Oud-directeur SDOK weg bij organisatie

Kislev

Bericht door Kislev »

Hier de site van de nieuwe stichting: http://www.stichtinghvc.nl.

Uit: hetkontakt.nl

Jan Bor: ‘Er was een sterke rancune tegen mij’

HOOGBLOKLAND - Na bijna veertig jaar werd oud-directeur Jan Bor bij de Stichting De Ondergrondse Kerk in april de deur uitgezet. Hij geeft in een vraaggesprek zijn visie op het hoe en waarom.

Een steeds stroever lopende samenwerking, een verbetertraject dat geen resultaat opleverde, het welbewust en opzettelijk activiteiten uitvoeren die strijdig zijn met de belangen van de SDOK; veel duidelijkheid schept de brief van het bestuur van de Hoogbloklandse stichting niet.

Wat is volgens u de reden voor uw ontslag?
Er was zo’n rancune, zo’n sterke haat tegen mij, dat men mij weg wilde hebben. Aan het ontslag lagen geen praktische problemen ten grondslag, maar het is puur een gevoelszaak. Het ging onder mijn leiding ook goed met de SDOK; we groeiden elk jaar. Dan kan er in ieder geval geen sprake zijn van wanbeleid. En wat betreft die activiteiten die in de brief genoemd worden: in de periode dat ik op non-actief was gezet ben ik naar een project in Boekarest geweest, waar de SDOK al niets meer mee te maken had. Dus dat argument is onzin. Niemand begrijpt waarom dit gebeurt is. Het is heel triest dat christenen onder elkaar zo handelen.”

Maar wie zijn dan de mensen die u wilden zien vertrekken?
“Ik voel niet de behoefte om namen te noemen. Het heeft geen zin om daar verder in te roeren.”

Is dit hoofdstuk van uw leven wat u betreft dan afgesloten? Het moeten tenslotte moeilijke maanden zijn geweest.
Natuurlijk heb ik veel verdriet en pijn gehad. Ik heb me jarenlang dag en nacht voor de stichting ingezet, was er helemaal mee vergroeid. Met het ontslag heb ik de eerste maanden geworsteld, maar nu niet meer. Ik ben een christen en wilde het plantje van de bitterheid niet verder laten groeien. Als je dat laat gaan verwoest je uiteindelijk je eigen leven. En hoe ik dat ben tegengegaan? Dat is een zaak van veel gebed geweest. Maar ik kan de mensen die mij dit hebben aangedaan recht in de ogen kijken.”

U kunt ze de manier waarop zij u behandeld hebben vergeven?
“Absoluut. De deur voor overleg staat wijd open.”

U bent inmiddels actief met een nieuwe organisatie, de Stichting Hulp Vervolgde Christenen.
“Dat klopt. Ik moest ook iets gaan doen. Als man van 63 kom je nergens meer aan de bak en na mijn ontslag bij de SDOK had ik geen inkomen meer. Mijn vrienden en achterban zeiden tegen mij: ‘Ga iets doen waar je hart ligt’. Vandaar dat we deze stichting opgezet hebben. We zetten ons in voor noodlijdende gelovigen wereldwijd. En inderdaad, dat lijkt heel veel op waar de SDOK zich sterk voor maakt. We hebben dezelfde uitgangpunten.”

Maar is er dan geen sprake van een concurrentiestrijd? Ik kan me voorstellen dat een deel van de SDOK-achterban uw kant in dit conflict heeft gekozen.
“Ik ben in april ontslagen en het is al die tijd door het bestuur stilgehouden. Zelf heb ik ook niet de pers gezocht. Nu heeft het bestuur, na publicaties in de media, besloten om een brief de deur uit te doen gaan. Het rommelt nu gruwelijk in de SDOK. Maar van een concurrentiestrijd is wat ons betreft geen sprake. De deur naar de SDOK staat open. Daarbij komt dat er zoveel nood is in de wereld, 200 miljoen christenen die vervolgd worden. Dat kan de SDOK lang niet allemaal alleen behappen.”

Afsluitend: bent u, ondanks alles wat er gebeurt is, nog een gelukkig mens?
“Dat ben ik. Met de Stichting Hulp Vervolgde Christenen kan ik me weer bezighouden met mijn passie. Ik ben, na een aantal verdrietige maanden, weer opgebloeid.”

De Stichting Hulp Vervolgde Christenen is gevestigd aan de Dorpsweg 85, 4221 LJ, in Hoogblokland. Voor meer informatie: 06-50416764, info@stichtinghvc.nl of http://www.stichtinghvc.nl.

----------------------------------------------------------------------------------

‘Voorstelling van zaken Jan Bor totaal onjuist’

GORINCHEM - Directeur Edwin Baelde doet de visie van Jan Bor op zijn ontslag af als ‘een totaal onjuiste voorstelling van zaken’. “Wij willen daar terughoudend op reageren, maar wijzen wel op het feit dat de kantonrechter hem volledig in het ongelijk heeft gesteld. Verder willen wij er, gezien de oneer die God met deze kwestie al wordt aangedaan, niet op ingaan.” Overleg met de nieuwe stichting van Jan Bor zal moeilijk zijn, stelt Baelde: “Zij zijn op een manier bezig waar ik ethisch en moreel vraagtekens bij zet. Zo worden onze donateurs schriftelijk en telefonisch benaderd om over te stappen. Dat zorgt ervoor dat er nu een onoverkomelijke barrière tussen de twee stichtingen is.”

Hier nog eensgezind op de foto:
http://www.refdag.nl/artikel/1248609/Al ... +kost.html
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Kislev schreef:Hier nog eensgezind op de foto:
Hmmm, de ouwe rot in het vak en zijn jonge (en onbezonnen?) opvolger... Zou dat misschien ook iets te maken hebben met dit drama? De jonge opvolger die zich moet bewijzen t.o.v. de "ouwe rot in het vak", en "de ouwe rot in het vak" die zijn levenswerk over moet dragen aan een jonge knaap?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dathenum schreef:
Hmmm, de ouwe rot in het vak en zijn jonge (en onbezonnen?) opvolger... Zou dat misschien ook iets te maken hebben met dit drama? De jonge opvolger die zich moet bewijzen t.o.v. de "ouwe rot in het vak", en "de ouwe rot in het vak" die zijn levenswerk over moet dragen aan een jonge knaap?
Het onderschrift bij de foto komt cynisch over in het licht van de recente gebeurtenissen:
Het kerkelijk verdeelde Nederland vindt elkaar rond een thema als de vervolgde kerk.
Ariene

Bericht door Ariene »

Dathenum schreef:
Makkelijk gedacht..

De jonge kan ook met nieuwe frissen ideeen komen, maar de oude is gehospitaliseerd en wil niet mee....
Kislev

Bericht door Kislev »

In het interview spreekt dhr. Bor over vergeving richting de SDOK etc. Klinkt allemaal heel mooi als je dat leest.

Maar later dacht ik....... Vergeving richting SDOK??? Hoe kan dat nou? Een stichting kan je echt niet na 20 jaar trouwe dienst plotseling zonder salaris e.d. op straat zetten. Het feit dat de rechter die maatregel heeft goedgekeurd betekent volgens mij dat de SDOK schade heeft geleden en niet dhr. Bor. De zaken worden in dat interview dus volledig omgedraaid. Met mooie woorden zand in de ogen strooien noem ik dat.
Alleen de SDOK kan vergeven. Het feit dat de SDOK stijf d'r mond dichthoudt over de werkelijke reden van ontslag doet mij vermoeden dat ze er schade bij hebben als naar buiten komt wat de werkelijke reden is.
1 + 1 = 2. Dat betekent vrijwel zeker dat de giften, zacht gezegd, niet helemaal op de goede plaatst zijn terecht gekomen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Dat de gelden niet op de goede plaats zijn terecht gekomen is een vermoeden , het zou kunnen , als dat zo is is dit schandelijk.

Van het SDOK is het niet zo verstandig om geen opening van zaken te geven , men zal dat merken zoniet al merken in de giften, derhalve zal de giftenbron wel is op kunnen drogen en daar door het einde betekenen van het SDOK.

Eerlijkheid en opening van zaken zal het SDOK kunnen redden.

Er zijn altijd nog anderen organisaties die wel doorzichtig zijn waar men dan zijn /haar giften aan kwijt wil.
Laatst gewijzigd door Adorote op 16 nov 2006, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Als ik moderator was, dan zou ik dit topic nu op slot zetten. Alleen maar speculaties. Als het een relevant kerkverband zou zijn geweest, dan zat er op dit moment al een groot slot op dit topic.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Kislev: Precies wat ik een paar weken geleden al typte en waaraan je ongetwijfeld refereert.
Tiberius schreef: 1=Ontslag op staande voet, bekrachtigd door de kantonrechter.
1=Op grond van: uitvoeren van activiteiten die strijdig zijn met het belang van de SDOK.

1+1=?
Zelf was ik aanwezig op de SDOK ontmoetingsdag en heb daar diverse mensen gesproken.
Er is bij de SDOK helemaal geen sprake van een "rancune of sterke" haat jegens Bor, of zo. Eerder het tegendeel: een soort triest en medelijdend gevoel over een gevallen broeder.

Het is van Bor ook niet chique om zijn gelijk via de media te willen halen. Verder vind ik het volkomen onzinnig van hem om weer een nieuwe stichting voor vervolgde christenen te starten.

@Kaw: er zit een report-knop naast elke posting.
memento

Bericht door memento »

Op slot

Deze topic gaat op slot totdat er meer informatie is. Geroddel over 'gelden die verdwenen zouden zijn' lijken me niet stichtelijk, en kunnen zowel dhr. Bor als de SDOK onnodige schade toerichten

Uw Moderator
jvdg

Bericht door jvdg »

HOOGBLOKLAND - De Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC) heeft vorige week het eerste nummer van haar informatieblad Hulp Magazine het licht doen zien.

Het blad zal voortaan tweemaandelijks verschijnen, zo meldt de colofon.

Stichting HVC werd vorig jaar opgericht door J. (Jan) Bor, voormalig directeur van Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK). Op dit moment werken twee mensen voltijds voor de stichting: Bor (directeur) en oud-SDOK-medewerker T. W. (Wim) Kruithof, hoofd voorlichting en fondsenwerving.

„In de korte tijd dat HVC bestaat, zijn we al actief in zo’n twintig landen”, schrijft Kruithof in zijn column in het blad. Intensieve contacten houdt de stichting met dr. P. P. Job, oprichter van het Michael Job Centre in Coimbatore (India

Hoe dan ook, het werk moet doorgaan.

Ofschoon ik wil blijven pleiten voor zo veel mogelijke samenwerking, ter vermijding van teveel apparaatskosten.
jvdg

Re: Oud-directeur SDOK weg bij organisatie

Bericht door jvdg »

Ontslag directeur SDOK 'niet onredelijk'

Voor het op staande voet ontslaan van ex-directeur J. Bor van Stichting De Ondergrondse Kerk in 2006 was geen dringende reden. Desondanks is het ontslag, vanwege verwijtbaar handelen van Bor, niet onredelijk.
Tot dat oordeel komt de kantonrechter in Dordrecht in een zaak die de voormalige directeur aanspande tegen zijn oude werkgever. De uitspraak was vorige maand, maar het officiële document werd pas gisteren door de rechtbank gepubliceerd.

Het bestuur van de SDOK, dat opkomt voor vervolgde christenen, stelde Bor in april 2006 op non actief, omdat hij niet zou functioneren en vanwege slechte onderlinge verhoudingen. De directeur zelf ontkent dat.

Terwijl onderhandelingen over een afvloeiingsregeling nog liepen, vertrok Bor naar Roemenië. Daar regelde hij enkele bestuurszaken voor een eerder door hem naar Roemeens recht ingerichte stichting, de Richard Wurmbrand Association (RWA). Die leidde aanvankelijk een slapend bestaan, maar in 2002 werd Casa Cana, een project voor dakloze Roemeense kinderen, erin ondergebracht. Met geld van de SDOK werd in 2001 een pand gekocht ten behoeve van dit project, en later een verbouwing gefinancierd. De stichting betaalde ook de lopende kosten. In 2003 schrapte zij het project van haar lijst, maar het draaide wel door onder de vleugels van de Roemeense stichting.

Bor stelt dat de Richard Wurmbrand Association een privé-aangelegenheid was, zo blijkt uit een feitenrelaas van de rechtbank. Hij was gerechtigd te handelden, stelt hij. Het SDOK-bestuur betwist dit: afgesproken zou zijn dat de oud-directeur niet namens haar organisatie zou optreden. Voor haar reden Bor op staande voet te ontslaan.

Volgens de rechter was voor dit plotselinge ontslag geen dringende reden. De SDOK had Casa Cana al van de projectenlijst afgevoerd, wist dat Bor nog in het bestuur van de Roemeense stichting zat, maar had daarover niets op schrift vastgelegd. Persoonlijke omstandigheden, leeftijd en de duur van het dienstverband - Bor was sinds 1985 bij de SDOK in dienst - speelden hierbij een rol, aldus de rechter.

Toch vindt zij dat Bors handelwijze zijn ontslag "in aanmerking genomen de ernst van het te maken verwijt en alle overige omstandigheden'' niet onredelijk maakt, zelfs niet als hij daarvoor geen vergoeding zou krijgen. Zijn eis tot een schadebedrag van 86.400 euro wijst zij van de hand. Wel kent zij de oud-directeur 17.280 euro toe, omdat de ontslagprocedure nogal onregelmatig verliep en de SDOK de hoogte van dit bedrag niet bestreed.

Beide partijen waren het er al over eens dat de SDOK aan Bor had toegezegd zijn pensioen te regelen. De organisatie becijferde een bedrag van 100.000 euro, wat de rechter nu aan de oud-directeur toezegt. Daarnaast moet een deskundige antwoord geven op de vraag of de hoogte van dit bedrag juist is.

De partijen hebben drie maanden de tijd om in hoger beroep te gaan. Voorzitter J. Vuijk moet er binnen 'zijn' SDOK-bestuur nog over praten, maar hij gaat voorstellen van dit recht geen gebruik te maken. ,,Tenzij de tegenpartij in beroep gaat, dan gaan wij daar onze punten tegen inbrengen, want met delen van de uitspraak zijn wij het niet eens.''

J. Bor, tegenwoordig directeur van stichting Hulp Vervolgde Christenen, moet er nog met zijn advocaat over praten. Maar hij zegt zelf geen zin meer te hebben in voortzetting van de zaak. "Gedane zaken nemen geen keer. Het is erg dat christenen zo lang met elkaar overhoop liggen.''

Bovendien heeft de rechter hem ,,alles toegewezen'', stelt hij. Geconfronteerd met de passage uit de uitspraak waarin de rechter het ontslag niet onredelijk noemt, zegt hij: "Het is maar hoe je dit gedeelte leest.''

Bron: Nederlands Dagblad
Plaats reactie