewoonjacolien op 08 sep 2008, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
gewoonjacolien

Mijn ontwikkelingsgang is een andere dan de jouwe, Jacolien.
Even goede vrienden.
Natuurlijk even goede vrienden, een forum is toch om je mening te geven met respect, nu ik geef ook graag mijn mening en gelukkig zijn we nog even goede vrienden. Ik houd wel van een discussie en ik zeg graag wat ik denk maar gelukkig vind je dat niet erg.
Plaats reactie