Zoals beloofd zou ik nog wat plaatsen over Maria maar ik moest even zoeken waar ik het ook al weer had
groetjes
Bart
De Onbevlekte Ontvangenis van Maria
WAT IS HET? WAS HET NOODZAKELIJK?
In het Nieuwe Testament staat: “Allen hebben gezondigdâ€
De Onbevlekte Ontvangenis van Maria
Je heb er veel voor gedaan om te bewijzen dat Maria zonder zonde was. Zou je er ook nog een korte samenvatting van willen maken? Gods Woord zegt alleen dat Jezus zonder zonde is. Verder daarvoor een hoop woorden te voor moeten gebruiken. Als Maria zonder zonde was, dan was ons dat wel duidelijk in Schrift verklaard.
Dus dat de engel zei "gij hebt genade bij God gevonden"" maakt haar zonder zonde? In Christus was zij inderdaad zonder zonde, maar dat is al Gods volk. Gods volk draagt ook nog de oude natuur bij hen. Waarom moeten ze anders dan nog sterven om naar het eeuwige leven te gaan? Waarom varen ze dan niet op naar de hemel? Ze moeten sterven om van hun verdorven oude natuur verlost te worden.
Als Paulus zegt: "Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods." dan heeft Rome daar niets aan toe te voegen. Want dan zeggen zij: dat Gods Woord niet onfeilbaar is.
Overigens leert de Kerk ook, dat Maria ook verder een heilig en zondeloos leven heeft geleid
Waar leert de Heilige Schrift ons dat?
Verklaar mij deze lofzang van Maria
"En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere;
47 En mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker;
48 Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.
49 Want grote dingen heeft aan mij gedaan Hij, Die machtig is, en heilig is Zijn Naam.
50 En Zijn barmhartigheid is van geslacht tot geslacht over degenen, die Hem vrezen.
51 Hij heeft een krachtig werk gedaan door Zijn arm; Hij heeft verstrooid de hoogmoedigen in de gedachten hunner harten.
52 Hij heeft machtigen van de tronen afgetrokken, en nederigen heeft Hij verhoogd.
53 Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld; en rijken heeft Hij ledig weggezonden.
54 Hij heeft Israël, Zijn knecht, opgenomen, opdat Hij gedachtig ware der barmhartigheid."
Waarom noemt Maria Jezus(God) haar Zaligmaker daar zij toch zonder zonde was?
De ouders van Maria, waren die dan ook zonder zonde?
Groeten,
Matthijs
Dus dat de engel zei "gij hebt genade bij God gevonden"" maakt haar zonder zonde? In Christus was zij inderdaad zonder zonde, maar dat is al Gods volk. Gods volk draagt ook nog de oude natuur bij hen. Waarom moeten ze anders dan nog sterven om naar het eeuwige leven te gaan? Waarom varen ze dan niet op naar de hemel? Ze moeten sterven om van hun verdorven oude natuur verlost te worden.
Als Paulus zegt: "Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods." dan heeft Rome daar niets aan toe te voegen. Want dan zeggen zij: dat Gods Woord niet onfeilbaar is.
Overigens leert de Kerk ook, dat Maria ook verder een heilig en zondeloos leven heeft geleid
Waar leert de Heilige Schrift ons dat?
Verklaar mij deze lofzang van Maria
"En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere;
47 En mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker;
48 Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.
49 Want grote dingen heeft aan mij gedaan Hij, Die machtig is, en heilig is Zijn Naam.
50 En Zijn barmhartigheid is van geslacht tot geslacht over degenen, die Hem vrezen.
51 Hij heeft een krachtig werk gedaan door Zijn arm; Hij heeft verstrooid de hoogmoedigen in de gedachten hunner harten.
52 Hij heeft machtigen van de tronen afgetrokken, en nederigen heeft Hij verhoogd.
53 Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld; en rijken heeft Hij ledig weggezonden.
54 Hij heeft Israël, Zijn knecht, opgenomen, opdat Hij gedachtig ware der barmhartigheid."
Waarom noemt Maria Jezus(God) haar Zaligmaker daar zij toch zonder zonde was?
De ouders van Maria, waren die dan ook zonder zonde?
Groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Even een misverstand uit de wereld, zalig worden is meer dan dat je zonde vergeven zijn. Het Eeuwige Leven hoort daar ook bij, dat is het Kennen van God. (en dat volgt niet automatisch uit het zonder zonde zijn, dat maakt het verschil tussen God en mens namelijk wel heel klein).Overigens leert de Kerk ook, dat Maria ook verder een heilig en zondeloos leven heeft geleid
Waar leert de Heilige Schrift ons dat?
Verklaar mij deze lofzang van Maria
"En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere;
47 En mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker;
48 Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.
49 Want grote dingen heeft aan mij gedaan Hij, Die machtig is, en heilig is Zijn Naam.
50 En Zijn barmhartigheid is van geslacht tot geslacht over degenen, die Hem vrezen.
51 Hij heeft een krachtig werk gedaan door Zijn arm; Hij heeft verstrooid de hoogmoedigen in de gedachten hunner harten.
52 Hij heeft machtigen van de tronen afgetrokken, en nederigen heeft Hij verhoogd.
53 Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld; en rijken heeft Hij ledig weggezonden.
54 Hij heeft Israël, Zijn knecht, opgenomen, opdat Hij gedachtig ware der barmhartigheid."
Waarom noemt Maria Jezus(God) haar Zaligmaker daar zij toch zonder zonde was?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Moest Maria sterven ? Idee fixe. Of ten hemel opgenomen ? Dogma of mysterie ? Of was een ten hemel opneming de belofte van het paradijs - die ten niet is gedaan ?
Leuk, die BartRK en de stroom aan materiaal. Voor mij blijft Lucas nog het meest overtuigend : genade is niet niks, en een bezoek van een engel ook niet. Genoeg voor mij om 7x7x7 keer na te denken alvorens het Kind met het badwater weg te gooien. Maria, de Heer zij met U, de Heer zij met ons. Amen.
Leuk, die BartRK en de stroom aan materiaal. Voor mij blijft Lucas nog het meest overtuigend : genade is niet niks, en een bezoek van een engel ook niet. Genoeg voor mij om 7x7x7 keer na te denken alvorens het Kind met het badwater weg te gooien. Maria, de Heer zij met U, de Heer zij met ons. Amen.
Beste Bart,
Waarom ben je hier niet op ingegaan in je Magnificat posting?
Ik begrijp de ophef van de RK kerk niet om alles uit de kast te halen om maar aan te tonen dat Maria 'onbevlekt' was. Het lijkt er meer dat er eens door een hoog persoon (misschien wel een Paus) gezegd is dat Maria onbevlekt was en dat daarom alles uit de kast wordt gehaald om een leer te verdedigen. In plaats van van de Schrift uit te gaan, gaan zij van een leer uit. (gebeurt op veel punten in de reformatorische kerken ook, hoor)
Waarom ben je hier niet op ingegaan in je Magnificat posting?
Het artikel wat je plaatst staat bol van conclusies op basis van vage uitgangspuntn. Bewijzen zijn het echter niet. Terwijl er idd alleen van Jezus staat dat Hij zonder zonde was. En wellicht was Maria al van jongsafaan een kind van God, maar dan alleen door het reinigende bloed van Jezus.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Waarom zou zij niet zondig kunnen zijn? Er staat in Gods Woord op verschillende plaatsen heel duidelijk dat er niemand is die goed doet (Rom. 3: 10 ev.). En dat iedereen alleen door het bloed van Jezus gereinigd moet worden (Hand. 4:12). Maria was ook gewoon mens, maar wel met een bijzondere genade. Ook zij is gewassen in het bloed van Jezus. Later blijkt ook bijv. dat zij niet op haar plaats is als zij de 12-jarige Jezus vermaant.
En zou iemand die niet gezondigd heeft genade nodig hebben? Die is immers al vanwege de belofte van God dat als je de Wet hebt gehouden, je zalig bent (Deut. 27:26; Gal. 3:10; Jak. 2:10). Dan heb je geen genade nodig.
En Jezus is gekomen om Zijn volk zalig te maken van hun zonden (Matth.: 1:21)
Ik begrijp de ophef van de RK kerk niet om alles uit de kast te halen om maar aan te tonen dat Maria 'onbevlekt' was. Het lijkt er meer dat er eens door een hoog persoon (misschien wel een Paus) gezegd is dat Maria onbevlekt was en dat daarom alles uit de kast wordt gehaald om een leer te verdedigen. In plaats van van de Schrift uit te gaan, gaan zij van een leer uit. (gebeurt op veel punten in de reformatorische kerken ook, hoor)
Lecram
Echter blijf ik erbij dat als we het over Maria hebben dan moet je het toch wel met me eens zijn dat de Maria een zeer speciale vrouw moet zijn !?
Om het nog "nger " te zeggen dan zou je kunnen zeggen (LET OP dit is een voorbeeld en dit zeg ik niet !!) datJezus niet zonder zonde zou zijn (wauw dit is heel eng om te schrijven)
Neen Maria is en blijft een bijzondere vrouw en dat er weinig over haar in de bijbel staat is niet zo verwonderlijk want er wordt amper (behalve bij het lege graf) over vrouwen gesproken in de bijbel.
Ps posting magnificat ??? welke ?
groetjes
Bart
Dan zijn we daar in ieder geval over eens ! Hetgeen de kerk je leert gaat som s ook buiten de bijbel om!Ik begrijp de ophef van de RK kerk niet om alles uit de kast te halen om maar aan te tonen dat Maria 'onbevlekt' In plaats van van de Schrift uit te gaan, gaan zij van een leer uit. (gebeurt op veel punten in de reformatorische kerken ook, hoor
Echter blijf ik erbij dat als we het over Maria hebben dan moet je het toch wel met me eens zijn dat de Maria een zeer speciale vrouw moet zijn !?
Om het nog "nger " te zeggen dan zou je kunnen zeggen (LET OP dit is een voorbeeld en dit zeg ik niet !!) datJezus niet zonder zonde zou zijn (wauw dit is heel eng om te schrijven)
Neen Maria is en blijft een bijzondere vrouw en dat er weinig over haar in de bijbel staat is niet zo verwonderlijk want er wordt amper (behalve bij het lege graf) over vrouwen gesproken in de bijbel.
Ps posting magnificat ??? welke ?
groetjes
Bart
Hopelijk ter verduidelijking
'God heeft zijn Zoon gezonden (Gal. 4,4), maar om voor Hem 'een lichaam te bereiden'1 heeft Hij de vrijwillige medewerking van een schepsel gewild. Daartoe heeft God van alle eeuwigheid af een dochter van Israël uitverkoren om moeder van zijn Zoon te zijn, een jonge joodse vrouw uit Nazaret in Galilea, 'een maagd die verloofd was met een man die jozef heette, uit het huis van David; de naam van de maagd was Maria' (Lc. 1,26-27).
488
Het was de wil van de Vader van barmhartigheid dat aan de menswording de instemming voorafging van haar die voorbestemd was moeder te zijn. Evenals een vrouw bijgedragen had tot de dood, zo zou nu een vrouw evenzeer bijdragen tot het leven.
489
Gedurende het hele Oude Verbond is de zending van Maria voorbereid door die van heilige vrouwen. Geheel aan het begin staat Eva: ondanks haar ongehoorzaamheid ontvangt zij de belofte van een nageslacht dat over de Boze zal zegevieren1 en de belofte dat zij de moeder zou zijn van alle levenden.2 Op grond van deze belofte ontvangt Sara ondanks haar hoge leeftijd een zoon.3 tegen iedere menselijke verwachting in kiest God uit wat als hulpeloos en zwak wordt beschouwd4, om de trouw aan zijn belofte te tonen: Hanna, de moeder van Samuël5, Debora, Ruth, Judit, Ester en vele andere vrouwen. Maria 'neemt de eerste plaats in onder de nederigen en armen van de Heer die vol vertrouwen het heil van Hem verwachten en het verkrijgen. Tenslotte komt met haar, de dochter van Sion bij uitstek, na een lang wachten op de vervulling van de belofte, de volheid der tijden en wordt er een nieuwe heilsorde gevestigd'.6
490
Om Moeder van de Verlosser te zijn werd Maria 'door God begiftigd met gaven die pasten bij een zo grote taak'.1 De engel Gabriël begroet haar op het ogenblik van de boodschap als 'vol van genade'.2 Immers, om de vrijwillige instemming van haar geloof te kunnen geven bij de aankondiging van haar roeping moest zij geheel gedragen worden door Gods genade.
491
De kerk is zich door de eeuwen heen ervan bewust geworden dat Maria, door God 'begenadigd' (Lc. 1,28), vanaf haar ontvangenis verlost was. Dat belijdt het dogma van de onbevlekte ontvangenis, door paus Pius IX in 1854 afgekondigd:
De gelukzalige maagd Maria is bij het eerste ogenblik van haar ontvangenis door een bijzondere genadegave en voorrecht van de almachtige God met het oog op de verdiensten van Christus Jezus, de Verlosser van het menselijk geslacht, gevrijwaard van elke smet van de erfzonde.
492
Deze 'luister van een uitzonderlijke heiligheid' waarmee zij 'vanaf het eerste ogenblik van haar ontvangenis gesierd is'1, verkrijgt zij geheel van Christus: zij is 'met het oog op de verdiensten van haar Zoon op een meer verheven wijze verlost'.2 Meer dan elke andere geschapen persoon heeft de Vader haar 'in de hemelen in Christus gezegend met elke geestelijke zegen' (Ef. 1,3). Hij heeft haar 'in Hem uitverkoren voor de grondlegging van de wereld, om heilig en vlekkeloos te zijn voor zijn aangezicht.3
493
De Kerkvaders uit de oosterse traditie noemen de Moeder van God 'de geheel heilige' (Panaghia), zij vieren haar als 'vrij van iedere zondesmet, als het ware gevormd door de heilige Geest en gemaakt tot een nieuw schepsel'.1 Door Gods genade is Maria heel haar leven lang vrij van iedere persoonlijke zonde gebleven.
'God heeft zijn Zoon gezonden (Gal. 4,4), maar om voor Hem 'een lichaam te bereiden'1 heeft Hij de vrijwillige medewerking van een schepsel gewild. Daartoe heeft God van alle eeuwigheid af een dochter van Israël uitverkoren om moeder van zijn Zoon te zijn, een jonge joodse vrouw uit Nazaret in Galilea, 'een maagd die verloofd was met een man die jozef heette, uit het huis van David; de naam van de maagd was Maria' (Lc. 1,26-27).
488
Het was de wil van de Vader van barmhartigheid dat aan de menswording de instemming voorafging van haar die voorbestemd was moeder te zijn. Evenals een vrouw bijgedragen had tot de dood, zo zou nu een vrouw evenzeer bijdragen tot het leven.
489
Gedurende het hele Oude Verbond is de zending van Maria voorbereid door die van heilige vrouwen. Geheel aan het begin staat Eva: ondanks haar ongehoorzaamheid ontvangt zij de belofte van een nageslacht dat over de Boze zal zegevieren1 en de belofte dat zij de moeder zou zijn van alle levenden.2 Op grond van deze belofte ontvangt Sara ondanks haar hoge leeftijd een zoon.3 tegen iedere menselijke verwachting in kiest God uit wat als hulpeloos en zwak wordt beschouwd4, om de trouw aan zijn belofte te tonen: Hanna, de moeder van Samuël5, Debora, Ruth, Judit, Ester en vele andere vrouwen. Maria 'neemt de eerste plaats in onder de nederigen en armen van de Heer die vol vertrouwen het heil van Hem verwachten en het verkrijgen. Tenslotte komt met haar, de dochter van Sion bij uitstek, na een lang wachten op de vervulling van de belofte, de volheid der tijden en wordt er een nieuwe heilsorde gevestigd'.6
490
Om Moeder van de Verlosser te zijn werd Maria 'door God begiftigd met gaven die pasten bij een zo grote taak'.1 De engel Gabriël begroet haar op het ogenblik van de boodschap als 'vol van genade'.2 Immers, om de vrijwillige instemming van haar geloof te kunnen geven bij de aankondiging van haar roeping moest zij geheel gedragen worden door Gods genade.
491
De kerk is zich door de eeuwen heen ervan bewust geworden dat Maria, door God 'begenadigd' (Lc. 1,28), vanaf haar ontvangenis verlost was. Dat belijdt het dogma van de onbevlekte ontvangenis, door paus Pius IX in 1854 afgekondigd:
De gelukzalige maagd Maria is bij het eerste ogenblik van haar ontvangenis door een bijzondere genadegave en voorrecht van de almachtige God met het oog op de verdiensten van Christus Jezus, de Verlosser van het menselijk geslacht, gevrijwaard van elke smet van de erfzonde.
492
Deze 'luister van een uitzonderlijke heiligheid' waarmee zij 'vanaf het eerste ogenblik van haar ontvangenis gesierd is'1, verkrijgt zij geheel van Christus: zij is 'met het oog op de verdiensten van haar Zoon op een meer verheven wijze verlost'.2 Meer dan elke andere geschapen persoon heeft de Vader haar 'in de hemelen in Christus gezegend met elke geestelijke zegen' (Ef. 1,3). Hij heeft haar 'in Hem uitverkoren voor de grondlegging van de wereld, om heilig en vlekkeloos te zijn voor zijn aangezicht.3
493
De Kerkvaders uit de oosterse traditie noemen de Moeder van God 'de geheel heilige' (Panaghia), zij vieren haar als 'vrij van iedere zondesmet, als het ware gevormd door de heilige Geest en gemaakt tot een nieuw schepsel'.1 Door Gods genade is Maria heel haar leven lang vrij van iedere persoonlijke zonde gebleven.
Lecram
inderdaad een paus
De kerk is zich door de eeuwen heen ervan bewust geworden dat Maria, door God 'begenadigd' (Lc. 1,28), vanaf haar ontvangenis verlost was. Dat belijdt het dogma van de onbevlekte ontvangenis, door paus Pius IX in 1854 afgekondigd:
De gelukzalige maagd Maria is bij het eerste ogenblik van haar ontvangenis door een bijzondere genadegave en voorrecht van de almachtige God met het oog op de verdiensten van Christus Jezus, de Verlosser van het menselijk geslacht, gevrijwaard van elke smet van de erfzonde.
492
2011
10777
Deze 'luister van een uitzonderlijke heiligheid' waarmee zij 'vanaf het eerste ogenblik van haar ontvangenis gesierd is'1, verkrijgt zij geheel van Christus: zij is 'met het oog op de verdiensten van haar Zoon op een meer verheven wijze verlost'.2 Meer dan elke andere geschapen persoon heeft de Vader haar 'in de hemelen in Christus gezegend met elke geestelijke zegen' (Ef. 1,3). Hij heeft haar 'in Hem uitverkoren voor de grondlegging van de wereld, om heilig en vlekkeloos te zijn voor zijn aangezicht.3
inderdaad een paus
De kerk is zich door de eeuwen heen ervan bewust geworden dat Maria, door God 'begenadigd' (Lc. 1,28), vanaf haar ontvangenis verlost was. Dat belijdt het dogma van de onbevlekte ontvangenis, door paus Pius IX in 1854 afgekondigd:
De gelukzalige maagd Maria is bij het eerste ogenblik van haar ontvangenis door een bijzondere genadegave en voorrecht van de almachtige God met het oog op de verdiensten van Christus Jezus, de Verlosser van het menselijk geslacht, gevrijwaard van elke smet van de erfzonde.
492
2011
10777
Deze 'luister van een uitzonderlijke heiligheid' waarmee zij 'vanaf het eerste ogenblik van haar ontvangenis gesierd is'1, verkrijgt zij geheel van Christus: zij is 'met het oog op de verdiensten van haar Zoon op een meer verheven wijze verlost'.2 Meer dan elke andere geschapen persoon heeft de Vader haar 'in de hemelen in Christus gezegend met elke geestelijke zegen' (Ef. 1,3). Hij heeft haar 'in Hem uitverkoren voor de grondlegging van de wereld, om heilig en vlekkeloos te zijn voor zijn aangezicht.3
Mathijs
groetjes
Bart
En over de paus zie discussie onfeilbaarAls Paulus zegt: "Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods." dan heeft Rome daar niets aan toe te voegen. Want dan zeggen zij: dat Gods Woord niet onfeilbaar is.
Oh....? Is dat zo ? en zoja vertel eens.
Luister De paus is logischerwijs de man in de lijn van de apostologische opvolging en samen met de curie en gebaseer op de bijbel en andere geschriften mag en kan deze man wel zeker iets toevoegen. En nou niet komen maet "zie je wel buiten de schruft om" want ook jullie hebben een katechismus en de drie formulieren dus wat dat betreft....
De Rooms Katholieke Kerk is gevestigd in Rome en daarmee uit en de Paus zwaait de scepter over alle Katholieke kerken in de hele wereld en basseerd zich op de bijbel want ....**De RK zegt.... Wij aanbidden de ene drieenige God aanbidden... een drieeenheid.... in eenheid, onvermengd en ongedeeld. Want de persoon Vader Zoon en Heilige Geest zijn ieder een ander persoon maar hun Godheid is een en dezelfde.**
Dus zijn wij Christelijk engeen anti Christ
groetjes
Bart
Bart,
Je eerste posting is bijna niet door te komen, wij protestanten makan het niet graag zo ingewikkeld hoor!
Zou je, om het overzichtelijk te houden, eerst eens kunnen uitleggen waarom het nodig is (volgens de RK) uit te gaan van de onbevlakte ontvangenis van Maria en vervolgens hoe jullie dan aankijken tegen de geboorte van Maria in relatie tot haar ouders (die haar toch op natuurlijke wijze hebben verwekt)?
Je eerste posting is bijna niet door te komen, wij protestanten makan het niet graag zo ingewikkeld hoor!
Zou je, om het overzichtelijk te houden, eerst eens kunnen uitleggen waarom het nodig is (volgens de RK) uit te gaan van de onbevlakte ontvangenis van Maria en vervolgens hoe jullie dan aankijken tegen de geboorte van Maria in relatie tot haar ouders (die haar toch op natuurlijke wijze hebben verwekt)?