Narnia vs. Potter

Plaats reactie
Lapressa

Narnia vs. Potter

Bericht door Lapressa »

Ik vraag mij al lange tijd af waarom er onder de christenen zo enorm afwijzend wordt gereageerd op de boeken van Harry Potter, maar de boeken van Narnia worden over algemeen (niet door iedereen) door de christenen wel goed gekeurd. Ze zijn beide fantasie verhalen en begrijp dat verschil niet.

Kan iemand mij daar enig uitleg over geven?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Jongere

Re: Narnia vs. Potter

Bericht door Jongere »

Het probleem met Harry Potter ligt voor mij vooral in de hysterie die er omheen is ontstaan waarbij vooral kinderen grote belangstelling kregen voor dingen die je occult zou kunnen noemen en niet zozeer voor 'een andere wereld'. Dat laatste is namelijk de oorzaak waarom ik zelf wel erg enthousiast ben over Narnia, omdat het doel van Lewis volgens hem zelf hier - na goede literatuur schrijven - duidelijk gericht is om de gedachten van mensen in de sfeer van het evangelie te brengen. Je wordt bij hem niet zozeer naar het magische gevoerd als wel naar de fantasie. En het 'magische' dat er in voorkomt heeft een heel duidelijke christelijke betekenis. Hier speelt ook in mee dat ik Lewis ook vooral ken van zijn apologetische boeken (Onversneden christendom) en dat ik weet dat hij deze verhalen als belijdend christen heeft geschreven. Bij Rowling draait het m.i. veel meer om het schrijven van literatuur terwijl bij Lewis de verwijzingen naar het christendom er soms wel héél duidelijk bovenop liggen - denk aan het offer van de leeuw. Ik houd bijv. ook helemaal niet van science fiction maar vond Malacandra geweldig om te lezen - omdat je weet vanuit welke gedachte het is geschreven en omdat het mooi is die gedachte tussen de regels door te herkennen.
Overigens ken ik Harry Potter inhoudelijk niet zo goed om er echt een goed oordeel over te vellen. Enny de Bruin (RD) scheen wel positief te zijn. Maar bij Lewis spreekt mij het uitgesproken christelijke gehalte aan. Bij Tolkien weet je dat dat ook aanwezig is, maar die wilde het veel meer bedekt laten dan Lewis. Bij Rowling kan ik het maar terloops terugvinden, meer in de variant van 'de strijd tussen goed en kwaad'. Bovendien weet ik van haar niet (zoals van Lewis en Tolkien vast staat) of haar boeken vanuit een christelijke geest zijn geschreven.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Jou stuk lezende komt er gelijk de vraag boven: In Narnia worden Bijbelse zaken verwerkt en het boek wordt goed gekeurd.
In Suske en Wiske bijvoorbeeld worden ook Bijbelse verhalen verwerkt en die worden afgekeurd. Is dan het enige verschil/ reden van goed of fout, dat de schrijver christelijk is of niet?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
helma

Bericht door helma »

Lapressa schreef:Jou stuk lezende komt er gelijk de vraag boven: In Narnia worden Bijbelse zaken verwerkt en het boek wordt goed gekeurd.
In Suske en Wiske bijvoorbeeld worden ook Bijbelse verhalen verwerkt en die worden afgekeurd. Is dan het enige verschil/ reden van goed of fout, dat de schrijver christelijk is of niet?
wat is het doel van de schrijver? ik denk dat dat een belangrijk uitgangspunt is
Jongere

Bericht door Jongere »

Lapressa schreef:In Suske en Wiske bijvoorbeeld worden ook Bijbelse verhalen verwerkt en die worden afgekeurd. Is dan het enige verschil/ reden van goed of fout, dat de schrijver christelijk is of niet?
Inderdaad is voor mij de achterliggende reden heel belangrijk. Bij Suske en Wiske heb ik ook heel andere albums gelezen die haaks staan op de boodschap van het christendom. Lewis vind ik wel een heel speciaal geval, omdat ik van hem weet wie hij was door zijn andere boeken. Lees bijv. 'Verrast door vreugde' (Surprised by Joy) eens, zijn autobiografie.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik Narnia niet echt gelezen heb. Al jaren (ongeveer 7 jaar) terug heeft een leraar is er een stukje uit voorgelezen. SInds dien wil ik ze toch nog is een keer lezen, maar wist dat ik ze niet in huis hoefde te halen zolang ik thuis woonde.

Nu wil ik beide serie's is gaan lezen om ook zelf tot een eigen oordeel te komen, maar ben ook benieuwd hoe anderen tot conclusies komen.
Ik ben nu in deel 2 van Potter bezig. Zodra ik die serie uit heb staat Narnia op de lijst om te lezen. Kan nog wel even duren, want ik ben geen snelle lezer ;)
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Het hele thema fantasy licht me niet zo. Het is allemaal zo onwerkelijk: geesten, tovenaars etcetera..
The Groom's still waiting at the altar
Jongere

Bericht door Jongere »

Bonny, geesten en tovenaars zijn niet onwerkelijk hoor. Verre van dat, de Bijbel noemt ze allebei. Het schrijven erover is eerder gevaarlijk dan onwerkelijk. Het feit dat wij het als onwerkelijk zien zegt wel iets over onze tijd.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ik heb juist het idee dat er de laatste tijd veel meer ruimte voor is bij mensen. kijk maar hoe de tv programma's te voorschijn komen met thema: geesten. Mensen met een zesde zintuig om het zo maar even te noemen. Heb het idee dat de mensen er nu gevoeliger voor zijn.

Zelf heb ik heel sterk: het is er werkelijk maar aangaande de boeken is het een leuk fantasie verhaal maar meer ook niet
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:Bonny, geesten en tovenaars zijn niet onwerkelijk hoor. Verre van dat, de Bijbel noemt ze allebei. Het schrijven erover is eerder gevaarlijk dan onwerkelijk. Het feit dat wij het als onwerkelijk zien zegt wel iets over onze tijd.
Dat is waar, en voor mij is dat al moeilijk genoeg.
Ik heb er geen behoefte aan om buiten de bijbel om mijn vragen dienaangaande te vermeerderen.

Voor fantasieverhalen ben ik bunzig omdat ze uitspruiten uit menselijke fantasieën.
Nogmaals de bijbel is wat dat betreft al moeilijk genoeg.
Laten we ons daar bij houden.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

jvdg schreef:Nogmaals de bijbel is wat dat betreft al moeilijk genoeg.
Laten we ons daar bij houden.
Dan moet je elk ander boek wegdoen en echt enkel de Bijbel lezen.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

In de bijbel staan ook fantasieverhalen, richteren 9:
Als zij dit Jotham aanzeiden, zo ging hij heen, en stond op de hoogte des bergs Gerizim, en verhief zijn stem, en riep, en hij zeide tot hen: Hoort naar mij, gij, burgers van Sichem! en God zal naar ulieden horen. De bomen gingen eens heen, om een koning over zich te zalven, en zij zeiden tot den olijfboom: Wees gij koning over ons. Maar de olijfboom zeide tot hen: Zoude ik mijn vettigheid verlaten, die God en de mensen in mij prijzen? En zoude ik heengaan om te zweven over de bomen? Toen zeiden de bomen tot den vijgeboom: Kom gij, wees koning over ons. Maar de vijgeboom zeide tot hen: Zou ik mijn zoetigheid en mijn goede vrucht verlaten? En zou ik heengaan om te zweven over de bomen? Toen zeiden de bomen tot den wijnstok: Kom gij, wees koning over ons. Maar de wijnstok zeide tot hen: Zou ik mijn most verlaten, die God en mensen vrolijk maakt? En zou ik heengaan om te zweven over de bomen? Toen zeiden al de bomen tot den doornenbos: Kom gij, wees koning over ons. En de doornenbos zeide tot de bomen: Indien gij mij in waarheid tot een koning over u zalft, zo komt, vertrouwt u onder mijn schaduw; maar indien niet, zo ga vuur uit de doornenbos, en vertere de cederen van de Libanon.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Bij Harry Potter is het christelijk gehalte er met de haren bijgesleept, na dat het al lang populair was, terwijl Narnia bewust zo is geschreven. Dat is wel iets anders!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie