dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Mister
Administrator

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Mister »

@ Gijs: het zal een schare zijn die niemand tellen kan, dat is iets anders als weinigen...
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
aritha schreef:
Heel diep maar niet ' te diep' . :)
Nee, gelukkig niet. Maar als je zegt dat de doop je zo weinig doet, dan zeg je toch heel wat. Ten diepste kan het je dan eigenlijk niet schelen dat God je Vader wil zijn. En dat vind ik huiveringwekkend.
Inderdaad huiveringwekkend, maar een natuurlijk mens zegt het niets, omdat hij God niet kent. Het is overigens alleen maar een groot wonder als je God mag kennen. Dat is niet voor velen weggelegd. Alhoewel ik dat betwijfel als ik dit forum lees... Dan vraag ik mij af, dat kan allemaal haast niet echt zijn.
Volgens mij snap je iets niet helemaal. Hoeveel mensen komen er op dit forum? Je moet niet zeggen: Het is niet voor velen weggelegd, dus hooguit een kwart van de forumleden wordt gered. Het is niet voor velen weggelegd dus 10% van de kerkleden aan het avondmaal is een goede hoeveelheid. We leven in een land met 15 miljoen mensen en als je kijkt hoeveel van hen God echt kennen en dienen en aanbidden is het inderdaad niet voor velen weggelegd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Lassie schreef:waarom zou dat allemaal niet echt zijn?
Ik heb daar eigenlijk niet over te oordelen, maar zoveel dat maakt eigenlijk toch wel een beetje, omdat er in de Bijbel ook gesproken word over mensen die menen dat ze bekeerd zijn. Dan zegt Christus tegen hen dat Hij ze niet kent. Als er staat dat de satan als een engel des lichts komt, dan zullen velen dat geloven dat om Christus gaat. Daar zullen vast ook refo's onder zijn die zich daardoor laten verleiden. Zo is het hart van de mens. We onszelf maar eens onderzoeken, want we kunnen ons toch maar 1 keer bedriegen voor de eeuwigheid?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
Ik heb daar eigenlijk niet over te oordelen (...)
Doe dat dan ook niet.
aritha

Bericht door aritha »

Gijs83 schreef:
Ik heb daar eigenlijk niet over te oordelen, maar zoveel dat maakt eigenlijk toch wel een beetje, omdat er in de Bijbel ook gesproken word over mensen die menen dat ze bekeerd zijn. Dan zegt Christus tegen hen dat Hij ze niet kent. Als er staat dat de satan als een engel des lichts komt, dan zullen velen dat geloven dat om Christus gaat. Daar zullen vast ook refo's onder zijn die zich daardoor laten verleiden. Zo is het hart van de mens. We onszelf maar eens onderzoeken, want we kunnen ons toch maar 1 keer bedriegen voor de eeuwigheid?
Je zegt het heel goed. Jij hebt daar niet over te oordelen.
Geef mensen niet het (v)oordeel van de twijfel maar het (v)oordeel van de liefde.

Gijs, er staat idd in de Bijbel dat slechts weinig mensen zullen zalig worden. Daarom moet jij des te harder werken om daar ook deel van te mogen uitmaken.
Het is heel goed mogelijk om zalig te worden, de zaligheid is verkrijgbaar. De poort is wel open! Hij is gesloten voor duivelen, maar hij is juist open voor jou.

Laat niet de waarschijnlijkhied, maar de mogelijkheid van zaligheid je aanzetten om het te proberen.
Als er Brood te krijgen is, waarom zou je dan nog langer van de honger omkomen in je zonden?

(citaat vanThomas Watson)
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Dat jezelf onderzoeken is inderdaad belangrijk en goed. Als Jezus zegt dat Hij mensen niet kent en dat mensen menen bekeerd te zijn maar dat niet zijn, staat er ook bij waarom ze dat niet zijn... dus onderzoek hoe jij bent, zoals die mensen die wel op het feest mochten komen of hen die dat niet mochten en tegen wie Jezus zegt: Ik heb je nooit gekend?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Misschien is het goed om zulke uitspraken in z´n verband te nemen...
En niet een eind raak gaan kletsen....

Weinigen die zalig worden.....
Lukas 13 vanaf vers 22:

22 En Hij reisde van de ene stad en vlek tot de andere, lerende, en richtende Zijn reis naar Jeruzalem.
23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!
28 Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.
29 En daar zullen er komen van Oosten en Westen, en van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods.
30 En ziet, er zijn laatsten, die de eersten zullen zijn; en er zijn eersten, die de laatsten zullen zijn.

My one and only goal;
His image in my soul.
EHT

Bericht door EHT »

JaCa schreef:Ik heb een tijdje geleden me erg verdiept in de kinderdoop versus geloofsdoop.....
Ik ben er mee gestopt...ik kwam er gewoonweg niet UIT.
In de Bijbel kom je eigenlijk vrijwel geen grond voor kinderdoop tegen....dat vind ik zooo mega lastig :banghead
Of hebben juillie wel duidelijke teksten die wijzen op kinderdoop (geeeeen besnijdenis!)
Ik ben het volledig met je eens.

Ik heb het hele doop formulier na gelezen compleet met de Bijbeltekst verwijzingen en ik kom nergens teksten tegen die onderbouwen wat er geschreven wordt in het formulier.

Wat ik wel lees is dat er in de bijbel staat dat je je moet geloven je bekeren en dat je je moet LATEN dopen.

Hier staat toch duidelijk dat dit een daad is die je laat doen. Dus dat betekend dat het een keus is......en dat wordt voor een baby van een paar weken toch erg lastig.

En als dopen in de plaats voor de besnijdenis gekomen is waarom heeft Jezus zich dan laten dopen?

En heeft Paulus niet geschreven dat de kinderen geheiligd zijn in de ouders?

Verder heb ik er wat meer studie van gemaakt in de geschiedenis en het blijkt dat de kinderdoop pas 400 jaar na Christus is in gevoerd en wel door de toenmalige Rooms Katholieke kerk.......
En dit had men gedaan omdat het volk bang was dat als je niet gedoopt was dat je niet in de hemel kon komen en omdat er veel kindersterfte was heeft men dus maar besloten de kinderen zo spoedig mogelijk na de geboorte te dopen.

Kortom alas ik de bijbel lees wordt er duidelijk alleen gesproken over volwassen mensen die zich laten dopen en nergens maar dan ook nergens staat dat er kinderen gedoopt werden of gedoopt moeten worden.

Als ik me daar in vergis dan wil ik een ieder uit nodigen om de teksten te benoemen waar het anders staat.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik laat hier even de HC spreken:

Zondag 27
74. Vr. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn (a), en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden (b) en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt (c), zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden (d), gelijk in het Oude Verbond of Testament door de besnijdenis geschied is (e), voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is (f).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

EHT schreef:Als ik me daar in vergis dan wil ik een ieder uit nodigen om de teksten te benoemen waar het anders staat.
Lees even het hele topic. Dan lees je vanzelf het antwoord op je 'problemen'.
freek

Bericht door freek »

EHT schreef: Als ik me daar in vergis dan wil ik een ieder uit nodigen om de teksten te benoemen waar het anders staat.
Dan wil ik graag even een tekst waar staat dat kinderen van gelovige ouders, kinderen van de Gemeente, zich pas mogen laten dopen als ze volwassen zijn geworden.

Alvast bedankt!
Grace

Bericht door Grace »

freek schreef:
EHT schreef: Als ik me daar in vergis dan wil ik een ieder uit nodigen om de teksten te benoemen waar het anders staat.
Dan wil ik graag even een tekst waar staat dat kinderen van gelovige ouders, kinderen van de Gemeente, zich pas mogen laten dopen als ze volwassen zijn geworden.

Alvast bedankt!
Freek.Bedoel je kinderen of baby's? Overigens zeggen aanhangers van de geloofsdoop niet dat kinderen überhaupt niet gedoopt mogen worden en dat de doop alleen voor volwassenen bestemd is. Ze sprekendan ook niet van volwassendoop, maar van geloofsdoop. Ook kinderen die mogen getuigen van Gods genade, van liefde tot Christus in hun leven en waar sprake is van belijdenis van schuld mogen in aanmerking komen.

Echter bij alle categoriëen : alleen gestorven mensen worden begraven....
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Grace schreef:Ze sprekendan ook niet van volwassendoop, maar van geloofsdoop.
En die qualificatie is ook niet helemaal juist. Eigenlijk zouden ze het een belijdenisdoop moeten noemen.
Mariaa

Bericht door Mariaa »

EHT schreef:Als ik me daar in vergis dan wil ik een ieder uit nodigen om de teksten te benoemen waar het anders staat.
Rom. 4. Daar lees ik over twee 'soorten' gelovigen:

1. Mensen die geloven terwijl zij in de voorhuid zijn (v. 11);
2. Mensen die uit de besnijdenis zijn en daarnaar wandelen (v 12).

De eerste groep is m.i. de groep eerste christenen. In dat verband lees ik Gal. 3:29 (HSV)
En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.

Die eerste groep werd als volwassenen gedoopt (dwz in de leeftijd waarin ze tot geloof kwamen) en deelden in de beloften die aan Abraham gedaan werden.
Als ik de lijn doortrek van die eerste christen die als volwassene gedoopt wordt en Abraham die de besnijdenis als een zegel van gerechtigheid van het geloof kreeg, dan kom ik tot de conclusie dat het heel Bijbels is als de kinderen van de eerste christenen gedoopt worden.

En dan komen we tenslotte bij de tweede groep: gelovigen die niet alleen gedoopt zijn, maar er ook naar wandelen.
EHT

Bericht door EHT »

Jezus zelf gaf het voorbeeld aan zijn dicipelen in Mattheus 28:19, maakt alle volken tot mijn dicipelen en doopt hen.

Ook het woord dopen trouwens betekend onderdompeling.

En dat was een gebruik die men kende in Jezus tijd. En het klopt dat dit ook bij kinderen gebruikt werd maar dan wel van af de leeftijd van ongeveer 12 jaar oud. Op de leeftijd des onderscheids om er eens een mooie oude term door heen te gooien :)

Dus als we de bijbel als uitgangs punt nemen wordt er gesproken over dopen Baptizo staat er in de grond tekst.
en dat betekend onder dompelen.

Paulus heeft het daarom ook over begraven worden met christus.

Kortom duidelijkheid genoeg dat het nieuwe testament spreek over geloofsdoop.
Plaats reactie