verzuring

Plaats reactie
limosa

verzuring

Bericht door limosa »

'k Ben op mijn manier een beetje druk geweest de laatste tijd; weinig tijd voor OSW dus. Nu kijk ik hier weer eens en dan zie ik de discussies over PKN. Vanaf lange tijd vóór 12 december tot nu toe zijn de discussies steeds hetzelfde. De standpunten veranderen niet, nee, verharden zich eerder.

We zijn nu een week verder, na de 12de december. We weten wie meegaan, wie niet meegaan. We kennen de meningen. Dat er een scheuring begonnen is lijkt me helder. Jammer, maar ik denk onvermijdelijk. Reeds jaren is een proces gaande dat hierin wel moest uitmonden. Ik hoop dat de Hervormden elkaar weten vast te houden. Hoe het met de PKN zal gaan weet niemand nog, er kon nog wel eens wat tijd overheen gaan voordat PKN werkelijk één kerk is.

Hoe dan ook, een week na 12 december zou ik willen zeggen: laten we proberen weer wat inhoudelijk te gaan discussieren. Opdat niet tot in lengte van jaren de discussie "wel of niet meegaan" alles-overheersend wordt. Laten we in ieder geval op OSW elkaar weer weten te vinden in de inhoudelijke discussie. Da's enerzijds waar OSW voor bedoeld is en anderszijds is te zien dat al te lang over dat éne onderwerp discussieren de sfeer wat doet verzuren . . .
Lecram

Bericht door Lecram »

Het lijkt er soms op dat we allemaal een hekel aan elkaar hebben gekregen. Misschien moeten we een keer eens gezellig een bak koffie met elkaar gaan drinken om elkaar weer eens van de 'goede' kant mee te maken?

Ps.: Jelle, jij hebt toch een groot huis? ;)
Jelle

Bericht door Jelle »

Lecram en anderen altijd welkom om bij mij een kop kofie te komen drinken, desnoods als jullie willen en dikke jassen hebben kunnen we ook nog een bbq-tje doen.
Dit moet toch los kunnen staan van een mening die men over bepaalde zaken heeft.
Allen in elk geval welkom bij mij.

[Aangepast op 20/12/03 door Jelle]
limosa

Bericht door limosa »

Dat we een hekel aan elkaar zouden hebben gekregen is wel erg sterk geformuleerd. Dat lijkt me niet. Da's ook het probleem niet. Het viel me alleen maar op dat er weinig inhoudelijke discussies zijn en dat er wel erg veel over "wel of niet meegaan" geschreven wordt. Logisch want het is een belangrijk onderwerp. Maar je ziet ook dat er geen ontwikkeling meer in de discussie zit. Standpunten verharden zich en dat geeft hete hoofden en koude harten. Da's het moment dat het misschien beter van die discussie een beetje afstand te nemen, in ieder geval hem niet steeds over andere onderwerpen te laten overheersen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Dat we een hekel aan elkaar zouden hebben gekregen is wel erg sterk geformuleerd.
Ho, ho, ho, dat heb ik niet geschreven. Ik schreef dat het er soms op lijkt. Dat is wat anders dan concluderen dat het zo is.
Billy

Bericht door Billy »

'k Ben op mijn manier een beetje druk geweest de laatste tijd; weinig tijd voor OSW dus. Nu kijk ik hier weer eens en dan zie ik de discussies over PKN. Vanaf lange tijd vóór 12 december tot nu toe zijn de discussies steeds hetzelfde. De standpunten veranderen niet, nee, verharden zich eerder.

We zijn nu een week verder, na de 12de december. We weten wie meegaan, wie niet meegaan. We kennen de meningen. Dat er een scheuring begonnen is lijkt me helder. Jammer, maar ik denk onvermijdelijk. Reeds jaren is een proces gaande dat hierin wel moest uitmonden. Ik hoop dat de Hervormden elkaar weten vast te houden. Hoe het met de PKN zal gaan weet niemand nog, er kon nog wel eens wat tijd overheen gaan voordat PKN werkelijk één kerk is.

Hoe dan ook, een week na 12 december zou ik willen zeggen: laten we proberen weer wat inhoudelijk te gaan discussieren. Opdat niet tot in lengte van jaren de discussie "wel of niet meegaan" alles-overheersend wordt. Laten we in ieder geval op OSW elkaar weer weten te vinden in de inhoudelijke discussie. Da's enerzijds waar OSW voor bedoeld is en anderszijds is te zien dat al te lang over dat éne onderwerp discussieren de sfeer wat doet verzuren . . .

mee eens!

maar ben bang dattet niet zal veranderen limosa...

zolang we elkaar PERSOONLIJK maar niet kwetsen is het niet erg om te discusieeren. en niemand hoeft zich verplicht te voelen om mee te (blijven) dis cusieren.

Ik heb al 2 jaar hetzelfde gevoel met de GerGem/toeleidende weg/aanbod- discussie...

je komt er gewoonweg nooit en te nimmer uit.

hetzelfde heb je nu met de PKN/NHK discussie.

die meegaan gaan mee en die niet meegaan niet ( zo eenvoudig ligt het.........) en een ieder verdedigt zijn of haar standpunt. de ene wat vuriger als de ander....

Tja.... OSWforum moet ook blijven bestaan en overleven.

Haal al deze discussies die jij en ik nu bedoelen en we houden niet de helft van het forum over............

denk niet dat Jele en Cor dat ambieren.....;-)

dus gaan we DV 2004 een ider op haar of zijn manier weer verder....

maar hou het netjesen gezellig en ga niet persoonlijk is mijn devies

billy, die al heel wat jaartjes hier meedraait.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
limosa

Bericht door limosa »

Ho, ho, ho, dat heb ik niet geschreven. Ik schreef dat het er soms op lijkt. Dat is wat anders dan concluderen dat het zo is.

Het lijkt zeg je, dus je denkt dat hier allemaal toneelspelers zitten die het niet zo kwaad menen en eigenlijk wel met elkaar eens zijn? Joh, ik neem het steeds heel serieus, zit het 'em dáárin . . .

Oh ja, met ;-)
limosa

Bericht door limosa »

dus gaan we DV 2004 een ieder op haar of zijn manier weer verder....

Op zich niks mis mee Billy. 't Zijn allemaal net mensen denk ik wel eens als ik zit te lezen. Maar af en toe bezinnen kan geen kwaad. En veel wel-niet meegaan discussies zijn niet erg . . . , laten we zeggen, ze stichten niet.
Billy

Bericht door Billy »

dus gaan we DV 2004 een ieder op haar of zijn manier weer verder....

Op zich niks mis mee Billy. 't Zijn allemaal net mensen denk ik wel eens als ik zit te lezen. Maar af en toe bezinnen kan geen kwaad. En veel wel-niet meegaan discussies zijn niet erg . . . , laten we zeggen, ze stichten niet.
mee eens limosa

vr.gr.

bill
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie