Welk Millennialisme hang je aan?

A-millennialisme
14
32%
Post-Millennialisme
2
5%
Pre-Millennialisme
7
16%
Post/Pre-Millennialisme
3
7%
Geen idee
18
41%

Totaal aantal stemmen: 44

jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Op een of andere manier wordt er momenteel aardig wat eschatologische discussies gevoerd, en was ik wel eens benieuwd welke -isme er wordt aangehangen onder de refoforummers. :) (zelf ben ik nog zoekende...)

Hier nog even de termen:
A-millennialisme
Amillennialisten interpreteren Christus duizendjarige rijk (millennium) in een geestelijke betekenis. Zij geloven wel in de Tweede Komst, maar verwerpen het idee van een letterlijke duizendjarige regering op aarde.

Post-Millennialisme
Interpretatie van Openbaring 20 die Christus’ tweede komst NA (Latijn post-) het Millennium plaatst.

Pre-Millennialisme
Het geloof in de nog toekomstige 1000-jarige regering van Christus, genoemd in Openbaring 20, en dat deze volgt op Christus’ wederkomst, en dat de kerk dan in de hemel en Israël het middelpunt op aarde zal zijn. Dit verschilt van A-millennialisme of Post-Millennialisme.
Laatst gewijzigd door jakobmarin op 21 aug 2008, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gian

Re: Welk Millennialisme hang je aan?

Bericht door Gian »

Ik mis de optie: post of pre maar geen a
Dus heb ik geen idee aangevinkt
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Gian schreef:Ik mis de optie: post of pre maar geen a
Dus heb ik geen idee aangevinkt
Op verzoek gewijzigd :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Grace

Bericht door Grace »

Ik ben een pre-chiliast en een pre-tribulationalist.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Grace schreef:Ik ben een pre-chiliast en een pre-tribulationalist.
En wat is dat laatste?
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Grace

Bericht door Grace »

zusterelly schreef:
Grace schreef:Ik ben een pre-chiliast en een pre-tribulationalist.
En wat is dat laatste?
De Gemeente wordt opgenomen voor de Grote Verdrukking!
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Het is op dit forum wel duidelijk dat ik een pré-chiliast ben. Voor 20 jaar terug was ik nog de gedachte van het post-chiliasme toegedaan.
Maar er kan geen koninkrijk zijn zonder Koning. Als wij zo de Bijbel gaan lezen, vallen veel zaken op hun plaats, we behoeven dan niets te vergeestelijken, we komen dan hopeloos in de knoei. Voor alle duidelijkheid we mogen natuurlijk wel voor deze tijd daar geestelijke lessen uit leren.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

nu het hier toch over deze dingen gaat,

DV. zaterdag 13 september, is er weer de jaarlijkse Zoeklicht Toogdag.
http://www.zoeklicht.nl/

Aanbevolen !
Verbreed je blik eens ........
cosmo

Bericht door cosmo »

Ik heb geen idee, omdat het voor mij totaal niet van belang is. Ik probeer in het hier en nu invulling te geven aan de opdracht die ik als christen heb gekregen. Discussies over in welke fase we leven, levert enkel ruzie en kerkscheuringen op.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

cosmo schreef:Ik heb geen idee, omdat het voor mij totaal niet van belang is. Ik probeer in het hier en nu invulling te geven aan de opdracht die ik als christen heb gekregen. Discussies over in welke fase we leven, levert enkel ruzie en kerkscheuringen op.
dat ben ik niet helemaal met je eens,
je hebt een fantastische toekomst, waar je naar uit mag kijken.....
ja, daar moet je als christen naar uitkijken, en elkaar hiermee vertroosten zelfs.

waarom zouden discussies hierover ruzie opleveren,
laat ieder in zijn of haar waarde, uiteindelijk doet het aan je zaligheid niet toe of af.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gabrielle schreef:nu het hier toch over deze dingen gaat,

DV. zaterdag 13 september, is er weer de jaarlijkse Zoeklicht Toogdag.
http://www.zoeklicht.nl/

Aanbevolen !
Verbreed je blik eens ........
Dat heb ik allang gedaan. ;) Vandaar dat ik een tamelijk uitgesproken mening heb.
freek

Bericht door freek »

Ik weet niet wat ik ben. Eigenlijk snap ik er niks van. Kunnen we hier niet een soort 'vragentopic' van maken?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik neig naar het historisch pre-millenianisme. Het dispensationalistische pre-milenianisme (de opname der gemeente) is pas rond 1830 uitgevonden, mede dankzei de visioenen van een dame uit de sekte van Edward Irving.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

De opname van de gemeente heeft al plaatsgevonden in het jaar 70. Toen de Christenen uit de Joden aan de hand van de tekenen die Jezus ze heeft gegeven naar Pella vertrokken en zo ontkwamen aan de grote verdrukking.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Grace

Bericht door Grace »

J.C. Philpot schreef:Ik neig naar het historisch pre-millenianisme. Het dispensationalistische pre-milenianisme (de opname der gemeente) is pas rond 1830 uitgevonden, mede dankzei de visioenen van een dame uit de sekte van Edward Irving.
Dat heeft men de wereld in geholpen. Dat is echter niet waar. Ook in de vroege kerk kwam het voor. En natuurlijk in de NT-gemeente zoals wij die vanuit de brieven kennen.
Iedere christen geloofd natuurlijk in de opname der gemeente. Jezus zegt in Johannes 14. Ik ga heen om plaats te bereiden en als Ik plaats bereid heb, zal Ik u tot Mij nemen opdat gij ook moogt zijn waar Ik ben. De steen des aanstoots in dit kader is echter de veronderstelling dat de Gemeente bewaard wordt voor de 'ure der verzoeking' die over de hele wereld gaat komen, en zo zal ontkomen aan de verschrikkelijke oordelen die gaan komen voordat Jezus terugkomt om het vrederijk op te richten op aarde. (Op. 3:10).

Eén historisch argument dan om aan te tonen dat de opname der gemeente vóór de Grote Verdrukking ook in de vroeg kerk al bekend was. (en ik citeer hierbij dr. Ouweneel uit zijn verklaring van Openbaring)

"Als commentaar bij Op. 15:1 schreef de kerkvader Victorinus (gest. ca. 303): "Want de grimmigheid van God slaat altijd de hardnekkige mensen met zeven plagen, d.w.z. volkomen, zoals gezegd is in Leviticus; en deze zullen plaatsvinden in de laatste tijd, wanneer de Kerk uit het midden weggegaan zal zijn"
Plaats reactie