Kunnen katholieken en protestanten door één de

strik

Bericht door strik »

Dit is de oorspronkelijke geloofsbelijdenis van Nicea (325-384)

Ik geloof in één God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen;
In één Heer Jezus Christus, de Eengeboren Zoon van God, die uit de Vader geboren is voor alle eeuwen.
Licht van Licht, waarachtig God uit een waarachtige God, geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader, door wie alles gemaakt is.
Die om ons, mensen, en om onze verlossing uit de hemel is nedergedaald, en vlees heeft aangenomen uit de Heilige Geest en de Maagd Maria, en mens is geworden.
Die voor ons onder Pontius Pilatus geleden heeft, gekruisigd en begraven is;
Die de derde dag verrezen is volgens de Schriften; Die opgevaren is ten hemel, gezeten aan de rechterhand van de Vader; En die met heerlijkheid zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden;
Aan wiens rijk geen einde zal zijn.
En in de Heilige Geest, de Heer, de Levendmakende, die uitgaat van de Vader. Die aanbeden en verheerlijkt wordt, tezamen met de Vader en de Zoon; Die door de profeten gesproken heeft.
In één heilige, katholieke en apostolische Kerk. Ik belijd één doop tot vergeving der zonden.
Ik verwacht de verrijzenis der doden, en het leven der toekomstige eeuwigheid. Amen
limosa

Bericht door limosa »

deze versie hanteren wij:

Ik geloof in één God, den almachtigen Vader, Schepper des hemels en der aarde, aller zienlijke en onzienlijke dingen.
En in één Heere Jezus Christus, den eniggeboren Zoon van God, geboren uit den Vader vóór alle eeuwen; God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God, geboren, niet gemaakt, van hetzelfde wezen met den Vader, door Welken alle dingen gemaakt zijn.
Die om ons mensen en om onze zaligheid, is nedergekomen uit den hemel, en vlees geworden is van den Heiligen Geest uit de maagd Maria, en een mens is geworden; ook voor ons gekruisigd is onder Pontius Pilatus, geleden heeft, en begraven is; en ten derden dage opgestaan is naar de Schriften, en opgevaren is ten hemel; zit ter rechterhand des Vaders, en zal wederkomen met heerlijkheid om te oordelen de levenden en de doden; Wiens Rijk geen einde zal hebben.
En in den Heiligen Geest, Die Heere is en levend maakt, Die van den Vader en den Zoon uitgaat, Die te zamen met den Vader en den Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, Die gesproken heeft door de Profeten.
En één, heilige, algemene en apostolische Kerk.
Ik belijd één Doop tot vergeving der zonden, en ik verwacht de opstanding der doden en het leven der toekomende eeuw.
Amen.

Het verschil zit in de Heiligen Geest . . . Die van den Vader en den Zoon uitgaat en bij de versie van Strik Heilige Geest . . . die uitgaat van de Vader
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Het verschil zit in de Heiligen Geest . . . Die van den Vader en den Zoon uitgaat en bij de versie van Strik Heilige Geest . . . die uitgaat van de Vader
Het is niet mijn versie hoor. Het is de oorspronkelijke versie van Nicea/Konstantinopel (325/381). Daaraan is door Rome eigenhandig de Filioque aan toegevoegd.

Toch vreemd dat jullie de Roomse versie gebruiken dan.
Plaats reactie