verering en aanbidding

Bart-rk

verering en aanbidding

Bericht door Bart-rk »

Om toch nog eens te proberen wat een Katholiek in Maria zit wil ik het volgende citaat geven. Er zijn nog steeds mensen die dit verkeerd interpreteren en vandaar vond ik het wel aardig om onze uitleg nog eens neer te zetten

Groetjes
Bart
De eer die aan God gebracht wordt is een aanbidding (in het Latijn: (cultus latriae) die niet mag niet worden verward met de verering van heiligen (Latijn: cultus duliae)

Maria neemt als moeder van God in de gemeenschap van de heiligen een bijzondere plaats in. Haar voorspraak is van bijzondere kracht, maar, let wel, ook zij wordt niet aanbeden, maar vereerd (haar verering heet in het Latijn de 'cultus hyperduliae'
[Aangepast op 28/11/03 door Bart-rk]
jacob

Bericht door jacob »

Het grote verschil, denk ik Bart, tussen ons is dat wij niet geloven dat Maria zonder zonde was zoals jij wel beweerd. Zo kijken we dan ook beide heel anders tegen Maria aan.
Lecram

Bericht door Lecram »

Waar haalt de RK kerk dan vandaan dat Maria een voorspraak heeft bij God? Ik kan dat uit Gods Woord niet halen.

Naar mijn idee wordt toch ook tot Maria gebeden in de RK kerk, of niet?
parsifal

Bericht door parsifal »

Oke hier is eerder een topic over geweest:

Even wat zaken:
*In Jacobus staat dat we elkaar om voorbidding mogen vragen.
*In het Rooms-Katholicisme (en ook in een groot deel van het protestantisme) wordt er vanuit gegaan dat de ziel van de heilige direct bij de dood naar de hemel gaat. (In ieder geval bij Maria denkt men er in het RK zo over).
*Waarom dan geen voorbede vragen aan Maria, van wie men zeker is dat ze tot de heiligen behoord (zij is gezegend onder de vrouwen).

Dit lijkt mij iets wat kan uitlopen op zonde (door Maria als noodzakelijke middelares te gaan zien, of dat men niet meer direct tot God durft te gaan, of dat men Maria als God gaat behandelen), maar is op zichzelf nog geen zonde lijkt me.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Cagiva
Ja dat klopt maar je moet dit meer zien als voorspraak op....immers een katholiek kan voorspraak op een heilige doen
Als we het weesgegroet bekijken dan staat er duidelijk "bidt voor ons nu en in het uur van onze dood" Dus we vragen Maria te bidden voor ons en bidden we niet direct tot Maria

Paulus heeft ook gevraagd om voor hem te bidden dus is dit bijbels wel te verklearen je mag aan een ander vragen of hij/zij voor je wil bidden

Rom 15:30
2 Kor 1:11
EFez 6:18-20
Filip 1:19
Kol 4:2-4
1 Thessalonians 5:25
2 Thessalonians 3:1-2

Groetjes
Bart
Barak

Bericht door Barak »

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Cagiva
Ja dat klopt maar je moet dit meer zien als voorspraak op....immers een katholiek kan voorspraak op een heilige doen
Als we het weesgegroet bekijken dan staat er duidelijk "bidt voor ons nu en in het uur van onze dood" Dus we vragen Maria te bidden voor ons en bidden we niet direct tot Maria

Paulus heeft ook gevraagd om voor hem te bidden dus is dit bijbels wel te verklearen je mag aan een ander vragen of hij/zij voor je wil bidden

Rom 15:30
2 Kor 1:11
EFez 6:18-20
Filip 1:19
Kol 4:2-4
1 Thessalonians 5:25
2 Thessalonians 3:1-2

Groetjes
Bart
Mee eens dat je anderen kan vragen om voor je te laten bidden. Maar niet aan mensen (dus ook Maria) die dood zijn. De Bijbel is er klip en klaar over. Ik zal één tekst citeren:
Deut.18:10: Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen, of tovenaar,
11 geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt.
12 Want ieder die deze dingen doet, is de HERE een gruwel, en ter wille van deze gruwelen drijft de HERE, uw God, hen voor u weg.
Hoe begenadigd de moeder van onze Heere en Heiland ook wàs, we kunnen en mogen haar niet raadplegen cq om voorbede vragen.

Bart nog een vraag: Wat versta jij onder "de gemeenschap der heiligen?"

Ik weet het Bijbelse antwoord wel, maar zou graag willen weten hoe jij cq de RKK erover denkt.

Een andere tekst uit het evangelie naar Mattheus 12 geeft ook heel duidelijk aan welke plaats de Heere Jezus zijn moeder geeft:
46 Terwijl Hij nog tot de scharen sprak , zie, zijn moeder en broeders stonden buiten en trachtten Hem te spreken te krijgen. 47 En iemand zeide tot Hem: Zie , uw moeder en uw broeders staan buiten en trachten U te spreken te krijgen. 48 Maar Hij antwoordde de boodschapper en zeide: Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broeders ?
49 En Hij strekte zijn hand uit over zijn discipelen en zeide: Ziedaar mijn moeder en mijn broeders. 50 Want al wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is, die is mijn broeder en zuster en moeder.
Dus ben jij een volgeling (discipel van de Heere Jezus? Dan mag jij jezelf Zijn broeder cq moeder noemen. Maria wordt dus op gelijk niveau geplaatst als al de andere volgelingen van de Heere en daar horen wij ook bij.
parsifal

Bericht door parsifal »

Barak,

Ik ben een beetje huiverig om raadplegen in de zin van Deut 18, gelijk te stellen aan het aanroepen zoals dat binnen de Katholieke kerk gebeurt. Voor aanroepen wordt bijvoorbeeld in Deut 4 een ander woord gebruikt.

Vaya con Dios,

parsifal
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Maar toch lees je nergens in de Bijbel dat een Apostel bid tot één of andere heilige die gestorven is.

Maak je zo van Maria geen afgodje met al die beelden en tot haar bidden?

Ik geloof stellig dat de reeds gezaligde zielen niet meer terug kunnen denken of zien naar deze wereld, laat staan horen. Ze zijn God aan het groot maken en niets anders dan dat.
Liever Turks dan Paaps
parsifal

Bericht door parsifal »

De heiligen onder het altaar kijken wel naar de wereld. Zij zien in alles op de eer van God, maar er is wat voor te zeggen dat er gebed is in de hemel voor de Kerk op aarde. Ik sta zelf niet te juichen voor het aanroepen van heiligen, maar het wordt hier wel heel hard veroordeeld, dat is m.i. niet terecht.
capricornus

Bericht door capricornus »

Wanneer ik mij in gebed wendt tot Maria, vraag ik Haar inderdaad ook om met mij te bidden, mij voor te bidden en voor mij te bidden en mij te brengen tot de Vader en de Zoon.
Citerende :niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt...
ik ondervraag of raadpleeg Maria dus niet, geen magie dus, dat is wat uitdrukkelijk geschreven staat, dus ook geen vrijmetselarij, zoals zovele protestanten toch bedrijven.
Stel nu dat met Maria bidden beter is dan niet bidden, maar dat het allebei zonde is volgens sommigen, voor welk kwaad moeten dan al die mensen die ocharme niet beter weten dan rk te zijn dan wel kiezen ?
Als je nu met liefde naar de medemens kijkt, naar al die sukkelaars met een Mariabeeldje en zo, denk je dan niet dat God met dezelfde ogen kijkt als jij ? Dit wil zeggen, met liefdevolle ogen, met liefde in Zijn ogen, met Zijn Liefde ?
Barak

Bericht door Barak »

Betse broeder Bart,

graag zou ik toch nog een antwoord willen hebben van jou op de vraag:
Wat versta jij of de RKK onder de "gemeenschap der heiligen"?

Hartelijke groet,

Barak.
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door capricornus

Stel nu dat met Maria bidden beter is dan niet bidden, maar dat het allebei zonde is volgens sommigen, voor welk kwaad moeten dan al die mensen die ocharme niet beter weten dan rk te zijn dan wel kiezen ?
Als je nu met liefde naar de medemens kijkt, naar al die sukkelaars met een Mariabeeldje en zo, denk je dan niet dat God met dezelfde ogen kijkt als jij ? Dit wil zeggen, met liefdevolle ogen, met liefde in Zijn ogen, met Zijn Liefde ?
Ik vindt dat je nu wel een rare vergelijking maakt. Je zegt dus dat met Maria bidden beter is dan niet bidden en dat men dan beter met Maria kan bidden dan niet bidden? Of begrijp ik dat verkeerd. Dat klopt toch niet? Het is zonde of het is geen zonde. Het is goed of het is kwaad. Mijns inziens is er geen tussenweg.

En je zegt dat God met Liefde zal kijken?! Ik denk dat God rechtvaardig zal neerzien op de naleving van hetgeen hij gebiedt. En ik denk dat de 10 geboden dan duidelijk genoeg is.
england

Bericht door england »

De Bijbel is duidelijk wat betreft Gods eisen! Neem een klein voorbeeld om te laten zien hoe nauw God het neemt met wat Hij zegt!

Denk aan Mozes, de man Gods. Het volk klaagde en mopperde weer eens, en Mozes vlucht tot God. God zegt hem te SPREKEN tot de steenrots. Mar Mozes in zijn drift om met mopperende volk doet wat hij al eens eerder had moeten doen, hij slaat op de rots. Wat maakt dat nou uit? Hij heeft al eens eerder op de rots moeten slaan om water te krijgen. Het water kwam toch? Maar alleen om dat kleine voorval, in oze ogen dan, mag Mozes het beloofde land niet in! Na 40 jaar met het volk opgescheept te hebben gezeten, na alles wat hij heeft gedaan, na al zijn ervaring met God! Niet het land in!

Zie je, God is een liefhebbend God, maar ook en bovenal een heilig God! En wij kunnen er anders over denken, en denken dat het allemaal niet zo geeft, maar God denkt er anders over!

Waarom willen we met Maria bidden? We kunnen door Christus komen! Regelrecht, zonder omweg, naar de hoogste macht! Christus zegt immers: mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde! Nergens zie je Hem verwijzen naar Zijn moeder, en zeggen: vraag het maar aan haar, dan zal zij het wel aan Mij vragen en dat scheelt misschien dan wel weer! Nee, Hij eist dat we tot Hem komen, en zullen we dan net als Mozes onze eigen gang gaan? En dat zou inhouden misschien wel niet het beloofde land in te mogen gaan...

Jullie stellen Christen te zijn. Hoe kun je Christus' naam dragen als je niet eens wil horen wat Hij zegt? Als je jezelf op een hogere plaats zet dan Christus, en het beter weet dan Hem? Hoe kun je zeggen in God te geloven en Hem liefte hebben als je niet eens wilt weten wat Hij bevolen heeft? Ja, Maria is een bijzondere vrouw, maar denk eens aan Jezus' woorden over Johannes de Doper? Hij was een bijzonder iemand, groeter profeet was er nooit geweest volgens Jezus. Maar toch zegt Hij: de eersten zullen de laaste zijn, en de laatsten de eersten! Met andere woorden, Johannes mag dan een groot mens zijn, maar in dehemel gaat het niet meer om wat je gepresteerd hebt! En net als Maninne al zei: In de hemel zullen we allemaal heiligen zijn, en zelfs op aarde, in Christus zijn we heilig. daar heb je geen heilg verklaring van de paus voor nodig, alleen het bloed van Christus!

En daarom, denk maar aan de tien geboden: Gij zult u geen gesnden beeld, nog enige gelijkenis maken (...). Gij zult u voor die niet buigen, nog hen dienen, want Ik, de HEERE, ben een ijverig God!
Dus ook niet voor Maria knielen, of via, met, door, tot, langs, in, voor haar bidden! Volg haar voorbeeld liever, en zie hoe hoog zij God prijst, en haar Zaligmaker!
parsifal

Bericht door parsifal »

England,

Ik ga ver met je mee. Maar ik blijf even advocaat van de duivel spelen. Gaan jouw argumenten ook niet op tegen het vragen om voorbede aan andere Christenen die nog wel leven?
Plaats reactie