Daar denkt de Bijbel anders over. Die noemt 'geen waar geloof' óók geloof. Dus zo onzinnig zijn die onderscheidingen niet.Wilma van den Berg schreef:Mijns inziens is geloof gewoon geloof. Weet je, al die termen van bijv. waarzaligmakend geloof, tijdgeloof etc....eigenlijk onzin. Want wat geen waar geloof is is geen geloof maar ongeloof. Echt geloven is God en Zijn Woord, Zijn beloften etc. vertrouwen, geloven (Hebr 11)
Hemel of hel?
Re: Hemel of hel?
- Wilma van den Berg
Ik kom in de Bijbel de term tijdgeloof bijv. niet tegen. Wel: ongeloof en geloof. Deze onderscheidingen zijn erg Bijbels maar verder....Afgewezen schreef:Daar denkt de Bijbel anders over. Die noemt 'geen waar geloof' óók geloof. Dus zo onzinnig zijn die onderscheidingen niet.Wilma van den Berg schreef:Mijns inziens is geloof gewoon geloof. Weet je, al die termen van bijv. waarzaligmakend geloof, tijdgeloof etc....eigenlijk onzin. Want wat geen waar geloof is is geen geloof maar ongeloof. Echt geloven is God en Zijn Woord, Zijn beloften etc. vertrouwen, geloven (Hebr 11)
Maar misschien lees ik de Bijbel niet goed of moet ik het anders doen. Waar spreekt de Bijbel over andere soorten van geloof, Afgewezen?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Tijdgeloof: Maar die in steenachtige [plaatsen] bezaaid is, deze is degene die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt; Doch hij heeft geen wortel in zichzelven, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil, zo wordt hij terstond geergerd.Wilma van den Berg schreef:Ik kom in de Bijbel de term tijdgeloof bijv. niet tegen. Wel: ongeloof en geloof. Deze onderscheidingen zijn erg Bijbels maar verder....Afgewezen schreef:Daar denkt de Bijbel anders over. Die noemt 'geen waar geloof' óók geloof. Dus zo onzinnig zijn die onderscheidingen niet.Wilma van den Berg schreef:Mijns inziens is geloof gewoon geloof. Weet je, al die termen van bijv. waarzaligmakend geloof, tijdgeloof etc....eigenlijk onzin. Want wat geen waar geloof is is geen geloof maar ongeloof. Echt geloven is God en Zijn Woord, Zijn beloften etc. vertrouwen, geloven (Hebr 11)
Maar misschien lees ik de Bijbel niet goed of moet ik het anders doen. Waar spreekt de Bijbel over andere soorten van geloof, Afgewezen?
Historisch geloof: Gelooft gij, o koning Agrippa, de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft.
Wonder geloof: Zijn niet de tien gereinigd geworden, en waar zijn de negen?
Het feit dat je dat niet weet, betekent dat je je er niet eens behoorlijk in verdiept hebt en zomaar wat roept.Wilma van den Berg schreef:Ik kom in de Bijbel de term tijdgeloof bijv. niet tegen. Wel: ongeloof en geloof. Deze onderscheidingen zijn erg Bijbels maar verder....Afgewezen schreef:Daar denkt de Bijbel anders over. Die noemt 'geen waar geloof' óók geloof. Dus zo onzinnig zijn die onderscheidingen niet.Wilma van den Berg schreef:Mijns inziens is geloof gewoon geloof. Weet je, al die termen van bijv. waarzaligmakend geloof, tijdgeloof etc....eigenlijk onzin. Want wat geen waar geloof is is geen geloof maar ongeloof. Echt geloven is God en Zijn Woord, Zijn beloften etc. vertrouwen, geloven (Hebr 11)
Kijk naar de voorbeelden van Tiberius. Zie ook bijv. Joh. 2:23-25.
- Wilma van den Berg
Nee, dat bedoel ik niet! Ik weet prima aan welke teksten we een kaartje kunnen hangen, daar gaat het niet om. Als je me persoonlijk(er) zou kennen zou je het ook weten. Maar goed....Afgewezen schreef: Het feit dat je dat niet weet, betekent dat je je er niet eens behoorlijk in verdiept hebt en zomaar wat roept.
Kijk naar de voorbeelden van Tiberius. Zie ook bijv. Joh. 2:23-25.
Het gaat mij erom dat we de TERM tijdgeloof niet vinden, maar alleen geloof en ongeloof. Wie zijn wij om dan naamkaartjes te gaan maken?!
@Tja Wilma, dit was wat je zei:
Nu zeg je dat het je alléén om de termen gaat. Wel, schrap ze als je dat prettig vindt. Het lastige is alleen dat je dan moet gaan omschrijven, 'geloof dat niet echt is', bijvoorbeeld. Vandaar dat termen wel eens handig zijn.
En dit:
Dat blijkt dus niet waar te zijn.Mijns inziens is geloof gewoon geloof. Weet je, al die termen van bijv. waarzaligmakend geloof, tijdgeloof etc....eigenlijk onzin. Want wat geen waar geloof is is geen geloof maar ongeloof. Echt geloven is God en Zijn Woord, Zijn beloften etc. vertrouwen, geloven (Hebr 11).
Nu zeg je dat het je alléén om de termen gaat. Wel, schrap ze als je dat prettig vindt. Het lastige is alleen dat je dan moet gaan omschrijven, 'geloof dat niet echt is', bijvoorbeeld. Vandaar dat termen wel eens handig zijn.
En dit:
is natuurlijk helemaal geen argument.Als je me persoonlijk(er) zou kennen zou je het ook weten. Maar goed....
Tijdgeloof: En die op de steenrots [bezaaid worden], zijn dezen, die, wanneer zij het gehoord hebben, het Woord met vreugde ontvangen; en dezen hebben geen wortel, die maar voor een tijd geloven, en in den tijd der verzoeking wijken zij af.Wilma van den Berg schreef:Het gaat mij erom dat we de TERM tijdgeloof niet vinden, maar alleen geloof en ongeloof. Wie zijn wij om dan naamkaartjes te gaan maken?!
PS> Als je me persoonlijk(er) zou kennen, zou je weten dat ik GBS Digitaal gebruik.

- Wilma van den Berg
Dat van jou wel? Jij zegt dat ik me er niet in verdiept heb.Afgewezen schreef:@Tja Wilma, dit was wat je zei:Dat blijkt dus niet waar te zijn.Mijns inziens is geloof gewoon geloof. Weet je, al die termen van bijv. waarzaligmakend geloof, tijdgeloof etc....eigenlijk onzin. Want wat geen waar geloof is is geen geloof maar ongeloof. Echt geloven is God en Zijn Woord, Zijn beloften etc. vertrouwen, geloven (Hebr 11).
En dit:is natuurlijk helemaal geen argument.Als je me persoonlijk(er) zou kennen zou je het ook weten. Maar goed....
Ow.......dan weet jij dingen van mij die ik zelf niet weet...heel bijzonder!
- Wilma van den Berg
Allemaal goed en wel! Perfect dat je de GBS gebruikt, dat kan ik zeker waarderen, maar daarmee geloof ik nog niet in de termen en kan ik ze echt niet Bijbels vinden...Tiberius schreef:Tijdgeloof: En die op de steenrots [bezaaid worden], zijn dezen, die, wanneer zij het gehoord hebben, het Woord met vreugde ontvangen; en dezen hebben geen wortel, die maar voor een tijd geloven, en in den tijd der verzoeking wijken zij af.Wilma van den Berg schreef:Het gaat mij erom dat we de TERM tijdgeloof niet vinden, maar alleen geloof en ongeloof. Wie zijn wij om dan naamkaartjes te gaan maken?!
PS> Als je me persoonlijk(er) zou kennen, zou je weten dat ik GBS Digitaal gebruik.
Maar vind je Lukas 8 : 13 (o.a.) dan niet Bijbels?Wilma van den Berg schreef:Allemaal goed en wel! Perfect dat je de GBS gebruikt, dat kan ik zeker waarderen, maar daarmee geloof ik nog niet in de termen en kan ik ze echt niet Bijbels vinden...Tiberius schreef:Tijdgeloof: En die op de steenrots [bezaaid worden], zijn dezen, die, wanneer zij het gehoord hebben, het Woord met vreugde ontvangen; en dezen hebben geen wortel, die maar voor een tijd geloven, en in den tijd der verzoeking wijken zij af.Wilma van den Berg schreef:Het gaat mij erom dat we de TERM tijdgeloof niet vinden, maar alleen geloof en ongeloof. Wie zijn wij om dan naamkaartjes te gaan maken?!
Ik concludeerde dat op grond van je post, die erg ongenuanceerd was.Wilma van den Berg schreef:Dat van jou wel? Jij zegt dat ik me er niet in verdiept heb.
Ow.......dan weet jij dingen van mij die ik zelf niet weet...heel bijzonder!
Eigenlijk zeg je: je kunt zeggen wat je wilt, ik blijf het toch niet Bijbels vinden.Wilma van den Berg schreef:Allemaal goed en wel! Perfect dat je de GBS gebruikt, dat kan ik zeker waarderen, maar daarmee geloof ik nog niet in de termen en kan ik ze echt niet Bijbels vinden...Tiberius schreef:Tijdgeloof: En die op de steenrots [bezaaid worden], zijn dezen, die, wanneer zij het gehoord hebben, het Woord met vreugde ontvangen; en dezen hebben geen wortel, die maar voor een tijd geloven, en in den tijd der verzoeking wijken zij af.Wilma van den Berg schreef:Het gaat mij erom dat we de TERM tijdgeloof niet vinden, maar alleen geloof en ongeloof. Wie zijn wij om dan naamkaartjes te gaan maken?!

Dus er bestaat toch geloofsafval. Iemand gelooft echt en later niet meer. Of is het geen echt geloof en dus ongeloof (en dat kan je dan ook tijdsgeloof noemen)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Iemand geloof 'echt' en later niet meer, dat kan natuurlijk niet. Dan is het geen echt geloof geweest.Marnix schreef:Dus er bestaat toch geloofsafval. Iemand gelooft echt en later niet meer. Of is het geen echt geloof en dus ongeloof (en dat kan je dan ook tijdsgeloof noemen)
Dan hebben ze een historisch geloof.Afgewezen schreef:Iemand geloof 'echt' en later niet meer, dat kan natuurlijk niet. Dan is het geen echt geloof geweest.Marnix schreef:Dus er bestaat toch geloofsafval. Iemand gelooft echt en later niet meer. Of is het geen echt geloof en dus ongeloof (en dat kan je dan ook tijdsgeloof noemen)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)