Alcoholgebruik

Tiberius
Administrator

Re: alcohol gebruik

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Die malt en donkerbruin zullen wel door de gootsteen gaan, schat ik zo in. :)
Drinken ze trouwens geen shandy meer tegenwoordig?
van welke planeet kom jij? :humhihi
:tas
helma

Bericht door helma »

Jij bent de gastvrouw en jij bepaalt wat er geschonken/gedronken wordt
Ik lust heel graag bowl, denk je dat ik dat op elke verjaardag krijg? Gelukkig lust ik ook graag jus d orange :) en dan denk ik echt niet: ze hebben niet eens bowl :oO

ik kan zó boos worden (en dat zegt heel wat.....) op ouders die op een feestje zomaar er van uitgaan dat alle jongelui van thuis uit mogen drinken en ze ongelimiteerd bier voor zetten; zelfs vanaf 1e klas voortgezet onderwijs wordt er volop bier gesschonken. ik vind het bizar!!!

Pas was er een feestje van 16 jarigen waar mijn zoon bij was en er waren verschillende jongelui min of meer dronken.

Gewoon een feestje van klasgenoten (VLC) dan denk ik: waar zijn we mee bezig?
Wij als ouders moeten onze kinderen leren dat we ook kunnen genieten zonder alcohol; en dat het dan ook gezellig kan zijn.
Zorg voor extra veel snacks ofzo

Bij ons wordt er op verjaardagen onder de 18 geen bier gegeven :paladin
Daarna krijgt iedere bezoeker die bier wil maximaal 2 keer een flesje aangeboden

Er komen hier grote groepen jongelui over de vloer en ze komen graag
Vorig jaar heb ik 6 VWO wel een keer of vijf hier in huis gehad op een avond, zonder een biertje.
dus ze vinden Cola e.d ook prima
Breezers heb ik nog nooit in huis gehad en ben ik ook niet van plan

Ik maak me ernstig zorgen over onze jongelui, de manier waarop ze met elkaar omgaan (meisjes/jongens)
De grenzen zijn absoluut vervaagd.
Ik vind het belangrijk dat ze in elk geval nuchter zijn, ze zijn al onbezonnen genoeg
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Jij bent de gastvrouw en jij bepaalt wat er geschonken/gedronken wordt
Ik dacht, dat Jan het feestje geeft. Het probleem is dus opgelost. ;)

Maar goed:
Kijk, dat jongeren stomdronken je pand uitrollen, dat geeft natuurlijk geen enkele pas.
Echter, "een weinig" alcohol acht ik geen enkel probleem. Dan kan je alleen nog redetwisten over de exegese van de uitdrukking "een weinig".
Daarom zou ik zeggen: gewoon limiteren, 2 biertjes of breezers en daarmee klaar.

Het gaat er niet over of het zonder alcohol ook gezellig kan zijn. Dat kan ongetwijfeld. Zonder koffie te drinken aan het begin van de avond kan het ook gezellig zijn. Maar je viert je feestjes altijd in een bepaalde context. En daar horen bepaalde (ik zou haast zeggen) rituelen bij.
Dan kan je beter je oudere kinderen leren matig met zaken als alcohol, e.d. te zijn, dan volledig droogleggen.

(BTW: als het toch over gezond gaat, dan zou ik die cola ook maar buiten de deur houden.)
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
Als ik je een tip mag geven, Albion: ga gewoon samen met je man op verjaardagsvisite. De jeugd vermaakt zich ook wel zonder jullie.
Dat advies geef ik niet. Of je moet een grenzeloos vertrouwen hebben in het hele stel.

Vorige week wilde mijn dochter ons ook graag weg hebben. (Ik ben boven gaan werken)
Ze wilden een spel doen waar ik moeite mee had. Als je ouders er dan niet zijn kun je je gang gaan toch?

Wij laten onze kinderen teveel aanmodderen.
Luister/kijk de dvd's van Paul Washer over dating e.d; we zijn nog zuiniger op onze auto's dan op onze jongelui!!
Ze hebben allemaal een hoeveelheid hormonen in zich die min of meer op hol zijn geraakt door alles wat op ze afkomt en we laten ze zonder toezicht bij elkaar (en misschien ook nog met een aantal liters alcohol....)

Alsjeblieft...laten we ze beschermen voor zichzelf.....
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
helma schreef:Jij bent de gastvrouw en jij bepaalt wat er geschonken/gedronken wordt
Ik dacht, dat Jan het feestje geeft. Het probleem is dus opgelost. ;)
Ik denk dat het Albions huis is, dat zij betaalt en dat zij en haar man eindverantwoordelijk zijn
Tiberius schreef: (BTW: als het toch over gezond gaat, dan zou ik die cola ook maar buiten de deur houden.)
Van cola blijf je in elk geval nuchter
Gian

Bericht door Gian »

Pak het wat subtieler aan;

Zet geen chips of andere zoutjes op tafel, maar chocolaatjes, snoepjes m&m's enzo. Daar krijgen ze geen dorst van.
Maak allerlei lekkere fruitsappen en zet die in aantrekkelijke karaffen op tafel.
Koop het goedkoopste p.sbier wat er te krijgen is, en zet het ongekoeld onder de tafel.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik ben het wel met Helma eens. Het is toch de zot voor woorden dat we het "normaal" vinden dat onze jongeren dronken worden? Dat er op een avond alcohol MOET gedronken worden. Sorry, maar dan vraag ik me af: waar is het fout gegaan in de opvoeding? En je kinderen zo maar alleen laten?
Idd we zijn zuiniger op onze auto dan op onze kinderen :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
BJD

Bericht door BJD »

JolandaOudshoorn schreef:Ik ben het wel met Helma eens. Het is toch de zot voor woorden dat we het "normaal" vinden dat onze jongeren dronken worden? Dat er op een avond alcohol MOET gedronken worden. Sorry, maar dan vraag ik me af: waar is het fout gegaan in de opvoeding? En je kinderen zo maar alleen laten?
Het gaat niet fout in de opvoeding als je op een feest, en op je 18e, drie briertjes drinkt toch?
Dronken worden is een ander verhaal.
Op een feest hoort wel een beetje alcohol.. net zoals een gebakje..
JolandaOudshoorn

BJD schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ben het wel met Helma eens. Het is toch de zot voor woorden dat we het "normaal" vinden dat onze jongeren dronken worden? Dat er op een avond alcohol MOET gedronken worden. Sorry, maar dan vraag ik me af: waar is het fout gegaan in de opvoeding? En je kinderen zo maar alleen laten?
Het gaat niet fout in de opvoeding als je op een feest, en op je 18e, drie briertjes drinkt toch?
Dronken worden is een ander verhaal.
Op een feest hoort wel een beetje alcohol.. net zoals een gebakje..
Het gaat mij niet in de eerste plaats dat er alcohol genuttigd wordt, wel over het hoe. Als ouders hun kinderen niet alleen durven te laten en kinderen niet willen dat hun ouders aanwezig zijn, dan is er volgens mij een groot wederzijds wantrouwen.
helma

Bericht door helma »

JolandaOudshoorn schreef: Het gaat mij niet in de eerste plaats dat er alcohol genuttigd wordt, wel over het hoe. Als ouders hun kinderen niet alleen durven te laten en kinderen niet willen dat hun ouders aanwezig zijn, dan is er volgens mij een groot wederzijds wantrouwen.

Het gaat niet om durven....het gaat over mijn kind en ik ben op dat moment ook verantwoordelijk voor de andere gasten
(voor de duidelijkheid; het gaat om jongelui tot een jaar of 18)

'k ga er heus wel eens even tussenuit, maar om ze een hele avond alleen te laten vind ik onverantwoord en vind het ook niet fijn als andere ouders dat wel doen (zeker niet als er dan ook nog een paar kratten pils staan....)

Ik hou er niet van om te praten over 'de jeugd van tegenwoordig' maar feit is wel dat ze in een moeilijke tijd opgroeien.
Als ik zie dat jongens en meisjes 'gewoon' bij elkaar op schoot kruipen zonder dat er sprake is van verkering; hebben meisjes door wat ze bij jongens los kunnen maken? Hun kleding spreekt soms boekdelen...en dan ook nog vrij intiem contact. Wat blijft er trouwens nog voor speciaals over als je verkering hebt? maken we ze het niet ontzettend moeilijk door ze zoveel vrijheid te geven? Aan de ene kant pamperen we onze tieners door ze weing verantwoordelijkheden te geven en aan de andere kant worden ze vrij gelaten alsof ze alleen maar verstandige keuzes zullen maken.

Moesten wij vroeger nog stiekum naar de Bruna om schichtig in een of ander blaadje wat plaatjes op te zoeken; in deze tijd staan deze plaatjes open en bloot op de Billboards langs de weg. Ze worden er overal mee geconfronteerd en ál die beelden worden ongewild ergens in hun geheugen opgeslagen. Het doet wat met ze. Het heeft invloed op hun omgang met elkaar. Je hoort hoe jongens over meisjes praten alsof het een stuk vee is wat gekeurd wordt op de paardenmarkt. En een normale afstand is er niet altijd meer. En het heeft heus zijn positieve kanten als jongens en meisjes wat ongedwongen met elkaar om gaan, maar helaas kan er sprake zijn van een wat zwoele sfeer. Jongens en meisjes van 13 jaar bij mijn dochter in de klas tongzoenen na een dag verkering en de volgende week is het uit. De andere week is er weer een nieuw leuk meisje en beginnen ze weer na een dag met tongzoenen. Ze gaan 's avonds met een stel van een stuk of zes naar de Rijn en liggen met elkaar in het gras... Is dat normaal? Is dat (in de eerste plaats: Bijbels verantwoord?) En ja, dan ben ik zuinig op mijn dochters en ben ik bezorgd over mijn jongens die soms op een feestje zijn zonder ouderlijk toezicht en veel bier.....
Dan bid ik elke dag: Heere houdt U ze vast...Bewaart U ze voor keuzes waar ze hun hele leven spijt van hebben, waarvan de gevolgen groot kunnen zijn. Laat U ze zien dat een leven met U bewaart voor veel kwaad. Dat het leuk is om met elkaar veel lol te hebben maar laat U ze zien dat een leven met U alleen échte blijdschap geeft. Maar dan kan je toch aan de andere kant niet alles zomaar goed vinden? En ik ben ook jong geweest....ik weet hoe mijn hart was...dat van mijn kinderen is niet anders. Ik weet dat ik ze niet voor alles ( en alle zonden) kan bewaren. Maar ze hebben wel duidelijkheid nodig. En grenzen!

Je hebt toch je verantwoordelijkheid als ouder? Het is per groep verschillend, dat zie ik hier ook wel bij de groepen die hier in huis komen. Bij de ene groep ga ik gerust een uur naar boven, bij de andere groep blijf ik in de keuken. k ga er heus niet bij zitten, maar als ze je er perse niet bij willen hebben omdat ze wéten dat je bezwaar hebt tegen een spel waarbij lichamelijk contact een grote rol speelt, dan hebben ze aan mij een verkeerde. Dan durf ik ze inderdaad niet alleen te laten. En dan mag ik dat denk ik ook niet.
albion

Bericht door albion »

Het is heel vervelend. Ben je als ouder bezig om geen alcohol te schenken, komt hij in bepaalde vissersdorpen en daar wordt aardig wat geschonken. Zelfs shandy kreeg hij niet omdat er alcohol in zit. Ik heb met de vereniging van alcoholisten contact gehad en die gaven de raad geen shandy te geven want dan wennen ze al aan alcohol. Dat heb ik lang vol kunnen houden. Toen hij om bier vroeg hebben we hem gezegd dat hij 1 flesje alleen met verjaardagen mocht drinken en dan thuis, dus niet als hij op visite was. Dat ging ook goed, maar hij krijgt vrienden die ouder zijn (broers van vriendjes), hij gaat zeilen of snowboarden en is een hele dag van huis. Zelf mag hij nog geen alcohol kopen, maar de broer van zijn vriend natuurlijk wel en die geeft dan een rondje. Volgens mij lust hij het nog niet eens (te bitter denk ik, maar het staat stoer).

Het probleem is: dat degenen die komen zo gewend zijn om bier te drinken en breezers, dat hij denkt af te gaan als er niet geschonken wordt. Hij wil dus naast het bier, ook breezers en mixen zoals colbergh+energiedrank, of limestar (= een wodka mix). etc. etc. (want dat lusten de meisjes graag).
Ik moet dat met veel tact in goede banen zien te leiden, anders werkt het juist averechts. Het moet zo gebeuren dat hij denkt dat hij het zo geregeld heeft.

Ook ben ik het niet eens met de muziek die hij draait, hij download het op een cd. Verder hoop ik dat het weer niet zo meezit, want dan zijn de dames wat netter gekleed (hoop ik). En het is wat helma zegt, ze zitten bij elkaar op schoot alsof het heel normaal is (hoef je zelfs geen verkering te hebben).
Maar misschien zie ik leeuwen en beren en zal het waarschijnlijk wel meevallen.

Helma, ik vermoed dat jongelui van een 6VWO klas zich wat 'netter' gedragen dan een 4VMBO klas en of dat nu GT K of B is, daar zit weinig verschil in.
Ik merk zelf op school dat de leerlingen die naar de HAVO of VWO gaan toch een andere mentaliteit hebben dan degenen die naar de VMBO-B/K/ gaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Tja, het is allemaal best lastig. Em ik heb ook wel makkelijk te praten met 3 jonge kinderen. Eigenlijk is het ook een oproep naar de jongeren zelf: wat is je doel asl je wil dat je ouders weggaan? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit van mijn ouders heb gevraagd. Mijn broertje vind het ook geen probleem als mijn ouders erbij zijn. Juist handig, die zorgen dan dat iedereen wat te eten en te drinken krijgt. Bij mijn zwagers is het ook geen probleem.
Ik zou zeggen: "waardeer het dat je ouders zo hun best doen om zich in jou te verdiepen. Dat ze willen weten wat jou interesses zijn, wie je vrienden zijn, in wat wat je doet." En vanuit die intentie geloof ik ook dat we als ouder onze kinderen moeten benaderen. Niet vanuit een wantrouwen, maar vanuit een open en eerlijke waardering!
Gian

Bericht door Gian »

Let wel op dat je krampachtigheid geen averechtse uitwerking heeft op je zoon.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
albion

Bericht door albion »

Gian schreef:Let wel op dat je krampachtigheid geen averechtse uitwerking heeft op je zoon.
ja dat begrijp ik. Maar ik zie een lichtpuntje, want er zijn er een paar die morgenochtend bij de bakker moeten gaan werken (4.00 uur) en die gaan om half elf al naar huis. En morgen moeten ze ook zeillessen gaan geven om 10.00 uur, dus wordt het niet zo laat (hoop ik)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
helma

Bericht door helma »

laten we deze dag en bijzonder vanavond met Albion meebidden :tilt
Plaats reactie