Er moet toch iemand oppositie voeren?Afgewezen schreef:Marnix, vind je het leuk om zo'n beetje tegen de gevestigde christelijke opvatting in te gaan? Wil je een soort begrijpende christen zijn of de EO de hand boven het hoofd houden of is het iets anders? Zeg het maar.
Toch mis ik hier een goede christelijk gewoonte, namelijk even liefdevol en met interesse kijken naar de daadwerkelijke situatie. Dan zien we dat Arie een domineeszoon is. Hij is door de jaren heen totaal ongelovig geworden heeft volstrekt in de wereld geleefd. Nu zien we dat deze jongen langzaam maar zeker terug keert naar zijn wortels. Hij gelooft weer, al is dat met veel twijfel en gebreken. Hij wil zijn leven ook weer christelijk gaan inrichten en mede daarom staat het trouwen nu gepland. We zijn het niet eens met hem over een aantal dingen. Zo is hij veel te vrijgevochten in zijn opvattingen en is het netter indien hij en zijn vriendin tot hun trouwen alsnog gescheiden gaan wonen. Hij heeft een interview gedaan waar hij verkeerde dingen heeft gezegd. Daar heeft hij zijn spijt en ongeluk over betuigd. Ik zie een jongen die met veel pijn en moeite geloofd en zijn leven steeds meer daar vorm aan wil geven. Ik zie een jongen die zo sportief is geweest om zijn fouten te erkennen en daar spijt over te betuigen. Ik vind het onchristelijk flauw om zonder fundatie te veronderstellen dat de EO hem heeft terug gefloten. Laten we zo lang daar geen bewijs voor is er van uitgaan dat hij dit in eigen beweging heeft gedaan, want nu is er op dat punt sprake van laster. Je kunt gewoon met hem communiceren en je problemen met zijn uitspraken kenbaar maken. Is dat al gebeurd? Zijn er aanwijzingen dat dit een heilloze weg is? Ik zie hier iemand die zich kwetsbaar opstelt. Hoe is onze houding? Constructief? Ik vind van niet.
Naar de EO toe ben ik kritischer. De EO heeft steeds meer presentators die vrijwel ongelovig zijn (Henny Huisman bijv.) en nu dus een presentator die in feite zoekende is. Vind je het vreemd dat een EO presentator dan tot uitspraken komt die we op zijn zachtst als ongelukkig of onevangelisch moeten betitelen? Henny en Arie zijn eye-catchers en goed voor de kijkcijfers, maar zijn ze ook opbouwend voor de missionstatement van de EO? Heeft de EO nog een missionstatement?