Acte van afscheiding en wederkeer

bjdendekker

Acte van afscheiding en wederkeer

Bericht door bjdendekker »

De kerkgeschiedenis leert, dat in de Acte van Afscheiding en wederkeer van 1834 staat dat de afgescheidenen zullen terugkeren als de Hervormde Kerk is teruggekeerd naar haar wortels.

Als afgescheidene ben ik hierover aan het nadenken.

Probleem is: ik kan nergens op het web een afschrift van die Acte vinden en i.v.m. mijn handicap kan ik geen boeken lezen.

vraag 1: Kan iemand mij helpen aan een digitale versie?

vraag 2: ZIjn er meer afgeschidenen op dit forum bij wie de wens tot terugkeer leeft?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
Probleem is: ik kan nergens op het web een afschrift van die Acte vinden en i.v.m. mijn handicap kan ik geen boeken lezen.

vraag 1: Kan iemand mij helpen aan een digitale versie?
Acte van Afscheiding of Wederkeering
13/14 oktober 1834 te Ulrum

Wij ondergetekenden Opzienderen en litmaten der Gereformeerde Gemeente van Jezus Christus te Ulrum; sedert geruimen tijd opgemerkt hebbende, het bederf in de Nederlansche Hervormde Kerk, zoo wel in verminking of verlochening van de leer onzer vaderen gegrond op Gods woord, als in de verbastering van de bediening der Heilige Sacramenten naar de verordineering van Christus in zijn woord; en in het bijna volstrekte verzuim der kerkelijke tucht; welke stukken allen naar onze Gereformeerde belijdenis Art: 29 kenmerken zijn der ware kerk; door Gods genade eenen Herder en Leeraar ontvangen hebbende die ons naar den woorde Gods de zuivere leer onzer vaderen voorstelde, dezelve zoo wel in het bijzonder als in het algemeen toepaste; werd de gemeente daardoor meer en meer opgewekt om zich in belijdenis en wandel te richten naar den regelmaat des Geloofs en van Gods Heilig woord Galaten 6:16. Philp: 3:16. en ook afstand te doen van het dienen van God naar menschelijke geboden omdat Gods woord ons zegt dat dit te vergeefs is Matth: 15:9 En tevens te doen waken voor de ontheiliging van tekenen en zegelen van Gods eeuwig genadeverbond: hierdoor leefde de gemeente in rust en vrede, doch die rust en vrede werd gestoord, door de hoogst onrechtmatig(e) en ongoddelijke schorsing van onzen algemeen geliefden en geachten Herder en Leeraar; ten gevolge van zijn openbaar getuigenis tegen de valsche leer en verontreinigde openbare Godsdienstoefeningen; Stil en kalm heeft de gemeente zich met hunnen Herder en Leeraar tot hiertoe gedragen, onderscheidene allerbillijkste voorste(ll)en werden gedaan (en) door onze(n) Herder en Leeraar en door de overige Opzienderen der gemeente, meermalen werd onderzoek en oordeel op grond en naar Gods woord gevraagd doch alles te vergeefs; classicale Provintiale en Sinodale Kerkbesturen hebben dit allerbillijkste verzoek geweigerd, en integendeel gevorderd, berouw en leetwezen zonder aanwijzing van misdrijf uit Gods Heilig woord, en onbepaald onderwerping aan Sinodale regelmenten en voorschriften, zonder aanwijzing dat die op Gods woord in alles gegrond zijn, daardoor heeft nu dit Nederlandsche Kerkbestuur zich gelijk gesteld aan de door onze vaderen verworpene paapsche Kerk; dewijl niet alleen het vroeger opgenoemde verderf word oopgemerkt, maar daarinboven Gods woord wordt verworpen of krachteloos gemaakt door kerkelijke wetten en besluiten Mathh: 15:4, 23:4. Markus 7:7,8. en zij vervolgd die godzalijklijk willen leven in Christus Jesus naar zijne eigenen voorschriften in zijn woord opgetekend Matth: 2:13. 5:11; 12. 10:23. 23:34. Lukas 11:49. 12:12 Joh: 5:16. 15:20. Handl. 7:52, 9:4. 22:4.7. 26:11,14,15. Rom: 12:14. 1ste Corinten 5:12. 2de Cor: 4:9. 12:10 Gal: 5:11 6:12. 2de Tess: 1:4. 2de Timotheus 3:11,12. en de contientie der menschen gebonden; eindelijk is op gezag van het Provintiaal Kerkbestuur de Prediking van het woord Gods door een openbaar erkend Kerkleeraar in ons midden de WelEW: Zeer Gel: Heer H.P. Scholte Gereformeerd leeraar te Dovren en Gindren in het land van Heusden en Altena Provintie Noordbraband verboden geworden, en de onderlinge bijeenkomsten de(r) geloovigen welke met open deuren werden gehouden, werden met geldboeten gestraft: uit dit alles tezamen genomen is het nu meer als duidelijk geworden, dat de Nederlandsche Hervormde Kerk niet de ware, maar de valsche Kerk is volgens Gods woord en Art. 29 van onze belijdenis, weshalve de ondergetekenden met dezen verklaren dat zij overeenkomstig het ampt aller gelovigen Art. 28 zich afscheiden van de gene die niet van de Kerk zijn, en dus geen gemeenschap te willen hebben, met de Nederlansche Hervormde Kerk, tot dat deze terug keert tot de waarachtige dienst des Heeren en verklaren tevens gemeenschap te willen uitoefenen met alle ware Gereformeerde ledematen, en zich te willen vereenigen met elke op Gods onfeilbaar woord gegronde vergadering, aan wat plaatze God dezelve ook vereenigd heeft, betuigende met dezen, dat wij ons in alles houden aan onze aloude Formuieren van eenigheid NL: de blijdenis des geloofs. de Heidelbergsche Chatechismus en Canones van de Sinode van Dortrecht gehouden in den jare 1618, 1619 onze openbare Godsdienstoefeningen te richten naar de aloude kerkelijke Liturgie en ten opzichte der Kerkdienst en bestuur ons voor het tegenwoordige te houden aan de Kerkenordening opgesteld door de voornoemde Dortrechtsche Sinode, eindelijk verklaren wij bij dezen dat wij onzen onrechtmatig geschorsten Predikant als onzen wettig geroepen en geordenden Herder en Leeraar blijven erkennen.
Ulrum 13 october 1834
J.J. Beukema, ouderling
K.J. Barkema, ouderling
K.A. van der Laan, diaken
D.P. Ritsema, diaken
Geert K. Bos, diaken

op 14 oct. “geteekend door 49 leden, 18 lidematen ‘die in den tijd der schorsing werden bevestigt, of door ds Heeren Gees den Heere Jezus ingelijfd en nur door den kerkeraad dezer gemeente aangenomen zijn’,
en 63 hoofden van huisgezinnen, ‘die geene ledematen zijn, maar echter wenschen zich te voegen met de hunnen bij de Gereformeerde gemeente’ Deze laatsten alleen gaven het aantal hunner kinderen op. Daardoor telde de gemeente bij haare stichting minstens 247 zielen.â€
cannabis

Bericht door cannabis »

Nee. En zo'n boek heb ik niet nodig want de hervormde kerk zal toch nooit naar haar wortels terrug keren. En waarom zou je het willen? Waarom niet gelijk naar de RK?
limosa

Bericht door limosa »

vraag 2: ZIjn er meer afgeschidenen op dit forum bij wie de wens tot terugkeer leeft?
Die zijn er zeker! Het is wat mij betreft niet alleen een wens maar ook het gevoel dat het onze plicht is terug te keren als het kan. Om zo dan weer in de moederkerk een eenheid te vormen rond Schrift en belijdenis.
cannabis

Bericht door cannabis »

PLICHT!!!!??? Ja, om tot God terug te keren. In mijn Bijbel staat niets over de hervormde kerk en de plicht om daarna terug te keren. Mischien in de apokriefe boeken?
memento

Bericht door memento »

Om zo dan weer in de moederkerk een eenheid te vormen rond Schrift en belijdenis.
Waarom blijft iedereen de HVK de moederkerk noemen? Er is maar één moederkerk, en dat is de oud-katholieke kerk.

De wens tot terugkeer heb ik wel, maar reeel gezien gaat dat er toch niet aan zitten komen...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekkervraag 2: ZIjn er meer afgeschidenen op dit forum bij wie de wens tot terugkeer leeft?
Zeker! Zie de topics rond de besluitvorming tot de PKN!! Met Limosa voel ik ook de plicht! Eigenlijk ook de persoonlijke plicht, stel dat dadelijk een Hervormde kerk voortgezet wordt op de grondslagen van de Gereformeerde Bond.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dit topic heeft een hoog 'kort door de bocht' gehalte. Er is geen uitzicht op dat de katholieke Kerk nog eens een Bijbelse grondslag krijgt dus mag zij er wel aan spraak op maken de moeder aller kerken te zijn, maar niet de moederkerk, aangezien ze de Vader loochenen.

Voorts, is het nogal logisch dat een buitenlander weinig op heeft met de 'Dutch Reformed Church' aangezien in het protestantse stelsel de kerken samenvallen met de nationaliteitsgrenzen. Geen enkele probleem om daar naartoe terug te keren als die Kerk bijbelse grondslagen had.

Een jaar of twee geleden heb ik mijzelf bezonnen of ik mijzelf niet bij de NHK moest aansluiten, vanwege de plicht van wederkeer, maar heb dat niet gedaan. Omdat die kerk nu eenmaal een slechte grondslag heeft. En ook, als de voortgezette NHK 1951 handhaaft heb ik geen behoefte terug te keren. Maar de wens leeft welzeker!
lokje

Bericht door lokje »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door bjdendekkervraag 2: ZIjn er meer afgeschidenen op dit forum bij wie de wens tot terugkeer leeft?
Zeker! Zie de topics rond de besluitvorming tot de PKN!! Met Limosa voel ik ook de plicht! Eigenlijk ook de persoonlijke plicht, stel dat dadelijk een Hervormde kerk voortgezet wordt op de grondslagen van de Gereformeerde Bond.....
Met de kerkorde van '51 die vrouwelijke ouderlingen en het zingen van gezangen toestaat zeker?
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Even een paar opmerkingen ter verduidelijking:

-een kerkorde is niet de grondslag van een kerk. Dat is Schrift en belijdenis. Als de Hervormde Kerk Schrift en belijdenis weer omarmt, zal het om het even zijn welke kerkorde ze heeft. Van 1618, van 1951 of van 2008...

-Dit topic gaat over afgescheidenen t.o.v. de NHK. Ongetijwfeld zullen er mensen rondlopen die terug willen naar de RKK, het jodendom, weet ik veel waar nog meer naartoe. Maar laten we nu even in het verband discussiëren.

-Het is zeer waarschijnlijk dat er na 1 mei een groep gemeenten de Nederlandse Hervormde Kerk voortzet. Dan ontstaat dus de situatie dat er een Ned. Herv. Kerk is die Schrift en blijdenis opnieuw omarmt. Over die situatie praat ik hier.

Ik merk dat er mensen zijn die hetzelfde denken als ik. Helaas leeft het niet breed in de afgescheiden kerken...
memento

Bericht door memento »

Mja, een aantal dingen die ik veranderd zou willen zien alvorens ik erover denk om 'terug' te willen:
1) Kerkregering vanuit de gemeente ipv bovenaf (dus á lá de gemeenten van de afscheiding)
2) Curatorium voor theologiestudenten die predikant willen worden, die niet alleen de levenswandel, maar ook de leer van de aanstaande predikant 'controleerd'
3) Herstel van de handhaving van de kerkelijke tucht
4) Controle op leer van de staande predikanten mbt de geloofsbelijdenis (dus: geen ruimte voor discussies over de mate van inspiratie van de Schrift, etc)

[Aangepast op 4/2/04 door memento]
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

2) Curatorium voor theologiestudenten die predikant willen worden, die niet alleen de levenswandel, maar ook de leer van de aanstaande predikant 'controleerd'
Hieraan zou toegevoegd moeten worden dat ook de hoogleraren en docenten getoetst moeten worden, door het curatorium en de synode. Wat denk ik ook het geval is, maar wat niet in de openbaarheid speelt.
limosa

Bericht door limosa »

Dat er heel veel praktische problemen zijn op te lossen is wel duidelijk. Maar eerst zal de wil om terug te keren er moeten zijn, of voor sommigen het besef dat het een plicht is. Tot die tijd is het onmogelijk om oplossingsgericht over de praktische problemen te spreken.
gallio

Bericht door gallio »

We zullen het wel eens zijn dat we een horen te zijn, maar wat maakt het eigenlijk uit onder welk etiket? Ik kan wel zien dat ds. De Cock nostalgisch was naar de oude Gereformeerde kerk, maar wat mij betreft had hij met hetzelfde recht kunnen zeggen dat de NH kerk afgeweken was en zelf dus maar terug moest keren naar zijn nieuwe kerkgenootschap (hoe dat ook heette). Wij leven zo'n 200 jaar later, moeten wij ons laten leiden door zijn sentiments, of kunnen wij dat als tijdgebonden beschouwen?

Hoe komt het trouwens dat er veel meer zijn die zo nostalgisch doen over de oude NH kerk dan die zo denken over de eerste Christen kerk. Is dat omdat de NH kerk een kerk was in een tijd van uitwendige voorspoed, geen Nero, geen brandstapels etc. Of omdat die kerk een echt Hollands tintje had of zo? Dan zijn we gewoon nationalistisch bezig, volgens mij.

Sorry mensen, ik vraag maar wat, weet hier lang niet genoeg over om over te discussieren, wil gewoon een beetje weten waarom dit relevant is.

G.
Plaats reactie