JolandaOudshoorn schreef:
Het gaat mij niet in de eerste plaats dat er alcohol genuttigd wordt, wel over het hoe. Als ouders hun kinderen niet alleen durven te laten en kinderen niet willen dat hun ouders aanwezig zijn, dan is er volgens mij een groot wederzijds wantrouwen.
Het gaat niet om durven....het gaat over mijn
kind en ik ben op dat moment ook verantwoordelijk voor de andere gasten
(voor de duidelijkheid; het gaat om jongelui tot een jaar of 18)
'k ga er heus wel eens even tussenuit, maar om ze een hele avond alleen te laten vind ik onverantwoord en vind het ook niet fijn als andere ouders dat wel doen (zeker niet als er dan ook nog een paar kratten pils staan....)
Ik hou er niet van om te praten over 'de jeugd van tegenwoordig' maar feit is wel dat ze in een moeilijke tijd opgroeien.
Als ik zie dat jongens en meisjes 'gewoon' bij elkaar op schoot kruipen zonder dat er sprake is van verkering; hebben meisjes door wat ze bij jongens los kunnen maken? Hun kleding spreekt soms boekdelen...en dan ook nog vrij intiem contact. Wat blijft er trouwens nog voor speciaals over als je verkering hebt? maken we ze het niet ontzettend moeilijk door ze zoveel vrijheid te geven? Aan de ene kant pamperen we onze tieners door ze weing verantwoordelijkheden te geven en aan de andere kant worden ze vrij gelaten alsof ze alleen maar verstandige keuzes zullen maken.
Moesten wij vroeger nog stiekum naar de Bruna om schichtig in een of ander blaadje wat plaatjes op te zoeken; in deze tijd staan deze plaatjes open en
bloot op de
Billboards langs de weg. Ze worden er overal mee geconfronteerd en ál die beelden worden ongewild ergens in hun geheugen opgeslagen. Het doet wat met ze. Het heeft invloed op hun omgang met elkaar. Je hoort hoe jongens over meisjes praten alsof het een
stuk vee is wat gekeurd wordt op de paardenmarkt. En een normale afstand is er niet altijd meer. En het heeft heus zijn positieve kanten als jongens en meisjes wat ongedwongen met elkaar om gaan, maar helaas kan er sprake zijn van een wat zwoele sfeer. Jongens en meisjes van 13 jaar bij mijn dochter in de klas tongzoenen na een dag verkering en de volgende week is het uit. De andere week is er weer een nieuw leuk meisje en beginnen ze weer na een dag met tongzoenen. Ze gaan 's avonds met een stel van een stuk of zes naar de Rijn en liggen met elkaar in het gras... Is dat normaal? Is dat (in de eerste plaats: Bijbels verantwoord?) En ja, dan ben ik zuinig op mijn dochters en ben ik bezorgd over mijn jongens die soms op een feestje zijn zonder ouderlijk toezicht en veel bier.....
Dan bid ik elke dag: Heere houdt U ze vast...Bewaart U ze voor keuzes waar ze hun hele leven spijt van hebben, waarvan de gevolgen groot kunnen zijn. Laat U ze zien dat een leven met U bewaart voor veel kwaad. Dat het leuk is om met elkaar veel lol te hebben maar laat U ze zien dat een leven met U alleen échte blijdschap geeft. Maar dan kan je toch aan de andere kant niet alles zomaar goed vinden? En ik ben ook jong geweest....ik weet hoe mijn hart was...dat van mijn kinderen is niet anders. Ik weet dat ik ze niet voor alles ( en alle zonden) kan bewaren. Maar ze hebben wel duidelijkheid nodig. En grenzen!
Je hebt toch je verantwoordelijkheid als ouder? Het is per groep verschillend, dat zie ik hier ook wel bij de groepen die hier in huis komen. Bij de ene groep ga ik gerust een uur naar boven, bij de andere groep blijf ik in de keuken. k ga er heus niet bij zitten, maar als ze je er perse niet bij willen hebben omdat ze wéten dat je bezwaar hebt tegen een spel waarbij lichamelijk contact een grote rol speelt, dan hebben ze aan mij een verkeerde. Dan durf ik ze inderdaad niet alleen te laten. En dan
mag ik dat denk ik ook niet.