Dat is ons ook zo verteld tijdens een rondleiding in de Wartburg een aantal jaren geleden.Hendrikus schreef:
De inktvlek, die in de laatste eeuw nog in de Lutherkamer op de Wartburg te zien was, kan als bewijsmateriaal niet meer gelden - er zijn niet weinig berichten, volgens welke de vlek in de laatste eeuwen vaak opgeknapt, nieuw aangebracht en bijgekleurd zou zijn...
De duivel naar de kerk!!
- zusterelly
Re: De duivel naar de kerk!!
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Ik las pas in de CV Koers over bevrijdingspastoraat.
Eén van de mensen die aan het woord kwamen had wel eens een demon op de schouder van iemand zien zitten.
Eerst keek die demon naar wat anders, en toen draaide die demon zich om , om een hatelijke blik te werpen op de betreffende man.
Ik vind dit wel een vreemd verhaal. Een duivel is toch onzichtbaar, dus een geestelijke verschijning?
Eén van de mensen die aan het woord kwamen had wel eens een demon op de schouder van iemand zien zitten.
Eerst keek die demon naar wat anders, en toen draaide die demon zich om , om een hatelijke blik te werpen op de betreffende man.
Ik vind dit wel een vreemd verhaal. Een duivel is toch onzichtbaar, dus een geestelijke verschijning?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Is gedachten lezen zo moeilijk?
Hoog sensitieve mensen voelen ook iemands stemming/gedachtenwereld aan.
Of is dat iets anders.
Is het duivels als je dingen denkt, die later echt gebeuren?
Hoog sensitieve mensen voelen ook iemands stemming/gedachtenwereld aan.
Of is dat iets anders.
Is het duivels als je dingen denkt, die later echt gebeuren?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Zou hem dat zo dicht bij God hebben gehouden en dat hij zoveel met geloof bezig was? Ik denk van wel. Het zou kunnen dat God dat toeliet net als bij Job.Hendrikus schreef:http://www.luther.de/nl/tintenfass.htmlhelma schreef:er wordt gezegd dat Luther de duivel verdreef met zijn inktpot
ik heb weleens gedacht: bedoelde hij niet gewoon zijn geschriften (waar hij dus zijn inkt voor gebruikte..)
Sedert zijn jeugd werd Luther door duivels, boze geesten en demonen geplaagd...
Graag zou ik wat meer helderheid willen over onze drie vijanden:
WELKE VIJANDEN KENT DE CHRISTEN?
De Bijbel laat ons zien dat de Christen drie "vijanden" kent. Dit zijn:
De Wereld
Het Vlees
De satan
Nu heb ik gisteren een preek gehoord over DL hoofdstuk 5
Hierin ging het erover dat in het hart van een kind van God de duivel niet meer op de troon zit, dus wij ook niet meer leven onder de heerschappij van de duivel.
Wel hebben we nog te strijden tegen het vlees.
Nu is mijn vraag, staan de wereld en mijn eigen vlees dan los van het werk van de satan?
De Wereld
Het Vlees
De satan
Hierin ging het erover dat in het hart van een kind van God de duivel niet meer op de troon zit, dus wij ook niet meer leven onder de heerschappij van de duivel.
Nu is mijn vraag, staan de wereld en mijn eigen vlees dan los van het werk van de satan?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
En misschien bij Paulus?Gijs83 schreef:Zou hem dat zo dicht bij God hebben gehouden en dat hij zoveel met geloof bezig was? Ik denk van wel. Het zou kunnen dat God dat toeliet net als bij Job.Hendrikus schreef:http://www.luther.de/nl/tintenfass.htmlhelma schreef:er wordt gezegd dat Luther de duivel verdreef met zijn inktpot
ik heb weleens gedacht: bedoelde hij niet gewoon zijn geschriften (waar hij dus zijn inkt voor gebruikte..)
Sedert zijn jeugd werd Luther door duivels, boze geesten en demonen geplaagd...
Daarom is mij, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen, een doorn in het vlees gegeven, een engel des satans, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bij Gods kinderen kan satan niet meer op de troon zitten.Ariene schreef:Graag zou ik wat meer helderheid willen over onze drie vijanden:
De Wereld
Het Vlees
De satan
Die plaats heeft God opgeëist en genomen, Hij heeft immers satan verslagen.
Niettemin bijft satan aanvallen, juist bij diegenen waar Hij op de troon zit.
Inderdaad leven (het eigen vlees van) Gods kinderen dus niet meer onder de heerschappij van de duivel.
Niettemin blijft die zgn. driehoofdige vijand aanvallen.
Wereld en egen vlees staan dus nog wel steeds bloot aan de werken van de satan.
Maar Christus zal over hen lichten.
Ze kunnen nooit meer uit Zijn Handen vallen.
Hij beschermt, bewaard, beproeft en laat alle dingen, hoe onzichtbaar soms ook, tot Zijn Eer uitlopen.
Er werd om boeken gevraagd.
Een heel oud boek is het boek 'De duivel onder ons' met als subtitel Úit de dagboeken van Lucifer.
Geschreven door, als ik het goed heb van, ds.Toorman.
Een prachtig boek.
Verder, is is geromantiseerd vind ik de boeken van Peretti stof om na te denken.
Ik bedoel hierbij de boeken De Duisternis aanwezig en Licht door de duisternis.
Of het waarheid is wat hier in staat?
Het is een roman.
Maar ik vind het heel goed om je bewust te maken dat er meer is tussen hemel en aarde en dat satan daadwerkelijk bezig is om mensen bij God weg te trekken.
En ook in de boeken van Peretti kom de oproep tot schuldbelijdenis en bekering aan de orde.
Op dit moment ben ik bezig met Randy Alcorn: De brieven van heer Foulgrin. Eigenlijk vergelijkbaar met bovengenoemde boeken.
Ja, ik geloof dat een mens niet alleen een engeltje op zijn schouder heeft zitten maar ook een duivel.
En de enige manier om hen te weerstaan is de wapenrusting die ons door de Here wordt aangeboden.
Een heel oud boek is het boek 'De duivel onder ons' met als subtitel Úit de dagboeken van Lucifer.
Geschreven door, als ik het goed heb van, ds.Toorman.
Een prachtig boek.
Verder, is is geromantiseerd vind ik de boeken van Peretti stof om na te denken.
Ik bedoel hierbij de boeken De Duisternis aanwezig en Licht door de duisternis.
Of het waarheid is wat hier in staat?
Het is een roman.
Maar ik vind het heel goed om je bewust te maken dat er meer is tussen hemel en aarde en dat satan daadwerkelijk bezig is om mensen bij God weg te trekken.
En ook in de boeken van Peretti kom de oproep tot schuldbelijdenis en bekering aan de orde.
Op dit moment ben ik bezig met Randy Alcorn: De brieven van heer Foulgrin. Eigenlijk vergelijkbaar met bovengenoemde boeken.
Ja, ik geloof dat een mens niet alleen een engeltje op zijn schouder heeft zitten maar ook een duivel.
En de enige manier om hen te weerstaan is de wapenrusting die ons door de Here wordt aangeboden.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gian schreef:Zijn invloeden moeten we weerstaan, dan zal hij van ons wijken.
Denk in dit verband ook aan respectievelijk Jacobus 4 : 7b en het verband waarin deze tekst staat en tegelijkertijd 2 Korinthe 2:11.Tiberius schreef:Ik denk niet dat je de macht van satan moet onderschatten...
M.b.t. boeken: Andrew Gray heeft over beide teksten meerdere preken geschreven die ooit eens verschenen zijn in het boekje 'De christen in volle wapenrusting'.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)