EHT schreef:Jongere schreef:
De doop is dus één van deze drie dingen:
- een teken van de afwassing van de zonden,
- de bevestiging dat de zonden zijn afgewassen of
- de afwassing van de zonden zelf.
En heeft dus niets te maken met een teken van een verbond met Abraham, je zegt het zelf al.
Daar was ik nog helemaal niet. Ik doe het in stapjes vandaag.
Bovendien was het bovenstaande helemaal geen conclusie, maar meer een soort stellingname.
Tenslotte vind ik je reactie heel gehaast overkomen, in de trant van "die kop ik even in". Dat vind ik wat anders dan
"Wat ik probeer is het zelfde als wat een andere lezeres geloof ik ook zei: Ik wil een ieder prikkelen tot nadenken en onderbouwde antwoorden."
wat je eerder zei. Ik discussieer graag als iedereen open staat voor alle kanten. Ik sta namelijk ook open voor alle argumenten. Niet allerlei kreten over de kerk die er helemaal naast zit, schuldbelijdenis moet doen, e.d. De kinderdoop staat al eeuwen ter discussie dus het is niet helemaal terecht om jouw inzichten nu als totaal nieuw te zien.
Ik hoor trouwens graag even de context van de uitspraak van Calvijn. Deze zin kan natuurlijk even goed gewoon in een onderbouwing van de kinderdoop staan.
Bovendien hoor ik ook van jou nog graag de
functie van de doop als geloofsdoop. Als daar dan zoveel over in de Bijbel staat, zal het geen leeg ritueel zijn wat er bij hoort maar een betekenis hebben. Afgewezen vraagt of dat belangrijk is, ik denk dat het zeker belangrijk is. Omdat God geen lege rituelen geeft - dat heeft Hij nooit gedaan
Het is duidelijk dat de doop bij het
geloof gaat horen. En dat is een belangrijke link, niet in die zin belangrijk dat je moet geloven voordat je gedoopt mag worden - maar in deze zin belangrijk dat de besnijdenis ook heel nadrukkelijk in verband met het geloof wordt genoemd, namelijk in het al eerder aangehaalde Romeinen 4.
Vergeet niet dat de besnijdenis als 'volwassenbesnijdenis' is begonnen bij Abraham. Abraham geloofde éérst, en daarna volgde pas de besnijdenis! Dat is waar Rom. 4 nu juist zo sterk de nadruk op legt. Net zoals de doop ook als volwassendoop is begonnen in een tijd dat heidenen tot geloof gingen komen - iets wat daarvoor in het oude Testament (betekent letterlijk verbond) zo niet voorkwam.